Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Originally posted by Phat
V*ttu Dopey, ne selvennykset kirjoitetaan selvennettevän viestin jälkeen, eikä ennen! :curs:

Joo, kirjoitin selvennyksen luettuani ekan postauksen, mutta unohdin että naputtamalla valoa nopeammin reply menee aikaisemmin perille :whip:

:whip:

Ootko Dopey laskenut paljonko sulla tulee kaloreita per päivä? (Siis päivinä jolloin et juurikaan syö hiilihydraatteja)

Originally posted by Antti
Ootko Dopey laskenut paljonko sulla tulee kaloreita per päivä? (Siis päivinä jolloin et juurikaan syö hiilihydraatteja)

Heh, oonko laskenut... No oon laskenut juu, mulla on Excel-sheet millä mä nää sekoitukset suunnittelen. Se laskee rasvat, proteiinit, hiilarit, kuidut, rasvahapot, jne. (Kilo)kaloreita on 2300 per päivä, painoa on 79kg, mihin pudotin sen 87kgsta.

Nyt on paino pysynyt samana jonkun aikaa, oli vähän paskat kelit lenkkeillä ja on ollut kaikkea muuttohärdelliä, jonka pitäis pikkuhiljaa helpottaa. Ideana olla sikakireä 75kg jos joskus eksyn voimanostokisan lavalle. Korkeimmillaan paino nousi viime vuonna 92 kiloon, punttauksen aloitin 58 kiloisena hernekeppinä. Tietysti monen mielestä täällä 184cm / 79kg on hernekeppi sekin :D

Onko järkeä syödä esim broilerinkoipia nahkoineen , juustoja tms. vai pyrkiä kaikessa ihan rasvattomiin ruokiin ja lisäillä sitten sitä öljyä pullosta että sais vain niitä hyviä rasvoja?

Originally posted by Dopey
mulla on Excel-sheet millä mä nää sekoitukset suunnittelen. Se laskee rasvat, proteiinit, hiilarit, kuidut, rasvahapot, jne.

Ootko ite värkännyt vai imutellut jostain? Jos kyllä ensimmäiseen kysymykseen, niin voitko laittaa jakoon pakkiksen väelle jonnekin (ja ansaita roppakaupalla kunnioitusta ja kiitollisuutta :worship: ) ja jos kyllä toiseen kysymykseen, niin mistä imutit? Monipuolisen oloinen shiitti on, jos kuidut ja rasvahapotkin laskee. :eek: Varmasti kelpaisi monelle pakkislaille.

Originally posted by Iivili
Monipuolisen oloinen shiitti on, jos kuidut ja rasvahapotkin laskee. :eek: Varmasti kelpaisi monelle pakkislaille.

Itse kasailin vuoden vaihteessa sheetin joka laskee edellämainittujen lisäksi safkailun hinnatkin kunhan aineille on muistanut asettaa kilohinnat. Täytyy katsoa jos jaksaa hieman siistiä tuota niin että siitä muutkin saavat selvää. Pistän VIP-puolelle kunhan jaksan.

Originally posted by Trinity
Onko järkeä syödä esim broilerinkoipia nahkoineen , juustoja tms. vai pyrkiä kaikessa ihan rasvattomiin ruokiin ja lisäillä sitten sitä öljyä pullosta että sais vain niitä hyviä rasvoja?

Annan Triny sulle hyvän vinkin:), osta kananrintaa marinadissa, pese ja perkaa:D (...huom.maku...), mikroastiaan, pohjalle vettä vähän, mausta kanelilla, valkopippurilla, mustapippurilla ja suolalla ja mikroon kuvun alle noin 15-20min. lisää riisiä ja päälle oliiviöljyä. NNNNNJAMMM! saamarin hyvvväää!

-rocksupoksu

Originally posted by rocket
Annan Triny sulle hyvän vinkin:), osta kananrintaa marinadissa, pese ja perkaa:D (...huom.maku...), mikroastiaan, pohjalle vettä vähän, mausta kanelilla, valkopippurilla, mustapippurilla ja suolalla ja mikroon kuvun alle noin 15-20min. lisää riisiä ja päälle oliiviöljyä. NNNNNJAMMM! saamarin hyvvväää!

-rocksupoksu

Marinadi siis pestään pois, mutta siitä jää silti makua..? Eli kaloreita tulee norm. kananrinnan verran?
Riisiä en oo syöny pitkään aikaan muullon ku repsahdus/cheatti-aikoina... miten itse koet sen/potun/pastan kiristellessä? Mua nuo hiilarit tuppaa siis todella turvottaan jne mitä olen jo aiemmin kertonut... Mutta kiitti raketti vinkistä, täytyy kokeilla!!

Marinadi siis pestään pois, mutta siitä jää silti makua..? Eli kaloreita tulee norm. kananrinnan verran?
Riisiä en oo syöny pitkään aikaan muullon ku repsahdus/cheatti-aikoina... miten itse koet sen/potun/pastan kiristellessä? Mua nuo hiilarit tuppaa siis todella turvottaan jne mitä olen jo aiemmin kertonut... Mutta kiitti raketti vinkistä, täytyy kokeilla!!

Ei kai niitä glykogeenivarastojen kasvun mukana kertyvää nestettä tarvitse pelätä. Sehän lähtee pois kun hiilihydraattien saantia taas pienennetään. :)

joo, se on silleen mehustunu.heh...;)emmää tiiä onks sillä eroa. mä kun kiristelen niin en laske kaloreita. peili kertoo hyvin.
mulla on kyllä potut ja riisi toiminu ihan kivasti. ennemminkin mulla tosiaan on ollut ongelmia ton yliprotskun saannin kanssa, kuten olen jo muutamaan kertaan maininnut... hiilareita siis helpost jää liian vähän jos en niitä mieti. puuroa vaan naamariin, hyvä tulee.:)

pasta kyllä turvottaa niin maan perkeleest, samoin kun leipä (paitsi ryvita...)

hiop!:D

Originally posted by Iivili
Ootko ite värkännyt vai imutellut jostain? Jos kyllä ensimmäiseen kysymykseen, niin voitko laittaa jakoon pakkiksen väelle jonnekin (ja ansaita roppakaupalla kunnioitusta ja kiitollisuutta :worship: ) ja jos kyllä toiseen kysymykseen, niin mistä imutit? Monipuolisen oloinen shiitti on, jos kuidut ja rasvahapotkin laskee. :eek: Varmasti kelpaisi monelle pakkislaille.

No ei tuon tekeminen kummia vaadi: riveille vaan kunkin ruoka-aineen kaikki tiedot vaikka finelistä omille sarakkeilleen. Yhteen sarakkeeseen sitten syotetään päivittäismäärät ja Excel osaa vaaditut kerto- ja jakolaskut.

Voin mä tuon jonnekin koittaa postatakin, no problem.

Koitin searchilla etsiä noita kolmee asiaa yhdessä, mut mitään ei löytyny... Kävin äsken ostaan tommosta US Bulk choco jauhoo, niin onko se nyt sitä missä on proteiinit ja hiilihydraatit(=malto :confused: ) sopivasti yhdessä. Siis että voi heti reenin jälkeen ottaa tuota jauhoo palautusjuomassa.

Koitin kysellä kaupan 60v myyjältä että onko tätä hyvä sekottaa palautusjuomaks mut en saanu mitään selkeetä vastausta

edit: Niin siis löysin toki searchilla juttuja noista, mut ne oli yleensä tyyliin "mikä on paras palautusjuoma"

Ainakin minulla on sellainen muistikuva, että tuo US Bulk olisi näitä massajuomia, ei niinkään palautusjuoma, korjatkaa jos olen väärässä.

Originally posted by gunner
Ainakin minulla on sellainen muistikuva, että tuo US Bulk olisi näitä massajuomia, ei niinkään palautusjuoma, korjatkaa jos olen väärässä.

Ainakin nimestä vois niin päätellä. :rolleyes:

Anna mennä vaan, ei se niin tarkkaa ole.

Energiaa 393kcal/100g
Proteiini 48g
Hiilihydraatti 39g
Rasva 4.1g

Protskut soijasta ja herasta, hiilarit malto, fruktoosi ja vehnänalkiouute.

Lähde: Wrangen kuvasto 2/2000

Us bulk, se oli ihan eka tollanen jauho mitä joskus ostin, stockmannilta vielä hulluun hintaan. kokoo oli purkilla varmaan 600g. ja se maku, muistan vieläkin:) niin viljasen maukuinen kaakao kun maitoon vatkasin. tykkäsin kyllä:) joo yhdyn edelliseen, anna mennä vaan!
Hey! where´s the thumb:confused:

Niin, mitenkäs tuo kuumentaminen vaikuttaa proteiiniin ja sen imeytymiseen? Vai vaikuttaa mitenkään?
Siis jos esim. kananmunan paistaa tahi keittää, niin se muuttaa olomuotoaan. Niin että muuttuuko tuon proteiini ominaisuudet huonommiksi tai jotain?

Niin, denaturoiteassa proteiinin sykkeröinen laskostunut rakenne aukeaa, kun rikki-, vety- , sunmuusillat aukeavat, ja proteiini aukeaa suoraksi. Proteiinin pilkkoutumisen luulisi nopeutuvan.

Back
Ylös Bottom