Suomi-räpin nykytila?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
5.5.2004
Viestejä
4 282
Hitto, meinasin jo oman ketjun perustaa aiheelle mutta en viitsinyt. Jos joku haluaa niin tehköön minä offaan hieman:
Mistä tämä johtuu nykyään että porukka rupeaa pitämään Julma-Henkasta, Pyhimyksestä, Hugesta, Asan uudesta ja sen kaltaisesta musiikista?
Biiseissä tuskin koskaan on edes riimejä, tai oikeastaan mitään muutakaan kunhan vaan elämä on perseestä ja poliisit&lait pahoja mutta sossuraha kelpaa kyllä.
Muutenkin Davo teki tuon tyylin jo aikoinaan(siis sanaasanan perään välillä ilman sen kummempia merkityksiä, mutta hän sentään rimmasi niissä jutuissa).
Minua ainakin harmittaa kun näitä vieläpä nousee aina vain enemmän pinnalle näitä "raakoja ja kovia ug räppäreitä" jotka oikeasti eivät edes räppää ja vetävät tyhjästä suoraan pinnalle.

Eli otetaan offaus pois tuolta "parhaat rap-biisit" ketjusta ja katsotaan herättääkö ko. aihe ihmisissä mitään mietteitä. Yritetään pitää henkilökohtaisuudet poissa koska tiedän etukäteen että aihe tulee herättämään ihmisissä vihaa jos oma suosikki joutuu kritiikin kohteeksi. Miettikää ennenkuin postaatte.
 
Ööh no minkäs me sille voidaan. En mäkään ymmärrä miksi jengi diggailee jotain Metallicaa.

Oliko kaikki paremmin sillon ku Elastinen & Cheek oli ainoat suositut suomi-räppärit?
Sun kannattaa muotoilla pointtis vähän paremmin, tosta saa sen kuvan ettet sä vaan tajua.
 
Meitsille uppoaa ainakin kaikki omaan korvaan hyvä musa ja etenkin melankoliset Suomi-räppääjät tekevät erinomaisen suomalaista alakuloista musiikkia. Pyhimys omana suosikkina, samoin humoristiset setit kuten Stig dogg uppoaa hyvää vauhtia itseironiansa voimin.

En tiedä miten paljon veijari on tutustunut suomalaiseen rap-tuotantoon, mutta esim. mainitsemani Pyhimys ei tee tekstejä, joissa oltaisiin ns. raakoja ja kovia ug räppäreitä.

http://www.youtube.com/watch?v=lBJXqfJn908
 
Mitäköhän tarkotat tuolla, ettei biiseissä ole enää riimejä?

Räppigenrejä löytyy monenlaisia, löytyy sitä valitusräppiä, Miken mainitsemaa humoristista settiä ja kaikkea siltä väliltä. Älä mee massojen mukana, kuuntele sitä mistä digailet, koska sillä ei oo vittuakaan väliä kuka on pinnalla ja kuka ei.

Suurin osa näistä suomiräppäreistä joiden kanssa tullu juteltua, tekee sitä ihan omaksi ilokseen, ajankulukseen ja huvikseen, ei suinkaan rahan tai menestyksen takia.
 
Mistä tämä johtuu nykyään että porukka rupeaa pitämään Julma-Henkasta, Pyhimyksestä, Hugesta, Asan uudesta ja sen kaltaisesta musiikista?
Biiseissä tuskin koskaan on edes riimejä, tai oikeastaan mitään muutakaan kunhan vaan elämä on perseestä ja poliisit&lait pahoja mutta sossuraha kelpaa kyllä.
Muutenkin Davo teki tuon tyylin jo aikoinaan(siis sanaasanan perään välillä ilman sen kummempia merkityksiä, mutta hän sentään rimmasi niissä jutuissa).
Minua ainakin harmittaa kun näitä vieläpä nousee aina vain enemmän pinnalle näitä "raakoja ja kovia ug räppäreitä" jotka oikeasti eivät edes räppää ja vetävät tyhjästä suoraan pinnalle.

Ettei vaan kuulijoita kiinnostaisi biisien aiheet ja sanoma? Siinä missä nuo mainitsemasi harrastavat synkistelyä, on cheekit ja elat ja muut kumppanit tiukasti "baarirenkutuslinjalla" ja kevyemmällä asialla/sanomalla. Esim. Julman blogia lueskelleena taitaa olla kohtuu kovia tapahtumia takana, että aivan turhasta tuskin ne jätkät keksii aiheita biiseihinsä. Se ovatko jotkut "raakoja ja kovia ug-räppäreitä lienee jokaisen päätettävissä musiikin, kuultujen ja luettujen juttujen perusteella.

Ehkä kaikkien biisien ei tarvi olla niin justiinsa loppuun asti fiilattua matskua, jotta se uppoaa kuulijaan. Mikäs tässä on sitten se varsinainen ongelma? Sitä kuunnellaan mistä tykätään, olkoon artisti mikä tahansa. Ei kai tässä ole mitään yleistä linjaa mitä pitää kuunnella ja mitä ei.
 
Olisko vähän naurettavaa tehdä Suomessa räbää rahan takia :lol2: Pyhin uusin möi ekalla viikolla about sata kopioo.
 
Ja räppärit nyt ovat niitä viimeisiä muusikkoja jotka Suomessa massia tekevät. Ironisesti kaikista vähiten "aito" Pikku G on menestynein kaikista ja voin kuvitella miten paljon se vituttaa joitakin "true" räppäreitä. Musiikilla Suomessa rahaa tekevät iskelmätähdet sekä muutamat kansainväliset rock-/metalbändit. Muut muusikot ovat pitkälti perseaukisia ja se on vähän valitettavaa.

Räppäreillä tosin on puolellansa aivan erilainen tapa levittää ja tuottaa musiikkiaan. He eivät tarvitse juurikaan studioaikaa normaalissa tuotannossa, vaan tuotanto hoituu ihan tavallisella kotiviritelmälläkin.

Kaikki muusikot ovat hyötyneet netistä hurjasti, mutta jostain syystä Suomi-räppi ei ole mielestäni hirveän isosti edustettuna netissä, vaikka ilmaisia levityskanavia on vaikka kuinka.

Missä on ensinnäkin isoin ja komein Suomi-räppiä tukeva sivusto?
 
Osa tosta gangstarapistakin on silkkaa fiktiota, ehkä jotain saattaa olla revitty ihan oikeasti tapahtuneista asioista mutmut..

Ja löytyyhän suomiräppiä tai hiphoppia mikseristä ja myspacesta vaikka kuinka, mutta että kuinka edustettu se suomiräppi netissä on.. Vaikeeta tohon kommentoida mitään kun en muuta musiikkia pahemmin kuuntele tai seuraa netissä joten paha tehdä suhdevertailuita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin. Tämän takia aluksi meinasin jättää ketjun perustamatta, koska arvasin että minä saan tästä vain henkilökohtaista flamea niskaan kun kehtaan sanoa etten itse tykkää noista :rolleyes:
Mutta asiaan. Siis ei ollut tarkoitus loukata teistä ketään jotka tykkäätte ko. artisteista jutun ei ollut tarkoitus rajoittua juuri noihin, ne nyt vain tulivat ensin mieleen, vaan kaikkiin saman lajin räppäreihin.
Mikä tässä on niin pyhää että kun sanoo että noilla heeboilla ei ole RIIMEJÄ(se on eriasia kuin sanoma) niin ruvetaan heti vetämään että no onhan se vaikeaa kun vain cheekkiä kuuntelee tms? Haluaisin juuri keskustella aiheesta. Miksi kukaan ei ole ikinä selittänyt minulle mitä näissä nykyajan tyypeissä on niin paljon parempaa kuin esim. Trilogiassa, Steenissä, Leijonassa, Avaimessa, Fintelligenssissä, Ezkimossa, Skandaalissa ja kyllä jopa Cheekin ja Elan joistain biiseistä tykkään. Miksi kaikki muu räppi on "baarirenkutusta vailla sanomaa"?
Johtuuko se kenties tästä:
Ööh no minkäs me sille voidaan. En mäkään ymmärrä miksi jengi diggailee jotain Metallicaa.
Oliko kaikki paremmin sillon ku Elastinen & Cheek oli ainoat suositut suomi-räppärit?
Sun kannattaa muotoilla pointtis vähän paremmin, tosta saa sen kuvan ettet sä vaan tajua.
Eli ei olla edes kuunneltu sitä suomiräppiä? Ei ole ollut sellaista aikaa jolloin Elastinen ja Cheek olivat "ainuita pidettjä", itseasiassa ovat varmaan aina olleet suomen vihatuimpia.
Ja tosiaan tuo osui oikeaan _minä en ymmärrä_ siksi halusin avata keskustelun, sillä tiedän etten ole ainoa joka ko. asiaa ihmettelee.

Ettei vaan kuulijoita kiinnostaisi biisien aiheet ja sanoma? Siinä missä nuo mainitsemasi harrastavat synkistelyä, on cheekit ja elat ja muut kumppanit tiukasti "baarirenkutuslinjalla" ja kevyemmällä asialla/sanomalla. Esim. Julman blogia lueskelleena taitaa olla kohtuu kovia tapahtumia takana, että aivan turhasta tuskin ne jätkät keksii aiheita biiseihinsä. Se ovatko jotkut "raakoja ja kovia ug-räppäreitä lienee jokaisen päätettävissä musiikin, kuultujen ja luettujen juttujen perusteella.

Ehkä kaikkien biisien ei tarvi olla niin justiinsa loppuun asti fiilattua matskua, jotta se uppoaa kuulijaan. Mikäs tässä on sitten se varsinainen ongelma? Sitä kuunnellaan mistä tykätään, olkoon artisti mikä tahansa. Ei kai tässä ole mitään yleistä linjaa mitä pitää kuunnella ja mitä ei.

Kyllä. Ainakin itseäni kuulostaa pääosin _vain_ sanoma&riimit. Siksi monet sellaiset jotka rimmaavat hyvin mutta omaavat raa´at taustat iskevät paremmin kuin nämä jokeltajat joilla on niin hieno saundi takana.
Muuttaako se suomenkieltä että kertoo synkistä aiheista ? Sanoista tulee riimejä kun ne kertoo huumeista?
Enpä ole väittänyt etteivätkö tarinat tosiaan voisi olla totta, mikseivät olisi? Ei minulla ainakaan ole syytä epäillä, jos joku sanoo jotain kokeneensa biisissä. Toisaalta sekin on jännä että jos Cheek sanoo olleensa kova jätkä ja paskaa on tullut niskaan niin porukka repeilee himassa "just, porvarikakara" mutta sitten kun tällainen tyyppi jolle on luotu imago oikein Kunnon Rikollisena sanoo että on tapettu ja kuoltu monesti ja vielä porskutetaan niin sitä ei edes saisi epäillä?

Ja nimenomaan jokainen kuunnelkoon mitä tykkää, mutta (enkä nyt väitä että täällä olisi juuri niitä tyyppejä) yleensä nykyään törmää siihen ongelmaan rap "piireissä" että jos et kuuntele niitä joista homma lähti niin olet käytännössä homo ja "et vaan ymmärrä".
Niin joo ja olen kuunnellut ehkä kaiken mistä olen kuullut/mitä olen löytänyt väliltä Avain-Ässä ja on tullut nähtyä hyvää sekä myös nurjaa puolta elämästä eli olen itsekkin johonkin perehtynyt.

PS: Joo karkasi vähän myös itsellä lapasesta ja alennuin melko provosoivaan tekstiin, mutta nyt on lauantai ja puoliyö joten suotakoon myös tekstin sekavuus anteeksi.(ja provoillahan se keskustelu tänne sytytetään). Ja niille jo etukäteen pahoittelut jotka vetävät taas herneitä nenään.
Puidaan kerrankin tämä aihe läpi :)
 
Mitähän sä mahdat tolla tarkottaa? Sivusto missä on eniten suomiräppibiisejä, hyväntekeväisyyssivu suomiräpille..?
Yleensä siis aina kehittyy yhteisöjä, jotka ovat keskittyneet johonkin. Esimerkkinä vaikka Pakkotoisto, joka on profiloitunut määrättyyn alueeseen, sitten vaikka DVDPlaza, Muropaketti, Koirat.com jne. jne. Luulisi, että joku taho olisi kyhännyt Suomi-räppiin keskittyvän sivuston tai forumin tyyliin Imperium, Noise.fi jne.
 
Cheek ja Laiho taitaa myydä koko scenessä eniten tänä päivänä. Oikeesti jengi diggailee niitä frendeiltä salaa. Sitten on tietysti vielä Asa, jota ostetaan ihan vaan sen puolesta kun se teki joskus vuosituhannen alussa oikeesti vitun kovan levyn.

Kaikki Rähinän jätkät, Ezkimo, Skandaali jnene on helppoa kuunneltavaa. Sitten kun alat kuuntelemaan Pyhiä tai Hugee niin sun pitää hetki kelata sitä lyriikkaa ja päästä sisälle siihen. Joilleki se on vähän liian vaikeeta ja sitten aletaan huutelee et se on paskaa.

Mike: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2238524&postcount=10
 
Muuttaako se suomenkieltä että kertoo synkistä aiheista ? Sanoista tulee riimejä kun ne kertoo huumeista?Enpä ole väittänyt etteivätkö tarinat tosiaan voisi olla totta, mikseivät olisi? Ei minulla ainakaan ole syytä epäillä, jos joku sanoo jotain kokeneensa biisissä. Toisaalta sekin on jännä että jos Cheek sanoo olleensa kova jätkä ja paskaa on tullut niskaan niin porukka repeilee himassa "just, porvarikakara" mutta sitten kun tällainen tyyppi jolle on luotu imago oikein Kunnon Rikollisena sanoo että on tapettu ja kuoltu monesti ja vielä porskutetaan niin sitä ei edes saisi epäillä?

Sepä siinä musiikissa ja "julkisuudessa" onkin, kun on ihmisten mielissä median luomana "hahmona" ja sitten oikeana ihmisenä arkielämässä. Vaikea vetää rajaa niiden välille mikä on totta ja mikä ei. Mikä taas on esim lyriikoissa kärjistettyä ja miten oli/on saman asian laita tosielämässä.

Saahan sitä ja pitääkin epäillä, sen takia sanoinkin että jokaisen on itse päätettävä onko sanoma ja teot sitten uskottavia.
 
Cheekin uusin kiekko meni yli jo. Ennen sillä oli sopivan ylimielinen asenne, osattiin kumartaa oikeessa paikassa.
Nyt vaan huudellaan iPodi kädessä "etsä tiedä kuka mä luulen olevani" teennäisen nöyrästi.
 
http://www.youtube.com/watch?v=5TIARdOFXME&feature=related

Suosikkini tällä hetkellä: Steen1 - Sydän.

Uskoisin, että ainakin osasyy Pyhimyksen loistavan melankoliselle tunnelmalle biiseissään on Stenkan ansiota, eikös kyseinen herra tee biittejä Pyhimykselle..?
Ja ei Stenkan oma tuotantokaan ole mitään iloista settiä, vaan biiseistä toiseen teemana on lähinnä vitutus, heh.
 
http://www.youtube.com/watch?v=JFaW2Whpw1Q&feature=related

Tuosta veijarille vähän miten loistavaa tuon genren musa voi olla.

Itselleni ei putoa juuri tuollaiset biisit. Ihan vain siksi että:
1) Kertsi on yhtä hyvä kuin joissain biiseissä Illin vetämät, eli puistattavaa.
2) On todella ärsyttävää kuunnella tuollaista mongerrusta.
3) Biisissä on liikaa "tyhjiä" eli täysin turhia täytekohtia jossa käytetään juuri alkupostissa mainitsemaani "davo-teki-sen-jo" tyyliä eli vain sanoja sanojen perään ilman mitään.(Ja tosiaan tuo liikaa meinaa sitäkin että jo yksikin on liikaa)

Joo olihan siellä kivoja juttuja lapuanliikkeestä, lamasta, natosta ja jotain. En jaksanut paljon enempää poimia kun on jo vaikeuksia olla itkemättä tuota kuunnellessa kun muistaa Avaimen setit. Ja Asallakin on ollut todella hyviä biisejä, mutta alamäkeen menee !IMO!

Liian hapokasta - Ei pysty

PS: Muistelen muuten Avaimen sanoneen aikanaan että Punainen Tiili lätyllä tuli sanottua kerralla kaikki :piis:

Ja siitä
http://www.youtube.com/watch?v=RzWwaEvGjTY&feature=related
 
Yleensä siis aina kehittyy yhteisöjä, jotka ovat keskittyneet johonkin. Esimerkkinä vaikka Pakkotoisto, joka on profiloitunut määrättyyn alueeseen, sitten vaikka DVDPlaza, Muropaketti, Koirat.com jne. jne. Luulisi, että joku taho olisi kyhännyt Suomi-räppiin keskittyvän sivuston tai forumin tyyliin Imperium, Noise.fi jne.

Basso.fi on aika iso

http://www.youtube.com/watch?v=JFaW2...eature=related

Tuosta veijarille vähän miten loistavaa tuon genren musa voi olla.

mielestäni aivan mitäänsanomaton kappale. Muutenkin kaikki suomi räppärit yrittää rimmata joka lauseessa, joka pistää vituttamaan huolella.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom