Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903050130817_uu.shtml

Hohhoijaa taas Iltalehti.

IT-alalla mukamas työvoimapulaa niin paljon, että pitää hakea sitä aina Intiasta asti. Suhteellisen naurettava väite, tuossa kun ei ole kysymys mistään muusta kun suomalaisen työnantajan ahneudesta. Suomessa on tuhansia ja tuhansia alan ammattilaisia kortistossa juuri vain sen takia, että haetaan Intiasta yms Aasiasta näitä lähes nälkäpalkalla töitä tekeviä Suomeen.

Jossain vaiheessa tuo kostautuu ja sitten ollaan taas itku kurkussa kun ei haluttu maksaa pikkasen enemmän palkkaa osaaville SUOMALAISILLE.
Toi voi johtua osaks myös siitä, että kouluista (ainakin AMK:t) valmistuu suurimmaksi osaksi täysin onnettomia "IT-osaajia", jotka eivät osaa edes yhtä ohjelmointitehtävää ratkaista (tiedän että IT-osaaja ei ole välttämättä softamies :)). Papereissa lukee tietotekniikan insinööri, mutta ei oikein mitään kunnon osaamista alalle ole. Oon itse ainakin kuullut yrittäjien sanovan, että viimeisen viiden vuoden aikana on joutunut hakemaan työvoimaa muualta, kun lähiseudun kouluista ei pätevää porukkaa oikein enää löydy. Tässä nyt tarkoitettiin varmaan suurimpien kaupungien yliopistoja yms., mutta ei niistäkään loputtomasti porukkaa riitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
[mutu]Eikös tuolta Intiasta ja muistakin maista, esim. Venäjältä tule juuri näitä taitavia peruskoodareita? En edes usko että kaikki on pelkkää työnantajien ahneutta, nuo kaverit ilmeisesti vaan osaavat hommansa.[/mutu]

[mutu]Eikös tuolta Intiasta ja muistakin maista, esim. Venäjältä tule juuri näitä taitavia peruskoodareita? En edes usko että kaikki on pelkkää työnantajien ahneutta, nuo kaverit ilmeisesti vaan osaavat hommansa.[/mutu]

Kyllähän ne juu koodata osaavat, mutta erinäisistä syistä (kulttuuri yms) tulee kyllä sitten aina välillä kaikkea "hauskaa" yllätystä.
Tästä voisi puhua paljonkin, mutta taitaa mennä alueelle, josta ei uskalla vaitiolosopimuksen takia puhua, joten annetaan olla ;)

^No on kyl kieltämättä vähän outoa, että esim. Nokia kenkii Jyväskylästä ~5000 henkeä, ja silti pitää Intiasta asti hakea väkeä duuniin.

No eihän siinä mitään outoa ole koska firmat haluu lisää tuottoa pääomalle tietysti niin voidaan olettaa että tuo on taloudellisesti kannattavaa Nokialle :)

Toi voi johtua osaks myös siitä, että kouluista (ainakin AMK:t) valmistuu suurimmaksi osaksi täysin onnettomia "IT-osaajia", jotka eivät osaa edes yhtä ohjelmointitehtävää ratkaista (tiedän että IT-osaaja ei ole välttämättä softamies :)). Papereissa lukee tietotekniikan insinööri, mutta ei oikein mitään kunnon osaamista alalle ole. Oon itse ainakin kuullut yrittäjien sanovan, että viimeisen viiden vuoden aikana on joutunut hakemaan työvoimaa muualta, kun lähiseudun kouluista ei pätevää porukkaa oikein enää löydy. Tässä nyt tarkoitettiin varmaan suurimpien kaupungien yliopistoja yms., mutta ei niistäkään loputtomasti porukkaa riitä.

Noh en nyt lähde tuolle linjalle, mutta en itse usko olevan kovinkaan suurta merkitystä sillä oletko sieltä yliopistolta vai amk:sta valmistunut. Tosiasia alasta riippumatta on se, että ei siellä koulussa mihinkään hommaan suoraan valmistuta. Töitä tekemällä ne asiat loppupeleissä opitaan, ei kukaan ole ammattilainen suoraan koulun penkiltä. Yliopistolla ehkä opit teoreettisesti enemmän, mikä toisaalta sopii koodareille hyvin kun saa nörttinä tehdä itsenäisesti kaikkea;). Mutta itse nään sen niin, että teoria+käytännön päälle ymmärtäminen on tärkeämpää. Koodareita voi toki löytyä ihan päteviäkin jostain intiasta, mutta uskoisin että muunlaista it-osaajaa sieltä ei pahemmin sitten löydykkään.

Noh en nyt lähde tuolle linjalle, mutta en itse usko olevan kovinkaan suurta merkitystä sillä oletko sieltä yliopistolta vai amk:sta valmistunut. Tosiasia alasta riippumatta on se, että ei siellä koulussa mihinkään hommaan suoraan valmistuta. Töitä tekemällä ne asiat loppupeleissä opitaan, ei kukaan ole ammattilainen suoraan koulun penkiltä. Yliopistolla ehkä opit teoreettisesti enemmän, mikä toisaalta sopii koodareille hyvin kun saa nörttinä tehdä itsenäisesti kaikkea;). Mutta itse nään sen niin, että teoria+käytännön päälle ymmärtäminen on tärkeämpää. Koodareita voi toki löytyä ihan päteviäkin jostain intiasta, mutta uskoisin että muunlaista it-osaajaa sieltä ei pahemmin sitten löydykkään.
Onhan tuossa paljon järkeäkin, mutta esim. koodaus on sellaista touhua, että jos yksinkertaiset ohjelmointitehtävät on valmistuneelle (oli se koulu siten AMK tai yliopisto) liian vaikeita ei tuollaista henkilöä voi työssä koodariksi opettaa eikä kyllä pitäisi myöskään minkään valtakunnan tietojenkäsittelijäksi kutsua. Tälläisiä jamppoja on meilläkin käynyt firmassa kääntymässä pitkin 2000-lukua. Jotenkin tää nykyinen alan meininki "olen Enterprise Java-ohjelmoija" ei mulle aukea lainkaan. On ohjelmoijia ja ei-ohjelmoijia ja ensiksimainituille eri kielet on vaan työkaluja. Mulla näkyy olevan tuossa editorissa tällä hetkellä auki ihan stanu C:ta, STL-pohjaista C++:aa ja Pythonia...

Tulee mieleen teekkariajoilta (olen itse Tietojenkäsittelytieteen DI) eräs kurssikaveri, joka tilitti vappunotskilla jotakuinkin seuraavasti: "tää opiskelu on muuten kivaa, mutta ohjelmointi on ihan perseestä enkä haluaisi sitä tehdä". Olin vähän WTF, notta onkohan tullut haettua ehkä hiukan väärään koulutusohjelmaan.

Mäkin jätän kommentoimatta tuon maailmalta tulevien koodareiden osaamisen ihan kokonaan, tässä puutuin vain siihen kuinka hankalaa on löytää oikeita koodareita suomesta.

En sitä tarkoittanutkaan, että sillä koululla niin suurta vaikutusta tohon olisi. Tai että amk:laiset olis idiootteja (itsekin oon amk:sta valmistunut :D). Vaan sitä, että niihin yliopistoihin menee yleensä se porukka, joilla on kiinnostusta/hyvä motivaatio. Ainakin meidän koulussa tuntui olevan paljon sitä ongelmaa, että monella ei ollut kiinnostusta siihen opiskeluun. Ei ne asiat kuitenkaan kenellekään niin ylitsepääsemättömän vaikeita ole.

Ei tietenkään koulussa voi oppia jokaista työelämässä eteentulevaa asiaa. Noiden intialaisten yms. suurimmat vahvuudet ovatkin varmaan vaan ahkeruus ja halu opiskella uusia asioita. Noi ominaisuudet kun löytyy suomalaiseltakin, niin kyllä sieltä koulusta valmistuu sellainen henkilö, joka on täysin valmis työelämään.

edit. vässyltä tulikin jo väliin hyvää asiaa

^ Pientä se on joku perus "voi vittu taas mun tuuria" -nakerrus, siinä vaiheessa ois ollu asiat huonosti jos ois tullu joku hai vastaan. Se ois jo voinu syödä miestä.

FFFffffffffuuuuuuuuuu.... :D

wikipedian mukaan kuumin maapallolla mitattu ilman lämpötila on ollu 57 astetta. Eli ennätykset paukkuu iltalehden sivuilla ! YLI 60 ASTETTA !

wikipedian mukaan kuumin maapallolla mitattu ilman lämpötila on ollu 57 astetta. Eli ennätykset paukkuu iltalehden sivuilla ! YLI 60 ASTETTA !
Niin, nuo ennätyslämpötilathan ovat aina varjomittauksia (luonnollisesti). Iltasanomien 60 astetta saatu varmaan siten että mittariin on päässyt aurinko suoraan porottamaan.

edit. hidas

Niin, nuo ennätyslämpötilathan ovat aina varjomittauksia (luonnollisesti). Iltasanomien 60 astetta saatu varmaan siten että mittariin on päässyt aurinko suoraan porottamaan.

Se tuossa uutisessa joitain kai häiritsikin. Muutenhan Suomessakin uutisoitaisiin jokainen aurinkoinen kesäpäivä niitä 35 lämpötiloja. Itse ainakin ymmärsin tuon xplofmn:n ennätyksen kehumisen sarkasmina. Ja itse asiassa myös Juha79:n viestin.

Mitäs toimittajaksi halajavalta taas vaaditaankaan?

Edesmenneen kirjailijan Mauri Sariolan nimikkoseura epäilee, että Sariolan neljää kirjaa on kopioitu.

Epäilyn mukaan Sariolan teoksia on kopioitu jännäriin, josta otettiin muutama vuosi sitten uusi painos.

Seuran indendentti Matti Nummenpää esitti todisteet plagioinnista seuran vuosikokousyleisölle Keuruulla lauantaina. Kokousväki tyrmistyi asiasta.

Seuran puheenjohtaja Juha Kautto sanoi Ilta-Sanomille, että seura ja Sariolan oikeudenomistajat mahdollisesti tekevät tutkintapyynnön plagioinnista.

Kopioinnin pääkohde on nimeltään Taivas yksin tietää. Dekkari ilmestyi jo vuonna 1975. Palagioinnista epäilty teos on samankaltainen ja juonellisesti hyvin samanlainen.

Epäilty kirjailija ei ole julkisesti tunnettu. Asian jatkokäsitelly siirtyy ensi vikkoon.

Suomessa paljastuu pari palagiointia vuodessa. Niistä jotkut johtavat tekijänoikeudellisiin korvauksiin.

Uudesta plagiointiepäilystä kertoi ensimmäisenä Länsi-Uusimaa.
HANNES MARKKULA
hannes_markkula.jpg

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1662317

Tuolla on lauseita joissa ei sanota edes mitään. Kannattaako sitä uutista edes kirjoittaa jos se kerran on pakko noin nopeasti tehdä ja jättää tarkastamatta...

Tuolla on lauseita joissa ei sanota edes mitään. Kannattaako sitä uutista edes kirjoittaa jos se kerran on pakko noin nopeasti tehdä ja jättää tarkastamatta...

Kysehän on iltasanomista, eli tota on kirjotettu koko viikko ja sen on tarkastanut jokainen reportteri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom