suomenkielen rumin sana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Finnico more sanoi:
Mitä tulee siihen 'ketä' -sanaan, niin sehän on yleiskielessä 'kuka' -sanan partitiivi, mutta sitä tosiaan käytetään noissa tietyissä länsimurteissa (puhekielessä siis) 'kuka' -sanan paikalla...

Totta. Tässä melkein alkaa hävettämään...:nolo:.
Koska kyse on sanan väärinkäytöstä, itse sanassa ei ole vikaa...

:offtopic:
Mutta jos nyt jumalauta tulevaisuudessa joskus korvataan "kuka"->"ketä" sanalla. Ja jos "kuka" sanan käyttö hiipuu lopullisesti...
Mun on pakko muuttaa johonkin muuhun maahan...:lol2:.

Edit: mua raivostuttaa, todella vitusti ton sanan käyttö.
Vaikka kirjoitustaitoni voisi verrata 2 kk vanhaan apinaan.

makew sanoi:
Niin, itseasiassa puhekielessä ja murteissa ei voi olla oikeastaan minkäänlaista kielen väärinkäyttöä (koska niihin ei ole normeja), joten puheessa esimerkiksi tämä 'ketä' on ihan yhtä oikein kuin 'kuka' jne... Mutta yleiskielessä ja etenkin kirjoitetussa kielessä 'ketä' on sen sijaan vain se 'kuka' -sanan partitiivi eikä mitään muuta.

Että voit olla huoleti... :D

Edit: Itseäni hieman myös puistattaa tuo 'ketä' -sana, mutta toisaalta näin itäsuomalaisena omassakin puheessa voi olla joitakuita ärsyttäviä piirteitä...

Finnico more sanoi:
Niin, itseasiassa puhekielessä ja murteissa ei voi olla oikeastaan minkäänlaista kielen väärinkäyttöä (koska niihin ei ole normeja), joten puheessa esimerkiksi tämä 'ketä' on ihan yhtä oikein kuin 'kuka' jne... Mutta yleiskielessä ja etenkin kirjoitetussa kielessä 'ketä' on sen sijaan vain se 'kuka' -sanan partitiivi eikä mitään muuta.

Että voit olla huoleti... :D

No hyvä:).

Tomi sanoi:
Höpöhöpö. Suomen kielessä yhdyssanoilla ei ole teoriassa maksimipituutta. Se vaan vaatii kekseliäisyyttä. Esim tuota yhdyssanaa saa melko helposti jatkettua:

hävittäjälentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilaskuntayhtymä

Yhdyssanan kokoa rajoittaa se, että tarkoittaako sana mitään. Yläpuolla on muuten valtavan hieno sana, mutta aliupseerioppilaskuntayhtymä ei tarkoita yhtään mitään. Tuollaista ei vain ole.

Sanoja voi toki laittaa jonoon ja se on ihan hauska leikki. Virallisista yhdyssanoista puhuttaessa sanan tulee mielestäni tarkoittaa jotain.

"Älä rääkkää sitä kissaa!"
-"Emmää rääkkääkkää"

Marsu
Tussu
Passio-hedelmä :rolleyes:

Accord sanoi:
"
Tussu
Passio

Nämähän ovat oikeastaan ihan kauniita sanoja.
Noista pitkistä, jotain tarkottavista sanoista esim:

Unelma-ammattini:
Kolmivaihekilowattituntimittarintarkastaja

sekä jokapäivänen kysymyksemme:
Epäjärjestelmällistymättömyyttäänsäkkäänköhän?

ovat aika eläimellisiä, ja loistavia hirsipuu peliin. Jälkimmäinen
ei ole edes yhdyssana.

Näistä voisi muodostaa vaikkapa kompaktin, neljän sanan lauseen:

Epäjärjestelmällistymättömyyttäänsäkkäänköhän hänestä
tuli kolmivaihekilowattituntimittarintarkastaja?

edit: Tuosta jälkimmäisestä onkin ollut näköjään puhetta, olen vain näemmä pidentänyt sitä.

makew sanoi:
Totta. Tässä melkein alkaa hävettämään...:nolo:.

:offtopic:
Mutta jos nyt jumalauta tulevaisuudessa joskus korvataan "kuka"->"ketä" sanalla. Ja jos "kuka" sanan käyttö hiipuu lopullisesti...
Mun on pakko muuttaa johonkin muuhun maahan...:lol2:.

Edit: mua raivostuttaa, todella vitusti ton sanan käyttö.
Vaikka kirjoitustaitoni voisi verrata 2 kk vanhaan apinaan.

VÄHINTÄÄN Yhtä raivostuttavaa on kirjoittaa esim. "minun auto" eikä
"minun autoni". Tuohon törmää jopa Divxfinlandin suomennoksissa,
jotka menevät parhaimmillaan usean oikolukijan läpi.

Viittaako "jotka" muuten vain henkilöihin? Pitäisikö olla "mitkä". Kuulostaa vaan tyhmältä.

Edit: Vittu mikä sana muuten, "jotka".

Edit2: Kyllä se "jotka" taitaa olla ihan oikein, kun tarkemmin mietin.

kyrpä :whip:

bfr sanoi:
Nämähän ovat oikeastaan ihan kauniita sanoja.
Noista pitkistä, jotain tarkottavista sanoista esim:

Unelma-ammattini:
Kolmivaihekilowattituntimittarintarkastaja

Tuohan kuuluu kirjoittaa kolmivaihekilowattituntimittarin tarkastaja, koska tuohon väliin voi laittaa adjektiivin (...mittarin karski tarkastaja).

Eri asia olisi sanoa kolmivaihekilowattituntimittaritarkastaja.

SledgeHammer82 sanoi:
Tuohan kuuluu kirjoittaa kolmivaihekilowattituntimittarin tarkastaja, koska tuohon väliin voi laittaa adjektiivin (...mittarin karski tarkastaja).

Eri asia olisi sanoa kolmivaihekilowattituntimittaritarkastaja.

Yeah right, ja junassakin on "lipun tarkastaja"?

Kyseessä siis ammatti "lipuntarkastaja" ei suinkaan kuka hyvänsä
satunnainen henkilö joka sattuu tarkistamaan lippuja.

bfr sanoi:
Tuohon törmää jopa Divxfinlandin suomennoksissa,
jotka menevät parhaimmillaan usean oikolukijan läpi.

Viittaako "jotka" muuten vain henkilöihin? Pitäisikö olla "mitkä". Kuulostaa vaan tyhmältä.

Edit: Vittu mikä sana muuten, "jotka".

Edit2: Kyllä se "jotka" taitaa olla ihan oikein, kun tarkemmin mietin.
On se oikein. 'Joka' viittaa edeltävään sanaan, 'mikä' puolestaan yleensä koko edeltävään lauseeseen (tosin myös superlatiiviin, ja muitakin poikkeuksia on). 'Mikä' -pronominia käytetään hyvin harvoin henkilöistä/ihmisistä...

Että näin. :thumbs:

Tämä nyt ei ole yksi sana, mutta kamala yhtäkaikki: Märkivä paise! :urjo: Hyi helvetti mä hädin tuskin pystyn edes sanomaan tuota.

Vittu sen sijaan ei kuulosta mun korvaani yhtään pahalta. Mulle saa sanoa että nuole vittua, pillua, pimppiä, pimpsaa tai tussua, mutta römpsää ei kannata käyttää. ;) Römpsä kuulostaa löysältä ja kuivalta tavaralta. :(

Kuka sanan korvaaminen ketä-sanalla.

Välttämättä sanan muuttaminen sanaksi välttis. [Käytän tuota itse hyi helvetti]

Kakki, käydä kakilla, myös käydä kakalla jos sen sanoo aikuinen ihminen. [Joko sanotaan suoraan että paskalla tai sitten vaan menevänsä vessaan yksityiskohtia erittelemättä]

Sukuelimistä naisella emätin ja tuhero, miehellä siitin. Myös terska tosi ruma sana ja tuntuu jotenkin vaikeelta lausua se ihan noin niinkuin kirjainten takia.

Pyllynreikä [etenkin jos se on seksiin yhdistettynä: 'mä haluan nuolla sun pyllynreikää' jne]

Häppärit/häpärit tai niiden sanominen esim 'vitun levikkeiksi' tai kuvailemalla 'sillä oli häppärit pömpöllään'.

Kivesten nimittäminen kasseiksi tai pusseiksi.

Klonssi/hoto/knuppi terskasta joka oli oikealta nimeltäänkin jo hirveä.

Ks-kirjainten korvaaminen X:llä.

kutsua naisen sukupuolielintä: arveksi...

josta rumin sanonta :Arpi auki tai tuun kyljestä sisään :urjo:

- Lortto
- limavittu
- sissijuusto

vittuahan ei ole kuin viiden lapsen äidillä mutta mun mielestä KIKKELI on jotenkin ärsyttävä sana....

Nyt on alkanut ärsyttämään se, kun mitään sanaa korvataan kirjaimilla mtn. Mitä hiton järkeä siinäkin on?

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom