Suomenruotsalaiset -thread

Niin no, matikka ja fysiikka olivat vain esimerkkejä. Saa olla luova ja laittaa tilalle ihan minkä vaan lukiossa pakollisena olevan (pakko)aineen.
Aika vähän lukiossa oli turhia pakkoaineita. No uskonto ehkä. Osa siitäkin oli ihan yleissivistävää. Onko ruotsi yleissivistävää? Noh ehkä sivistävää, kuten kaikki kielet, mutta se yleis- etuliitteen voi vetää yli, koska kieltä puhuu niin pieni joukko ihmisiä (joiden kanssa pärjää myös englannilla).

Jos ruotsia ei olisi tarvinnut opiskella, olisin _ehkä_ lukenu sen ajan lisää englantia ja saksaa (vaikka en saksasta edes erikoisemmin pitänyt).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos otetaan kaikki tunnejutut pois pakkoruotsista, niin eikö se silloin ole ihan samoilla viivoilla ihan minkä tahansa muun pakollisen aineen kanssa? Jos ei ole, vaadin hyviä perusteluja.

Lähestytäänpäs asiaa näin raa'alla matemaattisella logiikalla jossa ei tunteita käytetä :) :

Käsitellään nyt ainoastaan lukiotasoa, mutta vastaava sopii myös peruskouluun. Jos oletetaan että lukiossa pakollisena opetettavan aineen on oltava yleissivistävää tai muuten hyödyllistä (tämä on varmasti ihan triviaalia jos lukiota pidetään yleissivistävänä kouluna), niin kumpaa näistä ruotsi on? Yleissivistävää? Samoin kuin muutkin kielet: ehkä. Hyödyllistä? Suurimmalle osalle oppilaita ja yleismaailmallisesti ajatellen: ei. Voidaan siis olettaa, että syy ruotsin pitämiseen lukiossa pakollisena on mahdollisesti sen yleissivistävä vaikutus. Jos oletetaan, että muutkin kielet ovat samalla tavalla yleissivistäviä kuin ruotsi, niin valintaperusteen pitäisi siirtyä toiseen kriteeriiin eli kielen hyödyllisyyteen. Englanti on tällä kriteerillä varmasti (ainakin tällä hetkellä suomalaisten näkökulmasta) tärkein. Jos oletetaan myös että lukiossa on oltava kaksi vierasta kieltä (joihin siis myös sisällytän ruotsin vaikka virallisesti kysymyksessä on "toinen kotimainen"), niin näistä varmastikin englanti kuuluu toiseksi kieleksi. Toista kieltä on vaikeampi valita koska näiden hyödyllisyys riippuu paljon yksilöstä. Jos katsotaan kieltä puhuvien määriä maailmassa, ei ruotsi sijoitu lähellekään kärkeä. Ruotsin pitämiseen pakollisena kielenä (eli siis jollakin kriteerillä mitattuna muita kieliä tärkeämpänä)on siis oltava jokin muu peruste.

Mikä se peruste sitten on? Kukaan ei tunnu tietävän. Nyt ei siis käy perusteeksi että "Suomi on kaksikielinen maa" koska tämä argumentti edellyttäisi että Suomi olisi oikeasti käytännössä kaksikielinen. Nykyisellään ei-suomea puhuvien määrä on niin häviävän pieni, että oikeasta kaksikielisyydestä ei voida puhua kuin periaatemuodossa.

Oliko tarpeeksi hyvät ja ei-tunnepohjaiset perustelutut miksi ruotsia ei voida järkisyillä pitää samalla viivalla muiden aineiden kanssa? ;)
 
Keilalla varsin hyvä kirjoitus:) Sitten asiaan...Mieleen putkahti sellainen asia, että vaikka palstan suomenruotsalaiset ovat osoittaneet tervettä suhtautumista ruotsinkielen asemaan Suomessa niin onkohan heillä ja heidänlaisillaan merkittävää äänenpainoa ruotsinkielisissä piireissä? Kuitenkin RKP:ssä(suomalainen kansanpuolue:urjo: ) yms ruotsinkielisissä elimissä ei näy merkkejäkään pakkoruotsittamisen lopettamisesta. Tästä täytyy tehdä johtopäätös, että pakkoruotsitus on yhä kynnyskysymys monille suomenruotsalaisille.
 
Tästä täytyy tehdä johtopäätös, että pakkoruotsitus on yhä kynnyskysymys monille suomenruotsalaisille.

En ole ihan varma mitä taas vaihteeksi vihjailet. Ei mulla ainakaan ole ´pakkoruotsin´ kanssa mitään ongelmia. Kynnyskysymys? Häh?

Turhahan se pakkoruotsi on, niinkun vähintään sata kertaa tässäkin tredissä todettu. Entä aionko tehdä asialle mitään? Tuskin. :rolleyes:
 
En ole ihan varma mitä taas vaihteeksi vihjailet. Ei mulla ainakaan ole ´pakkoruotsin´ kanssa mitään ongelmia. Kynnyskysymys? Häh?

Turhahan se pakkoruotsi on, niinkun vähintään sata kertaa tässäkin tredissä todettu. Entä aionko tehdä asialle mitään? Tuskin. :rolleyes:

Sanoimpa vain, että ilmeisesti monille ruotsinkieliselle(ennemmistölle) ruotsinkieli ja nimenomaan sen tyrkyttäminen suomalaisille keinoilla millä hyvänsä, on yhä tärkeää.
 
Sanoimpa vain, että ilmeisesti monille ruotsinkieliselle(ennemmistölle) ruotsinkieli ja nimenomaan sen tyrkyttäminen suomalaisille keinoilla millä hyvänsä, on yhä tärkeää.

Perustuuko väitteesi faktaan vai keksitkö tämän kenties ihan itse? ;) Monille, kenties. Enemmistölle, tuskinpa sentään.
 
Väitätkö että 'suomen suomalaiset' äänestävät Rkp:tä?

Ei kukaan voi tuollaista kysyä tosissaan. Tunnen useita.
 
Väitätkö että 'suomen suomalaiset' äänestävät Rkp:tä?

No olenko väittänyt? :david: En ole asiaan ottanut kantaa. Mutta uskoisin että heitäkin on.

Väitettiin että enemmistö ruotsinkielisistä tyrkyttäisi kieltään suomenkielisille. Ois kiva tietää mistä moinen harhaluulo on peräisin.
 
Ei kukaan voi tuollaista kysyä tosissaan. Tunnen useita.

Ihan mielenkiinnosta, miksi nämä tuntemasi suomensuomalaiset äänestivät Rkp:tä? Ovatko he kenties naimisissa suomenruotsalaisten kanssa tms.?

HC76,

eli siis enemmistö suomenruotsalaisista on pakkoruotsin poistamisen puolella? Hienoa. Tarkoittaako tämä että pakkoruotsi häipyy Suomesta ihan lähi päivinä?
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi nämä tuntemasi suomensuomalaiset äänestivät Rkp:tä? Ovatko he kenties naimisissa suomenruotsalaisten kanssa tms.?

Siksi että heille mieluisa ehdokas sattui olemaan RKP:n listoilla. Osa noista tutuista on naimisissa suomeruotsalaisten kanssa, osa ei. Tämä on varmaan uutta sulle, mutta suomesta löytyy ihan tavallisia suomalaisia joille pakkoruotsi ei ole mikään ongelma. Eikä suomenruotsalaisuuskaan.
 
eli siis enemmistö suomenruotsalaisista on pakkoruotsin poistamisen puolella? Hienoa.

Uskoisin näin. En ole tosin tehnyt mitään tutkimusta asian tiimoilta.

Tarkoittaako tämä että pakkoruotsi häipyy Suomesta ihan lähi päivinä?

No ei tietenkään tarkoita. Tajuat varmaan sen itsekkin.
 
Siksi että heille mieluisa ehdokas sattui olemaan RKP:n listoilla. Osa noista tutuista on naimisissa suomeruotsalaisten kanssa, osa ei. Tämä on varmaan uutta sulle, mutta suomesta löytyy ihan tavallisia suomalaisia joille pakkoruotsi ei ole mikään ongelma. Eikä suomenruotsalaisuuskaan.

Jos otetaan pois tiettyä ehdokasta äänestävät ja perhekytkökset niin vähemmistössä nuo Rkp:tä äänestävät suomensuomalaiset ovat. Kun aika kuluu ja pakkoruotsilta välttyneet poistuvat äänestäjäkunnasta niin tämä vähemmistö vähenee entisestään.

No ei tietenkään tarkoita. Tajuat varmaan sen itsekkin.

En tajua. Jos kaikki nyt Rkp:tä äänestävät suomenruotsalaiset eivät äänestäisi Rkp:tä niin eiköhän se olisi myös pakkoruotsin tien pää.
 
En tajua. Jos kaikki nyt Rkp:tä äänestävät suomenruotsalaiset eivät äänestäisi Rkp:tä niin eiköhän se olisi myös pakkoruotsin tien pää.

Kuvittelisin yhteiskunnassa olevan paljon tärkeämpiäkin asioita korjattavana kuin pakkoruotsin poistaminen. Eipä haittaisi ollenkaan vaikka poistuisi (ja hyvä vaan jos poistuisi), mutta en minä kuitenkaan sen perusteella alkaisi ääniäni jakelemaan.

Kuten aiemmin mainittu mulla ei ole mitään ongelmia pakkoruotsin suhteen.

ps. en ole ikipäivänä äänestänyt Rkp:tä. Kuka tietää vaikka ens kerralla äänestäisinkin, ihan sun iloksesi. :piis:
 
Perustuuko väitteesi faktaan vai keksitkö tämän kenties ihan itse? ;) Monille, kenties. Enemmistölle, tuskinpa sentään.

Niinpä, ei varmasti RKP hirveästi kannatusta Savosta ja Pohjois-Karjalasta saa. Eiköhän RKP:n äänet ole kuitenkin tulleet suomenruotsalaisilta. Näin nopeasti ettimällä en löytänyt mitään tilastoa ruotsinkielisten pakkoruotsituksen puolesta tai vastaan, pitänee jatkaa etsimistä.
 
Eiköhän RKP:n äänet ole kuitenkin tulleet suomenruotsalaisilta.

Suurimmaksi osaksi kyllä. Ja osa äänestää ihan muuta kuin RKP:tä. Ja monet ei äänestä ollenkaan.

Kysymys olikin siitä että väitit enemmistön ruotsinkielisistä (ei pelkästään äänestävän osan) TYRKYTTÄVÄN ruotsinkieltään. Kuulosti ainakin mun korvaan aika perusteettomalta väitteeltä.

Eiköhän se pakkoruotsi kuitenkin sieltä poistu vähitellen, luulisin. Koit jaksaa. :)
 
Suurimmaksi osaksi kyllä. Ja osa äänestää ihan muuta kuin RKP:tä. Ja monet ei äänestä ollenkaan.

Kysymys olikin siitä että väitit enemmistön ruotsinkielisistä (ei pelkästään äänestävän osan) TYRKYTTÄVÄN ruotsinkieltään. Kuulosti ainakin mun korvaan aika perusteettomalta väitteeltä.

Eiköhän se pakkoruotsi kuitenkin sieltä poistu vähitellen, luulisin. Koit jaksaa. :)

Tyrkyttää oli ehkä hieman turhan jyrkkä muotoilu. Ajattelin lähinnä kun kerran suurin osa SuRu:D :sta äänestää RKP:tä, niin suurimmalle osalle rkpläinen ajattelu on lähellä sydäntä.
 
Itse olen suomenruotsalainen enkä koskaan vielä tukenut rkp:a missään mielessä. Porvareita eduskunnassa muutenkin ihan liikaa, ei sinne lisää gyllenbergejä haluta.

Ja itse olen siitä kummallinen suomenruotsalanen että mun mielestä pakkoruotsin voisi mielestäni taas poistaa. Turhaan tuetaan rahallisesti pientä minoriteettia kun esim kulttuurin sarallakin olisi paljon paranneltavaa.

Mitä tulee itse kieleen, niin oikeastaan voisi antaa vaihtoehtona muita tärkeempiä kieliä, mitä kansainvälisillä markkinoilla tarvitaan. Toisekseen suomenruotsi kielenä on ihan omaa laatuaan suomessa, esim nyt kun asun ruotsissa huomaa miten kieli on ihan erilaista. Monet sanonnat ovat vanhentuneita eikä tarkota täällä mitään tai eivät ole sitä koskaan tehnyt.
 
Back
Ylös Bottom