Suunto (T3, T4)rannetietokone ja kalorinkulutuksen mittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zentel
  • Aloitettu Aloitettu
Voiko tollasella vehkeellä saada selville päivän kulutuksen, jos sitä pitää koko päivän ajan päällä? Ois aika mielenkiintosta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei voi. Sykemittari ei mittaa energiankulutusta vaan sykettä, ja laskee sykkeen perusteella jonkinlaisen arvion kulutuksesta. Tämä laskelma muuttuu suuresti, kun erilaisia parametreja (paino, sukupuoli, aktiivisuustaso, VO2max, maksimi- ja leposyke... mitä tietyssä mittarissa nyt käytetäänkään) muutetaan mittarin asetuksista.

Ihan yhtä tarkan tai epätarkan arvion päivän kulutuksesta saat laskemalla esim. että levossa kuluu 1 kcal/kg/min ja ynnäämällä siihen fyysisen aktiivisuuden aiheuttaman kulutuksen nousun katsomalla nyrkkisääntöjä jostain taulukosta.

Ainoa tapa määrittää todellinen energiankulutus on viettää päivä maskissa/kammiossa jonka avulla analysoidaan hengityskaasut.

Kyllä se silti mun logiikan mukaan antaa paljo tarkemman tuloksen kuin normi kalorilaskuri. Kun kävelet vaikkapa kauppaan, niin syke nousee hieman ja energian kulutus myös mittarissa nousee. Jos normi arvot on oikein, niin kai se nyt antaa kohtuullisen tarkan arvion. Toisaalta jokaisella on hieman erilainen aineenvaihdunta niin 100% totuutta ei tietenkään voi saada. Mun mielestä tuolla voi saada riittävän tarkasti selville koko päivän energian kulutuksen liikunnat huomioituna.

Kyllä se silti mun logiikan mukaan antaa paljo tarkemman tuloksen kuin normi kalorilaskuri. Kun kävelet vaikkapa kauppaan, niin syke nousee hieman ja energian kulutus myös mittarissa nousee.

Juuri lukemani kirjan mukaan sydän täyttyy merkittävästi paremmin makuulla. Tällöin syke on vastaavasti pienempi. Muutoin kai asennon ollessa pystyssä syke seuraa kohtuullisen tarkasti energiankulutusta, oletan. Mutta miten lämpötilanvaihtelut -- verihän tasaa myös lämpöä, ja kasvaako syke jos pitää näin syksyllä saada lämpöä varpaisiin? Saunassa ainakin syke voi nousta ilman vastaavaa kulutuksen kasvua.

Ainiin, vielä tähän: Syke kuvaa parhaimmillaankin vain hapen kulutusta. Happea taas ei kulu kaloria kohti ihan samaa määrää rasvoja kuin sokereita poltettaessa. Osaako joku sanoa onko tuolla erolla mitään käytännön merkitystä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom