Suuri sisustusthread (Kuvia?)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kiitoksia noista verhoiluneuvoista.

Sitten kysymys keittökalusteisiin upotettavista uuneista ja liesitasoista.

Tuli tehtyä 'pieni' suunnitteluvirhe keittiön osalta. Tai insinöörithän ei virheitä tee, vaan keittiökaapit eivät olleet standardikorkoisia. No, keittiökalusteisiin ei siis mahdu nyt normaalia lattialla makaavaa uunia/liettä.

Nykyäänhän on saa ostettua keittiökalusteisiin upotettavia uuneja ja liesitasoja. Mitäs nuo vaativat keittiökalusteilta tarkalleen? Miten ne kiinnitetään keittiökalusteisiin? Riitääkö uunille pelkästään sen mentävä aukkoa kalusteissa jonne se sitten työnnetään?
 
Nykyäänhän on saa ostettua keittiökalusteisiin upotettavia uuneja ja liesitasoja. Mitäs nuo vaativat keittiökalusteilta tarkalleen? Miten ne kiinnitetään keittiökalusteisiin? Riitääkö uunille pelkästään sen mentävä aukkoa kalusteissa jonne se sitten työnnetään?
Riippuu vähän uunista. Omassa systeemissä homma vaatii ilmanvaihdon kaapin takaa, eli sokkelissa sisäänmeno ja kaapin yläreunassa aukko kaapin takana. Tämä siis uunille, jossa poistoilma tulee huoneilmaan sekoitettuna luukun puolelta eli edestä ulos.

Upotettavat liedet tulevat tasoon kiinni eivätkä vaadi mitään erityisjärjestelyitä alapuolelle.
 
Vähän tarvisi vinkkejä sisäovien/karmien kiinnittämiseen. Tuossa olisi esimerkiksi tuulikaapin opi karmeineen, joka pitäisi vaihtaa. Eteisen puolelle on laitettu laminaattilattia ja tuulikaapissa ei ole. Miten sen karmin saa siistin näköisesti paikalleen, niin ettei sinne alas jää järkyttäviä rakoja? Laminaatti on laitettu vanhan karmin ollessa paikoillaan, joten se ei mene sinne karmin alle. Ovi pitäisi kuitenkin laittaa aukeamaan sinne sisäänpäin laminaatin päälle ja oven pitäisi mahtua aukeamaan vaikka eteisessä on matto. Tietääkö mistään ylipäätänsä, että paljonko rakoa siellä oven alla on? Onko olemassa ovia/karmeja, joissa sitä rakoa jäisi enemmän? Voisin tietysti laittaa pienet laminaatin palat sinne karmin alle, joilloin karmi nousisi samaan tasoon laminaatin pinnan kanssa ja ovi varmaan mahtuisi aukeamaan. Mutta sinne tuulikaapin puolelle jää sitten rako karmin alle. Samoin siihen oven karmin sisäpuolelle jää väkisinkin kolo, kun laminaatin asentaa niin, että ovenkarmit on paikoillaan. Onko joku täytellyt noita koloja silikoonilla tai akryylimassalla?

Ilmeisesti ovenkarmit kannattaisi irroittaa, kun asentaa uutta lattiaa, että saisi siististi tehtyä?

Mitenkäs tuo karmin kiinnitys... Löivät kaupasta mukaan sellaisia hienoja ruuveja, jotka ovat tasakierteisiä kannan vierestä. Niillä ilmeisesti pystyy silleen hienosti säätämään sitä karmia? Kyprokkiseinät on, joten laitan ihan ruuvilla ja kiiloilla karmit paikoilleen. Mistä materiaalista saisi kätevimmin sopivan paksuisia kiilakappaleita? Vanerista saa ainakin revittyä kerroksia pois, mutta vähän säätämistä sekin on.

Vähän sekavaa vuodatusta, mutta kai tuosta jotain selvää saa... :rolleyes:
 
Kiitoksia noista verhoiluneuvoista.

Sitten kysymys keittökalusteisiin upotettavista uuneista ja liesitasoista.

Tuli tehtyä 'pieni' suunnitteluvirhe keittiön osalta. Tai insinöörithän ei virheitä tee, vaan keittiökaapit eivät olleet standardikorkoisia. No, keittiökalusteisiin ei siis mahdu nyt normaalia lattialla makaavaa uunia/liettä.

Nykyäänhän on saa ostettua keittiökalusteisiin upotettavia uuneja ja liesitasoja. Mitäs nuo vaativat keittiökalusteilta tarkalleen? Miten ne kiinnitetään keittiökalusteisiin? Riitääkö uunille pelkästään sen mentävä aukkoa kalusteissa jonne se sitten työnnetään?

Keittiömyyjä vastaa:

En ymmärrä tuota virhettä, ei mahdu, syvyys/leveys? 50/60cm leveys?

Kalusteuunit ovat 600mm uunikaappiin sopivia, hinta alta satasen keittiökaupasta siis ne uunikaapit, tuuletus tosiaankin tuonne sokkeliin, asennusohjeissa on kyllä tarkat tiedot,uunin voi asentaa myös korkeaan kaappiin

Liesitason voi asentaa uunin päälle taikka sitten vaikka laatikoston päälle, ylin laatikko, se pienin, kylläkin uhrataan liesitasolle, muut laatikot käyttökelpoisia, esim. kattilalaatikostoksi, työtasoon (mass.puu/laminaatti) tehdään aukko, johon taso upotetaan, kivitaso pitää työstää tehtaalla.

Uuni pysyy kyllä uunikaapissa ilman mitään kiinnityksiä, on se sen verran painava eikä tasokaan mitään erityistä vaadi.

Juu ja liesitason alapuolelle ei voi laittaa tiskikonetta...
 
Keittiömyyjä vastaa:

En ymmärrä tuota virhettä, ei mahdu, syvyys/leveys? 50/60cm leveys?

Kalusteuunit ovat 600mm uunikaappiin sopivia, hinta alta satasen keittiökaupasta siis ne uunikaapit, tuuletus tosiaankin tuonne sokkeliin, asennusohjeissa on kyllä tarkat tiedot,uunin voi asentaa myös korkeaan kaappiin

...

Nostin lattiaa keittiökaappien alta viemäröinnin takia. Toisin sanoen tein kiinteän sokkelin keittiökaappien alle. Sen päälle jo olemassa olevat keittiökaapit menee hienosti, mutta normaali lattialla makaava uuni on siihen liian korkea, eli se tulisi ylemmäs kuin muut tasot. Tuollainen upotettava uuni plus erillinen keittölevysysteemi on yhteensä näköjään riittävän matala joten selviän tuosta suunniteluvirheestäni.
Tuuletuksenkin saan helposti vedettyä tuon sokkelin kautta joten eiköhän tämä tästä.
 
Miten sen karmin saa siistin näköisesti paikalleen, niin ettei sinne alas jää järkyttäviä rakoja?...

Voisin tietysti laittaa pienet laminaatin palat sinne karmin alle, joilloin karmi nousisi samaan tasoon laminaatin pinnan kanssa ja ovi varmaan mahtuisi aukeamaan. Mutta sinne tuulikaapin puolelle jää sitten rako karmin alle.

Sikäli kun nyt tajusin ton sun selityksen, niin kynnyshän sun on melkein pakko tuohon väliin laittaa jos eri puolilla on lattiat eri korkeudella. Eritasolistalla jos tuota tasoeroa oven kohdalla korjaa niin näyttää muuten aika kyhäelmältä.


Samoin siihen oven karmin sisäpuolelle jää väkisinkin kolo, kun laminaatin asentaa niin, että ovenkarmit on paikoillaan. Onko joku täytellyt noita koloja silikoonilla tai akryylimassalla?

Jos sulla sen verran tilaa on siinä laminaatin päätteen kanssa puuhastella niin ennen kynnyksen (tai laminaatin) asennusta laitat laminaatin alle päätelistan ja täsmäät tuon nätisti kiinni kynnykseen.

Päätelistoja löytyy vaikka Bauhausin alumiinilistahyllystä vähän joka väriä.
Tuolta voit vakoilla millainen lista tuo päätelista on:
http://www.listamaailma.fi/listoitus_ideoita.html
Silikonit ja massat voi kyllä tossa unohtaa.

Ilmeisesti ovenkarmit kannattaisi irroittaa, kun asentaa uutta lattiaa, että saisi siististi tehtyä?

En kyllä lähtis karmeja irrottelemaan jos pelkkä lattiaremontti on kyseessä. Aika homma. Ennemmin noilla erilaisilla peite- ja päätelistoilla oon omissa remonteissa nuo siistinyt. Yleensä olen repinyt vanhat sisäovien kynnykset pois ja pistänyt tilalle sopivan levyisen tasaisen alumiinilistan minkä on pienellä ujuttamisella saanut sopivasti karmien alle tai karmeihin kiinni. Tietty jos sulla ei oo kynnystä entuudestaan niin menee vähän kinkkiseksi tuo tasoeron korjaus.

Ovet saa ainakin aukeamaan nyppäämällä alalaidasta siivun pois, jos ei muu auta.
 
Sikäli kun nyt tajusin ton sun selityksen, niin kynnyshän sun on melkein pakko tuohon väliin laittaa jos eri puolilla on lattiat eri korkeudella. Eritasolistalla jos tuota tasoeroa oven kohdalla korjaa niin näyttää muuten aika kyhäelmältä.
Joo, kynnyshän siitä tulee totta kai, mutta tarkoitin sitä karmin ja lattian saumaa. Siihen jää väkisinkin kolo, kun asentaa laminaatin irroittamatta karmeja.

Jos sulla sen verran tilaa on siinä laminaatin päätteen kanssa puuhastella niin ennen kynnyksen (tai laminaatin) asennusta laitat laminaatin alle päätelistan ja täsmäät tuon nätisti kiinni kynnykseen.

Päätelistoja löytyy vaikka Bauhausin alumiinilistahyllystä vähän joka väriä.
Tuolta voit vakoilla millainen lista tuo päätelista on:
http://www.listamaailma.fi/listoitus_ideoita.html
Silikonit ja massat voi kyllä tossa unohtaa.
Tuollainen päätelista voisi olla ihan hyvä siihen kynnykseksi. Onko tuossa käytännössä paljon eroa sitten tavalliseen lkiimattavaan/ruuvattavaan eritasokynnyslistaan?

En kyllä lähtis karmeja irrottelemaan jos pelkkä lattiaremontti on kyseessä. Aika homma. Ennemmin noilla erilaisilla peite- ja päätelistoilla oon omissa remonteissa nuo siistinyt. Yleensä olen repinyt vanhat sisäovien kynnykset pois ja pistänyt tilalle sopivan levyisen tasaisen alumiinilistan minkä on pienellä ujuttamisella saanut sopivasti karmien alle tai karmeihin kiinni. Tietty jos sulla ei oo kynnystä entuudestaan niin menee vähän kinkkiseksi tuo tasoeron korjaus.
Joo, en minäkään jaksanut noita irrotella. Mutta jos uudestaan tekisin, niin luultavasti ottaisin irti ja vaihtaisin samalla uudet ovet ja karmit. Ärsyttää ne pienet kolot laminaatissa siinä karmin vieressä.

Ovet saa ainakin aukeamaan nyppäämällä alalaidasta siivun pois, jos ei muu auta.
Parista vanhasta sisäovesta otin höylällä muutaman millin pois, että mahtuivat aukeamaan. Mutta tuosta uudesta ovesta ei viitsisi alkaa jyrskyttämään, siitä ei kuitenkaan tule siistein mahdollinen sillä tavalla.
 
Tuollainen päätelista voisi olla ihan hyvä siihen kynnykseksi. Onko tuossa käytännössä paljon eroa sitten tavalliseen lkiimattavaan/ruuvattavaan eritasokynnyslistaan?

Ei kai tossa U-muotoisessa lisussa muuta eroa ole, kun se että ei nouse mitään listaa sitä puista kynnystä vasten tai puukynnyksen päälle, jolloin ovi ei enää sopisi kiinni kun siellä on lista välissä häsäämässä. Uiva laminaatti/parketti pääsee myös elämään tuolla listan sisällä sen mitä kosteusvaihteluissa elää.

En kyllä ihan vieläkään hahmota missä sulla vielä on rakoa, jos kynnys on saman levyinen kuin karmi ja jos tommosen päätelistan tökkaa kynnys+karmi levyisenä kiinni kynnykseen. Leijuuko sulla siis ne karmit korkeussuunnassa korkeammalla kuin uusi lattia?
 
Tarvitsisin vinkkejä petsaamiseen. Lähtökohta on, etten ole tehnyt minkäänlaisia tuon tyyppisiä töitä sitten ala-asteen. Nyt kiinnostus olisi kuitenkin kova saada kaksi Ikean yöpöytää petsattua (?) pyökin värisiksi. (En valitettavasti löytänyt mallia enää sivuilta). Eli itse pöydät ovat koivun värisiä ja käsittelemättömiä. Kertokaapa jos viitsitte asiaa harrastamattomalle mutta oppimaan kovasti haluavalle joitain neuvoja tuohon itse työhön. A

Asun kerrostalossa ja parveke löytyy ja yläkerrasta suhteellisen kylmä vintti; koska siis säiden puolesta näitä hommia voi alkaa tehdä vai pitääkö suosiolla mennä tekemään vanhempien asuntoon lämpimiin tiloihin näitä hommia? Mitä vinkkejä tarvitsen pensseleihin ja mitä liikkeitä kannattaa suosia tässä hommassa?

Vähän ehkä :david: kysymys mutta menkööt, oppimaan tässä olenkin tullut. Varmaan helpoin tapa olisi viedä nämä johonkin paikkaan teetettäväksi mutta olisi kiva osata tehdä jotain omillakin käsillä...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei kai tossa U-muotoisessa lisussa muuta eroa ole, kun se että ei nouse mitään listaa sitä puista kynnystä vasten tai puukynnyksen päälle, jolloin ovi ei enää sopisi kiinni kun siellä on lista välissä häsäämässä. Uiva laminaatti/parketti pääsee myös elämään tuolla listan sisällä sen mitä kosteusvaihteluissa elää.

En kyllä ihan vieläkään hahmota missä sulla vielä on rakoa, jos kynnys on saman levyinen kuin karmi ja jos tommosen päätelistan tökkaa kynnys+karmi levyisenä kiinni kynnykseen. Leijuuko sulla siis ne karmit korkeussuunnassa korkeammalla kuin uusi lattia?
Siis kun katsoo ylhäältä päin, niin karmin ja laminaatin väliinjää rako. Johtuu siitä, että lukkoponttilaminaattia asentaessa sitä ei pysty mitenkään timmaamaan ihan siihen karmiin kiinni, eikä kai saisikaan, kun pitää jättää varaa elää. Kaikkialla muuallahan jalkalista peittää tuon kolon, mutta karmin "sisäpuolellehan" sitä jalkalistaa ei tietenkään tule.
 
:anssi:

mihin se nyt uhrattaisiin? liesi siihen reikään ja menoksi, laatikko toimii niinkuin ennenkin.

Työpöytäkansi on yleensä 30mm paksu, liesitaso ehkä jotain +-100mm ja vie tilaa alapuolelta, laatikkossa olevat tavarat ottavat silloin ylläolevaan liesitason alapintaan, turvallisuusnäkökulma, näin minulle neuvoivat
eri valmistajien (kodinkoneiden) edustajat, ehkä niitä sitten tehdään jo matalampina ja alapuolelta suojattuina, sulla varmaan on sitten uudenpaa tietoa, vilkaisin tuolta netistä pari kuvaa mallikeittiöistä ja kyllä siellä vielä
näkyi noin tehtävän, se ylin etusarja laitetaan kiinteästi paikoilleen, sitä ei voi avata, eikä siinä ole vedintä ja sitten kaksi patalaatikkoa alapuolelle

Inska, jep, tajusin ongelman, ota tosiaankin siihen se uunikaappi ilman sokkelijalkoja taikka sokkelia niin homma hoituu.

Tuomas H: minä petsailen ja vahailen kotikonstein, käytän mahdollisuuksien
mukaan värillistä puuvahaa ( saa samalla suojaavan pinnan) ja levitän aina
vaahtomuovilla ( ei jää pensselin jälkiä ), laitoin just valkoisen saunasuojan
kylppärin kattopaneeleihin vaahtomuovilla ja hyvät tuli!
 
Työpöytäkansi on yleensä 30mm paksu, liesitaso ehkä jotain +-100mm ja vie tilaa alapuolelta, laatikkossa olevat tavarat ottavat silloin ylläolevaan liesitason alapintaan, turvallisuusnäkökulma, näin minulle neuvoivat
eri valmistajien (kodinkoneiden) edustajat, ehkä niitä sitten tehdään jo matalampina ja alapuolelta suojattuina, sulla varmaan on sitten uudenpaa tietoa, vilkaisin tuolta netistä pari kuvaa mallikeittiöistä ja kyllä siellä vielä
näkyi noin tehtävän, se ylin etusarja laitetaan kiinteästi paikoilleen, sitä ei voi avata, eikä siinä ole vedintä ja sitten kaksi patalaatikkoa alapuolelle

vuosi sitten keittioötä ostaessani YKSIKÄÄN firma ei edes ehdottanut tuommoista.

ja se liesi on vissiin jotain 30-40mm paksu, jää ihan nätisti tason sisään. ja kyseessä halvin mahd. ariston, eli ei varmaankaan mikään erikoismalli..
 
Onkelma

Uuden olohuoneen sisustus alkaa olemaan hanskassa mutta ainoana silmään pistävänä erona on kotiteatterin kaiuttimet , Audio Pron puiset kotelot ja etukajarit ovat lattiamallia.

Puupinnan verhoileminen kankaalla on mahdollista mutta onko siihen käytännön vinkkejä? Ajattelin vaalealla kankaalla päällystää kaikki kajarit. Nitojalla kiinni takaseinään kangasta jonka jälkeen kiristys? Jotain liimaa väliin?
 
Puupinnan verhoileminen kankaalla on mahdollista mutta onko siihen käytännön vinkkejä? Ajattelin vaalealla kankaalla päällystää kaikki kajarit. Nitojalla kiinni takaseinään kangasta jonka jälkeen kiristys? Jotain liimaa väliin?

Meinaatko ihan sukkana vetää koko paketin myös elementtien eteen? Värivalikoima akustisen kankaan suhteen on aika niukka, löytyy vain mustaa, harmaata ja tummanvihreää suomenmaasta. Tietty pelkät sivut päällystettäessä voi värkkäillä muutenkin mutta lieneekö lopputulos kovin häävi? Ehdotan uudelleen viiluttamista jos vain hiomapaperi ja lakkapensseli pysyy näppäimillä. Uuden viilun hinnaksi tullee settiin noin 30-70euroa.
 
Siis kun katsoo ylhäältä päin, niin karmin ja laminaatin väliinjää rako. Johtuu siitä, että lukkoponttilaminaattia asentaessa sitä ei pysty mitenkään timmaamaan ihan siihen karmiin kiinni, eikä kai saisikaan, kun pitää jättää varaa elää. Kaikkialla muuallahan jalkalista peittää tuon kolon, mutta karmin "sisäpuolellehan" sitä jalkalistaa ei tietenkään tule.
Minä ratkaisin ongelman sahaamalla karmeista siivun pois alareunasta. Siis sen verran että laminaatti mahtuu karmin alle. Ainakin omistani pystyi sahaamaan ihan normaalisti vaikka karmit olivat kiinni seinässä.
 
Uuden olohuoneen sisustus alkaa olemaan hanskassa mutta ainoana silmään pistävänä erona on kotiteatterin kaiuttimet , Audio Pron puiset kotelot ja etukajarit ovat lattiamallia.

Puupinnan verhoileminen kankaalla on mahdollista mutta onko siihen käytännön vinkkejä? Ajattelin vaalealla kankaalla päällystää kaikki kajarit. Nitojalla kiinni takaseinään kangasta jonka jälkeen kiristys? Jotain liimaa väliin?

"Laminoi" ne kajarit. Eli teet liimasta ja vedestä sellaista lierua, sivelet kajarit sillä, tapettia, aku ankkoja, sanomalehteä tai jotain muuta siihen pintaan ja vielä muutama kerros liima-seosta. Jostain netistä löytyy varmaan paremmatkin ohjeet.
 
Meinaatko ihan sukkana vetää koko paketin myös elementtien eteen? Värivalikoima akustisen kankaan suhteen on aika niukka, löytyy vain mustaa, harmaata ja tummanvihreää suomenmaasta. Tietty pelkät sivut päällystettäessä voi värkkäillä muutenkin mutta lieneekö lopputulos kovin häävi? Ehdotan uudelleen viiluttamista jos vain hiomapaperi ja lakkapensseli pysyy näppäimillä. Uuden viilun hinnaksi tullee settiin noin 30-70euroa.

Ajattelin ihan vain sivut / etuosan verhota ja leikata elementtien kohdan pois ja peittää leikkausreunat kajarin omalla etuverkolla.
 
Osaako kukaan suositella jotain kaukosäätimellä toimivaa sähköratkaisua. Tarkoituksena olisi, että voisin kytkeä lattialamput samaan jatkojohtoon ja laittaa jatkojohdon sitten kiinni sähkörasiaan. Lamput olisivat aina "päällä"- asennossa, mutta sitten saatelisinkin kaukosäätimellä sitä, että saavatko lamput sähköä vai ei. Tiedän, että bauhaus tms. kaupat myyvät näitä ratkaisuja, mutta onko kukaan tällaista koskaan itse käyttänyt? Haluan siis, että molemmat lamput syttyvät yhdellä kertaa ilman, että joudun kyykkimään sohvan takana jotain vipuja tai nappeja painelemassa.
 

Liitteet

  • kuvio.webp
    kuvio.webp
    11,8 KB · Katsottu: 416
Osaako kukaan suositella jotain kaukosäätimellä toimivaa sähköratkaisua. Tarkoituksena olisi, että voisin kytkeä lattialamput samaan jatkojohtoon ja laittaa jatkojohdon sitten kiinni sähkörasiaan. Lamput olisivat aina "päällä"- asennossa, mutta sitten saatelisinkin kaukosäätimellä sitä, että saavatko lamput sähköä vai ei. Tiedän, että bauhaus tms. kaupat myyvät näitä ratkaisuja, mutta onko kukaan tällaista koskaan itse käyttänyt? Haluan siis, että molemmat lamput syttyvät yhdellä kertaa ilman, että joudun kyykkimään sohvan takana jotain vipuja tai nappeja painelemassa.

En ole kokeillut, mutta ihan toimivalta nuo kaukosäädinvipstaakelit näyttivät. Lanternan K-raudassa oli pistorasiaan asetettava hässäkkä jota ohjattiin kaukosäätimellä. Muistaakseni samaan pakettiin kuului yhteensä 4 näitä hässäköitä.

Eli siis pinta-asennuksena nuo menee, ei aleta erikseen upottaa mihinkään rakenteisiin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom