Suuhygienia kuntoon?

Taas kävin hammaslääkärissä kuuntelemassa korvat punaisena saarnaa. Tällä kertaa oli seitsemän reikää, osa alkavia ja osa jo ihan kunnollisia. Viimeiset viisi vuotta saanut kuunnella hammaslääkäriltä samat marinat sokereista ja pitkin päivää syömisestä.:curs:

- En syö pikkuvälipaloja, vaan ihan kunnolla kun syön. esim. rahka-ananas kombo.
- Hampaat olen pessyt koko ikäni kaksi kertaa päivässä.
- Lähes joka kerta syömisen jälkeen otan xylitoli-purukumin suuhun.
- Limsaa ja mehuja juon max 1krt. viikkoon.
- Päivässä syön 7- 9 kertaa.

Mikä siis avuksi? Hampaat kun alkaa olemaan jo todella huonossa kunnossa. Hammaslääkäristäni ei ole mitään apua, jauhaa samat paskat mitkä on kertonut minulle jo kymmenet kerrat. Syksyllä onneksi muutto toiselle paikkakunnalle, jolloin hammaslääkärikin vaihtuu.

Millä pakkiksen suuhygieniataiturit pitävät hampaat kunnossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei mulla on sama vika!
Pari kertaa päivässä pesu, purkkaa, suuvettä, hammaslankaa.. you name it. Silti nämä on ihan reikäiset, kellertävähköt ja hauraat. Lähtee tosi helpolla paloja irti. Kerran puraisin haarukkaa ja sai samantien mennä 1/3 kokoisen palan paikkaamaan.

Syön myös säännöllisesti, en napostele ja sokeriakin kartan. Purkkaa aina varsinkin aamupäivän aterioilla.

Ehkä mulla on vaan joku surkea hammasgeeni :(

Mä saan kuulla aina ihan päinvastaista. Viimeksikin hammaslääkäri oikein vaahtosi pitkään siitä, miten 24 kk välein otettavassa röntgenkuvassa näkyy niin mahtavan paksu kiille. Samalla se valitti sitä, miten 80-luvulla tai myöhemmin syntyneillä on hampaat järjestään hajalla kun hampaiden fluoraus lopetettiin kouluissa tuolloin.

Onko sulla kuiva suu? Runsas sylki pitää kiilteen hyvässä kunnossa. Juotko muita hiilihapollisia juomia kuin limua? Pitkin päivää syöminen oikeasti rassaa hampaita ja samoin liian rankka harjaaminen. Syön pari isoa ateriaa päivässä ja sitten 0-2 välipalaa. Turha sitä ruokaa on puputtaa koko ajan kun se vain rassaa vatsaa ja hampaita. Itse pesen hampaat 1-2 kertaa päivässä ja aika huolimattomasti eikä hammaslankaa mene.

Mulla taas on hampilääkärin mukaan muut systeemit kunnossa (muutama alkava reikä vain, ja ovat olleet jo joitakin vuosia), mutta hampaat ovat "oudon kuluneet". Sahalaitaa etuhampaissa ja kiille sameaa, eroosiota siis. En juo mitään virvoitusjuomia enkä syö sitruksia, hampaat olen aina pessyt säännöllisesti, syönyt purkkaa, ateriavälit on säännölliset jne. Ja mä olen helvetti 20-vuotias! Kiinnostaiskin tosiaan, voiko ihmisten hammaslaadussa olla näinkin suuria vaihteluita?

Samalla se valitti sitä, miten 80-luvulla tai myöhemmin syntyneillä on hampaat järjestään hajalla kun hampaiden fluoraus lopetettiin kouluissa tuolloin.
Noh noh, eipäs puhuta satuja. Meillä päin ainakin oli se fluoraussysteemi koko ala-asteen. :)
Itselläni on 0 reikää, jotain reiän alkuja joskus ollut. En ole koskaan juonut päivittäin limppareita/mehuja yms. sokeripaskaa, enkä myöskään syönyt karkkeja ym päivittäin. Hampaat pestään keskimäärin kerran päivässä, joskus parikin kertaa ja joskus kiireessä (laiskana) on menty ihan purukumin/suuveden voimalla päivä :nolo:
Luin muuten jokin aika sitten teorian, että hampaiden reikiintymisen aiheuttaa joku bakteeri, joka yleensä saadaan vanhemmilta ihan varhaislapsuudessa. Jos sitä ei saa/vanhemmilla sitä ei ole, niin hampaiden reikiintyminenkin olisi vähäisempää, muut tekijät samana pitäen. Omilla vanhemmilla oli kyllä useempia reikiä hampaissa, mutta oisko sitten jäänyt tuo bakteeri tarttumatta/ heillä hampaat lapsena huonommin pesemättä. Ei itse asiassa veljelläkään taida olla kuin maks. 1 tai 2 reikää hampaissa.

Onko sulla kuiva suu? Runsas sylki pitää kiilteen hyvässä kunnossa. Juotko muita hiilihapollisia juomia kuin limua? Pitkin päivää syöminen oikeasti rassaa hampaita ja samoin liian rankka harjaaminen. Syön pari isoa ateriaa päivässä ja sitten 0-2 välipalaa. Turha sitä ruokaa on puputtaa koko ajan kun se vain rassaa vatsaa ja hampaita. Itse pesen hampaat 1-2 kertaa päivässä ja aika huolimattomasti eikä hammaslankaa mene.
Kuivasta suusta on paha sanoa, kun en osaa verrata. Hammaslääkäri ei ole ainakaan tuota sanonut syyksi. Hiilihappojuomia juon max kerran viikkoon, olkoon kaliaa, vissyä, limua taikka ihan mitä tahansa.

Laitetaan tähän keskimääräisen päivän ruoat vielä.
Aamupala: Kaurapuuroa heraprotskulla terästettynä + pari kuppia kahvia, ilman sokeria
1. kahvitauko: Purkki rahkaa ja purkki ananasta
Lounas: Mikrossa lämmitän edellisen illan ruokaa(usein kanaa)
2. kahvitauko: rahka ja ananas
Töistä kotiin: Pari leipää + kahvia
Lämmin ruoka: jotain lihaa (kanaa, sikaa, nautaa) makaronin, perunan taikka riisin kera
Iltapalaksi: Mysli + rahka, taikka leipää.

Noiden lisäksi ei tule paljoa syötyä, ja kuten aikaisemmin mainitsin niin purkaa tulee syötyä lähes jokaisen ruokailun jälkeen.

Niin ja tosissaan ikää on se 20v. Eikä paljoa naurata hampaiden kunto tällä hetkellä

Noh noh, eipäs puhuta satuja. Meillä päin ainakin oli se fluoraussysteemi koko ala-asteen. :)
Hammaslääkäri noin kertoi, joten eiköhän se tarkoita sitä, että se valtion viranomaistaholta ohjeistettu fluoraus lopetettiin joskus 80 luvun aikana. Eri asia jos jotkut kunnat ovat sitten sitä jatkaneet.

Edit: tarkoititko muuten sellaista fluorinesteen purskuttelua koulussa vai hammaslääkärissä toteutettua fluorausta?

Hammaslääkäri noin kertoi, joten eiköhän se tarkoita sitä, että se valtion viranomaistaholta ohjeistettu fluoraus lopetettiin joskus 80 luvun aikana. Eri asia jos jotkut kunnat ovat sitten sitä jatkaneet.

Edit: tarkoititko muuten sellaista fluorinesteen purskuttelua koulussa vai hammaslääkärissä toteutettua fluorausta?
Fluoraus hammaslääkärissä oli ainakin, tuosta purskuttelusta en muista varmaksi muuta kuin sen väriaineella purskuttelun. Saattoi olla ihan fluorinesteen kanssa myös. Ja fluoritabletteja saatiin ainakin jossain välissä myös.

Hampaiden kunto on pitkälti tuurista kiinni, että minkälaatuiset palikat sattuu saamaan. Tottakai hampaiden pesu ja lankaus auttaa ehkäisemään reikiä ja hammaskiveä, mutta tuskin täydellinenkään suuhygienia välttämättä estää ongelmia. Itselleni esimerkiksi tulee helposti hammaskiveä, joka hammaslääkärikaverin mukaan on merkki hyvästä(!) syljenlaadusta ja samalla tarkoittaa sitä, että reikiä ei juurikaan tule.

Kuin usein olisi syytä käydä hammastohtorilla jos ei mitään kummempia vikoja näy? Itse kävin viimeksi poran alla joskus -94, taisi -97 armeijatohtorikin vilkaista leegoja noin kahden minuutin ajan.

Hampaiden kunto on pitkälti tuurista kiinni, että minkälaatuiset palikat sattuu saamaan. Tottakai hampaiden pesu ja lankaus auttaa ehkäisemään reikiä ja hammaskiveä, mutta tuskin täydellinenkään suuhygienia välttämättä estää ongelmia. Itselleni esimerkiksi tulee helposti hammaskiveä, joka hammaslääkärikaverin mukaan on merkki hyvästä(!) syljenlaadusta ja samalla tarkoittaa sitä, että reikiä ei juurikaan tule.

Hammaskivi on merkki siitä että sylki on mineraalipitoista ja tämä tosiaan korreloi reikien määrän kanssa. Mä saan käydä vuosittain poistattamassa hammaskiveä (eikä se pysy langallakaan poissa vaikka lankaan melkein joka päivä). Mutta reikiä on nolla ja ikääkin jo 30.

Ihan sama miten niitä hampaita hoitaa jos on siunattu vittumaisella syljen laadulla ts. bakteerikannalla.

Itselleni esimerkiksi tulee helposti hammaskiveä, joka hammaslääkärikaverin mukaan on merkki hyvästä(!) syljenlaadusta ja samalla tarkoittaa sitä, että reikiä ei juurikaan tule.
Sama juttu. Näin vanha ukko, eikä yhtään reikää ole löytynyt.
Varmaan sekin vaikuttaa, kun en käytä kahvia, teetä tai tupakkaa.

Suosittelen Corsodyl-nimistä suuhuuhdetta, vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa purskuttelee sen minuutin suussa, väittäisin että vaikuttaa hemmetisti reikiintymiseen.

Ikää tuo vajaa 23 vuotta, paikkoja kymmeniä.. Ala-asteella rautoja laitettaessa lääkärit kirosi kun syljeneritys oli vilkas niin ei meinannut liimat pysyä jossei jatkuvasti ollut imuroimassa suuta.. Hampaat on valkoiset ja kiiltävät varsinkin etuhampaat, mutta hauraat. Viimeksi lekurilla ollessa pelotteli että kannattaa pikkuhiljaa rueta yksitellen uusimaan hammasta kerrallaan ettei ole niin kova paukku sitten kun kaikki pitää uusia kerralla.. Kuluu kuulemma niin nopeaa tahtia ettei pian ole purupintaa enää... :rock:

edit. Niin ja aamuin illoin hampaan pesut ja lankaa silloin kun tuntuu välissä olevan jotain..

Geeneistä se on kiinni, itse en hampaiden kunnon eteen näe erityisvaivaa, mutta armeijassa hammaslääkäri totesi hampaiden olevan varuskunnan ylivoimaisesti parhaat.

Mulla taas on hampilääkärin mukaan muut systeemit kunnossa (muutama alkava reikä vain, ja ovat olleet jo joitakin vuosia), mutta hampaat ovat "oudon kuluneet". Sahalaitaa etuhampaissa ja kiille sameaa, eroosiota siis. En juo mitään virvoitusjuomia enkä syö sitruksia, hampaat olen aina pessyt säännöllisesti, syönyt purkkaa, ateriavälit on säännölliset jne. Ja mä olen helvetti 20-vuotias! Kiinnostaiskin tosiaan, voiko ihmisten hammaslaadussa olla näinkin suuria vaihteluita?

Saatat painia saman ongelman kanssa kuin minä itse aiemmin. Tuosta kulumisesta valitettiin aina nyt 20:nteen ikävuoteen asti. Sain kuulla kaikki tyypilliset "jätä limsat pois" -saarnat, kunnes uusi (yksityinen) hammaslääkärini kertoi, että hampaiden kuluminen saattaa johtua siitä, että narskutan niitä unissani. Hommattiin semmoinen suoja, vähän kuin kovat hammassuojat. Kuluminen loppui heti. Suojaan tottumiseen meni pari viikkoa, nyt saa ihan normaalisti unta se päällä. Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä aiheesta.

Elikkä mitään merkittävää ei ole tehtävissä. Jotain suuvettä voisi kyllä alkaa käyttämään lisäksi, vaikka isompaa muutosta tuolla tuskin saa.

Ps. vittu menee kyllä hammaslääkäri vaihtoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom