Suomessa siirrytään takaisin käteisen käyttöön

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Itse taas inhoan korteilla maksavia ihmisiä. Vaikka onkin kannettavat korttimasiinat, niin korttimaksun ottamisessa menee enemmän aikaa, kuin käteismaksulla. Tippiä myös tulee keskimäärin huonommin, ja koska meillä on keskitetty kassa, ei tarvitse kanniskella kolikkoja mukanaan, ja vaihtorahat eivät lopu ikinä, edes kiireisimpinä lauantai-iltoina.

Kaikista ärsyttävimpiä ovat isot seurueet, jotka jakavat laskun useammalle kortille.

Joo no keskitetyssä kassassa ei tosiaan tota vaihtorahaongelmaa ole ja silloin käteinen voi olla helpompi vaihtoehto. Tipeistä olen täysin samaa mieltä, tosin niitä täällä Suomessa tulee muutenkin tosi huonosti. Meillä on tarjoilijoilla omat vaihtokassat ja se on omalla vastuulla muistaa käydä pankissa vaihtamassa kolikoita ja huolehtia siitä että vaihtorahat riittävät. Täysi kolikkorenki on oikeasti tosi painava kantaa koko ajan mukana ja essu aina repsottaa sen painosta.

Isojen seurueiden laskujen jakaminen on ärsyttävää riippumatta siitä miten maksavat... Nimim. just eilen hoidin yksin vajaan 40hlö seurueen mistä kaikki laskut erikseen :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh, näkisin että aikuisen ihmisen pitäis osata hallita rahavarantoaan maksaessa kortilla tai käteisellä. Terve maalaisjärki pitäis tehdä pakolliseksi käteisen sijaan. Tosin jos fyrkat korttia vinguttaessa loppuu niin ainahan on pikavippi! :)
 
Kyllä itsellä tulee ainakin vingutettua kortilla keskimäärin kymmenisen kertaa päivässä... aamiainen, lounas, välipala, iltasafkat, tsägällä jotain limsaa välillä jne, kauppoja mitä nyt kerkeää, taksia sun muuta, salilta palkkarit jnejne. En pysyisi mukana paljonko siellä tilillä on rahaa vaikka olisi mikä. Olisi kiva jos rannekellossa vaikka olisi jatkuva näyttö että milloin kannattaa siirtyä käyttämään toista tiliä tai vaikka luottoa vai annetaanko mennä vingutellen vaan. Se että siirtyisi käteisen käyttöön ei tällä meiningillä muuttaisi asiaa yhtään, paitsi tekisi päivistä vain astetta paskempia. Aivan varmasti maksaisin kaikki palvelumaksut vain jotta ei tarvitsisi jonotella automaateilla tai pankeilla, saati kantaa hiluja.
Jos se tipeistä olisi kiinni, jengiä voitaisiin valistaa tippaamaan myös kortilla. Onnekseni en ole ainoa vaivattomuuden ja nopeuden ystävä, korteilla mennään vaikka mitä säädettäisiin lisämaksuksi (enkä tähän hätään keksi ainuttakaan paikkaa mihin ei kortti/tekstiviesti maksuvälineenä kävisi).
 
Ite oon aina käyttäny käteistä enkä omista toimivaa visa electronia (electron ominaisuus on siitä poistettu). Kaikki ostoksesi nimittäin kirjataan jos teet ne kortilla ja joku lukee noita databaseja ja jos joskus joudut esim poliittisen vainon kohteeksi äänestyskäyttäytymisesi takia (esim äänestit perussuomalaisia) niin voidaan sinua vastaan loihtia vaikka mitä salaliittoja.
 
:offtopic:

Jotku on jo ruvenneet; olin Ruoholahden Citymarketin kassajonossa Esa Tikkasen takana,
ja meinas olla maksaminen vaikiaa, ku ei Esalla ollu lonpsassa ku 500 euron seteleitä,
ja kassaneiti niin toivo pienempää.

Onneks sitten löyty pari satastakin, niin sai maksettua.

Hahaa! Aika akuutti läppä Tikiltä! Salskea ja lihaksikas SerialLoser jonossa vieressä, niin massan mies Esa päätti näyttää, ettei haittaa vaikkei nouse penkistä, kunhan nousee pankista. Esalla olisi salettiin ollut puolen tusinaa maksukortteja lonpsassaan, mutta ei voinut vastustaa kiusausta esitellä käteisvarojaan.

Kysytään nyt vielä, pääsiko Tiki tavoitteeseensa ja teki sinut kateelliseksi?
 
Ite oon aina käyttäny käteistä enkä omista toimivaa visa electronia (electron ominaisuus on siitä poistettu). Kaikki ostoksesi nimittäin kirjataan jos teet ne kortilla ja joku lukee noita databaseja ja jos joskus joudut esim poliittisen vainon kohteeksi äänestyskäyttäytymisesi takia (esim äänestit perussuomalaisia) niin voidaan sinua vastaan loihtia vaikka mitä salaliittoja.
Word!

Ite oon vienyt tämän homman vielä astetta pidemmälle, enkä nykyään lainkaan poistu asunnostani ilman asianmukaista foliohattuvarustusta. Just because I'm paranoid, it doesn't mean they are not out to get me.
 
Jos se tipeistä olisi kiinni, jengiä voitaisiin valistaa tippaamaan myös kortilla. Onnekseni en ole ainoa vaivattomuuden ja nopeuden ystävä, korteilla mennään vaikka mitä säädettäisiin lisämaksuksi (enkä tähän hätään keksi ainuttakaan paikkaa mihin ei kortti/tekstiviesti maksuvälineenä kävisi).

Korteilla voi tipata, pyytää vaan kirjoittamaan haluamalleen summalle ;) Näin siis useimmissa ravintoloissa ja baareissa. Jos ei jossain paikoissa ole onnistunut, olen yleensä jättänyt kaikki ylimääräiset hilut lompakosta tipiksi.
 
Word!

Ite oon vienyt tämän homman vielä astetta pidemmälle, enkä nykyään lainkaan poistu asunnostani ilman asianmukaista foliohattuvarustusta. Just because I'm paranoid, it doesn't mean they are not out to get me.

Lisää :offtopic:

Toisella tapaa jännää tästä tekee se, että kotonahan ei foliohattua tarvitse. Onhan se koti ja siksi niin paljon turvallisempi paikka. Mihin tahansa muualle voidan asentaa salavaklauslaitteistot, mutta ei kotiin.
 
Hieno juttu taas. :jahas: Juuri kun ajatteli miten mukavaa on, kun kaiken voi maksaa nykyään kortilla, niin sitten tulee tällaista. Ainoa mihin olen käteistä tarvinnut, on baarit ja parkkiautomaatit (jälkimmäiseen ei muuten ikinä ole kolikoita, kun niitä tarvitsisi). Todella perseestä jos tulevaisuudessa pitää joka asiaa varten kiikuttaa käteistä taskussa.
 
Korteilla voi tipata, pyytää vaan kirjoittamaan haluamalleen summalle ;) Näin siis useimmissa ravintoloissa ja baareissa. Jos ei jossain paikoissa ole onnistunut, olen yleensä jättänyt kaikki ylimääräiset hilut lompakosta tipiksi.


Totta kai korteilla voi tipata. Englannissa vaan etenkin hotelliravintoloissa henkilökunta ei näitä tippejä tule koskaan näkemään.

Onneksi nykyään ei ole työpaikka varkaitten omistama.

edit: Suomessa en ole ollut alan töissä niin en tiedä kotimaisista käytännöistä
 
Totta kai korteilla voi tipata. Englannissa vaan etenkin hotelliravintoloissa henkilökunta ei näitä tippejä tule koskaan näkemään.

Onneksi nykyään ei ole työpaikka varkaitten omistama.

edit: Suomessa en ole ollut alan töissä niin en tiedä kotimaisista käytännöistä

Joo, käsitinkin niin ettet ole Suomessa töissä.
Veikkaan ton korteilla tippaamisen olevan myös kiinni siitä että onko yhteiskassa vai oma kassa. Meillä tilityksessä vähennetään korttimaksut kokonaismyynnistä, eli toisin sanoen tipin sisältävää korttimaksua -> vähemmän tilitettävää käteistä -> tipit tarjoilijan taskuun.
Aika harvoin porukka kyllä kortilla maksaessa tipittää... Ulkomaalaiset lähinnä, suomalaiset eivät ikinä.
 
Korteilla voi tipata, pyytää vaan kirjoittamaan haluamalleen summalle ;) Näin siis useimmissa ravintoloissa ja baareissa. Jos ei jossain paikoissa ole onnistunut, olen yleensä jättänyt kaikki ylimääräiset hilut lompakosta tipiksi.

Juu, ajattelinkin että jengiä voisi valistaa tästä mahdollisuudesta, sillä oletuksella että aina ei tiedetä että näinkin voi tehdä.
Itse tosin harvemmin tippaan Suomessa, ulkomailla kyllä koska asiakaspalvelualalla olevilla on huonompi tuntipalkka koska heidän oletetaan saavan tipeillä kasvatettua tulonsa kohtuulliselle tasolle. Suomessa taas on mielestäni ihan ok tuntipalkat ilmankin.
 
Itse vastutan kaikkea pakottamista ja pakkoa, vaikkei tietenkään mun elämää liikuta mitenkään, kun 99.99% käteistä aina käyttänyt, olen sen verta wanhanaikainen ihminen, että en pahemmin mitään maksukortteja tue.

Rahan tuhlaus on näet paljon helpompaa kortilla tai tilisiirroilla nettipankissa kuin konkreettisena käteisenä. Musta ainakin tuntuu siltä että olen entistäkin nuuempi jos maksan vain käteisrahalla, ei siitä omasta rahasta henno mitenkään luopua.

Vapaassa maassa myyjän ja ostajan välinen transaktio pitäisi myös maksun osalta olla täysin vapaa, ihan sama vaikka asiakas raahaisi läppäriä mokkulalla ja maksaisi ne herasäkit solo-tunnuksilla, ja jos myyjä suostuu vaikka oravannahoilla, hauenpäillä tai millä vaan. Jos joku haluaa korttia käyttää, ei se minulta pois ole, vaikka käteisen ystävä olenkin
 
Ei kyllä oikein nappaa tälläiset "uudistukset". Mä en ole vuosikausiin käyttänyt käteistä maksuvälineenä muuten kuin pakon edessä. En vaan tykkää raahata rahaa mukana tai ylipäänsä nähdä sitä "vaivaa", että hakisin sitä automaatilta.

Kortti on paljon helpompi ja nopeampi tapa maksaa.

Kortti on myös ihan yhtä turvallinen pankkitilin saldon kannalta, kunhan on tietoinen siitä, että paljonko sitä rahaa siellä on ja osaa suorittaa perus + ja - laskut ;)
 
...
Rahan tuhlaus on näet paljon helpompaa kortilla tai tilisiirroilla nettipankissa kuin konkreettisena käteisenä. Musta ainakin tuntuu siltä että olen entistäkin nuuempi jos maksan vain käteisrahalla, ei siitä omasta rahasta henno mitenkään luopua...

Itsellä menee täsmälleen päinvastoin. Sen kerran kun käteistä seinästä nostaa niin ne setelit ja ennen pitkäät myös hilut katoaa taskuista enemmän kuin nopeasti ja usein myös hyvin mystisesti. Ulkomailla sen huomasi erityisen hyvin kun vähän väliä sai olla nostamassa lisää rahaa eikä oikein tienny mihin ne katoaa:D Ehkä vähän ylivarovaisena kun tuli vältettyä korttiostoksia.


..
Kortti on paljon helpompi ja nopeampi tapa maksaa..

Ehkä mummoihin, jotka maksavat ruokaostoksensa viisisenttisillä, verrattuna, mutta muuten rahalla maksu on nopeampi. Johan se pelkän yhteyden ottaminenkin kestää monta sekunttia..:whip:
 
Tuli ekana mieleen, että mitähän tämä suoraveloitusten muuttaminen sähköisiksi laskuiksi meinaa käytönnössä? Verkkopankki kaikille? Mitenkäs vanhukset?

Ei auta tanttojen ku opetella. Perustavat kursseja joilla noita asioita voi harjoitella ja jos ei kiinnosta niin sitten ei auta napista. Olisi niin parhautta mennä pankkiin aamulla ilman että siellä on kahdeksan mummoa per neliömetri.
 
Itsellä menee täsmälleen päinvastoin. Sen kerran kun käteistä seinästä nostaa niin ne setelit ja ennen pitkäät myös hilut katoaa taskuista enemmän kuin nopeasti ja usein myös hyvin mystisesti. Ulkomailla sen huomasi erityisen hyvin kun vähän väliä sai olla nostamassa lisää rahaa eikä oikein tienny mihin ne katoaa:D Ehkä vähän ylivarovaisena kun tuli vältettyä korttiostoksia.
joo sehän on menetettyä rahaa sillä samalla sekunnilla kun setelin automaatista ottaa. seteli kestäisi pitempään jos sen sytyttäisi tuleen ja katsoisi sen palamista loppuun asti...
 
Käteinen raha ei ole kenenkään etu. Vähenisi kaikenlainen rahanpesukin jos käteisen rahan määrä vähenisi. Eikä ole ongelmaa hirveistä hilukasoistakaan kun käyttää korttia. En edes muista koska olisin viimeksi nostanut rahaa.
 
Ei auta tanttojen ku opetella. Perustavat kursseja joilla noita asioita voi harjoitella ja jos ei kiinnosta niin sitten ei auta napista. Olisi niin parhautta mennä pankkiin aamulla ilman että siellä on kahdeksan mummoa per neliömetri.

:D

Joo...Onhan nää eu-hommat lähteny jo ajat sitte käsistä, eli ei sinänsä yllätä yhtään.
 
Back
Ylös Bottom