Surkeat sivuolkapäät vs "yli"kehittyneet etuolkapäät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hulkki

Pieni ja vihreä
VIP
Ei helvetti. Olen nyt tehnyt olkapäille pari kolme vuotta melkeinpä pelkästään pystypunnerrusta tangolla ja joskus myös käsipainoilla. Tangolla aina etupunnerrusta, ei koskaan niskan takaa. Nyt sitten päätin tehdä pari kertaa puolikasta niskantakaapunnerrusta, eli tanko laskee vain tuohon takaraivon "kyhmyyn" vai mikä ihme siinä nyt lieneekään. Järkytyin kohtalaisesti: etupunnerruksessa on sarjapainot ollut parhaimmillaan 85 kilossa, nyt sain samanpituisen sarjan niskantakaa puolikkaalla liikeradalla 40 kilolla!

Voiko olla noin, että etupunnerrus ja käsipainopunnerrus ovat vain kehittäneet etuolkapäitä jättäen sivuolkapäät totaalisesti varjoon? (Tästä lähin teen vain vipunostoja sivulle, käsipainopunnerrusta ja niskantakaapunnerrusta):mad2:

Minun käsityksen mukaan niskantakaapunnerrus EI vaikuta sivuolkapäihin sen enempää kuin normaali pystypunnerruskaan. Eli sivuolkapäihin vaikuttaa vipunostot sivuille, joten niitä vain puskemaan hulluna :D

Btw, niskantakaapunnerrus vääntää olkaniveltä aika huonoon asentoon. En suosittelisi kyseistä liikettä kenellekään.

Olkapäistä

Aika erikoista. Oletko tehnyt siis pelkästään etupunnerrusta, ei ollenkaan vipunostoa sivulle ja/tai kulmassa? Kyllähän monilla on eroja noiden liikkeiden sarjapainoissa mutta tuollaisesta en ole koskaan ennen kuullut.
Itsellä etupunnerruksen ja niskantakaapunnerruksen sarjapainot ovat aika tarkkaan samat, ntp liikerata tietysti on vähän lyhyempi (takaraivon "kyhmyyn") kuin etupunnerruksessa (rintaan). Ntp tulee tehtyä ehkä 3-4 kk välein. Vipunostoja tulee tehtyä lähes joka treenissä.

Mulle tuo niskantakaapunnerrus tuntuu sopivan hyvin, vaikka muuten on ongelmia olkapään kanssa. Koskaan ei ole sattunut tai edes tuntunut pahalta. Tuntuma lihaksessa on myös hieman parempi, kuin tavallisessa pystypunnerruksessa edestä. Mä tykkään! :)

Re: Olkapäistä

Originally posted by punaniska
Aika erikoista. Oletko tehnyt siis pelkästään etupunnerrusta, ei ollenkaan vipunostoa sivulle ja/tai kulmassa?

Suurimman osan ajasta (~70%) olen tehnyt pelkästään etupunnerrusta enkä mitään muuta. Lopun ajan vipunostoja ja pystypunnerrusta käsipainoilla. Tuo lähinnä siksi, että pitkään treenasin olkapäät rinnan ja ojentajien välissä eikä oikein riittänyt aikaa ruveta tekemään 2 liikettä olkapäille, varsinkaan kun ne ei ollut mikään prioriteetti treeneissä. Ehkä asiaa auttaa 4-jakoinen 8 päivän kierto, jonka otan kokeiluun helmikuun alusta. Silloin siis yksi treeni on olkapäät ja ojentajat, jolloin pystyy ottamaan alkuun vipareita ja päälle käsipaino- tai niskantakaapunnerrusta.

PS: vaikka niskantakaapunnerrus ottaa samoihin lihaksiin kuin etupunnerruskin, ottaa se ilmeisesti suuremmassa suhteessa sivuolkapäihin, kun taas etupunnerrus on lähinnä etuolkapääliike.

Toi 4-jakoiseen vaihtaminen varmaan auttaa. Omalla kohdalla 3-jakoisen ohjelman suurin ongelma on juuri olkapäiden treenaaminen.

Originally posted by punaniska
Toi 4-jakoiseen vaihtaminen varmaan auttaa. Omalla kohdalla 3-jakoisen ohjelman suurin ongelma on juuri olkapäiden treenaaminen.

Mulla on vähän sama ongelma. Olkapäät ei oikein tunnu sopivan kolmijakoiseen ohjelmaan. Olen tehnyt vinopenkkiä aika jyrkässä kulmassa ja se menee aika hyvin myös etuolkapäihin. Nyt probleema onkin että takaolkapäät on aika luonnottoman pienet verrattuina etuolkapäihin. Ajattelin ottaa yhden eristävän liikkeen takaolkapäille, huomenna kokeilen eka kertaa.

Originally posted by Hulkki
Ei helvetti. Olen nyt tehnyt olkapäille pari kolme vuotta melkeinpä pelkästään pystypunnerrusta tangolla ja joskus myös käsipainoilla. Tangolla aina etupunnerrusta, ei koskaan niskan takaa. Nyt sitten päätin tehdä pari kertaa puolikasta niskantakaapunnerrusta, eli tanko laskee vain tuohon takaraivon "kyhmyyn" vai mikä ihme siinä nyt lieneekään. Järkytyin kohtalaisesti: etupunnerruksessa on sarjapainot ollut parhaimmillaan 85 kilossa, nyt sain samanpituisen sarjan niskantakaa puolikkaalla liikeradalla 40 kilolla!

Voiko olla noin, että etupunnerrus ja käsipainopunnerrus ovat vain kehittäneet etuolkapäitä jättäen sivuolkapäät totaalisesti varjoon? (Tästä lähin teen vain vipunostoja sivulle, käsipainopunnerrusta ja niskantakaapunnerrusta):mad2:

Vaikea sanoa. Kyllähän uuteen liikkeeseen tottuminen aina aikansa vie, joten voisiko olla kyse vain siitä? Noh, viparit mukaan ohjelmaan ja joka toinen kerta niskantakaapunnerusta ja joka toinen kerta sitten etupunnerrusta tangolla/käsipainoilla, niin eiköhän se siitä!

Suosittelisin vielä seuraavaa: kannattaa tosiaan tehdä ne viparit ekana ja sitten ntp:ssa pitempää sarjaa pienemmillä painoilla. Se voi tosiaan vääntää olkaniveltä aika ikävästi ja aiheuttaa ongelmia pitemmän päälle. Etupunnerruksessa joka toinen viikko pääsee sitten ryttäämään kunnon romulla. :kippis1:

Re: Re: Olkapäistä

Suurimman osan ajasta (~70%) olen tehnyt pelkästään etupunnerrusta enkä mitään muuta. Lopun ajan vipunostoja ja pystypunnerrusta käsipainoilla. Tuo lähinnä siksi, että pitkään treenasin olkapäät rinnan ja ojentajien välissä eikä oikein riittänyt aikaa ruveta tekemään 2 liikettä olkapäille, varsinkaan kun ne ei ollut mikään prioriteetti treeneissä. Ehkä asiaa auttaa 4-jakoinen 8 päivän kierto, jonka otan kokeiluun helmikuun alusta. Silloin siis yksi treeni on olkapäät ja ojentajat, jolloin pystyy ottamaan alkuun vipareita ja päälle käsipaino- tai niskantakaapunnerrusta.

PS: vaikka niskantakaapunnerrus ottaa samoihin lihaksiin kuin etupunnerruskin, ottaa se ilmeisesti suuremmassa suhteessa sivuolkapäihin, kun taas etupunnerrus on lähinnä etuolkapääliike.

Taidat olla oikeilla jäljillä, ainakin ite oon vetäny vähän samanlaisia johtopäätöksiä ja ajatellu, että vaikutus on samankailtainen kuin, että ylätaljavedossa kun levennät otetta, niin rasitus kohdistuu "reunimmaisempiin" lihaksiin, ja olkapääpunnerrus "takaa" taas vaikuttaa enemmän taka,-ja sivuolkapäihin.

Toi takaa punnertaminen muuten "fysio-ihmisten" mukaan ei tee niskalle kovin hyvää, kuten ei ylätaljaveto niskaankaan, mutta koettuani samanlaisia "järkytyksiä" kun teikäläinen, aloin niitä "pakon edessä" tekemään.

Re: Re: Re: Olkapäistä

Originally posted by farmiankka
olkapääpunnerrus "takaa" taas vaikuttaa enemmän taka,-ja sivuolkapäihin.

Muuten olen samaa mieltä, mutta takaolkapäät eivät aktivoidu missään työntöliikkeissä. Saattavat hieman stabiloida tuossa mutta takaolkapäät aktivoituvat ensisijaisesti veto- ja ylipäätänsä selkäliikkeissä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by trebla
Minun käsityksen mukaan niskantakaapunnerrus EI vaikuta sivuolkapäihin sen enempää kuin normaali pystypunnerruskaan.
Tästä mun täytyy olla vahvasti eri mieltä,kyllä etupystypunnerrus
on etuolkapääliike kun taas ntp rasittaa erittäin paljon sivuolkapäitä.

Re: Re: Re: Re: Olkapäistä

Muuten olen samaa mieltä, mutta takaolkapäät eivät aktivoidu missään työntöliikkeissä. Saattavat hieman stabiloida tuossa mutta takaolkapäät aktivoituvat ensisijaisesti veto- ja ylipäätänsä selkäliikkeissä.

Mä olen kyllä lopputyönnössä saanut niskantakaa punnerruksen tuntumaan jopa takaolkapäissä kun olen hieman työnnön aikana vienyt vatsaa ja rintaa eteenpäin ja jännittänyt olkapäät aivan ylävaiheessa, mutta tämä lienee makuasia, muuten ollaan kyllä takaolkapäiden aktivoitumisesta jälleen kerran samaa mieltä.

Niskantakaa punnerrusta on muuten välillä hyvä tehdä olympiatyyliinkiin seisten ihan vaihtelunkin vuoksi.

Back
Ylös Bottom