Superset (ja vähän hauiksista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mixu

Ei vain tajua
Näin aluksi tämä vakioilmoitus: Enpä löytänyt searchilla apua ainakaan "Treeni & Ravinto"- osastosta.

Sitten kysymykseen: Supersetit.
Esim.
- Sarja hauikselle + heti perään sarja ojentajille
- [tauko n. 1 min]
- [tauko n. 1 min]

Olenko ymmärtänyt oikein?

2. kysymys:
Jos ohjelmassa on esim. 3 liikettä hauiksille (kääntö myötäotteella, vastaotteella ja keskitetysti), kannattaako kaikki hauisliikkeet tehdä peräkkäin, vai onko ideaa ottaa väliin olkapäitä tms?

Originally posted by Mixu

2. kysymys:
Jos ohjelmassa on esim. 3 liikettä hauiksille (kääntö myötäotteella, vastaotteella ja keskitetysti), kannattaako kaikki hauisliikkeet tehdä peräkkäin, vai onko ideaa ottaa väliin olkapäitä tms?

Ainakin venäläisten mukaan bodausharjoittelun erottaa voimaharjoittelusta se, että yksi lihasryhmä väsytetään ensin loppuun ja sitten vasta toinen, kun taas voimaharjoittelussa voi ja kannattaakin vuorotella esim. ensin kyykky, sitten penkki ja sitten uudestaan kyykky.

Originally posted by Mixu
Näin aluksi tämä vakioilmoitus: Enpä löytänyt searchilla apua ainakaan "Treeni & Ravinto"- osastosta.

Sitten kysymykseen: Supersetit.
Esim.
- [tauko n. 1 min]
- [tauko n. 1 min]

Olenko ymmärtänyt oikein?

Olet..

Mikä idis on supereissa, jos sarjat tehdään vastavaikuttajille? Olen käsittänyt, että yleensä tehdään samoille lihasryhmille vähän eri liikkeitä, esim. reisiojennus+prässi -tyyliin. Voisiko joku perustella?

Originally posted by tatjana
Mikä idis on supereissa, jos sarjat tehdään vastavaikuttajille? Olen käsittänyt, että yleensä tehdään samoille lihasryhmille vähän eri liikkeitä, esim. reisiojennus+prässi -tyyliin. Voisiko joku perustella?
Idea on aivan sama, kuin koko hommassa yleensä: yritetään kasvaa nopeasti ja isoksi. Jonkun mielestä tämä on osoittautunut hyväksi ärsykkeeksi lihaksille ja sillä saa aikaan kasvua. Tämäkin on erikoisliike, jota ei kannata käyttää joka treeneissä.

Supereissa ideana on vastakkaisen lihaksen rasittaminen. Esim. jos teet prässin, niin vastakkaisena olisi reiden koukistus ei ojennus (reiden etupuoli ja vastakohtana sen takapuolen treenaaminen). Super on vain tekniikan nimi, eikä siitä kannata vetää herneitä nenään, kehittyy sitä ilmankin. ;)

Ari Kokkosen sivuilla taisi olla lisääkin Treeni-osion alla supersarjoista. Googelilla hakemaan...

Kyllä minä sen tekniikan ymmärsin, mutta miksi se olisi tehokasta? Mihin siis perustuu tämä ajatus? Tuleehan siinä vastalihaksia treenatessa tietysti jkv rasitusta molempiin juuri liikkeen palautusosassa, mutta onko sillä niin suuri merkitys? Tällä edellä kuvaamallani tavalla saadaan tietty lihasryhmä aivan loppuun asti treenattua ja supersarjoiksi noitakin olen jossakin nähnyt nimitettävän.

Originally posted by tatjana
Kyllä minä sen tekniikan ymmärsin, mutta miksi se olisi tehokasta? Mihin siis perustuu tämä ajatus? Tuleehan siinä vastalihaksia treenatessa tietysti jkv rasitusta molempiin juuri liikkeen palautusosassa, mutta onko sillä niin suuri merkitys? Tällä edellä kuvaamallani tavalla saadaan tietty lihasryhmä aivan loppuun asti treenattua ja supersarjoiksi noitakin olen jossakin nähnyt nimitettävän.

No sen pitäisi nopeuttaa vastalihaksen palautumista sarjojen välissä. En tiedä taasen että mihin tämä perustuu.

Ja miksi ei voisi ottaa vaikka joka treenissä? Ei se sen rasittavampaa ole kuin "normaalitavalla". Supersetit samalle lihakselle on sitten eri asia, luonnollisesti.

Ok. Tämä punttihommahan on täynnä kaikenlaista mutua, huuhaata ynnä trendejä. Aina kaipailen jotain järjellisiä perusteita, miksi joku idea olisi toimiva. Mutta tietty vasta kokeellinen tieto vahvistaa, toimiiko homma. Siinä taas törmätään siihen, että yhden ihmisen koeryhmä on aika pieni ja sisältää yleensä monia muuttujia. Senpä takia mututieto kukoistaakin. Eikä tämä ollut tarkoitettu kritiikiksi. Olipahan vain tällaista yleistä pohdiskelua. :)

tatjana: ilmeisesti hermostolliset syyt vaikuttavat supersarjojen tehokkuuteen jotenkin. Toimivuuden voi kokeilla vain käytännössä, mutta monet ovat sanoneet että jos teet esim ensin etureidet ja heti perään takareidet, on tuo takareisisarja jopa kovempi (pidempi tai isommat painot) kuin jos sen olisi tehnyt ilman tuota etureisisarjaa pohjille.
Ja toinen syy (mun mielestä parempi)supereihin on vain treenin intensiivisyyden kasvattaminen. Nopeamminhan treeni niissä toki menee.

itse en ole paljon supereita harrastanut,mutta juuri tuon ari kokkosen innostamana ajattelin kokeilla.
loogisesti:vois ennenkaikkea tuoda loistavaa pumppia,jos painot liikkuvat voimakestävyys-perusvoima(50-85%)akselilla.agonistin(vaikka hauis)negatiivinen osa voi tuoda kuulemma jopa yli 30% enemmän tehoa liikkeeseen eli jos sen jälkeen vetäiseen hyvällä intensiteetillä&lyhyellä palautuksella antagonistin, niin avot!täytyy tutkia asiaa.....:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitänee kokeilla. Itse olen tehnyt noita supereita isoille lihasryhmille ehkä kerran kuussa ja ainakin olo on tiltti sen jälkeen ja lihakset kipeänä, jos se nyt on merkki tehosta. Mutta kun kerran vaihtelu on kaiken a ja o, niin voihan tuota toistakin supersettihommaa kokeilla aina silloin tällöin.

Joo ei kukaan mullekkaan ole toistaiseksi esittänyt mitään painavaa syytä miksi superit tomis paremmin.Suurinosa superistahan keskittyy TAAS kerran tuonne käsitreeni puolelle jostain syystä.Toisessa threadissahan jo heitin että habassa on joku merkillinen juttu kun siihen pitää keksiä kaikennäköisiä erikoistemppuja kun eivät muuten mokomat kasva..

Harva nyt kuitenkaan salilla tekee yhtä usein superit esim rinta-selkä,etureisi-takareisi meninigillä mutta käsille sitäkin useammin.Noh noille muille se onkin vähän raskaampaa...

Njääh,parempi treenata ja keskittyä yhteen lihakseen kerralla ja sitten siirtyä seuraavaan on mun mielipide.Kyllähän siinä väkisinkin tulee "väsy" kun vetää kaks sarjaa putkeen.

Käsille supersarjat sopii hyvin koska hauis ja ojentaja ovat pieniä lihasryhmiä. Ja se pumppi on ainakin melkoinen..

Tehdään käsipainoilla vuorokääntöä hauiksille esim. 8 toistoa, tämän jälkeen HETI perään tehdään esim. hauis kääntöä mutkatangolla vastaotteella 10 toistoa == Superset

Eli supersetissä reenataan samaa lihasta eriliikkeellä heti ensimmäisen liikkeen perään.

Eli supersetissä reenataan samaa lihasta eriliikkeellä heti ensimmäisen liikkeen perään. [/B][/QUOTE]

Explanation of the Advanced Training Techniques

Supersets

You can use the superset style of training for two different muscle groups, but only if they have an agonist/antagonist relationship with each other. In other words, on any given lift one muscle is contracting and the other muscle is relaxing (such as the biceps and triceps when performing a biceps curl). Choose muscle groups that are physically close together such as biceps and triceps, or chest and back, or quadriceps and hamstrings.

For example, do a set of Tricep Pushdowns and then immediately do a set of Cable Curls. Since these two muscle groups are close to each other and have the agonist/antagonist relationship, it's easy to force blood into the arm region this way. You would not want to superset the shoulders and calves, you see, because they are so far apart it would be hard to target blood into both these muscles in such a short space of time

....joten kyllä supereita voi tehdä useammalla tavalla.
lähde: http://www.dakotafit.com/legend02.htm

Heh, niin joo meni vähän käsitteet sekaisin...no mutta sama se tekeekö samalla lihakselle kaks sarjaa peräkkäin eri liikettä tai vastakkaisille niin yhtä turhaa puuhaa...

Originally posted by Nike
No sen pitäisi nopeuttaa vastalihaksen palautumista sarjojen välissä. En tiedä taasen että mihin tämä perustuu.

Ja miksi ei voisi ottaa vaikka joka treenissä? Ei se sen rasittavampaa ole kuin "normaalitavalla". Supersetit samalle lihakselle on sitten eri asia, luonnollisesti.

Se palauttaa(luulisin)koska silloin kuin vastakkainen lihas on äärimmäisessä puristuksiissa esim.hauis niin ojentaja on venytyksessä

Ja joka treenis mun mielest ei kannat ottaa koska erikoisliikkeiden tarkoituksena on nimen omaan antaa lihakselle uutta ärsykettä ettei se passivoidu

Itse olen hauis-reenejä joutunut muuttamaan aika paljon muutaman kuukauden takaisen haban jännevamman takia, kun se gaad dääm jänne ei enään kunnolla pysynyt "urassaan" ja aiheutti olkapäässä kovia kipuja.

Ensi töikseni pudotin reenipainot 50-60%:n "maksimeista" esim

hauiskääntö suoralla tangolla, ennen 6* 70 kg => nyt 8-10* 40 kg

hauiskääntö käsipainoilla, ennen 6* 35 kg => nyt 8-10* 17,5-20 kg

scott-hauis, ennen 8* 50 kg => nyt 12-15* 30 kg

Siinä on tietysti nostotekniikkakin kokenut muutoksen sikaheijarista puhtaaseen ja negatiivisenkin osan huomioonottavaan, ja pumpit ovat ainakin tähän asti olleet todella mahtavat, ja muutenkin on ollut "mukavampi" nostaa pienen (80 kg) omapainon kanssa.

En sitten tiedä mitä pitemmän päälle tämä tekee käsien massan suhteen, kun maksimivoima pikkuhiljaa katoaa, vaikka tietysti yritän nostaa reenipainoja heti kun alkaa tuntumaan, että se tekniikkaa muuttamatta on mahdollista.

Kokemuksia, kommentteja?

Originally posted by Sputnik
Joo ei kukaan mullekkaan ole toistaiseksi esittänyt mitään painavaa syytä miksi superit tomis paremmin.Suurinosa superistahan keskittyy TAAS kerran tuonne käsitreeni puolelle jostain syystä.Toisessa threadissahan jo heitin että habassa on joku merkillinen juttu kun siihen pitää keksiä kaikennäköisiä erikoistemppuja kun eivät muuten mokomat kasva..

Harva nyt kuitenkaan salilla tekee yhtä usein superit esim rinta-selkä,etureisi-takareisi meninigillä mutta käsille sitäkin useammin.Noh noille muille se onkin vähän raskaampaa...

Njääh,parempi treenata ja keskittyä yhteen lihakseen kerralla ja sitten siirtyä seuraavaan on mun mielipide.Kyllähän siinä väkisinkin tulee "väsy" kun vetää kaks sarjaa putkeen.
HAH!
Taisin muuten just tajuta minkä takia ensimmäinen ohjelmani vaikutti niin tehokkaalta ja kehityin hyvin ..
- ohjelma oli kolmijakoinen, perusjakona :
rinta <-> selkä
hauis<-> ojentaja <-> olkapää
reidet <-> pohkeet
Tajusin juuri et miksi ohjelma oli jaettu kahdelle eri käyntikerralle...
esim. jalkojen kohdalla tehtiin prässin kanssa takareisiä ja kyykyn kanssa etureisiä ... Eli takareidet tuli joka toinen viikko ja etureidet joka toinen viikko.
Muiden lihasryhmien osalta oli tietyllä tavalla samantyylinen perusjako eli joka toisella kerralla samat liikkeet.

Voin sanoa että tuon ohjelman aikana (3kk:tta) kehityin paljon..
Alussa oli reipas 1kk pitkillä toistoilla(6-10), 2 viikkoa kevyesti ja sitten 1kk lyhyillä toistoilla(4-6) ja 2 viikkoa lähes maksimia(1-4)...

Taidan kehitellä seuraavasta ohjelmasta samantyylisen .. Negatiivisen vaiheen lihasryhmä samana päivänä.

Jos tekee hauikset, ojentajat ja olkapäät yhtenä päivänä supereina, niin missä välissä olkapäät kannattaa silloin treenata ja miten?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom