Tilasin Suomen sisällä kamaa postiennakolla tuossa vuosi kaksi sitten. Tuli 3-4 viikossa lähimpään postiin, kuten luvattu - kyllähän aika on pitkä käsittelyajaksi, mutta ehdot olin hyväksynyt ja odotukseen valmistunut. No, vihdoin tuli lappu postista kotiin. Siinä mainittiin odottamani summa ja vastaanottajan tilinumero, ja asiasta kyseltyäni maksoin sen mainitulle tilille, ja painuin postiin. No jumalauta, olivat pistäneet minulle tulemaan VÄÄRÄN ilmoituslapun, siis sen, jonka perusteella postista osaisivat maksaa postitusmaksun erottelemisen jälkeen oikean summan myyjälle. Minä idiootti olin koko summan postimaksuineen maksanut firmalle, jolta kamaa tilasin. Homman piti järjestyä helposti, eli pyytämällä kyseistä firmaa lähettämään faksin siitä, että olivat rahat saaneet. Oma maksutosite ei kelvannut, mikä nyt sinänsä on ymmärrettävää. Pitkään virkkeseen tiivistettynä viikottaista tiliotetta, jolta maksamani summa olisi selvinnyt, odotettiin muutama kuukausi, kun joka kerta piti odottaa ensi torstaihin enkä lopulta jaksanut joka helvetin torstai rimputella. Kaiken lisäksi posti onnistui välissä hävittämään alkuperäisen lähetyksen, vaikka he sitä lupasivat pitää odottamassa, kunnes asia selviäisi. Pakettia ei oltu lähetetty kuulemma takaisin firmalle, vaan rouvien vahtivien silmien alta se oli jonnekin vain kadonnut. Lopulta, noin puolisen vuotta myöhemmin alkaa homma ottaa sen verran pannuun, että soitetaan firmalle ja he paskanpuhumisen jälkeen suostuvat uuden tuotteen lähettämään kotiosoitteeseen tilalle maksaen itse postimaksun, kadotetun tuotteen mennessä heidän tappiokseen. Siitä voin hattua nostaa.
Olisihan homma mukavasti toiminut, jos itse en olisi munannut ja olisin vain kiltisti käynyt automaatin kautta käteisellä hommat hoitamassa, mutta kyllä hiukan ihmetyttää, ettei myyjän viikottainen tiliote tai mikä lie selviä viikossa tai muutamassakaan ja postikin onnistuu hävittämään koko saatanan paketin.
Enkä muuten enää usko postin virkailijoidenkaan neuvoihin miten postiennakko hoidetaan.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt on sydän taas piirun verran kevyempi.