Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen eli: Millä tavalla proteiini rakentaa lihasta öisin?
Niin vastaus on: Salatulla tavalla:D No ei, väännetään rautalangasta , ei tää ole mitään tähtitiedettä. Proteiini on lihasten rakennus aine, yöllä ruumis on levossa jolloin se palutuu annetusta rasituksesta(kompensaatio) optimaalisesti. Ja rakentaa sitä lihasta kunhan sillä on sitä proteiinia tarpeeksi käytössä.

Itse olen syönyt jo useamman vuoden ajan 500g rahkaa iltapalaksi juuri ennen nukkumaanmenoa. Jos syön hiilareita juuri ennen nukkumaanmenoa, aamulla on krapulan kaltainen olotila.

Eihän kukaan väittänyt että gh olisi mitenkään erityisen anabolinen hormooni?
Sun väite oli ettei gh vaikuta lihaskasvuun mitenkään, ja se väite on ihan paskapuhetta. Se että sillä ei ole suoraa anabolista vaikutusta, ei tee siitä merkityksetöntä kokonaisuuden kannalta. Kuten laynekin tietää, niin kasvuhormonin yksi iso osatekijä on lisätä IGF-1 tuotantoa maksassa, joka taas on hyvinkin anabolinen.. Kasvuhormonin suorempi ja myös tärkeä vaikutus on parantunut proteiinisynteesi.

Kaikkea mitä sun personal guru sanoo ei kannata ottaa myöskään täytenä totuutena. Kaikki ihmiset tuppaavat hieman sävyttämään sanomisiaan oman ideologian mukaan, vaikka perjaatteessa asia olisikin aito.

Eihän kukaan väittänyt että gh olisi mitenkään erityisen anabolinen hormooni?
Sun väite oli ettei gh vaikuta lihaskasvuun mitenkään, ja se väite on ihan paskapuhetta. Se että sillä ei ole suoraa anabolista vaikutusta, ei tee siitä merkityksetöntä kokonaisuuden kannalta. Kuten laynekin tietää, niin kasvuhormonin yksi iso osatekijä on lisätä IGF-1 tuotantoa maksassa, joka taas on hyvinkin anabolinen.. Kasvuhormonin suorempi ja myös tärkeä vaikutus on parantunut proteiinisynteesi.

Kaikkea mitä sun personal guru sanoo ei kannata ottaa myöskään täytenä totuutena. Kaikki ihmiset tuppaavat hieman sävyttämään sanomisiaan oman ideologian mukaan, vaikka perjaatteessa asia olisikin aito.

Juuri näin; ei noissa linkkeissä mitään muuta kyetä toteamaan. Ainoa tsekkaamisen arvoinen tutkimus tossa eka linkissä on "The exercise-induced growth hormone response in athletes", jota ei välttämättä pysty lukemaan kokonaan netissä (vain tiivistelmä on saatavilla pikaisen kuuklauksen perusteella). Se, että jokin tutkimus on tehty, ei riitä. Se tutkimus täytyy lukea ja arvioida tutkimusasetelmaa, p-arvoja, luottamusvälejä jne. Osaatko mainita jotakin niistä?

Nimittäin vastapäistä tietoa on niin kosolti saatavilla, että yhden tutkimuksen perusteella kyseessä on todellakin, kuten ekan linkkisi nimi kertoo, broscienceä.

Tarkotus olis nyt saada itellä toi ruokavalio kuntoo.

Alotetaan linkkaamalla kuva mitä syön/söin tänään, treenipäivänä (sis. töissä tehdyt jutut) ~3172kcal - 181cm - 82kg - 21v

Kuva

Eli tossa nyt on mitä sain aikaseks. Rasva kaadetaan pois jauhelihan paisto vaiheessa joten en tiedä kuinka paljon se sit poistaa tota g määrää.
Itse olen loppujen lopuksi aika tietämätön ja kiinnostunut mitä tarvitsee päivittäin kuinka paljon, olen kyllä lukenut jonkin verran mutta olen niitä ihmisiä ku ei jaksa ettii 300 sivuu läpi löytääkseen "vähän sinnepäin" vastauksen. Sen verran olen lukenut että rasvaa n. 20-25% päiväs, ja hiilareita joku 40-60% ja loput protskuu.

Mulla olis tarkotus käytännössä rakentaa isommat lihakset, vähentämällä rasva% mahd paljon, jos edes mahdollista normaalisti.
Syön säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä ja 4-5 kertaa viikos salilla bodaamas.

Diettii ajattelin sit joskus vuodenvaihteessa. Pitäskö sitä vaa bulkkaa reippaasti ja vuodevaihteessa diettaa kesäks?

Rakentavaa krittiikkiä kiitos.

100-150g proteiinia pois, 30-40g rasvaa pois, loput kaloreista hiilareilla. Hiilareista mahdollisimman vähän fruktoosista/laktoosista jne. "ei niin hyvistä lihasten käyttöä ajatellen" olevista hiilareista. Älä bulkkaa, vaan pyri vain lieviin plus kaloreiin ja ajoita syömisiä treenin ympärille.

40/30/30 H/R/P on kyllä itsellä todella toimiva bulkkausmakrojakauma joten menisin tuolla kyllä. Ja oikeastaan sillä mennään juuri nyt.

Katsoin killiin, proteiinit ja hiilarit päittäin. Eli lisää hiilaria ja vähemmän proteiinia. Maltoa ja perunamuusia kehiin niin hyvä tulee.

Ihan asiasta kukkaruukkuun, eikös treenin jälkeen olisi hyvä saada nopeasti imeytyvää hh:ta ja fruktoosi nimenomaan imeytyy nopeasti? Joten en itse suosittelisi niinkään välttämään sitä, esim. itsellä on tapana kovan treenin jälkeen vetästä kunnon lasti banaania naamaan, jotta saa hiilaria myllyyn :D

Ei tarvi ihan noin paljon välttämättä tota prodee olla joten siitä voi ainakin jonkun verran karsii pois. juuston voi vaihtaa vähärasvasempaa ellei oo ihan must saada just tota, esim polarin 5% juustoo. Ei lähe pahemmin rasvaa paistovaihees jos nopee valutat vähä turhii pois eli suosiolla vaa vähärasvasempii vaihat, esim 10% tai sitte ostat kanaa mikä EI oo marinoituu. Noiden jälkee sulla ei paljoo jää kaloreit ni voit lisää tota spagettii tai jotai muuta hiilarii(esim malto treenin jälkee) tohon iha reippaasti. Se vaan mietityttää että millon vedät tosta mitäki?

itsellä vähän ongelmallista saada kaikki tarvittavat proteiinit ja rahkaa sekä tonnikalaa ei viittisi syödä jokapäivä ruokailu näyttää suunnilleen tältä proteiinien osalta.
aamupala: 250g rahka= 25g prode
koulusafka jtn sotkua= 20g prode
välipala tonnikalapurk= 25g prode
välipala protskujuoma= 25g prode
safka jtn soossia= 20g prode
välipala protskujuoma= 25g prode
iltapala maitorahka250g = 25g prode

tässähän nyt olisi se noin 160g prodea joka riittää itselleni

mutta ideana olisi jättää tuo päivittäinen tonnikala sekä päivittäinen 500g maitorahka pois jolloin protskut tippuu 75g onko ehdotuksia miten korvata nämä mahdollisimman halvalla tavalla kun opiskelija olen. maitoa en pysty juomaan enkä raejuustoa käyttämään ainoa maitotuote jota voin käyttää on lidlin maitorahka:D

eli halpoja tuotteita korvaamaan tonnikalan ja maitorahkan proteiini määrät :S ja myös muita halpoja protsku tuotteita:) löytyykö?

^ höpöhöpö, ei kananmunista oo mitään haittaa ellei kolesterolitasot ole valmiiksi ylhäällä. Itse oon vetäny 3-5 kananmunaa joka ilta jo ainaki 6kk ajan, ellen enemmänki.

E: Ja jos haluat halpaa protskulähdettä, niin se on tuo lidlin maitorahka. Mulla menee 750g päivässä aina.

^ höpöhöpö, ei kananmunista oo mitään haittaa ellei kolesterolitasot ole valmiiksi ylhäällä. Itse oon vetäny 3-5 kananmunaa joka ilta jo ainaki 6kk ajan, ellen enemmänki.

E: Ja jos haluat halpaa protskulähdettä, niin se on tuo lidlin maitorahka. Mulla menee 750g päivässä aina.

jaa okei no sitten noita kanamuniakin enemmän :P uskaltaako tota maitorahkaa vetää lähemmäs kilon päivässä muka? :O eikös liiallinen maitorahka rupea kehittämään munuaiskiviä? :nolo:

Emmä tiedä mitään mistään munuaiskivistä :D Se nyt sattuu olemaan halvin proteiininlähde näin työttömälle, niin miksei. Josjakun pääsen töihin, niin varmaan siirryn enemmän tuolle lihaosastolle.

Maitorahka menee myös täydellisenä ainesosana smoothieissa :)

Back
Ylös Bottom