Suuri kuorsauskeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
No niin - onko kellään kokemusta kitapurjeleikkauksesta/RFTA hoidosta tai ylipäätään tavoista hoitaa kuorsausta. Mistä tämmönen hoitoleikkaus kannattaa pääkaupunkiseudulla tilata ja paljon maksaa ja ylipäätään kannattaako mennä.

Tänne saa myös kirjoittaa kokemuksiaan kuorsaavista ihmisistä ja siitä mitä kaikkea on heidän hengenmenokseen suunnitellut :o) Olen huomannut että lukuisat naiseni ovat selvästi jotenkin kokeneet että jos minä vaan YRITTÄISIN TOSISSANI voisin olla kuorsaamatta yöllä. Hei haloo?? Siis mä niinku kuorsaan pahaa pahuuttani?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on kans emäntä koittanu saada mua lääkäriin jo muutaman vuoden. Suvun ukoista kaikki on tähänkin asti kuorsannut ja niin teen minäkin prkl! Lääkäriin mennään kuolemaan.
Noh, nyt on ruvennut jo itekin miettii lääkäriin menoa kun on koko ajan hemmetin väsynyt ja kurkku aamulla kipeä. Faijalla on sellanen kuorsausmaski ja se on jeesannut hemmetisti. Silloin kun hänen kuorsaustaan tutkittiin, oli pisimmillään hengitys´katkokset yöllä puolentoista minuutin luokkaa...ei hyvä.

Tuossa aiempaa keskustelua kuorsauksesta:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=23409&highlight=kuorsaus
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=36482&highlight=kuorsaus
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=15180&highlight=kuorsaus

Mulla RFTA ei auttanut ilmeisesti yhtään. Eivät myöskään nenää hieman laajentavat nenäliuskat. :( Harmi, noi olisivat helppoja, halpoja ja käteviä keinoja. Nyt on ohjelmassa ottaa erääseen tamperelaiseen eksperttilekuriin yhteyttä, josko pääsisi hoitoon ja saisi vihdoin apua kuorsausongelmaan. Olen valmis pistämään asiaan sekä rahaa, että aikaa, kunhan siihen saisi apua. Veikkaan, että RFTA:ta suositeltiin mulle samasta syystä, kuin Flixonase suihketta viime kesänä: haluttiin äkkiä potilas pois tieltä, eikä niinkään välitetty siitä, korjautuuko terveysongelmansa vai ei.

Tiedän nää asiat kuorsauksestani:
1) Hengityskatkoksia ei kuulemma ole, eli ei ole uniapnea kyseessä, onneksi. Se on vissiin epäterveellistä ja vaarallistakin.
2) Kuorsaan kyljelläni ja nenän kautta hengittäessänikin, joten kuorsaukseni johtuu tod.näk. nenästä. Miten, sitä en tiedä.

Isältäni on poistettu ns. polyyppejä nenästä, kuulemma auttoi hengitystä ja vähensi kuorsausta huomattavasti. Toisaalta parikin nenä/kurkku/korva erikoislekuria on nenän tsekkauksen jälkeen sanoneet, että nenäni on täysin normaalin näköinen, joten ei pitäisi polyypeistä johtua ja muutenkin ihmetyttää, että mistä se kuorsaus sitten oikein johtuu, jos nenänikin on normaali.

Ankiaa on se, että äidilleni on tehty joku laajennusoperaatio nenärööreihin ja silti hän kuorsaa (ja on hoikka). :( Eli vaikuttaisi vahvasti siltä, että mitä nenään ja kuorsaukseen tulee, niin mun geenit ovat sieltä huonoimmasta päästä.

Widowmaker, asenteesi lekuria kohtaan on pöljä (eli se, että sinne mennään kuolemaan), mutta hyvä, jos se on muuttumassa. Maski auttaa, muttei poista itse kuorsauksen syyllistä, esim. ylipainoa (hyvin yleinen syyllinen kuorsaukseen). Itselleni en maskia ottaisi, koska tietääkseni keuhkoissani ja hengityslihaksistossani ei ole mitään vikaa.

mä oon ns kännikuorsaaja, kun johonkin promilleissa sammun niin kuulemma siinä huoneessa ei voi kukaan olla hetkeekään. Selvinpäin sitten ei mun kuorsaus ole kun hassua tuhinaa. Entinen tyttöystäväni totesi tiedustellessani notta saako unta kun kuorsaan, että paremmin saa mun kanssa kuin ilman. Nykystä varotin mutta ei ole vielä kommenttia tullut.

Korvatulpat päähän. Itse pidän niitä joskus nukkuessa päässä.

Ei haittaa, vaikka emäntä lähtee aamuviideltä töihin, ja kolistelee kämpässä.

Eräissä "bileissä" taannoin nukuin vieläpä olohuoneen sohvalla ja tämä kaveri jossain makuuhuoneessa suht reilun välimatkan päässä ja silti heräilin sen kuorsaamiseen. Aamulla kaikki sano että vittu sä kuorsaat kovaa, niin kaveri intti kivenkovaan vastaan, että ei voi kuorsata (ei ole edes fyysisesti mahdollista) koska jotkut nielurisat/kitarisat/kitapurje on leikattu...

kaveri intti kivenkovaan vastaan, että ei voi kuorsata (ei ole edes fyysisesti mahdollista) koska jotkut nielurisat/kitarisat/kitapurje on leikattu...
Ei vaikuta välttis ollenkaan kuorsaukseen. Multa leikattiin jo 6-v kita- ja nielurisat. Kitapurje jäykistettiin myöhemmin RFTA:lla, ei vaikutusta. Mikä ihme siinäkin on niin monella, ettei voi myöntää kuorsaavansa? En ymmärrä. :confused:

Zener, tulpat on :wanha:, ollut kumppanilla pitkään käytössä, mutta olisi kiva, kun ei olisi pakko olla. :( Itekin niitä käytän usein, myös esim. junissa tai busseissa, kun muiden meluaminen vituttaa. En halua kumminkaan musaakaan aina kuunnella.

Korvatulpat päähän. Itse pidän niitä joskus nukkuessa päässä.

Ei haittaa, vaikka emäntä lähtee aamuviideltä töihin, ja kolistelee kämpässä.

Niistä tulee riippuvaiseksi. Ei osaa nukkua enää ilman. Pieninkin ääni, saati sitte kuorsauksen alku korinat ärsyttää ilman tulppia. Tulpista taasen tulehtuu korvakäytävät vaikka pitää hygieniasta huolta. Ei oo helppoo.

Itselläkin kuorsausta esiintyy. Nenä tutkittu ja polyyppejä ei löydy.
Tavalliselta kuulemma näyttää. Kuorsausta esiintyy myös nenän kautta hengitettäessä.
Ja Flixonasesta ei mitään hyötyä.
Ylipainoa ei ole (pituus 177cm ja paino 75kg)
Todella ärsyttävää.

RFTA on jäänyt vielä menemättä, vaikka siitä kyselinkin täällä jo vuosi pari sitten.

Iivili: auttoiko RFTA muuten normaaliin hengitykseen?
Vähenikö tuhina?
Rupesiko ilma virtaamaan paremmin hengityksessä hereillä ollessa?

Olen näköjään viisi vuotta sitten kysellyt RFTAsta mutta nyt juuri RFA- käsittelystä juuri kotiutuneena. Operaatiossa kitapurje täsmäpoltetaan 80 asteisilla radioaalloilla jonka seurauksena alkaa tulehtumis/arpeutumisprosessi joka kutistaa ja jäykistää kitapurjetta. Kyllähän tuossa selvästi kivuliainta oli puudutuspiikkien pistely kitalakeen, koko muu operaati oli kivuton ja kesti muutaman minuutin. Myös Uvulasta poistettiin noin kaks kolmasosaa mulla koska sekin osaltaan rikkoo ilmavirtausta.

Työterveydessä valitin maanantaina kuorsaukseen perehtyneelle lääkärille, en nyt oikein tajua miten toi menee mutta tää lääkäri joka on tuonut nää rfa- kuorsaushoidot suomeen sano että hän tekee näitä vaan kunnallisella puolella, ja pääsetkö nyt torstaina. Eli valitin vaivaa yksityisellä mutta loppupeleissä sain samalle viikolle ajan Meikkuun ja maksoin vain poliklinikkamaksun verran eli 23euroa :D Ei mitään käsitystä paljon toi yksityisellä klinikalla maksaa mutta varmaan satoja kaiketi? 2-3kk pitäis mennä tuloksiin. Toki tilastollisesti 15% on kuorsaajia joille rfa-hoitokaan ei auta mutta pidetään varpaat ristissä.

Eli ainakin operaation tasolla voin suositella vilpittömästi rfa- hoitoon menemistä kaikille kuorsaajille. Auttaako, siitä raportoin parin kuukauden päästä. Itseänihän kuorsaaminen ei ole koskaan häirinnyt pätkääkään mutta rakkaan eukon takiahan tuonne menin.

Mun edesmenneellä faijalla oli suunnilleen kaikki taudit mitä rööki ja viina voi aiheuttaa. Äijän nukkuminen / kuorsaaminen olikin sellaista, että kuulosti että henki lähtee millä tahansa sekunnilla.

Ite kuulemma päästelen jurrissa oikein huolella. Muuten ilmeisesti en liiemmin kuorsaa.

Mulla on kahdesti käynnyt niin että kovassa kännissä mennyt nukkumaan ja aamulla herätessä nielu turvoksissa. Ja varsinkin tuo kitapurje niin pahasti turvoksissa että se kääntyy suussa aiheuttaen oksennus refleksin. Olen siinä uskossa että johtuu just kovasti kuorsauksesta.

Faija oli leikkauksessa ja kuorsaus väheni muutamaksi kuukaudeksi kunnes oli taas samanlaista, talo tärisee eikä ees alakerrassa voi välttyä kuulemasta kun se yläkerrassa nukkuu...

Minä en nuku poikaystäväni vieressä ilman tulppia, ihan hemmetin rasittavaa se meluaminen. Aina kun herään, niin yritän sitä tuuppia kyljelleen - huomaa nimittäin että selällään kun nukkuu nii desibelit nousee huomattavasti :rolleyes: Saati sitten että olisi humalassa tai flunssassa, silloin vaihdan jo huonetta. Leikkaan kohta itse sen kitarisat pois, kun ei kuulemma leikkaus hotsita.

Leikkaan kohta itse sen kitarisat pois, kun ei kuulemma leikkaus hotsita.
Mikset kiristä jos leikkaus "ei hotsita". Vie pois kaikki normaalit "parisuhde-edut" ja sano että siinä vaiheessa kun on rfa-hoitoon lähete kourassa meininki palaa taas normaaliksi :D Nauhota kännykän nauhuriin minuutti sitä sen meteliä (saat varmaan vielä tosi dramaattisen jos pidät kännyä ihan sen suun vieressä) ja soita aamulla nauhoite kera kysymyksen "jaksaisitko itse rakastaa ihmistä joka tekee sun öistä tämmöstä herkkua"

Minä en nuku poikaystäväni vieressä ilman tulppia, ihan hemmetin rasittavaa se meluaminen. Aina kun herään, niin yritän sitä tuuppia kyljelleen - huomaa nimittäin että selällään kun nukkuu nii desibelit nousee huomattavasti :rolleyes: Saati sitten että olisi humalassa tai flunssassa, silloin vaihdan jo huonetta. Leikkaan kohta itse sen kitarisat pois, kun ei kuulemma leikkaus hotsita.

Mulla likimain sama homma miehen kanssa. Vaan tulpat korvissa en osaisi nukkua senkään vertaa.
Tökin vähän eri tavoilla, se kun tuppaa tottumaan jos aina samalla tavalla teen, eikä se enää tehoa. Eikä tätä tapahdu vain kun hän nukkuu selällään, vaan ihan missä asennossa tahansa.
Huonettakaan en ole vaihtanut ikinä, kokoajan totun vaan enemmän. Hirveintä (oikeasti pelottavaa) vaan on välillä kun sen hengitys on katkonaista. Ja lääkäriinhän EI voi mennä.

- - - Updated - - -

Mikset kiristä jos leikkaus "ei hotsita". Vie pois kaikki normaalit "parisuhde-edut" ja sano että siinä vaiheessa kun on rfa-hoitoon lähete kourassa meininki palaa taas normaaliksi :D Nauhota kännykän nauhuriin minuutti sitä sen meteliä (saat varmaan vielä tosi dramaattisen jos pidät kännyä ihan sen suun vieressä) ja soita aamulla nauhoite kera kysymyksen "jaksaisitko itse rakastaa ihmistä joka tekee sun öistä tämmöstä herkkua"

Ei kiristämisellä voita mitään parisuhteessa. Hyvällä säkällä se on entinen suhde kohta jos tommoseen lähtee. Ja samallahan ite menettää ne parisuhteen edut.

Tulipa-swan mielee et vittu kuorsasin muutama vuos sit ku homo, ikkunat helis ku helvetis enne ku sit vedettii nielurisat poies..:D

Ei kiristämisellä voita mitään parisuhteessa. Hyvällä säkällä se on entinen suhde kohta jos tommoseen lähtee. Ja samallahan ite menettää ne parisuhteen edut.

olet oikeassa ja toi oli nyt tarkoitettu enemmän läpäksi. Vakava pointti kuitenkin oli se että kuorsaaja ei itse kuule kuorsaustaan miksi on helppoa vähätellä haittaa puolisolle. Ja myöskin se että kuorsaus on sosiaalinen haitta jota ei pidä vain "hyväksyä" koska eihän se sille mitään voi.

Jos ei halua leikkaukseen semmonen firma kuin Nukkula tekee myös yksilöllisiä kuorsauskiskoja jotka jeesaa.

Mulla likimain sama homma miehen kanssa. Vaan tulpat korvissa en osaisi nukkua senkään vertaa.
Tökin vähän eri tavoilla, se kun tuppaa tottumaan jos aina samalla tavalla teen, eikä se enää tehoa. Eikä tätä tapahdu vain kun hän nukkuu selällään, vaan ihan missä asennossa tahansa.
Huonettakaan en ole vaihtanut ikinä, kokoajan totun vaan enemmän. Hirveintä (oikeasti pelottavaa) vaan on välillä kun sen hengitys on katkonaista. Ja lääkäriinhän EI voi mennä.

- - - Updated - - -

No mitäs vittua? Ehkä sitä nyt ei kannata ihan tuolla tavalla kiristämiseksi muotoilla, mutta jos kaveria ei vittuakaan kiinnosta että pystytkö sä nukkumaan yöllä niin ei tää nyt ihan kauhean vahvalla pohjalla vaikuttaisi olevan tää teidän suhde.

Jos asialle ei mitään voi niin sit ei, mutta jos ei viitsi edes yrittää niin se kertoo kyllä aika paljon siitä miten paljon kumppaniaan arvostaa. Mutta jos tuollainen asema ja arvostus on sulle ok niin eihän siinä sitten mitään, onnea valitsemallasi tiellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom