Suomi-räpin nykytila?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Fintelligensin levy ilmestyy ensi keskiviikkona. Siihen asti niitä biisejä voi kuunnella tuolla myspacessa.

raipat sanoi:
Mulla on tuo levy, niin voin aika varmaksi sanoa että se on ilmestynyt.

Jaa. Mistäs olet ostanut kun kaikkialla julkaisupäivä on 12.11?

Tuossa paremman puoliskon 10v pikkubroidi oli yhtäkkiä vaihtanut metallista räppiin ja kovia nimiä olivat kuulemma Eminem, Tupac, 50-cent jne yleiset listakärjet. No koitin soitella sille suomalaista laatukamaa kuten Pyhimys, Ambassa, Hannibal, Edorf. Sanoi, että nuo kuulostaa Pikku G:ltä.....ei siis mennyt putkeen :jahas:

Niin ja Pikku G oli kova ainakin pari vuotta sitten ennen sitä metallivaihetta.

En nyt jaksanut lukea tätä koko ketjua läpi mutta esitän kuitenkin kantani. Suomi-rap elää mun mielestä tällä hetkellä omaa kulta-aikaansa. Niin olisi voinut sanoa ehkä 2000-luvun alussa, jolloin FIntelligens ja kumppanit nousivat kunnolla pinnalle mutta sitä se ei ollut. Tuolloin suomi-rap oli jonkinlaista jenkeistä kopioitua uhoa, sellaista katukulttuuria, jota missään suomalaisessa kaupungissa ei ole. Tuolloin saattoi vain nauraa suomi-rapille koska siitä puuttui se oma juttu, se musiikin sielu, jos voi näin kliseisesti asian esittää.
Tällä hetkellä asia on kuitenkin toisin. Jos kuuntelee räbäyttäjien riimejä niin sieltä löytyy hyvinkin syvällistä matskua. Usein se on omakohtaista tai liittyy jollain tavalla politikkaan, sitähän rap on jollain tavalla aina ollutkin - vastakkainasettelua! Rap on saanut myös loistavia reggae-muotoja, joista Puppa J tai Raappana ovat loistavia esimerkkejä.
Tämänhetkisessä skenessä on myös aivan loistavia kirjoittajia, heistä esimerkkinä Pyhimys, jonka tekstit ovat aivan huippuja. Mikä parasta, on pelkkien riimien ohella tullut tärkeäksi myös biisien taustat. Elastisen soololevy tarjoaa paitsi hyvää riimiä mutta myös loistavaa instrumentaalista antia ja siitä löytää kerta kerran jälkeen uusia vivahteita.

Miken mainitsemat jenkkien huippunimet eivät ole ollenkaan huonoja. Eminem on toki listahittimiehiä mutta myös loistava sanoittaja ja hänen tekstejä on hienoa lukea. Tupac on legenda, 50 cent taas on niitä ihmeellisiä löytöjä, jotka ovat varsinaisia rahasampoja. Snoop, Dr Dre, b.I.G Notorious ja Ice Cube ovat niitä loistavia vanhan liiton miehiä, joita kannattaa jokaisen nykyrappia kuuntelevan myös tsekata, siellä on se homman alku!

Rap-musiikissa on hienointa se tietty uho, joka biiseissä välittyy. Itse kuuntelen musiikkia hyvin laajalta pohjalta, aina jazzista metalliin ja rap tarjoaa jotain sellaista, mitä ei muissa sceneissä löydy.

Tuossa paremman puoliskon 10v pikkubroidi oli yhtäkkiä vaihtanut metallista räppiin ja kovia nimiä olivat kuulemma Eminem, Tupac, 50-cent jne yleiset listakärjet. No koitin soitella sille suomalaista laatukamaa kuten Pyhimys, Ambassa, Hannibal, Edorf. Sanoi, että nuo kuulostaa Pikku G:ltä.....ei siis mennyt putkeen :jahas:

Niin ja Pikku G oli kova ainakin pari vuotta sitten ennen sitä metallivaihetta.

no hyvä mies unohit skandaalin ;)

Kyllähän suomiräppi on nykyäänkin ihan hyvissä käsissä, omasta mielestä ainakin.
Omina tämän hetken kuunnelluimpina varmaankin Stepa, Loost Koos, Pyhimys ja Lavis.
Jotenkin toi Laviksen uusimman lätyn biitit on niin helvetin hienoja ettei parempia paljon löydy, vaikka ne sanat on mitä on niin kyllä sitä oikeella asenteella kuuntelee mielellään :lol2:
Pyhimyksestä en ennen tykänny, paitsi siitä perus Mopolla moottoritielle setistä jota jokainen saattaa joskus kuunella, mutta kun sain käsiini Salainen Maailma lätyn, olin kyllä aika ällikällä lyöty. Ihan loistava levy, suosittelen kyllä.
Stepa on suht ug räppäri, mutta sanat ovat tuon rennomman räppisuuntauksen parhaimmistoa, sille ei vaan voi mitään.
Jos Loost Koos on vielä tuntematon, tuosta yksi ihan hyvä kappale, Helsinki http://www.youtube.com/watch?v=skCTCKo54tI

http://www.last.fm/user/vartis/ Tuolta näkee minkälaista oon nyt viimeaikoina kuunnellu, kyllä mä ainakin oon sitä mieltä että noi jotka oli ennen kovia suomalaisia räppäreitä niin on siirtynyt kaupalliseen (mm. Elastinen, Cheek). Eniten ärsyttää nää "vanha tyyli on säilyny, pommi 3 tyylillä mennään (Fintelligens, Uniikki) ja sitten se kun se tyyli ei todellakaan ole lähelläkään sitä vanhaa hyvää tyyliä. Kyllä Suomessa vielä on hyviäkin räppäreitä, paljonkin, mm. Stepa, Pyhimys, Hulabaloo, Tph, Iso-H, Julma-Henri, Asa, Heikki Kuula, Saurus ym ym. Kyllä hyviäkin löytyy, ehkä enemmänkin kun joku viisi vuotta sitten, mutta silti ne vanhat hyvät on muuttanu tyyliään kaupallisempaan ja ehdottomasti huonompaan suuntaan. Ei jaksa mitään teini rakkauslauluja kuunnella kavereilta joitten setti oli ennen asiallista! Koittakaa löytää joku punanen lanka tästä tekstistä, ite sen hukkasin.

Tossa tuli kyllä ne tän hetkiset parhaat eli jontti & shaka, adebizi ja konna + tietty henkka. Tollasta "ug" räppiä, mitä ei tehdä rahan takia, eikä biisien sisältöön pääse vaikuttamaan ketkään muut kuin artistit.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Masentavaa matskua nykyään suomiräbä kaikki julmahenrit sun muut feikit o ihan perseestä.
ennemmin kuuntelen oldskuul jenkki matskua 2pac, cypress hill, menee edelleen :)

Masentavaa matskua nykyään suomiräbä kaikki julmahenrit sun muut feikit o ihan perseestä.
ennemmin kuuntelen oldskuul jenkki matskua 2pac, cypress hill, menee edelleen :)

Se on helvetin upeeta, että sä tuot kantasi esille, mutta miten helvetissä nää sun OLDSKUUL tupakit ja cypress hillit kuuluu suomi-räp threadiin? Ja sit sen kas viel haluisin tietää, että miten nää KAIKKI suomiräpit, kuten Julma-Henri on "feikkiä"?

Finkkua jäbälle! Muut jatkakaa.

Se on helvetin upeeta, että sä tuot kantasi esille, mutta miten helvetissä nää sun OLDSKUUL tupakit ja cypress hillit kuuluu suomi-räp threadiin? Ja sit sen kas viel haluisin tietää, että miten nää KAIKKI suomiräpit, kuten Julma-Henri on "feikkiä"?

Finkkua jäbälle! Muut jatkakaa.

Nuorempana kossina tuli kuunneltua Avainta, Kapasiteettiyksikköä, Fintelligenssiä jne. ja jotenki se meno oli jopa silloin uskottaavampaa.
Nyky meno ei vain oikein iske.
eli olen tredin aloittajan kanssa täysin samoilla linjoilla. masennus meno ei oikein nappaa.

Nuorempana kossina tuli kuunneltua Avainta, Kapasiteettiyksikköä, Fintelligenssiä jne. ja jotenki se meno oli jopa silloin uskottaavampaa.
Nyky meno ei vain oikein iske.

Öö, nyt on kyl jäbäl faktat vähä hakuses jos pystyt väittään, että Kapasiteettiyksikkö ja Fintelligens on jotenkin aidompaa ja uskottavampaa kun nykypäivän esimerkiksi jontti & shaka, julma-henri yms?

Öö, nyt on kyl jäbäl faktat vähä hakuses jos pystyt väittään, että Kapasiteettiyksikkö ja Fintelligens on jotenkin aidompaa ja uskottavampaa kun nykypäivän esimerkiksi jontti & shaka, julma-henri yms?

Kerroppas kossi ne suomi räpin uskottavuus faktat minulle ? :D
Yleensäkkin suomi menoa ei voi todellakaan sanoa aidoksi oli kyseessä sitten fintelligens tai vaikka julma henri.
Lähe rapakon taakse katsomaan menoa niin voit sanoa jotain aidosta.:kippis1:

Joze86, en mä nyt tässä mitenkään halua ruveta aukomaan, mutta vitutti tuo sun ensimmäinen kommentti kun tuut esitteleen suomiräp threadiin jotain 2paccia ja Cypress Hilliä. Mä tiedän kyllä menon, voit täältä katsastaa mun musamaun http://www.last.fm/user/jarkkou

Ongelmahan tässä on se, että jäbä ei tunnu käsittävän sitä, että tässä topikissa puhutaan suomiräpistä. Ei sieltä rapakon takaisesta meiningistä.

Mutta sitä mä tässä haen takaa, että suomiräppi nykyään on todellakin aidompaa ja uskottavampaa mitä se ennen oli. Jäbät uskaltaa tuoda omat asiansa ja mielipiteensä esille, toisin kuin ennen. Suomiräpissäkin vain matkittiin tuota amerikan touhua ja uhoa.

http://www.youtube.com/watch?v=DRnxNKjPK0w

Tässä on ihan asiallista suomiräppiä.

En ole varsinainen asiantuntija suomiräpin saralla, mutta onko nykyään uskottavin räppäri se joka nokkelimpana poikana pystyy sisällyttämään lyriikoihinsa mahdollisimman paljon symboliikkaa, poliittisia kantoja, ahdistuneisuutta ja masennusta? En näe siinä mitään negatiivista, jos levyllä muutamat biisit käsittelee jotakin henkilökohtaista traumaa tai halua tuoda julki omaa *anarkososialismisuuttaan tjsp., mutta kokonaisen levyn uhraaminen avautumiselle siitä, kuinka koko yhteiskunta on perseestä tai Jakomäen snagari ei ole torstaisin auki, ampuu mun mielestä aavistuksen yli. Kait maailmasta löytyy vielä hyviäkin juttuja mistä räpäyttää, vai oonko turhan sinisilmäinen kun en näe kaikkialla maailmassa vallitsevaa pahuutta?

Jo jos suomiräpin alkuaikoina matkittiin amerikkalaista uhoa ja muuta touhua, niin nykyään kai kilpaillaan kellä olikaan se ahdistavin biitti ja melankolisimmat lyriikat. Meillä on täällä Suomessa jo yks eppunormaali ja eiköhän se riitä vai pitääkö se itsarimasennus saada räppipuolellekin?

Itelle on aina eniten merkannut musiikista saatava energia ja positiivisuus, emmä halua kuunnella 50 minuuttua masennusta ja valitusta. Mä en vaan tajua ja oon vitun urpo, kun UG-matsku ei uppoo ja siksi kuuntelenkin kaupallistuneita artisteja.

* vain esimerkki

EDIT.
Kertokaa nyt vielä mikä on aidoimmain sekä uskottavimman suomiräpin _SE_ juttu, josta poikkeamalla muuttuu heti kaupallisuudelle itsensä myyneeksi porvariräpäyttäjäksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom