Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voisi vaihtaa kahvitauolla syömäni ananakset ruisleipään.Semmosta tuli mieleen että ananashan on huonoksi hampaille, kun niin moni on maininnut syövänsä sitä usein.
Onkohan vissyt yhtä pahoja ku limut ja mehut? Vissyä kyllä menee.
Mites lisäravinteiden käyttö esim. mehumaiset juomat ja kreatiini pyruvaatti? Ainakin itelläni pyruvaatin ottamisen jälkeen ainakin hampaat tuntuu samalta, kuin jos olis purskutellut jollain Pepsillä oikein huolella.
Saatat painia saman ongelman kanssa kuin minä itse aiemmin. Tuosta kulumisesta valitettiin aina nyt 20:nteen ikävuoteen asti. Sain kuulla kaikki tyypilliset "jätä limsat pois" -saarnat, kunnes uusi (yksityinen) hammaslääkärini kertoi, että hampaiden kuluminen saattaa johtua siitä, että narskutan niitä unissani. Hommattiin semmoinen suoja, vähän kuin kovat hammassuojat. Kuluminen loppui heti. Suojaan tottumiseen meni pari viikkoa, nyt saa ihan normaalisti unta se päällä. Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä aiheesta.
Mulla epäiltiin jo pari vuotta sitten narskuttelua. Se ei kuitenkaan tunnu todennäköiseltä, sillä edes avokkini ei ole huomannut mitään narskutteluun viittavaa ja sitä kulumaa on myös kaikilla hampaiden pinnoilla, ei vain purupinnalla. Mainitsin kyllä asiasta nytkin tarkastuksessa, mutta ei lääkärinkään mukaan selitä tätä kuluneisuutta ainakaan yksin.
Luin muuten jokin aika sitten teorian, että hampaiden reikiintymisen aiheuttaa joku bakteeri, joka yleensä saadaan vanhemmilta ihan varhaislapsuudessa. Jos sitä ei saa/vanhemmilla sitä ei ole, niin hampaiden reikiintyminenkin olisi vähäisempää, muut tekijät samana pitäen.
Juu ja karieksenhan saa helposti siirrettyä jälkipolville suukottelemalla lapsia suulle tai syöttämällä heitä lusikalla, josta itse maistelee välillä. Meillä ainakin äidillä hampaat ovat kovin reikiintyvää sorttia, mutta yhteensä neljällä lapsella reikiä on tainnut olla kaiken kaikkiaan kaksi. Meidän neljän yhteenlaskettu ikä on 103 vuotta. Eli aika hyvä prosentti. Äiti oli siis tietoisesti vältellyt käyttämästä meidän kanssa samoja ruokailuvälineitä ja suulle pusuttelua kun oltiin pieniä.Ei tuo mikään teoria ole, faktaa. Maailman yleisin infektiotauti, karies, aiheuttaa streptococcus mutans. Jos bakteeria on paljon suun bakteerikannassa, niin melko sama mitä sadetansseja tekee, reikiä tulee silti. Jos vähän, niin reikiä ei tule kuin poralla.
Nostetaanpas vähän.
Olen jo hetken aikaa aavistellut, että yhdessä takahampaistani on reikä. Tavallisesti moiset tuntemukset ovat lähteneet pois huolellisella harjauksella ja lääkärikin on joskus sanonut löytäneensä jokusen kasvunsa lopettaneen reiän. Tänään kuitenkin salilla prässiä tehdessäni viimeisillä toistoilla, äärimmäinen puristus meneillään, pää täynnä verta, hampaassa naksahti tms. ja alkoi heti jomottamaan. Aavistuksia tapahtuneesta?