Suomessa siirrytään takaisin käteisen käyttöön

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa´a, onpa negatiivista kommenttia. No, eipä muutu itsellä mikään. Kortilla en oikeastaan mitään maksa, aina käteisellä. Ja vain seteleillä, kolikoilla en koskaan maksa mitään, ne menee "possuun". Selvää säästöä mulle toimia noin, se kortin vingauttaminen kun ei tunnu missään, mutta siitä satalappusesta on aina yhtä ikävä päästää irti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onko ihme jos tulee negaa. Onhan toi nyt ihan älytöntä 2009 vuonna kantaa käteistä mukana oletusarvoisesti. Tai no, enköhän mä maksa kortilla vaikka se oliski maksullista. Vähän kyllä pisti silmään kun katselin nettipankista mitäs palvelumaksuja mä maksankaan. Nykyään jumalauta maksaa sekin kun katsoo nettipankista tilitapahtumia. Käsittämätöntä.
 
Itseä taas vituttaa kaikki saatanan kortit ja niiden käyttäjät. Ei voi olla niin kiire etteikö pysty odottamaan 5 sekuntia kun kassaneiti antaa rahat käteen ja asiakas suksii vittuun kaupasta. Poikkeuksena mummot jotka oikeasti maksavat niillä senteillä. mutta hei ei se niin suuri rikos ole. Vituttaa myös kaikki ihmiset jotaka maksavat esim. baarissa luottokortilla / electronilla, hidastavat kaljani saantia pelkästään sillä että ovat avuttomia.

Kaikista typerintä on että oletetaan kortin käyvän kaikkialla. :whining:

:piis:
 
Aivan varmasti on käteisen käsitteleminen kauppiaalle kalliimpaa kuin korttien käyttö. Ihmeellistä tässä on, että kuitenkin suuri osa uskoo käteisen olevan jotenkin ilmaista käsiteltävää vain siksi, koska siitä ei niin paljon suoria näkyviä kustannuksia tule. Mutta mietitääns nyt, kiikutetaan seteleitä ja rautaa edes takaisin pankin ja kaupan välillä vartiointiyhtiöiden toimesta, käteisen varastamisen helppous (riski joka tilanteen mukaan tulee ottaa huomioon laskelmissa käteisen kustannuksissa), työntekijän käyttämä aika mikä menee kassan tarkistamiseen / hoitoon, käteisen hallinnoimmisen vaikeus verrattuna siihen, että kyseessä olisi pelkät absoluuttiset numerot näytöllä siitä kuinka paljon sitä rahaa oikeasti on.
Mietippä kassavajeet, montakohan miljoonaa euroa se tuo tappiota kauppakartellille vuositasolla?
Vähän kuten suoraveloitus siis, joka muuten on meidän suomalaisten oma ihanuus, suoraveloitusta käytetään aniharvoin ulkomailla.
Paitsi Saksassa, jossa et saa tehtyä mitään sopimusta kenenkään kanssa (vakuutukset, autovero, puhelin, netti jne jne.) jos sinulla ei ole saksalaista pankkitiliä etkä valtuuta ko. yritystä suoraveloittamaan haluamaansa summaa tililtäsi haluamanaan päivänä.
No onko ihme jos tulee negaa. Onhan toi nyt ihan älytöntä 2009 vuonna kantaa käteistä mukana oletusarvoisesti. Tai no, enköhän mä maksa kortilla vaikka se oliski maksullista. Vähän kyllä pisti silmään kun katselin nettipankista mitäs palvelumaksuja mä maksankaan. Nykyään jumalauta maksaa sekin kun katsoo nettipankista tilitapahtumia. Käsittämätöntä.
Eikai nettipankin käyttö sentäs maksa per käyntikerta? Missä pankissa? Sampossako?
 
Onhan se helvetin synkkää, jos joutuu palauttamaan nahkakukkaron takataskuun :jahas:. Voi perse.

En mä kyllä usko, että pankkikorttimaksu voi kamalan kalliiksi tulla. Ehkä 10c/maksu? Onhan tuo kaupallekkin helpompaa ja turvallisempaa, kun ei tule järjettömiä setelikasoja kuljetettavaksi.

E: 3,5€ maksan palvelumaksuja pankille kuukaudessa.
Käytössä pankkikortti/visa yhdistelmä ja visa electron hätävarana. Verkkopankki ei kai maksa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai nettipankin käyttö sentäs maksa per käyntikerta?
Jooh, jos selaat "tiliotteita" tai maksat laskuja. Laskujen maksussa siis kertamaksu per sessio, eli siinä vaiheessa kun vahvistan maksut. Saa myös tilattua "palvelun" jolla maksetaan vain kuukausimaksu, mutta ei kertaluonteista maksua. Pankkina säästöpankki.

Luulin jo että kaikki on nähty kun huomasin että pikapankilla käynti maksaa.

Protestina maksan tänään 500e:n setelillä ravintoillan. :|
 
Weeboom: -Niin mikäs tuosta tekee älytöntä kantaa käteistä mukana? Mun makuun älytöntä kuvitella, että se muovilipuska kävis maksuvälineenä jokapaikassa. Kyllähän se kuiten on niin, että käteiskauppa on sitä reiluinta kauppaa.

"Onhan toi nyt ihan älytöntä 2009 vuonna kantaa käteistä mukana oletusarvoisesti."
 
Weeboom: -Niin mikäs tuosta tekee älytöntä kantaa käteistä mukana? Mun makuun älytöntä kuvitella, että se muovilipuska kävis maksuvälineenä jokapaikassa. Kyllähän se kuiten on niin, että käteiskauppa on sitä reiluinta kauppaa.

"Onhan toi nyt ihan älytöntä 2009 vuonna kantaa käteistä mukana oletusarvoisesti."
Kolikkoja ei pitäisi enää parin vuoden päästä tarvita kuin pajatsoon jos kehitys kehittyisi ilman tälläisiä typeriä vääntöjä. Oravannahka-aika pitäisi olla jo ohi. Seteleitä nyt vielä tarvittaisiin vielä rikollisuuteen ja harmaaseen talouteen.

Siru ranteeseen ja sillä maksu, niin se jouheva maksuliikenne hoituisi.
 
Tämmöstä vuosi takaperin... melkoinen takinkääntö tämäkin uusi juttu....

Käteisrahan ja luottokortin käyttöä ehdotetaan maksulliseksi

Käteisnostoista ja luottokorttien käytöstä tulisi periä maksu, ehdottaa Suomen Pankin neuvonantaja Harry Leinonen. Leinonen pitäisi ilmaisena maksuvälineenä vain peruspankkikortin.

Leinosen mukaan käteis- ja korttimaksuista voisi periä maksun samalla tavalla kuin kaupan muovikasseista. Hintaa hän ei kuitenkaan lähde määrittelemään.

Ehdotuksen taustalla on se, että käteisen rahan käsittely on kallista, ja kauppiaat siirtävät kustannuksensa hintoihin. Kauppiaat maksavat pankeille ja korttiyhtiöille tapahtumaveloituksia, joiden hinta vaihtelee huomattavasti. Halvin maksutapa on peruspankkikortti ja kallein maksuaikakortti, jolla korotonta maksuaikaa voi saada yli kuukauden.

Käteisraha katoaa vähitellen käytöstä Leinosen mukaan myös käteisrahan käyttöä voitaisiin vähentää pankkiautomaattinostojen hinnoittelulla. Hän sitoisi yhteen myös automaatin käytön ja tilin koron.

Leinonen uskoo myös siihen, että käteisraha katoaa vähitellen käytöstä korttien digitalisoitumisen myötä.
YLE Uutiset
 
Weeboom: -Niin mikäs tuosta tekee älytöntä kantaa käteistä mukana? Mun makuun älytöntä kuvitella, että se muovilipuska kävis maksuvälineenä jokapaikassa. Kyllähän se kuiten on niin, että käteiskauppa on sitä reiluinta kauppaa.

"Onhan toi nyt ihan älytöntä 2009 vuonna kantaa käteistä mukana oletusarvoisesti."
Onhan se ihan eri asia vaikka hävittää lompakko jossa on kortti millä ei parin vuoden päästä toivottavasti saa mistään ostettua ilman pin koodia kuin se että lompuukissa on 500e käteistä.. Muutenkin ihan turhaa häsläystä olla joka välissä etsimässä jotain otto-automaattia. Sellainen kortinlukija maksaa about 300 ekeä ja jos jollain firmalla ei ole varaa edes yhteen tollaseen kannattaa alkaa pohtimaan koko liiketoiminnan kannattavuutta.
 
No mulle ei tuota ongelmaa, olen käyttänyt koko ikäni käteistä lähes joka paikassa. Maksan luottokortilla vain silloin jos ei viitsi nostaa isoa summaa, yleensä siinä pelossa että lompakko häviää. Eli jos ostan pesukonetta tai muuta vähä kalliimpaa niin vain silloin käytän korttia. Ja luottokortti ei ole IKINÄ baarissa mukana.

Aikalailla samalla linjalla.
Ja odotan/toivon innolla sitä päivää että tuo todella toteutuu ja kustannukset ovat niin suuret että kaikki siirtyvät siihen käteiseen.
Sillä sitten siinä kassajonossa ei odoteta sitä visa electronin hidasta varmennusta tai sitten jonkun perkuleen tunarin teipillä kasattua korttia tarvitse 15 kertaa kokeilla hangata siitä lukulaitteesta kun sen magneettinauha on niin rikki että ei toimi. Tai kuunnella sitä selitystä että kyllä siellä pitäisi olla rahaa mutta kun ei ole tai ainakin niin tuo järjestelmä ilmoittaa. Ja bonuksena nuo jo edelläkin mainitut idiootit jotka höyläävät tilinsä miinukselle oppivat käyttämään rahaa.
 
Meillä ainakin kortilla maksu on ihan pirusti helpompaa ja nopeampaa. Käteistä käyttäessä ihmisillä on tapana antaa se isoin seteli ja niitä kun tulee tarpeeksi, vaihtokassa hupenee ihan älytöntä tahtia. Vaihtorahan hankkimiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa, kun taas kortilla koko maksu sujuu alle minuutissa (meillä on kannettavat korttimasiinat, ei siis tarvitse edes ravata edestakaisin kortin kanssa).

Jossain 10h vuorossakin vaihtokassasta loppuu helposti kolikot vaikka koko kolikkorenki olisi täynnä vuoron alussa. Lisäksi täysinäinen kolikkorenki painaa ihan vitusti ja sitä on ärsyttävä kantaa. Korttimaksujen yleistyminen on vähentänyt tippejä, mutta helpottanut tarjoilijan (ja asiakkaan) hommaa tosi paljon. Jos kaikki maksaisivat käteisellä, väittäisin että ainakin meidän raflassa homma kusisi aika pahasti.

Itse käytän lähes aina korttia. Käteisellä maksaminen on vaikeaa ja vanhanaikaista ja kolikot täyttävät lompakon. Olen myös hävittänyt kerran lompakkoni ja sieltä pöllittiin kaikki käteinen, mutta kortit jätettiin rauhaan. Jos mulla olisi ollut käteisenä saman verran kuin mitä olin suunnitellut tarvitsevani illan aikana, olisin menettänyt paljon enemmän.
 
Läppää touhua. Pitäisi jotenkin yhdistää ajokortti ja siihen pankki/automaatti niin selväisi yhdellä kortilla. Käteinen on niin eilistä.

Tuttu maksaa aina kaiken käteisellä "koska se on nopeampaa". En kyllä keksi millä logiikalla se olisi nopeampaa.
 
Välillä maksan kortilla, useimmiten käteisellä joskin nykyään vähän enempi kortilla.
En minä nyt tiedä miten siitä käteisellä maksamisesta saa vaikeaa. Perstuntumalla tai kassan näyttöä seurailemalla on jo sopiva/helpon vaihtorahan rahamäärä kädessä ja käsi ojossa. Ja kyllähän aina pitäs olla vähintää parikymppiä lompakossa varalle kun ne kortit ei aina toimikaan. Kaikissa paikoissa ei kaikki kortit edes käy.

Tiliote on vaan karmeaa luettavaa jos höyläilee koko ajan, huomattavasti helpompi seurata rahankäyttöä kun on vaan muutama tilitapahtuma viikossa.

EDIT: On se nyt hitosti nopeampaa useimmiten, varsinkin pikkuostoksilla ja kun se tasaraha/sopiva rahamäärä on valmiina kädessä. Ei tarvii näppäillä ja allekirjoitella mitään vaan voi siirtyä heti pois muiden edestä.
 
Meillä ainakin kortilla maksu on ihan pirusti helpompaa ja nopeampaa. Käteistä käyttäessä ihmisillä on tapana antaa se isoin seteli ja niitä kun tulee tarpeeksi, vaihtokassa hupenee ihan älytöntä tahtia. Vaihtorahan hankkimiseen menee turhaa aikaa ja vaivaa, kun taas kortilla koko maksu sujuu alle minuutissa (meillä on kannettavat korttimasiinat, ei siis tarvitse edes ravata edestakaisin kortin kanssa).

Jossain 10h vuorossakin vaihtokassasta loppuu helposti kolikot vaikka koko kolikkorenki olisi täynnä vuoron alussa. Lisäksi täysinäinen kolikkorenki painaa ihan vitusti ja sitä on ärsyttävä kantaa. Korttimaksujen yleistyminen on vähentänyt tippejä, mutta helpottanut tarjoilijan (ja asiakkaan) hommaa tosi paljon. Jos kaikki maksaisivat käteisellä, väittäisin että ainakin meidän raflassa homma kusisi aika pahasti.


Itse taas inhoan korteilla maksavia ihmisiä. Vaikka onkin kannettavat korttimasiinat, niin korttimaksun ottamisessa menee enemmän aikaa, kuin käteismaksulla. Tippiä myös tulee keskimäärin huonommin, ja koska meillä on keskitetty kassa, ei tarvitse kanniskella kolikkoja mukanaan, ja vaihtorahat eivät lopu ikinä, edes kiireisimpinä lauantai-iltoina.

Kaikista ärsyttävimpiä ovat isot seurueet, jotka jakavat laskun useammalle kortille.
 
Välillä tulee maksettua kortilla ja välillä käteisellä. Ottaen huomioon nuorten ihmisten rahan käytön ja yli varojen elämisen, pitäisi käteinen tehdä pakolliseksi. Ja sitä saisi nostaa vain pankista kassalta kuten ennen vanhaa, kyllä siinä herätysostokset loppuis :D

Kortilla maksamisen suurin riski on että maksaa liikaa. Itse pari kuukautta sitten olin epähuomiossa hyväksynyt kymmenen euron maksusta sata euroa. Ja vielä selvistä päin. Onneksi oli rehti kauppa ja soitteli pankkiin ja sieltä minulle että pitäis päästä palautteleen 90 ekee. Käteisellä ei ikinä maksais vahingossa 90 euroa liikaa. Ja väitämpähän vain että moni on kuten minä; sutasee nimen alle kuittiin tai pin koodin lukijaan paljoa summaa katsomatta...
 
Jos haluaa vaikka vähän seurata rahankäyttöä, tilitapahtumia, onko saanut jonkun maksun jne, hirveetä sotkua jos joka päivällä on toistakymmentä merkintää...

Lisäksi ainakin näin opiskelijana olen huomannut että käteisellä maksaessa rahaa kuluu selvästi vähemmän, turhat heräteostokset jää pois.
Tunnen ihmisiä joilla ei ole ollenkaan pankkikorttia. Hakevat 500e pankista ja sen loppuessa sitten lisää. :)
 
Back
Ylös Bottom