Suu kuivuu ja kusettaa!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään muulla treenipäivänä/muuttuneen ruokavalion myötä tullut suun kuivumista ja jatkuvaa vessassa ravaamista. Tänään olin salilla ennen duunia ja olen tähän mennessä käynyt kusella varmaan 6 kertaa. Iski pieni diabetespelkokin perseeseen, joten mittasin huvikseni verensokerit. Ne oli onneksi 5.1 ja 5.5 molemmat 2h ruokailun jälkeen. Liittyisikö tämä sitten aineenvaihdunnan kiihtymiseen?

En jaksaisi käydä lääkärissä ihmettelemässä.

Ruokavalion muutoksissa voi jonkun aikaa kusettaa aika rerippaastikin, kun elimistö etsii uutta tasapainoa vanhan tilalle. Tietysti on syytä miettiä, onko tullut vedeltyä diureetteja, kuten kahvia, vesiliukoisia vitamiineja tai muuta sellaista. Entäpä juomisen taso treenipäivinä? Meneekö vettä tai jotain muuta tavallista enemmän? Suun kuivuminen tuntuu vähän oudolta, jos ei ole nenä tukossa tai muuta sellaista.

Lääkärissä nämä yleensä selviävät paremmin kuin pakkiksella, mutta voihan sitä näinkin etsiä selitystä.

Ootko aloittanut hiljattain kreatiinin nauttimisen? Ainakin itselläni n.eka viikko krean parissa juuri samoja oireita, suun kuivuminen, jatkuva jano ja vessassa saa juosta - mutta menee ohi viikon jälkeen kaikki nuo vaivat.

Lähdetään perusteista liikkeelle: Miten muutit ruokavaliotasi? Minkälaisesta aikavälistä puhutaan oireiden suhteen eli kuinka pitkään näin on ollut ja millä perusteella linkitat asian ruokavalion muutokseen?

Minua häiritsee myös tuo jatkuva suun kuivaus. Eipä siihen lääkäri mitään vastausta anna, että osaako joku sanoa mistä se voi johtua? Ei muutoksia ruokavaliossa.

Minua häiritsee myös tuo jatkuva suun kuivaus. Eipä siihen lääkäri mitään vastausta anna, että osaako joku sanoa mistä se voi johtua? Ei muutoksia ruokavaliossa.

Jos hengitys kulkee nenän kautta, kuten sen pitäisi, suun kuivumisen syy on joku epänormaalius. Sylkirauhasten toiminta ja joku niiden taustalla oleva syy. Jos hengitetään suun kautta, on jotenkin ymmärettävää, että suu kuivuu ilman syytä. Siihen kannattaa etsiä ratkaisua, koska hampaat eivät iloitse kuivasta suusta. Eikä varmaan mikään mukaan suun osa.

Mulla tuntuu suu rutikuivalta aamusin kun oon ottanu pureskeltavat vitamiinit, joku niistä vissiin sitä aiheuttaa koska alko melkolailla heti kun aloin niitä popsia :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähdetään perusteista liikkeelle: Miten muutit ruokavaliotasi? Minkälaisesta aikavälistä puhutaan oireiden suhteen eli kuinka pitkään näin on ollut ja millä perusteella linkitat asian ruokavalion muutokseen?

Linkitin suun kuivumisen lähinnä painon putoamiseen. Tuli vissiin juotua eilen vaan paljon treenin aikana ja sen jälkeen diureettina kahvia. Tänää ei ole enää tarvinnut kusella rampata niin paljoa. Suu vähän kuiva silti.

Mulla suu kuivuu myös. Itsellä on selkeä yhteys rahkan syöntiin. Suusta tulee hapan. Pitäis vissiin jotain emäksistä syödä.. Mutta enpä ole perehtynyt, mikä ruoka on emäksistä.
Yritän vielä "poistaa" suun kuivumista juomalla vettä, jolloin kusellakin pitää ravata..
Mikäs ruoka on emäksistä?

Jos hengitys kulkee nenän kautta, kuten sen pitäisi, suun kuivumisen syy on joku epänormaalius. Sylkirauhasten toiminta ja joku niiden taustalla oleva syy. Jos hengitetään suun kautta, on jotenkin ymmärettävää, että suu kuivuu ilman syytä. Siihen kannattaa etsiä ratkaisua, koska hampaat eivät iloitse kuivasta suusta. Eikä varmaan mikään mukaan suun osa.

Hengitys kulkee nenän kautta ja sylkirauhaset toimii. Mutta on sellainen janon tunne koko ajan. Eikä oikein auta jos juo enenmpi, sitten vaan juoksee kusella enempi.

Munuaisten ns. RAA-järjestelmä aktivoituu verenpaineen ja/tai Na-pitoisuuden laskiessa > tietyt solut tuottavat erilaisia hormoneita, joista angiotensiini II on eräs. Mm. se synnyttää janontunnetta. Jos siis juominen ei auta (verenpaineen nousu), kokeiles tuota toista janontunteen laukaisijan muuttamista: suolan lisäystä.

Kohtuudella käytän suolaa, mutta vois sitä kokeilla lisätäkkin.

Veriarvot selviää ensiviikolla kun otettiin kaikki mahdolliset kokeet. En tosin tän takia mutta muuten.

Voi syy olla tietenkin muuallakin, mutta tuossa yksi muuttuja: natrium l. "suola". Mieleen toki tulevat erilaiset lisämunuaisen toimintahäiriöiden muodot ja lisäksi ilmeinen l. diabetes, mutta toivotaan ettei mitään sellaista ole...Jos "kaikki mahdolliset" kokeet on tehty, sieltä selvinnee sit kyllä paljon tarkemmin ja luotettavammin :) jos jotain vakavaa häikkää...

No nykysillä elämäntavoilla varmaan sen diabeteksenkin onnistuu hankkimaan... Mutta siis eiköhän se nyt ainakin selviä sitten verikokeista jos jotain sen suuntaista olisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom