Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Ihmisten tietämättömyys ja näkemyksen ahtaus sukupuoliasioissa on hämmentävää, jälleen kerran.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Transsukupuolisuus

En tiedä onko aina kyse tietämättömyydestäkään, vaan näkemyserosta. Esimerkiksi minun on erittäin vaikea määritellä itseäni sukupuolen kautta; ts. mielestäni "naiseus" sinänsä ei ole mitenkään merkittävää. Ymmärrän toki järjen tasolla mistä transsukupuolisuudessa on kyse, mutta minulle on äärimmäisen vaikea samastua ajatukseen, että ei voisi toteuttaa omaa persoonaansa, minuuttaan, siinä ruumiissa missä se sattuu olemaan.

Tosin kyllä kannatan äärimmäistä itsemääräämisoikeutta mitä omaan ruumiiseen tulee, eikä suhtautumiseni ole siinä mielessä mitenkään negatiivinen. Off topicia niin että soi, mutta ehkä joku voi sitten tyhmäkysyä, että miksi tuostakin pitää horista.

edit. jaa eihän tämä ollutkaan Tyhmien kysymysten ketju. No, olkoon.

Ihmisten tietämättömyys ja näkemyksen ahtaus sukupuoliasioissa on hämmentävää, jälleen kerran.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Transsukupuolisuus

Huuhaa mä koen olevani lumilinko jes. Ei se musta lumilinkoa tosin tee.

EDIT: Uwish osui oikeaan. On se biologinen sukupuoli, henkinen? eli koettu sukupuoli ja sitten se mitä sulla lukee papereissa.

Onhan se vaikea kuvitella tilannetta missä on väärän sukupuolen ruumiissa, kun itse kokee olevansa oikeassa. Sitä sukupuolta voidaan nykyään korjata (hormonihoidoilla ja leikkauksilla) siksi millaiseksi ihminen itsensä kokee. Sitten on vielä pieni joukko ihmisiä jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta (lääketieteelliseltä taustaltaan esim. androgeeniresistenssi, tuolla yksi tapaus: http://www.trasek.net/tiedotteet/02_2/kuinkas.htm ). Kun sukupuolta on korjattu niin sitten muutetaan myös se mitä passissa lukee vastaamaan oikeaa tilannetta. Tätä ennen on täytynyt rampata kyllästyksiin asti psykiatrilla, ei se tuosta noin vaan käy. Yksi kaverini sai sukupuolensa vaihdettua papereihin muistaakseni jo ennen rintojen poistoa ja peniksen rakentamista, kun hormonihoidot olivat jo käynnissä. Tutustuin häneen kun parta jo kasvoi ja ohimoilla vetääntyi hiusraja, enkä olisi kuuna päivänä erehtynyt luulemaan häntä naiseksi. Eräs toinen kaverini taas haluaisi eroon munasarjoista, koska ei koe olevansa nainen. Muttei kyllä mieskään, vaan täysin androgyyni. Mutta joo, vähän :offtopic:, sori.. (Niin ja itse koen kyllä olevani nainen, ei ole ns. oma lehmä ojassa.:D)

Kysymys on näkemyseroista, ei mistään muusta. Voihan se omassa päässä tuntua hienolta kun hyväksyy kaikki ihmiset, eikä ole ahdasmielinen. Se ei taasen tarkoita sitä että olet välttämättä "oikeassa" näkemyksesi kanssa.

Onhan se vaikea kuvitella tilannetta missä on väärän sukupuolen ruumiissa, kun itse kokee olevansa oikeassa. Sitä sukupuolta voidaan nykyään korjata (hormonihoidoilla ja leikkauksilla) siksi millaiseksi ihminen itsensä kokee. Sitten on vielä pieni joukko ihmisiä jotka eivät koe olevansa kumpaakaan sukupuolta (lääketieteelliseltä taustaltaan esim. androgeeniresistenssi, tuolla yksi tapaus: http://www.trasek.net/tiedotteet/02_2/kuinkas.htm ). )
Totta, onhan ihmisillä ollut ns. vikaa päässä jo aikojen alusta asti. Varsinkin kun ihmisyyteen yleensäkkin kuuluu niin paljon tunnepitoisia asioita ja pohtimista, joillain se liika miettiminen johtaa oman minäkuvansa vääristymiseen/muokkautumiseen.

Kysymys on näkemyseroista, ei mistään muusta. Voihan se omassa päässä tuntua hienolta kun hyväksyy kaikki ihmiset, eikä ole ahdasmielinen. Se ei taasen tarkoita sitä että olet välttämättä "oikeassa" näkemyksesi kanssa.
Niin no, saat puolestani pitää näkemyksen, jonka mukaan esim. edellisessä viestissäni kuvailema transsukupuolinen mies onkin nainen. Minun mielestäni ei ole, eikä Suomen lain, lääkäreiden, eikä kenenkään hänet nähneen/tunteneen. Täten en tunne olevani kovinkaan yksin näkemykseni kanssa, mutta hieman perusteluja toivoisin vastakkaiselle näkemykselle. Haluaisin kovasti ymmärtää miksi jotkut ihmiset ajattelevat toisin ja millä perusteilla.

Edit. En ole kuullut kenenkään tulleen omalla pohdinnallaan siihen tulokseen että on eri sukupuolta kuin mitä kroppa sanoo. Taustalla on usein ihan lääketieteellisiä, mm. hormonaalisia syitä. Raskausaikaisiakin. (eivätkä lääkärit määrittele näitä poikkeavia sukupuolia sairaudeksi löytämieni lähteiden mukaan; näkyy olevan avarakatseista porukkaa ainakin nämä suomalaiset asiaan perehtyneet lääkärit..)

Mun mielestä tuossa on vähän sama kyseessä kun että joku haluaisi itseään kutsuttavan pentiksi vaikka oikea nimi on seppo. Kohteliaisuussyistä tms ihmiset sitten sanoo pentiks. Enkä kyl usko että tuota naista naisena pitäviä olisi kovinkaan vähän.

Niin no, saat puolestani pitää näkemyksen, jonka mukaan esim. edellisessä viestissäni kuvailema transsukupuolinen mies onkin nainen. Minun mielestäni ei ole, eikä Suomen lain, lääkäreiden, eikä kenenkään hänet nähneen/tunteneen. Täten en tunne olevani kovinkaan yksin näkemykseni kanssa, mutta hieman perusteluja toivoisin vastakkaiselle näkemykselle. Haluaisin kovasti ymmärtää miksi jotkut ihmiset ajattelevat toisin ja millä perusteilla.
Totta et varmastikkaan ole yksin näkemyksiesi kanssa, jokainen varmasti löytää samaa mieltä kanssaan olevia. En ymmärrä mitä pitäisi perustella, heitää juttua kromosomeista yms. Menee muuten pikkasen:offtopic: Mutta elä sinä näkemystesi kanssa, minä omieni. Ei itselleni mikään ongelma ole jos toiset "korjaavat" sukupuoltaan, onko se piimpsloora naisen merkki ja kikkeli miehen, ei minusta, mutta voin olla väärässäkin.

No kyllä täti onkin setä jos sillä munat on, näi isot poijjaat on kertoneet :)

Mun mielestä tuossa on vähän sama kyseessä kun että joku haluaisi itseään kutsuttavan pentiksi vaikka oikea nimi on seppo. Kohteliaisuussyistä tms ihmiset sitten sanoo pentiks. Enkä kyl usko että tuota naista naisena pitäviä olisi kovinkaan vähän.
Jaa, sinä sitten varmaan kutsuisit mieluummin häntäkin vaikkapa "Pedroksi":
Karine%205.jpg

Et uskoisi miten ison muutoksen ne hormonit saa aikaan. Sitä ihmistä ei kerta kaikkiaan tunnista samaksi. (Miten niin "tuota naista naisena pitäviä.."? Kun kyseessä ei ole nainen lain.) Luulenpa että moni joka näkee sukupuolen pelkkänä kromosomiasiana muuttaisi kantaansa jos tapaisi näitä ihmisiä. En jaksa aiheesta enempää, eiköhän minun näkemykseni ole jo näillä viesteillä aika selkeä. (Joku voisi myös ajatella omalle kohdalleen tilanteen, jossa on itse vaihtanut sukupuoltaan leikkauksineen kaikkineen ja joku tuntematon tulee sanomaan sitten että "oot nainen", ja itse niin vihaat, vihaat, vihaat sitä mitä joskus olet ollut..:()

Minä en näkemyserolla viitannut siihen, että onko transsukupuolinen sitten lopulta mies vaiko nainen sinänsä, vaan siihen että asiaan kohdistuva kriikki ei välttämättä ole tietämättömyyttä tai suvaitsemattomuutta. En edellenkään oikein ymmärrä sitä, miten joku ei voi toteuttaa minuuttaan minänä; ruumis tuntuu siihen nähden niin toissijaiselta. Mutta ei todellakaan ole minun asiani tehdä mitään päätöksiä sen suhteen miten minkäkin lainsäädännön tulisi olla jne. kun koko sukupuolisuuden alleviivaaminen ihmisen syvintä olemusta määriteltäessä on mielestäni melko turha.

Minun mielestäni joku voi olla biologisesti nainen vaikka henkisesti olisikin mies ja muistuttaisi käytökseltään ja ulkonäöltään miestä. Se miten mies/nainen määritellään on ihan sovittavissa keskustelijoiden välillä. Jos sovittaan biologinen määritelmä niin nainen ei ole mies vaikka kuinka tätä muistuttaisi ja jos taas sovitaan, että määritellään henkilö jonkin sukupuoliseksi ulkonäön/käytöksen tms. perusteella voidaan päätyä eri asiaan kuin jos puhuttaisiin täysin pelkän biologian perusteella.

Et uskoisi miten ison muutoksen ne hormonit saa aikaan. Sitä ihmistä ei kerta kaikkiaan tunnista samaksi. (Miten niin "tuota naista naisena pitäviä.."? Kun kyseessä ei ole nainen lain.) Luulenpa että moni joka näkee sukupuolen pelkkänä kromosomiasiana muuttaisi kantaansa jos tapaisi näitä ihmisiä. En jaksa aiheesta enempää, eiköhän minun näkemykseni ole jo näillä viesteillä aika selkeä. (Joku voisi myös ajatella omalle kohdalleen tilanteen, jossa on itse vaihtanut sukupuoltaan leikkauksineen kaikkineen ja joku tuntematon tulee sanomaan sitten että "oot nainen", ja itse niin vihaat, vihaat, vihaat sitä mitä joskus olet ollut..:()
Tähän ei voi sanoa enään kuin että hellanlettas sentään.

Ymmärrän Ultimecian näkemyksen minuuden toteuttamisesta missä tahansa kropassa. Minäkin voisin ihan hyvin vaihtaa miehen kehoon ja olla täysin onnellinen siinä. Ehkä olenkin henkiseltä sukupuoleltani lähempänä androgyyniä kuin naisellista naista, mikä tekisi asian helpoksi. Toisilla on ymmärrettävästi vaikeampaa. Jännä on ollut muuten kuunnella miten hormonit vaikuttavat esim. suhtautumiseen vastakkaiseen sukupuoleen, esim. naisesta onkin tullut enempi "(seksi)objekti", baarissa käydessäkin katselee kuulema ihan eri silmin kuin ennen (vaikka siis alun alkaenkin oli naisiin päin). Kun seuraa vierestä prosessia naisesta mieheksi, avaa se aivan uusia näkökulmia sukupuoleen ja sen ilmenemiseen eri tavoin.:kippis1:

Tähän ei voi sanoa enään kuin että hellanlettas sentään.
Onpa asiallista.:jahas:

Onpa asiallista.:jahas:
Nyt meni ohi, jos olisin viitannut tuohon mieheen niin olisin tuon ymmärtänyt? Edelleenkään se että "huijaa" muita ulkonäöllään ei minusta tee kenestäkään naista/miestä. Kummaa että ei voi olla sitä mitä on vaan muokkaa itseään napeilla ja leikkauksilla+pukeutumisella. Kuitenkin se pään sisäinen myllerrys vaikuttaa enemmän, ainakin omasta mielestäni. Ja juu kyllä mä uskon että ihan hyviä ihmisiä sielläkin "piireissä"on, ei sitä tarvitse todistella. Ultimecia kohtuu hyvin ilmaisee sen mitä itsekkin ajattelen asiasta, osittain.

Juu en tiä, kai se on niin että kun tosissaan nussitaan, niin siinä on munatkin vaan tiellä..

NYkyään taitaa olla kaikki normaalia paitsi normaali.

Saa ihan hävetä olevansa hetero ja kannattavansa niitä arvoja mitä itse pitää oikeina (tämä ei siis tarkoita sitä, että olen transuja ym homoja ripustamassa katulamppuihin) Homoilkoon / viillelköön vehkeitä kaikki ne ketkä sen tuntee jutukseen, mutta antakaa nyt jumalauta hereoidenkin heteroida rauhassa. Ilman että saa päänsä pölkylle perkästä mielipiteensä julkituonnista.

Wasted: se ei ole mielestäni minkäänasteista huijaamista. Jos esim. henkilöllä on kromosomistossa XXY (muistetaanhan että normaalisti naisilla on 2 X:ää ja miehillä XY), ja lähinnä naisen sukupuolielimet, tai sikiöaikainen hormonituotanto saanut sukupuolen kehittymään erilaiseksi kuin kromosomit määrää, niin se ei ole mitään "omassa päässä" pyöriteltyä tai vääristynyttä. Se miten geenit ilmenevät on kiinni hormoneista. Ota selvää biologisista faktoista ennen kuin jankkaat.

Ympäristössä on havaittu eliöiden hormonitoiminnan häiriöitä, jotka on melko suurella varmuudella voitu liittää kemikaaleihin. Erityisesti on kiinnitetty huomiota vaikutuksiin sukupuolihormonien säätelemissä ominaisuuksissa ja toiminnoissa. Tällaisia ovat mm. kotiloiden ja kalojen sukupuolen muutokset sekä alligaattoreiden, lintujen ja hylkeiden lisääntymisongelmat.

Katsos, sukupuoli voi vaihtua noinkin, ihan aikuisiällä.

Tämä lause: "Tähän ei voi sanoa enään kuin että hellanlettas sentään." viitannee se mihin hyvänsä, on mielestäni jollain (anteeksi vaan, miehille tyypillisellä) tavalla alentava/väheksyvä ilmaus. Eipä siinä mitään, toteuta sinä sukupuoltasi noin.

edit. heterot saa heteroida ihan rauhassa, on aina saaneet, kunhan ei tuputa sitä heterouttaan muille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom