Suomenruotsalaiset -thread

Onko muuten Erkkokin suomenruotsalainen? Kaad dääm...

Jos luet äijän biografiaa esim. wikipedia:sta niin ei kyllä vaikuta siltä... Luin jostain että hänen vaimonsa olisi. Tiedä sitten. Varmaan se ruotsia puhuu mutta sehän ei tarkoita mitään.


Jos sillä nyt on väliä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuolema pakkoruotsille.
Ruotsin kielen asema toisena virallisena kielenä poistettava.
RKP julistettava laittomaksi ja heidän toimintansa maanpetokseksi.
Vaihtoehtoisesti ei äänioikeutta suomenruotsalaisille.
 
Ihan lyhyesti oma kokemukseni suomenruotsalaisesta joka vaikutti pitkään ja tuntuu vaikuttavan vieläkin pääkopassa. K-Pohjanmaalta kun olen kotoisin niin en ole usein tähän kulttuuriin tutustunutkaan.

Eli olin joskus parikymppisenä harjoittelussa matkailualan yrityksessä, leirikeskuksessa. Siellä oli upea tilaisuus puhua englantia, yritellä saksan alkeita ja toki toista kotimaistakin, palveluammatissahan olin.

Ruotsini oli kirjoitusten ja yhden amk:ssa suoritetun kurssin jälkeen sitä mitä oli, asenteessa ei kyllä ollut vikaa.
Asiakkaaksi tupsahti sitten ruotsia puhuva about kolmekymppinen nuorimies. Esittelin hänelle varmasti silminnähden hädissäni alueen palveluita ja mökkejä ruotsiksi ja ruotsalaisena häntä pidinkin koska vain ja ainoastaan sillä kielellä hän kanssani kommunikoi.
Eihän siitä hommasta oikein mitään tullut, "ööö, och här vi ha en wc, och tv, om du ta this...mökki...mikä se onkaan..." ja tätä rataa. Tuskan hiki vain virtasi kainaloista, tiedätte varmaan tunteen. Englantiakin yritin mutta ei oikein kelvannut.

No sitten seurueen toinen jäsen tuli paikalle ja kysyi kaveriltaan jotain suomemeksi, johon hän vastasi pitkät rämpsyt selkeällä suomella. Eli kaveri oli suomenruotsalainen joka halusi palvelua omalla(?) kielellään, vaikka se teki asioinnista erittäin vaikeaa, jopa lähes mahdotonta.

Mitä tuosta ajattelin jälkeenpäin? En ainakaan mitään positiivista, ja muistan kaverin naaman yhä edelleen (6v ja risat kun tämä tapahtui) kun näen näitä Hyvää päivää- kampanjoita. Olin toki itse silloisen paikkani valinnut, mutta olo oli tapahtuneen jälkeen vähän kuin joku olisi virtsannut kasvoilleni.
Näin minä sen koin. Ja tämä kokemus vaikuttaa vahvasti edelleenkin mielessäni kun tälläista käyttäytymistä tai asennetta perustellaan "ihan ok"-juttuna.

Ymmärrän siis osittain ihan suoranaista vihaakin mitä tuo kielellä kikkaileminen aiheuttaa.

Korostan vielä että palvelin/yritin palvella ihan mielelläni ruotsalaisia karavaanareita ruotsiksi, ei siinä mitään. Älkää nyt vain kysykö miten tilanne sitten erosi siitä...
 
Melkonen ero muuten suomalaisen ja suomenruotsalaisen välillä, kun verrataan Big Brotherin Ollia ja Kaarloa. Miehissä on aika paljon samaa: molemmat 22v, molemmat oinaita horoskoopiltaan, yhtä pitkiä ja molemmat elää parisuhteessa.

Perus asiat siis ovat samoja, mutta asuinpaikkakunta ja "kulttuuri" on vain erillaisia. Kaarlo on suomenruotsalainen tekulainen pohjanmaalta ja Olli on suomalainen peruskoulun käynyt mainostoimisto ad Espoosta.

Käyttäymisessä on sitten huomattavia eroja, Kaarlo jatkuvasti narisee jostain, on suu auki , ei ymmärrä mitä sille puhutaan, huutaa kaiken päälle, on agressiivinen ja vaikuttaa jotenkin vajaalta.

Olisiko Kaarlo erillainen ihminen jos olisi saanut suomalaisen kasvatuksen Espoossa ja olisiko Olli erillainen jos olisi saanut suomenruotsalaisen kasvatuksen pohjanmaalla? Mielipiteitä?
 
Käyttäymisessä on sitten huomattavia eroja, Kaarlo jatkuvasti narisee jostain, on suu auki , ei ymmärrä mitä sille puhutaan, huutaa kaiken päälle, on agressiivinen ja vaikuttaa jotenkin vajaalta.

Eli tuumaat olisiko nämä suomenruotsalaisen perusominaisuuksia? :D

:itku: Jooppa joo.
 
Eli tuumaat olisiko nämä suomenruotsalaisen perusominaisuuksia? :D

:itku: Jooppa joo.

Sun silmään Kaarlo on intellektuelli, hyvin käyttäytyvä ja esimerkillinen nuorimies? Vai vika on vain Kaarlossa?

En minä tiedä mitkä on suomenruotsalaisen perusomainsuuksia, mutta nämä eriävät ominaisuudet minä ainakin huomaan Kaarlon ja Ollin välillä.
 
En minä tiedä mitkä on suomenruotsalaisen perusomainsuuksia, mutta nämä eriävät ominaisuudet minä ainakin huomaan Kaarlon ja Ollin välillä.

Mutta sä et voi olla tosissasi sitä mieltä että eriävät luonteenpiirteet johtuvat Kaarlon suomenruotsalaisuudesta?

Vaan pahoin pelkään että olet tosissasi. :lol2:
 
Mutta sä et voi olla tosissasi sitä mieltä että eriävät luonteenpiirteet johtuvat Kaarlon suomenruotsalaisuudesta?

Vaan pahoin pelkään että olet tosissasi. :lol2:

Ok, sä suomenruotsalaisuudenasiantuntijana tässä "paneelissa" toteat, että vika on siis Kaarlossa, ei suomenruotsalaisuudessa. Hieno homma, että saadaan totuus kaivettua esiin. ;)
 
Ok, sä suomenruotsalaisuudenasiantuntijana tässä "paneelissa" toteat, että vika on siis Kaarlossa, ei suomenruotsalaisuudessa. Hieno homma, että saadaan totuus pohjaa näillekkin väitteille. ;)

Oisko Sari vähemmän "blondi" jos se olisi suomenruotsalainen? :D

Mieti itsekkin näitä, niin tajuat miten päätön toi sun koko vertaus oli. Tai ihan hyvähän se sun vertaus muuten oli, ja paikkaansapitävä, mutta se että nämä eriävät piirteet ja Kalen "tyhmyys" johtuisivat suomenruotsalaisuudesta oli aika jännä juonenkäänne.
 
Useimmiten suomenruotsalaisiin yhdistetään ranta-ruotsalaisuus. Silti eiköhän ne suomenruotsalaiset ole pohjammaalla ihan samanlaisia kuin muutkin pohjanmaalaiset. Sama koskee ranta-ruotsalaisia.
 
Kun tässä nyt väännetään Kaarlosta jotain suomenruotsalaisen tyyppiesimerkkiä niin kommentoidaan nyt sitten pikkasen isommalla otannalla suomalainen vs. suomenruotsalainen tyyliin.

1. jatkuvasti narisee jostain. Suomalainen on monasti tämmönen. Ei suomenruotsalainen.

2. on suu auki. Ihan henkilöstä kiinni.

3. ei ymmärrä mitä sille puhutaan. Ihan henkilöstä kiinni, yleisempää suomalaisten keskuudessa.

4. huutaa kaiken päälle. Suomalainen on monasti tämmönen. Ei suomenruotsalainen.

5. on agressiivinen. Suomalainen on monasti tämmönen. Ei suomenruotsalainen.

6. ja vaikuttaa jotenkin vajaalta. Ihan henkilöstä kiinni, yleisempää suomalaisten keskuudessa.

Paska aihe -> paska posti.
 
Tunnen suomenruotsalaisia muutamankin, ihan mukavaa porukkaa.

Pakkoruotsi on tosi törkeää. Aina kun joku vikisee että olkaas hiljaa paskamahat, hyvää se teille tekee, niin se aina perustelee sen että 'MINULLE on ollut siitä hyötyä'. No voi vittu, mitä sitten? MINULLE olisi ollut hyötyä opiskella pakkoKIINAA, mutta eipä ollut sitä tarjolla pakkopullana.

Yleissivistystä, paskanmarjat.. oltais sitten pakotettu saksaa, ranskaa, venäjää tai muuta vastaavaa.

Ne, jotka haluaa oppia ruotsia, niin ne sitten voi sitä opiskella. Ei sitä tartte kaikille tuputtaa ihan pakolla. Törkeää on se. Ja se joka väittää, yleensä vanhemmat rouvashenkilöt, että ei haittaa vaikka osaisi ruotsia, no puhu sitten englantia mamma, et taidakaan osata? Tai opetelle ruotsia sitten kunnolla, tuosta sönkkäyksestä saa edes ruotsalaiset selvää. Ja sitten että et ole sitten sivistynyt jos et viitsi.. no haista mamma paska, opettele käyttämään kännykkää ja pankkiautomaattia, saatanan pohjoisen villi. Onko vaikeeta käyttää sähköpostia, apina? Juntti, punaniska paskamaha.

Miksi melkein kaikki ruotsin opet puhuu ruotsia niinku Mäkisen Tommi englantia? Varmistetaan oikein se, että kukaan ei sitten opi yhtään mitään.

Tää on just tätä porukkaa, joiden mielestä jutut jotka niitä itseään kiinnostaa, sitä pitäis KAIKKIEN opiskella, tuhrautukoon vaikka tuhat tuntia, mitäs sillä on väliä. Eli just näitä 'kyllä minä tiedän mikä sinulle on parasta'-paska-aivoja. Pitäis laittaa ladon taakse ja nappi otsaa tommosille kommareille.
 
Tunnen suomenruotsalaisia muutamankin, ihan mukavaa porukkaa.

Mä tunnen vaikka kuinka monta. Mukavampaa porukkaa mielestäni kun suomalaiset. Kyllä tämä yleistäminen on kivaa kun oikein makuun on päässyt.

Pakkoruotsi on tosi törkeää. Aina kun joku vikisee että olkaas hiljaa paskamahat, hyvää se teille tekee, niin se aina perustelee sen että 'MINULLE on ollut siitä hyötyä'. No voi vittu, mitä sitten? MINULLE olisi ollut hyötyä opiskella pakkoKIINAA, mutta eipä ollut sitä tarjolla pakkopullana.

Joo, pakkokiina voisi olla hyvä vaihtoehto pakkoruotsille. Molemmista on todennäkösesti yhtä paljon iloa. Olen monasti koittanut puhua pakkoruotsia ruotsinkielisille, mutta kun osaaminen on niin säälittävää hyväntahtoisesta pakkosivistyksestä huolimatta niin eipä mulle ruotsiksi vastata :D

Edit: Pakko sanoa että on tosta pakkoruotsista ollut vähän iloakin. Kun suomenruotsalaiset puhuu keskenään ruotsia niin voi kuunnella mistä edes suurinpiirtein puhutaan. Niin että on siitä pakosta hyötyä.
 
Back
Ylös Bottom