SuperSarjat *

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rk0
  • Aloitettu Aloitettu

Rk0

Nonni elikkäs Supersarjat* ( samalle tai vastakkaiselle lihakselle ) itse teen aina samalle lihakselle, tuntuu paremmalta... :)

Elikkäs kertokaa omia kokemuksianne supersarjoista ja millaisia teidän supersarjat on eri lihaksille? erillaisia variaatioita olisi kiva nähdä ja testata...

Tässä esimerkki yhestä olkapäätreenistä:

1) * Viparit levypainoilla sivuille ( 20 toistoa )
* Pystypunnerrus käsipainoilla ( 15 toistoa )

** 3x kertaa kiertoläpi ja välissä aina n.1min tauko

2) * Pystysoutu Smithissä ( 20 toistoa )
* Pystypunnerrus Smithissä ( 15 toistoa )

3) * Viparit taakse käsipainoilla kumara asennossa ( 20 toistoa )
* Olankohautukset käsipainoilla ( 15 toistoa )

Supersarja, tuo ihana erikoistekniikka. Mutta sehän siinä onkin että eipä voi sanoa oikeen erikoistekniikaksi enään. Aika yleistä että salilla porukka näitä vääntää. Tuskin tälle omaa ketjua tarvisi, senverta yleistä touhua kuitenkin.

Supersarja, tuo ihana erikoistekniikka. Mutta sehän siinä onkin että eipä voi sanoa oikeen erikoistekniikaksi enään. Aika yleistä että salilla porukka näitä vääntää. Tuskin tälle omaa ketjua tarvisi, senverta yleistä touhua kuitenkin.

No olisihan se kiva nähdä ihmisten erillaisia supersarja treenejä, mitä liikkeitä ja miten väki tekee... joita väki voi sitten kokeilla... jakaahan täällä väki mielipiteitä 3-jakoisestakin että miten reenata ja mitä. Tuhannen sivun edestä niin miksi ei myös tästä voisi? :)

No olisihan se kiva nähdä ihmisten erillaisia supersarja treenejä, mitä liikkeitä ja miten väki tekee... joita väki voi sitten kokeilla... jakaahan täällä väki mielipiteitä 3-jakoisestakin että miten reenata ja mitä. Tuhannen sivun edestä niin miksi ei myös tästä voisi? :)

Tottakai voi. Kaikesta voi tehdä puheenaiheen. Toinen asia on että ketä se kiinnostaa. Nyt en sanonut että supersarjoista puhuminen, spekulointi ja muiden sarjat eivät kiinnostaisi. Päinvastoin. Jatkoa vaan.

Supersarja, tuo ihana erikoistekniikka. Mutta sehän siinä onkin että eipä voi sanoa oikeen erikoistekniikaksi enään. Aika yleistä että salilla porukka näitä vääntää. Tuskin tälle omaa ketjua tarvisi, senverta yleistä touhua kuitenkin

Eli ei ollu mitään sanottavaa aiheeseen, mutta silti piti päästä jotain sanomaan?

Asiasta viidenteen...

Olkapäiden lisäksi nuita supersarjoja nyt ainakin niille vastakkaisille lihaksille tehny.

Alaselän ojennusta ja heti perään joku vatsaliike. Mielummin nimenomaan noin päin kannattanee tehdä nii ei jää alaselkään niin paljon lihaskireyttä.

Jaloille oon tehny ojennusta ja koukistusta superina, mutta aika harvoin pääsee tekemään koska tuntuu että kyseisistä laitteista ainakin toinen on lähes aina varattu.

Ranskalaisen punnerruksen päälle on tullu tehtyä tangolla vielä punnerruksia niin monta ku menee, helposti saa vielä 10-15 kertaa kevyesti pumppailla.

Taljassa on tullut joskus tehtyä ensin takaolkapääsoutua ja sitten heti perään pystysoutua.

Onhan nuita... Saa niillä supereilla ainakin treenin nopeammin pakettiin jos tekee vastakkaisille lihaksille, kun tulee vähemmän lepotaukoja. Itellä tuntuu monesti nuo treenit venyvän vähän turhanki pitkiksi. Vaikka eihän se välttämättä niin haittaa, koska salillahan on mukavaa :)

Nonni elikkäs Supersarjat* ( samalle tai vastakkaiselle lihakselle ) itse teen aina samalle lihakselle, tuntuu paremmalta... :)

Elikkäs kertokaa omia kokemuksianne supersarjoista ja millaisia teidän supersarjat on eri lihaksille? erillaisia variaatioita olisi kiva nähdä ja testata...

Tässä esimerkki yhestä olkapäätreenistä:

1) * Viparit levypainoilla sivuille ( 20 toistoa )
* Pystypunnerrus käsipainoilla ( 15 toistoa )

2) * Pystysoutu Smithissä ( 20 toistoa )
* Pystypunnerrus Smithissä ( 15 toistoa )

3) * Viparit taakse käsipainoilla kumara asennossa ( 20 toistoa )
* Olankohautukset käsipainoilla ( 15 toistoa )

Noista smitheistä ei oo muuta hyötyä kun ehkä jonkun olkapäävamman hommaamiseen. Suosittelen heivaamaan ohjelmasta pois välittömästi.

Juu ei niistä mitään hyötyä ole.

E: Mutta mun mielestä siis ton aloituspostaajan supersarja ohjelma on jotenkin persiistä. Tollasta pitkää pumppailua kaikki. Ja yleensäkin nää heput, jotka tekee kaikki supersarjoina on sellaisia, jotka eivät ole edes saavuttaneet hyviä voimatasoja suorissa sarjoissa ja sitten tekevät kaikki superina kuin kompensoidakseen heikkouden tollasella pumppailulla. Tai tommosta ainakin mun salilla näkee usein....

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Noista smitheistä ei oo muuta hyötyä kun ehkä jonkun olkapäävamman hommaamiseen. Suosittelen heivaamaan ohjelmasta pois välittömästi.

Hah hah, olen saanut aikoinaan kädenväännöstä kiertäjäkalvosin vamman ja ainoastaan Smithissä pystyn pystäriä tekemään hallitusti kivutta.

Juu ei niistä mitään hyötyä ole.

E: Mutta mun mielestä siis ton aloituspostaajan supersarja ohjelma on jotenkin persiistä. Tollasta pitkää pumppailua kaikki. Ja yleensäkin nää heput, jotka tekee kaikki supersarjoina on sellaisia, jotka eivät ole edes saavuttaneet hyviä voimatasoja suorissa sarjoissa ja sitten tekevät kaikki superina kuin kompensoidakseen heikkouden tollasella pumppailulla. Tai tommosta ainakin mun salilla näkee usein....

Olkapäihin juuri tuollainen hapottelu puree hyvin, vaikka myös voimasarjoja kannattaa vaihteluna tehdä.

Itse teen kahdella erilaisella tyylillä/päivänä olkapäitä toinen kerta on hapottelua mutta toisella kertaa teen voimatreeniä supersetteinä.

Vedän raskaat viparit käsipainoilla ja heti perään smith-pystypunnerrukset, eikä painot tipu lainkaan, vaikka eristävällä aloitan, viparit vedän heilauttamatta 32,5kg kässäreillä ja smithissä menee kympit 130kg:lla, vaikka ovat supersetteja, en silti sanois pumppailuksi.

Noiden viparisarjojen tarkoitus on esilämmittää ja eristää olkapäät ennen raskasta punnerrussarjaa, eivät olkapäät harjaantunellä nostajalla ole se lihasrymä josta tehot lähtevät ensiksi, ojentajat noissa punnerruksissa hyytyvät vaikka jätän ylhäältä vähän vajaaksi, siksi vipunostot supersetteinä punnerruksien kanssa ovat oivallisia harjaantuneelle body-treenajalle, olkapäätreneissä olkapaiden pitää olla se lihasryhmä joka rasituu eniten ja ennen muita avustavia lihasryhmiä.

Smith on täysin turhaan demonisoitu. Itsekin olin aikoinaan siinä luulossa, ettei tuosta seuraa muuta kuin pahaa. Mutta kyllähän smithillä saa hyvin tehtyä punnerrukset hartioille ja vinopenkki on toinen mikä on osoittautunut smithissä erittäin hyväksi.

Smith on täysin turhaan demonisoitu. Itsekin olin aikoinaan siinä luulossa, ettei tuosta seuraa muuta kuin pahaa. Mutta kyllähän smithillä saa hyvin tehtyä punnerrukset hartioille ja vinopenkki on toinen mikä on osoittautunut smithissä erittäin hyväksi.

Kyykkyäkin kannattaa koittaa, vaikka täällä pakkiksella se on pahasti haukuttu. Esim. Savolainen on ottanut smith-kyykyssä 8x 360kg ja noin se menee ainakin ihan reisille koko homma eikä sarja lopu alaselän pettämiseen.

Ja @Archey, oon lukenu noista sun olkapäätreeneistä jo jostain toisesta ketjusta. Toi kuulostaa aivan asialliselta, mutta aloittajan postauksessa tehdään 18 sarjaa olkapäille ja jokainen sarja on ainakin +15 toistoa. Ei tollasilla sarjoilla ja toistoilla niin hyvin sitä lihaa taota kuin jollain toisella tavalla. Tietty voi toimia jollekin, mutta yleisesti en menisi vannomaan kyseisen treenitavan nimeen. Voi tietty olla, että aloittaja on tullut siihen pisteeseen treeneissään, etteivät suorat sarjat häntä palvele ja hakee näin uutta ärsykettä lihoille tai yrittää muuten vain vähentää treenipainoja tekemällä tuollaisia rundeja minuutin palautuksilla. Ei mulla siis supereita vastaan mitään ole, mutta mun silmään toi kyseinen olkapäätreeni ei näytä hyvältä......

Eipä mittää.

Millä perusteella smith-liikkeillä saadaan aikaan olkapäävamma? Anteeksi, mua naurattaa.

Kärjistetty ilmaisu. Ei sillä tietenkään pamahda olkapäät jos yhden sarjan kiskaiset, mutta pidemmässä käytössä nuo pienet tasapainottavat lihakset eivät osallistu liikkeeseen ja voi syntyä lihasepätasapainoja, josta ei hyvää seuraa. Lisäksi tuo liikerata ei ole luonnollinen ja sen voi tehdä niin päin vittua kun vaan haluaa ja nuo kiskot korjaavat kuitenkin. Mukava jos sain sut nauramaan :)

Edit. Ja jos tämän kääntää toisinpäin niin miksi EI tekisi vapailla painoilla noita?

Kärjistetty ilmaisu. Ei sillä tietenkään pamahda olkapäät jos yhden sarjan kiskaiset, mutta pidemmässä käytössä nuo pienet tasapainottavat lihakset eivät osallistu liikkeeseen ja voi syntyä lihasepätasapainoja, josta ei hyvää seuraa. Lisäksi tuo liikerata ei ole luonnollinen ja sen voi tehdä niin päin vittua kun vaan haluaa ja nuo kiskot korjaavat kuitenkin. Mukava jos sain sut nauramaan :)

Edit. Ja jos tämän kääntää toisinpäin niin miksi EI tekisi vapailla painoilla noita?
Niin no joo. Mietin vaan että onko sulla omakohtaista kokemusta kun noin tiukasti mielipiteesi ilmaisit. Vapailla painoilla tietysti aina parempi, mutta imo noi toistomäärätkin on vähän hukassa aloituspostin sarjoissa.

Niin no joo. Mietin vaan että onko sulla omakohtaista kokemusta kun noin tiukasti mielipiteesi ilmaisit. Vapailla painoilla tietysti aina parempi, mutta imo noi toistomäärätkin on vähän hukassa aloituspostin sarjoissa.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia onneksi, mutta näin olen asian ymmärtänyt ja uskon vapaiden painojen olevan 100 kertaa parempia kun siinä tuollaista lihasepätasapainoa ei pitäisi päästä syntymään.

Vapaat painot ovat parhaat tietysti, mutta monet bodarit kyykkäävät smithissä koska saavat tehtyä pitkät sarjat helpommin failureen.

Tuon aloituspostin ohjelma voisi toimia, jos on pitkä treenitausta ja tuo on toinen vaihtoehtoinen olkapäätreenipäivä, eli ns. olkapäiden pumppipäivä, jolloin toistomäärätkin ovat ihan kohdallaan.

Levypainot jättäisin kuitenkin pois pummipäivänäkin, niillä voi korkeintaan lämmitellä, enkä ole kenenkään nähnyt tekevän vipareita edes 20kg levyillä joka isommalle bodarille on kuitenkin juuri sellainen pumppipaino.

aloittajan postauksessa tehdään 18 sarjaa olkapäille ja jokainen sarja on ainakin +15 toistoa. Ei tollasilla sarjoilla ja toistoilla niin hyvin sitä lihaa taota kuin jollain toisella tavalla.

Entä jos ketjun aloittajaa ei voisi "lihan takominen" juuri vähempää kiinnostaa? Voin olla väärässä, mutta itse en nähnyt mitään tuohon viittaavaa, mutta kylläkin termit "tuntuu hyvälle" ja "kivaa testailla" tjsp. Se voi pakkiksen hypertrofiahirmuille tulla yllätyksenä, mutta kaikki täällä ei ole hakemassa sitä 110% optimaalista tulosorientoitunutta lihasvoimamassankasvatussikabulkkitreeniä, vaan osa käy siellä salilla siksi koska se on kivaa ja oletettavasti on terveellisempi vaihtoehto kuin sohvalla sipsipussi sylissä löhöily. Kaikenlainen kehitys ja muu tulos on pelkkää plussaa.

Nojoo, on näköjään se aika illasta taas kun pitää avautua asian vierestä. DWI, m'kay?

Pakko sanoa, kyllä se " lihan takoaminen " on tässä mielessä ollut aina :) mutta itse olen tehnyt aina lähes suoria kovia sarjoja ( pudotuksia tms tms ) niin ITSE saan jotenkin paremman pumpin ja tuntuman lihakseen kun olen nytten testaillut näitä supersarja - treenejä joka lihakselle... polttaa ja sattuu niin että itkettää ja turpoaa lihat hyvin ja on "kauemmin" kipeät paikat verrattuna ns "normi" tyylin treeniin... mutta tossa oli siis vain YKSI reeni "malli" hartia treenistäni! niin olisi kiva tietää muittenkin liikkeitä/treenejä eri lihaksille. Tietenkin mielikuvitus on vaan rajana mitä haluaa tehä peräkkäin mutta mitkä on fiksuinta sitten enään... :) ps. itestä tuntuu ainaskin hyvälle toi hartia treeni, kokeilkaa! , että ekana ns kevyempi liike pidemmillä toistoilla ja raskaampi perään ja sekin suht kovilla toistoilla.... tekeehän se kaitsukin joissain treeneissä 4 x 15 - 30 toistoa sarjoissa ja ohan seki iso :puntti: mutta niin monta mielipidettä / tyyliä on kuin tekijöitäkin ja joillekkin toimiii joku ja taas toiselle toinen..

Back
Ylös Bottom