Suuri koirakuvaketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Vielä mahtuu pojat samalle tyynylle. Mutta kyllä tuo Berni nopeasti kasvaa. 3 viikkoa sitten painoi jotain 6.5kg ja nyt hiukan vajaa 11kg.
katso liitettä 219492
Hurja tahti, meillä kääpiövillakoira kerää semmoisen 100g/vko.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama kuva meijjän ÄIJJJÄSTÄ:

85099632_10158393528487442_3577702453283389440_n.jpg
95945567_10158327249207442_7096132665664864256_o.jpg
94787169_10158260886377442_5765895175704412160_n.jpg

Paljon on ollu miulla koiria, mut tää on kyllä ylivertainen heppu! Täyttää tänä vuonna 11 vuotta, joten ehtoo puolella ollaan, mutta nautitaan vielä yhteisistä hetkistä!

Pari ihan ammattilaisen ottamaa kuvaa:

Kuvat: Susanna Mustola

76730719_10220481639175037_3573685134148239360_o.jpg

75066651_10220481643175137_5231236695847862272_o.jpg

Hurja tahti, meillä kääpiövillakoira kerää semmoisen 100g/vko.

Juu, vauhdilla tulee painoa. Lopullinen paino asettuu jonnekin 40-70kg väliin. 50-55kg aika normaali tuollaiselle urokselle. Tällä kaverilla on nuo etutassut sen kokoiset lapiot, että jos siitä jotain voi päätellä, niin 50kg tulee menemään heittämällä yli.
Tällä hetkellä siis ikää se 10,5 viikkoa, tuossa viikosta 12 eteenpäin pitää alkaa seuraamaan painoa tarkemmin, viikossa saa sitten tulla 1-1.3kg. Sen isompaa lisäystä ei saisi tulla, että ei tule lonkkien ja nivelien kanssa ongelmia kasvutahdin takia.

Asiaan liittymätön juttu.
Osaako @Mike tai joku muu sanoa, että minkä takia esim. tuo mun viimeksi laittama kuva näyttää tietokoneen ruudulla aika kamalalta? Kännykällä näkyy niin kuin pitäisikin, eli kuva on järkevän kokoinen ja tarkka.
Originaali on 3094x2712 kokoa, joten suureneekohan se nyt jostain syystä tietokoneen kanssa katsottaessa vähän liikaa?

edit:
Näköjään vähän parempi, kun kävin vaihtamassa Thumbnailiksi full imagen sijaan.

Asiaan liittymätön juttu.
Osaako @Mike tai joku muu sanoa, että minkä takia esim. tuo mun viimeksi laittama kuva näyttää tietokoneen ruudulla aika kamalalta? Kännykällä näkyy niin kuin pitäisikin, eli kuva on järkevän kokoinen ja tarkka.
Originaali on 3094x2712 kokoa, joten suureneekohan se nyt jostain syystä tietokoneen kanssa katsottaessa vähän liikaa?

edit:
Näköjään vähän parempi, kun kävin vaihtamassa Thumbnailiksi full imagen sijaan.
Noin isot skaalaa alas eikä netissä skaalaaminen ole mitenkään kuvaa mairittelevalla tasolla.

Juu, vauhdilla tulee painoa. Lopullinen paino asettuu jonnekin 40-70kg väliin. 50-55kg aika normaali tuollaiselle urokselle. Tällä kaverilla on nuo etutassut sen kokoiset lapiot, että jos siitä jotain voi päätellä, niin 50kg tulee menemään heittämällä yli.
Tällä hetkellä siis ikää se 10,5 viikkoa, tuossa viikosta 12 eteenpäin pitää alkaa seuraamaan painoa tarkemmin, viikossa saa sitten tulla 1-1.3kg. Sen isompaa lisäystä ei saisi tulla, että ei tule lonkkien ja nivelien kanssa ongelmia kasvutahdin takia.
Tuolla meidän tytön kehitys ekan vuoden ajalta:

@MTM1977 & @RiQ mitä mieltä olette Bernien terveystilanteesta? Itse olen pyöritellyt mielessä eri koirarotuja ja Berni vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta mutta epäilyttää tuo terveyspuoli, etenkin taipumus sairastua syöpään.

@MTM1977 & @RiQ mitä mieltä olette Bernien terveystilanteesta? Itse olen pyöritellyt mielessä eri koirarotuja ja Berni vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta mutta epäilyttää tuo terveyspuoli, etenkin taipumus sairastua syöpään.
Mulla on kaveri joka on kasvattanut bernejä ja lopetti kasvatuksen sen takia kun ne on niin sairaita. 7 vuotias berni on jo hyvä saavutus, mikä on kyllä vähän epänormaalia mun mielestä. Mä ottaisin ennemmin isosveitsinpaimenkoiran.

Valitettava tosiasia on ettei eliniänodote ole kovin korkea. Vakuutus kannattaa ehdottomasti olla. Hyvällä hoidolla ja tuurilla voivat olla seurana pidempäänkin: Still Going Strong

Joo, kyllähän sitä sairastelua Berneillä on keskimääräistä enemmän. Jonkin verran vaikuttaa sekin, että minkälaisista sukulinjoista ne koiran "vanhemmat" on.
Eli jos siellä on ollut pidempi-ikäisiä ja terveitä yksilöitä, niin todennäköisemmin myös pentu kuuluu siihen kategoriaan. Mutta jos siellä on ollut paljon sairastelevia ja aikaisin kuolleita yksilöitä, niin tuppaa periytymään eteenpäin.
Tuo oma on terveistä vanhemmista ja myös isovanhemmista (sen pidemmälle en tiedä), joten katsotaan kuinka käy.
Mutta kyllä siihen on henkisesti varauduttu, että ei välttämättä pitkäikäinen ole. Toivotaan tietysti, että on.

edit:
Ja vakuutus tuli otettua samantien, kun pentu meille saapui.
Mäyräkoiralla sitä ei ole, enkä tiedä olisiko edes kannattanut ottaa. On noita eläinlääkärikuluja jonkin verran, mutta olisi tainnut 12 vuoden vakuutusmaksut tulla kalliimmaksi, kuin mitä tähän mennessä hoitoihin on mennyt. Tuo kaveri kun on pysynyt erittäin hyvin terveenä. Jokunen hammas jouduttu poistamaan ja tällä hetkellä eturauhastulehduksen hoito menossa, mutta muuten on porskuttanut menemään ilman isompia ongelmia.

edit2:
Isosveitsinpaimenkoiraa ei ihan helpolla pysty hankkimaan. Suomesta tai edes koko Euroopasta ei löydy kasvattajia ollenkaan siinä määrin kuin monilla muilla roduilla.
Suomessa taitaa olla yksi viralliseen rotujärjestöön kuuluva kasvattaja.
Mutta toki hyvällä tuurilla ja pitkällä odotuksella sellaisenkin jostain voi saada hommattua :)

Viimeksi muokattu:
Joo, kyllähän sitä sairastelua Berneillä on keskimääräistä enemmän. Jonkin verran vaikuttaa sekin, että minkälaisista sukulinjoista ne koiran "vanhemmat" on.
Eli jos siellä on ollut pidempi-ikäisiä ja terveitä yksilöitä, niin todennäköisemmin myös pentu kuuluu siihen kategoriaan. Mutta jos siellä on ollut paljon sairastelevia ja aikaisin kuolleita yksilöitä, niin tuppaa periytymään eteenpäin.
Tuo oma on terveistä vanhemmista ja myös isovanhemmista (sen pidemmälle en tiedä), joten katsotaan kuinka käy.
Mutta kyllä siihen on henkisesti varauduttu, että ei välttämättä pitkäikäinen ole. Toivotaan tietysti, että on.

edit:
Mäyräkoiralla sitä ei ole, enkä tiedä olisiko edes kannattanut ottaa. On noita eläinlääkärikuluja jonkin verran, mutta olisi tainnut 12 vuoden vakuutusmaksut tulla kalliimmaksi, kuin mitä tähän mennessä hoitoihin on mennyt. Tuo kaveri kun on pysynyt erittäin hyvin terveenä. Jokunen hammas jouduttu poistamaan ja tällä hetkellä eturauhastulehduksen hoito menossa, mutta muuten on porskuttanut menemään ilman isompia ongelmia.

edit2:
Isosveitsinpaimenkoiraa ei ihan helpolla pysty hankkimaan. Suomesta tai edes koko Euroopasta ei löydy kasvattajia ollenkaan siinä määrin kuin monilla muilla roduilla.
Mutta toki hyvällä tuurilla ja pitkällä odotuksella sellaisenkin jostain voi saada hommattua :)

Sukutaulua kannattaa tosiaan tutkia kaikkien koirien kohdalla. Pitää vielä miettiä rotuvalintaa kun mikään kiire tässä eil ole.

Katsoin samaa että iso Sveitsiläinen on todella harvinainen. Ja iso 😅

edit:

edit2:
Grossea saa kyllä vähän enemmän hakea mutta kyllä niitä kasvattajia löytyy ja välillä pentujakin. Toki joutunee lähteä merta edemmäs eli euroopasta hakemaan. Mutta siinä on mun haaverotu.

Eivätkö sairaudet ole osittain juuri jalostuksen seurausta? Ja isot koirat ylipäätään lyhytikäisempiä.

Uuno tuolla edellä täytti 7, mutta kuoli nukutukseen. Kasvain selkärangassa ja päässä.

Sairastelua ei ollut ylettömän paljon (pl. virtsatulehdukset jne.), mutta sitäkin enemmän oli niin liiasta innosta ja kohtuuttomasta sähläämisestä johtuvia käyntejä. Vakuutus oli. Hinta n. 450 euroa vuodessa ja korvauskattona 1500 euroa vakuutuskaudessa. Suunnilleen nollatulos tuli tuosta vakuutuksesta, joten vakuutusmaksun säästämällä olisi pystynyt kattamaan lekurikäynnit. Vakuutusehdot tuppaavat muuttumaan alati huonommiksi ja lääkärikäynnin omavastuut ovat kasvussa.

Ja tuo rodun sairastavaisuus vaikuttaa vakuutuksen hintaan; eri roduille eri hinnat jotta vakuutusyhtiöt sais omansa jostain pois. Eläinvakuutukset taitaa olla aika plusmiinusnolla -vakuutuksia yhtiöille. Esim mulla on ollu koira josta taisin vuoden vakuutusmaksuja maksaa (en muista, oisko ollu vajaa 200€ maksu) mutta vakuutusyhtiö korvasi lähemmäs 4 tonnia sinä aikana :confused:

0F2B4920-8540-4543-A340-01238704B353.jpeg

Täällä onkin näköjään sveitsiläisistä roduista keskustelua, hyvä. Siinä meidän Appenzellin paimenkoirapoika n. vuoden ikäisenä (nyt 3v, täytyy lisätä pari kuvaa) Oltiin noin 10v sitten jo valittu Grossen pentu, mutta pojalle olikin ilmaantunut koira-allergia parin koirattoman vuoden jälkeen ja oltiin sitten sen aikaa ilman koiraa kunnes juniori muutti pois kotoa.

Olen itse lapsena-teininä asunut aika kauan Appenzellin kantonissa joten nämä rodut ovat lähellä sydäntä

katso liitettä 219725
Täällä onkin näköjään sveitsiläisistä roduista keskustelua, hyvä. Siinä meidän Appenzellin paimenkoirapoika n. vuoden ikäisenä (nyt 3v, täytyy lisätä pari kuvaa) Oltiin noin 10v sitten jo valittu Grossen pentu, mutta pojalle olikin ilmaantunut koira-allergia parin koirattoman vuoden jälkeen ja oltiin sitten sen aikaa ilman koiraa kunnes juniori muutti pois kotoa.

Olen itse lapsena-teininä asunut aika kauan Appenzellin kantonissa joten nämä rodut ovat lähellä sydäntä
Mulla on tutulla kolme appenzelliä. Mutta en oikein tykkää ainakaan sen vanhemman luonteesta. Hirveä komentamaan ja jääräpää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom