Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

"Clarithromycin prevents bacteria from growing by interfering with their protein synthesis. It binds to the subunit 50S of the bacterial ribosome and thus inhibits the translation of peptides."

http://en.wikipedia.org/wiki/Clarithromycin

Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn.

Niin kyllä ne antibiootit yleensä vaikuttavat ihan siihen bakteeriin eikä ihmiseen muuten kuin mahdollisina sivuvaikutuksina. Ja tuossa tekstissä puhutaan nimenomaan siitä mite se vaikuttaa bakteeriin.

Jep, bakteerien proteiinit on eria asia kuin ihmisen syömät proteiinit. ;) Enemmän se mahdollinen pöpö vaikuttaa suorituskykyyn kuin joku antibioottikuuri pienine sivuvaikutuksineen.

Elikkäs olen aloittamassa tauon jälkeen uudelleen salin ja päätin että lisään lisäravinteet tällä kertaa mukaan.
kysymys kuuluukin että mikä on hyvä lisäravinne joka lisäisi pelkästään proteiinin saantia, olen joskus aikaisemmin käyttänyt jotain lisäravinteita ja sain niistä finnejä ja olin kamalan turvonnut naamasta. Näitä en kaipaa. Toki tämä kyseinin lisäravinne voi olla semmoinen missä on muutakin kun proteiinia. Mutta finnejä ja ns pöhötystä siitä ei saisi tulla.

Elikkäs olen aloittamassa tauon jälkeen uudelleen salin ja päätin että lisään lisäravinteet tällä kertaa mukaan.
kysymys kuuluukin että mikä on hyvä lisäravinne joka lisäisi pelkästään proteiinin saantia, olen joskus aikaisemmin käyttänyt jotain lisäravinteita ja sain niistä finnejä ja olin kamalan turvonnut naamasta. Näitä en kaipaa. Toki tämä kyseinin lisäravinne voi olla semmoinen missä on muutakin kun proteiinia. Mutta finnejä ja ns pöhötystä siitä ei saisi tulla.
Et sä välttämättä edes mitään lisäravinteita tarvii, vedät maitorahkaa sun muita korkea proteiinipitoisia ruokia niin hyvä tulee.

Todennäkösesti aiemmin käyttämässäsi jauheessa oli kreatiinia, mikä tuon turvotuksen ja finnit aiheutti. Hyvin yleinen ongelma kyseisen lisäravinteen käyttäjillä. Kattele vaan niiden pussien ravintosisältöjä, että siellä ei ole sitä kreatiinia.

Palataan taas tähän vanhaan ketjuun tuon toisen ketjun "innoittamana". Ei ole tullut pariin vuoteen tuota 90+:aa kiskottua. Tuota myydään vieläkin ihan saatanan halvalla kun katsoo luvattua sisältöä ja vertaa muiden tuotteiden hintoihin. Se on 60€/5kg = 12€/kg. Eli hyvin lähelle saman hintaista kuin kaikkein halvin hera. On vielä mukamas CFM isolaattia ja micellar kaseiini-isolaattia.Undenatured Cross-Flow Microfiltered Whey Protein Isolate (65%), Isolated Undenatured Micellar Casein (33%)

Nyt on muuttuneet sivuilla labratestit erilaisiksi kuin mikä on tuossa vanhan postini linkissä.
http://www.nutrisport.co.uk/Documents/Certificates/COA Nutrisport 90 Plus Protein.pdf

Protskua se 85-86% mitä paketin kyljessäkin lukee. Entisessä labratestissähän oli 94% ja rasvaa 0.0 :wtf:

Tuollainen 2/1 hera-kaseiini on hemmetin hyvä. Toimii missä välissä tahansa, palautusjuomassa tai välipalana. Oon ite tehnyt tuollaisia sekoituksia halpisherasta ja Mass Triple Night Proteinista. Onkohan tuossa jotain shittiä vai onko tuo vaan hyvää halvalla?

Hei,

Kysymys kuuluu:

Kun syön pitkin päivää 5-6 ateriaa päivässä ja saan proteiinia nyt esim. sen 2x lihasmassaan nähden vuorokaudessa, niin varastoituuko tämä proteiini johonkin jotta keho voi rakentaa siitä lihasta yöllä, jos niin minne?

Ja kun lihas kasvaa vain levossa niin mistä varastosta keho ottaa päivällä "kerätyn" proteiinin ja alkaa rakentamaan levossa yöllä lihasmassaa?

Ja täytyykö nimenomaan olla unitilassa, vai käykö esim. hypnoosin tai itsesuggestion avulla saavutettu lepotila, jotta lihasmassan rakentuminen proteiineista käynnistyy?

Entä iltasyöminen? Joskus herään aamuisin voiden pahoin jos olen syönyt raskaasti juuri ennen nukkumaanmenoa. Olen huomannut, että omalla kohdalla minun kannattaa syödä n. 2h ennen nukkumaanmenoa, onko tämä järkevää vai onko massakaudella suotuisaa syödä juuri ennen nukkumaanmenoa, ja jos niin minkätyyppistä ruokaa?

Olen nyt käynyt salilla aktiivisesti 2 vuotta. Kuntoa alkaa tulla ja olen aloittanut Mawet, kyykyt, raa'at rinnallevedot jne. Haluan keskittyä painonnostoon vielä intenssiivisemmin ja olen näitä asioita pohtinut jonkin aikaa löytämättä vastausta joten yritän nyt täältä.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kyllä proteiini varastoituu aivan kuten kaikki muutkin ruoka-aineet, jos niitä saadaan ihan liikaa - rasvaksi. Jos typpitasapaino on taas suotuisa, aminohappojen kohdalla puhutaan lyhytaikaisesta solunsisäisestä varastosta, aminohappopoolista, josta saadaan aineksia proteiinisynteesiin.

Kokonaisuuden kannalta on aivan sama, milloin syöt. Jos saat ravinteikasta ravintoa, vain kulutus/saanti-osamäärällä on merkitystä ja massan hankkimisen kannalta sen on hyvä olla hieman alle 1. Tuo "lihas kasvaa vain levossa" on tuossa yllä ymmärretty vähän turhan kirjaimellisesti: sillä tarkoitetaan sitä, että lihas tarvii palautumisaikaa, eli et vedä penkkiä joka päivä tai treenaa samaa lihasryhmää ilman lepoa välissä. Toisaalta kasvuhormonin toiminta stimuloituu nukkuessa, että sikäli tuossa on pointtinsakin.

Edelliset vastaajat eivät ole äsitelleet iltapalaa, joten tässä hieman siitä. Ainakin omalla kohdallani tuntuu toimivan hyvin.

Treenin jälkeinen ruoka ajoittuu minulla noin 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tällä aterialla syön runsaasti proteiinia ja hiilareita.

Iltapalaksi juuri ennen nukkumaanmenoa otan kaseiiniproteiinia 30 g ja samalla vajaan kourallisen saksanpähkinöitä. Hiilarien tankkausta ennen nukkumaanmenoa tulee välttää, jotta se ei häiritse kasvuhormoonin eritystä. Kaseiinin voi helposti korvata rahkalla/raejuustolla, koska nämä sisältävät runsaasti kaseiinia. Kaseiiniproteiini on pitkävaikutteista. Liian raskasta iltapalaa tulee välttää, koska ainakin omalla osallani se vaikuttaa unenlaatuun heikentävästi.

Tällä setillä itselläni ainakin pysyy nälkä kurissa ja toivottavasti prodea saa pitkin yötä riittävästi. Aamulla heti herätyksen jälkeen otan 5 g BCAA:ta, jotta homma saadaan taas käyntiin.

Tässä pari videota, joista voipi olla hyötyä http://www.fastnews.fi/2013/ravinteiden-tasmakaytto-artikkelisarja/

Hiilarien tankkausta ennen nukkumaanmenoa tulee välttää, jotta se ei häiritse kasvuhormoonin eritystä. Kaseiinin voi helposti korvata rahkalla/raejuustolla, koska nämä sisältävät runsaasti kaseiinia. Kaseiiniproteiini on pitkävaikutteista. Liian raskasta iltapalaa tulee välttää, koska ainakin omalla osallani se vaikuttaa unenlaatuun heikentävästi.

bullshit. Kasvuhormonia kehittyy aina korostetusti kun keho on "paastotilassa". Myös useat ateriakerrat vähentää kasvuhormonin määrää kehossa. Toisinsanoen ihminen joka syö 6 kertaa päivässä kehittää vähemmän kasvuhormonia kuin 3 kertaa syövä. Yö on vain pitkä paastotila jolloin hormnoitasot ovat siitä syystä koholla. Hiilarilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Yleisenä ohjeena iltapalalle. Suosi hyviä rasvoja ja proteiinia sentakia, että ne pitävät kauemmin kylläisenä. Jos illalla syöt pelkkää hiilaria, se ei pidä kylläisenä niin pitkään ja aamulla olet entistä nälkäisempi, toki hitaampia hiialreita saa olla mukana. Itsellä usein esim ruispuuroa, keitettyjä kananmunia ja jotain nestemäistä hitaasti imeytyvää prodea jos tuntuu siltä.

Jos aamulla syö normaalin aamupalan, niin bcaa.n juonti on varmaan yhtä tehokasta kuin kusen juonti.

vielä AP:lle. Kun sanotaan että lihas kasvaa levossa, niin se tarkoittaa kaikkea lepoa,.ei pelkästään unta. Eli korjausprosessi alkaa hyvinkin nopeasti treenin päätyttyä.
Ruoka myös imeytyy kehoon suhteellisen hitaasti, ainakin hitaammin kuin kuvitellaan. Jos syöt 5 iltapäivällä päivällisen, josta saat lihasta/kalasta 50g proteiinia, lisäksi saat hitaita hiialreita, kuituja ja hyviä rasvoja tuolta aterialta, niin tuon aterian proteiinit imeytyvät kropan käyttöön vielä yöllä nukkuessasi. Sitten iltapalalla nautitut ravinteet vain pidentävät tätä sulamisprosessia.

Njoo.. tunnettu fakta on, että unen ensimmäisten tuntien aikaka GH tasot nousevat eniten. Jos kropassa on insuliini ja/tai kortisoli korkealla tasolla, niin tuo huippu jää huomattavasti alemmalle tasolle. Mutta eihän tälläkään ole mitään tekemistä lihaksen kasvun kannalta. Ihän sitä kasvuhormonia tarvita lihaksen kasvuun, kuten edellä on mainuttu. Tietty jos vetelee horkkaa, ni ei ole insuista väliä.

Mainitaan nyt tähän perään, ettei kortisolilla ole mitään tekemistä hiilarien kanssa, ettei joku pääse tuosta maininnasta pätemään. Pistin sen tuohon sen vuoksi, että se myös laskee alkuyön GH tasoja.

Elkää ny jaksako takertua saatana kaikki ku äijä vaan koittaa provosoida ja aiheuttaa hämmennystä.

Olet ollut pakkisella liian vähän aikaa, jos kuvittelet, ettei joku tosissaan ajattele noin. Pirustako sen silloin tietää, onko kyseessä trollikko vai vakavikko.

Back
Ylös Bottom