Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Originally posted by Pulla
"Tuntuu etta vois syoda enemmankin"? Miten ihmeessa tunnet sen?:) Oli vaan ihan pakko kysya... :) Ja kylla se 2g painokila kohti on ihan riittavasti, se etta saat sen ja hiilareiden maaran oikeasti laskettua ja syotya oikein niin on sitten oma asiansa.
Siis "tunnen ja tunnen" :D
Vaan esim jos syö jotain 1500~ kcal (dietillä kun ollaan) ja proteiiniä semmoset 140g niin mietin että tossa jää kalorit aika vähäseksi mutta ei se sinänsä haittaa.

Mutta kertokaa nyt itekkin että minkä verran vedätte sitä protskuu! :rolleyes:

Joo, ne proteiinit on semmonen myrkky että <font size=+2>hui!</font>
2 - 3 g per (rasvaton) painokilo tuntuu ainakin meikäläiselle toimivan. Ja älkää ihmeessä alkako sekakäyttäjiksi. Rasvat ja proteiini ovat terveydelle vaarallisia tuotteita, yksi lasi rasvatonta maitoa päivässä kattaa molempien tarpeen.

T. Fogelholm ja dogi

Re: Re: Re: Proteiini

Originally posted by Tomi
Näin se vaan on. Kaikki varmasti muistavat tarinan halsualaisesta turskafarmarista, Erasmus Pullapitkosta, joka söi yhden lihapullan, sai proteiiniöverit ja kuali aivo- ja persesyöpään seuraavana päivänä.

Hahha, en yleensä näitä turhia replyjä harrasta mutta pakko sanoa, että repesin aika pahasti :lol2:

Originally posted by carboniitti
Siis "tunnen ja tunnen" :D
Vaan esim jos syö jotain 1500~ kcal (dietillä kun ollaan) ja proteiiniä semmoset 140g

Jos toi sun profiili pitaa paikkansa ika/paino/pituus niin minka ihmeen takia olet ylipaatansa dieetilla? Millainen pula-ajan Tarzan oikein olet jos noilla mitoilla on niin paljon rasvaa etta tarvii dieettia? eli mun vinkkivinkki:unohda dieetit, syo kuin hevonen ja reenaa kuin viimeista paivaa. proteiinia sen 2g/painokilo vahintaan, joku muu saa kertoa hiilarimaarat. Ja toi Tomin tarina proteiineista on sitten totta. Usko pois tai muuten se joutuu valehtelemaan lisaa! :)

Mistäköhän tämä 2g/painokilo on oikein lähtenyt liikkeelle ? Onko takana jonkinlaista tutkimusta tms ? Jos ei niin tämä tieto on yhtä tyhjän kanssa. Tuota ohjetta noudattamalla minun pitäisi syödä päivässä n. 150g proteiineja, joista saan siis 600kcal energiaa. Kuitenkin oon huomannut että päivässä pitää syödä sillaset 3000kcal tai enemmän että alkaa lihasta tarttumaan, joten pitäiskö tämä 2400kcal sitten ottaa hiilareista ja rasvasta ? Jos oletaan että ottaisin 30% rasvoista niin tällöin hiilareista pitäisi ottaa se jäljelle jäävä 50% eli 1500kcal. Tämä ajatus ei istu minun kallooni sitten mitenkään, enkä rupea tuollaiseen hiilarimättöön :) Eli näytän persettä kaikille "liika proteiini hajottaa munuaiset" -paskapuheille ja syön 250-300g proteiineja päivässä :D

2g/per painokilo-jutun olen itse kuullut suomen menestyksekkaimman kehonrakentajan suusta hanen kanssaan reenatessa. Mutta naista asioista voidaan keskustella vaikka maailman tappiin asti, itella 2g toimii ihan kiitettavasti.

Ja ite en ole oikein lahtenyt tohon prosenttien laskentaan mutta en sita missaan nimessa tuomitsekkaan. syon vaan niin saakelisti minka kerkian ja katson etta sisaltaa proteiineja ja hiilareita suhteellisen paljon. Turha kikkailu pois ja kaurapuuroa naamaan! :)

Tuota... eikös nämä vegaanit sielä niiden sivuilla olleet asiantuntijoita näissä proteiinijutuissa? :blow:
Kai ne nyt paremmin tietää nää jutut ku joku bodari. Onhan niillä sielä joku ravintoterapeuttiki tai jotai... Mä ainakin kysyisin ennemmin sieltä ku täältä.
:blow:

Originally posted by trebla
Mistäköhän tämä 2g/painokilo on oikein lähtenyt liikkeelle ? Onko takana jonkinlaista tutkimusta tms ?

"Jokunen" tutkimus löytyy. Missä on Anssi kun sitä kaipaa?

Originally posted by JSmith
"Jokunen" tutkimus löytyy. Missä on Anssi kun sitä kaipaa?

Vieläks se on bannattuna? Katselin jäsentietoja, mutta ei ainakaan enää bannatulta näyttänyt :david:

Täh??? Anssiko bannattu? Mites sellasta on päässy tapahtumaan? Eipä sitä kyllä ole vähään aikaan näkynytkään mutta.... ohoh, kaikkea sitä kuulee.

No tokkopa se nyt lopullisesti bannattuna on? Toivottavasti ei, oli siitä paljon apuakin.

Originally posted by Pulla
2g/per painokilo-jutun olen itse kuullut suomen menestyksekkaimman kehonrakentajan suusta hanen kanssaan reenatessa. Mutta naista asioista voidaan keskustella vaikka maailman tappiin asti, itella 2g toimii ihan kiitettavasti.

Ja ite en ole oikein lahtenyt tohon prosenttien laskentaan mutta en sita missaan nimessa tuomitsekkaan. syon vaan niin saakelisti minka kerkian ja katson etta sisaltaa proteiineja ja hiilareita suhteellisen paljon. Turha kikkailu pois ja kaurapuuroa naamaan! :)

Itseasiassa en mäkään laske kovin tarkkaan tällä hetkellä prosentteja yms, mutta tiedän silti suurinpirtein minkä verran mitäkin tulee syötyä. Ja teen suunnilleen noin kuin sinäkin eli syön pirusti ja usein, jolloin proteiineja tulee väkisinkin yli 2g/painokilo. Mitään haittaa kohtuullisen reiluista protskumääristä ei taida olla joten miksi niitä panttaamaankaan.

Tää nyt on kutakuinkin turha postaus...mutta jotenkin tuntuu niin uskomattomalta, että se on sama mitä syö taikka juo niin aina on joku tutkimus jonka mukaan se aiheuttaa syöpää:curs:

No ei se minua pelota et en sillä tästä jauha...

Mutta jostakin tiedelehdestä tai vastaavasta muistan lukeneeni, että on ihmisiä joilla on "taipumus" saada syöpä ja ne myös yleensä sen saa vaikka välttäs kuinka syöpää aiheuttavia ainesosia...ja on taas ihmisiä jotka on polttanut tupakkaa ikänsä eikä tietoakaan keuhkosyövästä...et en tiiä miten totta tää syöpä geeneissä juttu on...ja en puolustanu tässä tupakointia mitenkään...itse en polta enkä polttamaan ala...

Originally posted by timba79
Tää nyt on kutakuinkin turha postaus...mutta jotenkin tuntuu niin uskomattomalta, että se on sama mitä syö taikka juo niin aina on joku tutkimus jonka mukaan se aiheuttaa syöpää:curs:

No ei se minua pelota et en sillä tästä jauha...

Mutta jostakin tiedelehdestä tai vastaavasta muistan lukeneeni, että on ihmisiä joilla on "taipumus" saada syöpä ja ne myös yleensä sen saa vaikka välttäs kuinka syöpää aiheuttavia ainesosia...ja on taas ihmisiä jotka on polttanut tupakkaa ikänsä eikä tietoakaan keuhkosyövästä...et en tiiä miten totta tää syöpä geeneissä juttu on...ja en puolustanu tässä tupakointia mitenkään...itse en polta enkä polttamaan ala...

Kyllähän se on melkein minkä ruoan tai asian kanssa tolskatessa, että 'liika on liikaa'. Ihminen on kuitenkin sekaravintoa hyödyntävä otus, joten järkevintä lienee pysytellä kohtuudessa -niin proteiinin kuin vegailunkin suhteen. Toisaalta, ruokavalmisteissa on nykyisin paljon lisäaineita, eikä niiden pitkäaikaisvaikutuksia tunneta.

BTW, naisten syövät ovat nyt kovasti nousussa ja loogisin selitys löytyy hormonihoidoista, joiden pitkäaikaisvaikutukset alkavat näkyä vasta nyt.

Re: Re: Re: Proteiini

Originally posted by Tomi
Näin se vaan on. Kaikki varmasti muistavat tarinan halsualaisesta turskafarmarista, Erasmus Pullapitkosta, joka söi yhden lihapullan, sai proteiiniöverit ja kuali aivo- ja persesyöpään seuraavana päivänä.

Tosiasiahan oli, että "... jos protskua syö liikaa nii voi tulla syöpä myöhemmäs vaihees".

Erasmus söi liian vähän protskua ja sille tuli syöpä varhasemmas vaihees. Jos se olis syöny liikaa, niin syöpä olis tullu vasta myöhäsemmäs vaihees, mikä olis ollu parempi.

Back
Ylös Bottom