Suomessa siirrytään takaisin käteisen käyttöön

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Joo...Onhan nää eu-hommat lähteny jo ajat sitte käsistä, eli ei sinänsä yllätä yhtään.

Toi pitää kyllä niin paikkansa. Ei oo varmaan fiksuja ratkasuja tullu enää muutamaan vuoteen. Tyhjäntoimittajien pitää vaan päästä pätemään ja keksiä kaikkea hullua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä mummoihin, jotka maksavat ruokaostoksensa viisisenttisillä, verrattuna, mutta muuten rahalla maksu on nopeampi. Johan se pelkän yhteyden ottaminenkin kestää monta sekunttia..:whip:
Tämän takia en käytäkkään mitään electronia tms. vaan pelkkää pankkikorttia. Mitään yhteyksiä ei oteta ja homma on kortin läpivetäsemällä selvä. Itse aikoinani kassalla töissä olleena voin kertoa, että korttimaksaminen on paljon nopeampaa. Vetäistään vaan kortit läpi ja nimi alle. Pois lukien tietenkin ne, joiden piti kirjoittaa se helvetin pitkä nimi ja vielä oikein nätisti. Oma nimmari on sellainen sutaisu mihin menevä aika lasketaan sadasosasekunneissa.
 
Musta tuntuu etta EU:n alueella on koko ajan vaikeampaa maksaa kateisella ihan mita vaan mika maksaa yli 8000eur.
Ai niin itse siis tykkaan maksaa kateisella.
 
Viimeksi muokattu:
Musta tuntuu etta EU:n alueella on koko ajan vaikeampaa maksaa kateisella ihan mita vaan mika maksaa yli 8000eur.
Ai niin itse siis tykkaan maksaa kateisella.
Joo toi on kyllä vittumaista, kun noita kymppitonnin käteisostoja tulee kuitenkin tehtyä, jos nyt ei ihan päivittäin niin viikottain nyt ainaki. Mulla on yleensä semmonen kolkyt-nelkyt tonnia käteistä ihan vaan varalta aina mukana.

Ai niin, itse siis tykkään maksaa pankkikortilla.
 
En kyllä tommosta setelinippua haluais kantaa mukana, siinähän tulee vainoharhaseks.

Mä oon kanssa siirtynyt lähes kokonaan pankkikorttiin. Mitä nyt jossain paikoissa vielä pakko käyttää kolikoita.
 
Väripanos perstaskuun lompakon kylkeen vaan ja numerokoodin antolaite vyölle. Joskus iteki unohtaa...vituttihan se silloin.:rolleyes:

Joku vois oikeasti repäistä ja tuoda sirumaksamista tähänkin maahan 15 vuoden visioinnin jälkeen. Onhan siinä sitä investointia mutta tällä tahdilla 20 vuoden päästäkin vielä ihmetellään sormet suussa.
 
Tämän takia en käytäkkään mitään electronia tms. vaan pelkkää pankkikorttia. Mitään yhteyksiä ei oteta ja homma on kortin läpivetäsemällä selvä. Itse aikoinani kassalla töissä olleena voin kertoa, että korttimaksaminen on paljon nopeampaa. Vetäistään vaan kortit läpi ja nimi alle. Pois lukien tietenkin ne, joiden piti kirjoittaa se helvetin pitkä nimi ja vielä oikein nätisti. Oma nimmari on sellainen sutaisu mihin menevä aika lasketaan sadasosasekunneissa.

eiks siin nykysin pidä näpytellä vaikka maksais miten? ku on ruokakaupoissakin ne lukijat asiakkaan puolella. itellä on ollu vaan electron koko pienen ikäni niin ei oo tietoa näistä.
 
En tajuu miksi se koodi pitää kirjoittaa alle 50e:n ostoksista. Joku raja olis hyvä, ennenkin sai vaan höylätä ja allekirjoitus ilman henkkareita, nopeempaa se on jos ei oo kovin näppishai. Lisäksi vanhukset yms varmaan takkuavat ihan tarpeeksi piniensä kanssa.

Ei meinannut ottaa vaatekaupassa vastaan 500e:n seteliä. Eivät kuulemma pysty tarkistaa sitä, wtf. Putiikissa on 480e:n takkeja myynnissä ja eivät pysty tarkistaa seteliä?
 
Mua vituttaa tuossa sirukortilla maksaessa että kun samassa on luottokortti niin laite - tietenkin - ehdottaa aina automaattisesti luottokorttia.

Paras tosiaan olisi että alle 50 eken maksut olisi vain kortti sisään ja ok näppäimen paino ja homma olisi sillä selvä.

Lisäksi typerää että joka laitteen näppikset on erilailla sijoitettu jne. On se kumma että EU standardoi kurkkuja mutta tuollaista asiaa ei saa kuriin...
 
Meikäläisen mielestä käteinen on kyllä SO 90's, riepoo suunnattomasti jos taskuun kertyy kolikoita tai turhaa setelivaluuttaa. Kauppaan kun menee, niin iskee vaan kortin lukijaan, bonuskortti tiskiin ja odottelee että kassatäti saa piipattua kaikki rahkapurkit. Pinin näpyttelyyn menee ehkä 2sek ja ei kun kuitti käteen ja pakkaamaan ostoksia. Ainoa murhe uusilla korteilla on kauppojen antiikkiset maksupäätteet (joo, niitä PITÄÄ päivittää), mutta onneks PK-seudulla semmosiin törmää enää tosi harvoin.

Kortit mulla on kaikki samalla PIN-koodilla, voi sitten tilanteen mukaan maksaa joko debitillä, visalla, tai master-pankki -yhdistelmällä. Ei tartte arpoa että meneekö se nyt pankilta vai luotolta, mikäs se PIN nyt tähän korttiin olikaan ja ulkomaillaki on aina joku kortti joka toimii. Hätätilanteisiin on vielä Amex, mutta siinä ei ainakaan vielä ole sirua. Nuo ensin mainitut 3 korttia on Sammosta, ei tartte maksella mitään vuosimaksujakaan luottokorteista.

Mitä tuohon alkuperäiseen uutiseen tulee, käteisen pyörittäminen ja hallinnointi on tosiaan kaupoille aika helvetin paljon kalliimpaa kuin pankkikortilla maksaminen, joten en usko että tähän mennään.
 
Tuosta sirumaksamisesta ja PIN-koodin kyselystä vielä, ymmärrän että joitakin ihmisiä ottaa päähän kun koodin joutuu näppäilemään pienemmissäkin ostoksissa, mutta tuo on lähinnä turvallisuuskysymys. Jos vaikka pudotat kortin kaupan lattialle, voisi joku yritteliäs henkilö juosta kaikki 15 prisman kassaa läpi ja ostaa jokaiselta kartsan röökiä, ennen kuin kerkeät edes huomata kortin kadonneen. Lisäksi kortin väärinkäyttö-, ja reklamaatiotapauksissa (kopiointi ulkomailla, lennon peruuntuminen yms.) luottoyhtiö ottaa vahingot omaan piikkinsä. Jos lomarahat on käteisenä, niitä on vähän vaikeampi saada takaisin, kortin saa aina suljettua jos lompakko viedään.

Onhan noissa vielä magneettijuova, mutta kassoilla on monesti ohjeistus tarkastaa henkkarit jos asiakas ei muista pin-koodia.
 
Kävi ilmi että käyttämäni parturi ei enää kelpuuta pankkikorttia. Sirukorttia ei voi höylätä eikä kuulemma kannata uusista laitteista maksella joten cash-only tästä lähtien. :(

ps. sain hyvän alennuksen kun ei ollut koko hintaa käteisenä :thumbs:
 
Back
Ylös Bottom