suomenkielen rumin sana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta mielestäni rumia sanoja ovat mm. yrjö, ripuli, virtsa sekä uloste. Vahvasti anatomian puolelle siis kellahti. :love:

miu opinioni

MUn mielipide ois Haima,Karkeloida, äpärä, ryyjjy, kaskelotti.. 5 jotka tulee mulla heti mieleen.. =P virolaiset nauraa suomenkielelle koska niiden mielestä s eon liaan hidasta viitaten hidas älyisyyteen..

Hassua kyllä on että me haukutaan ruotsalaisia eri sanoilla ruotsalaiset kutsuvat **** suomalaisia .. SuomiPiruks.... Titta på dett galen SuomiPiru :lol2:

-Turvapaikanhakija
-Kirkkokuoro
-Viranomaisyhteistyö
-Onnettomuustutkintalautakunta
-Epätasa-arvovaltuutettu

perRrkele on siitä hyvä sana, että ulkomaalainenkin sen merkityksen jo melkein arvaa, jos nyt ei ihan tarkalleen, mut kuitenkin sinne päin.
Mun mielestä sanat sieni, nöyhtä, liivate, visva ja kamara on ehkä niitä rumimpia, varsinkin jos ne lukee ruokapaketin valmistusaineluettelossa :hyper:

-maanantai
-krapula

Ketä. Ehdottomasti rumin ja ärsyttävin sana kielessämme. Vielä usein käytetty aivan väärässä yhteydessä mikä aiheuttaa massiivisen vitutuksen joka ikinen kerta.

dmv sanoi:
Ketä. Ehdottomasti rumin ja ärsyttävin sana kielessämme. Vielä usein käytetty aivan väärässä yhteydessä mikä aiheuttaa massiivisen vitutuksen joka ikinen kerta.

Toden totta. Varsinkin tämän sanan väärinkäyttö, kun pitäisi sanoa esim.: "Kuka soitti siinä bändissä?, niin sanotaan: Ketä soitti siinä bändissä?.
Todellakin massiivisen ärsyttävää:jahas:

Typerin sana on ainakin epäjärjestelmällistymättömyydellänsäkään. Toi luki joskus aikoinaan kai Guinnesin kirjassa, kohdassa "typerin suomenkielinen sana".

muffy sanoi:
Typerin sana on ainakin epäjärjestelmällistymättömyydellänsäkään. Toi luki joskus aikoinaan kai Guinnesin kirjassa, kohdassa "typerin suomenkielinen sana".
Ettei olisi ollut pisin ?

makew sanoi:
Toden totta. Varsinkin tämän sanan väärinkäyttö, kun pitäisi sanoa esim.: "Kuka soitti siinä bändissä?, niin sanotaan: Ketä soitti siinä bändissä?.
Todellakin massiivisen ärsyttävää:jahas:

Mutta, mutta. Useimmilla jotka näin puhuvat, ei ole aavistustakaan siitä että he puhuvat "väärin". Itsekin olen alueelta jossa sanotaan ketä. Muutin Hämeenlinnaan jossa sanotaan kuka, ja sain kuulla kielioppivirheestäni. Enkä todellakaan tajunnut että "ketä" on jotenkin väärin.

Keksitty esimerkki:

Minä: Yks äijä ketä oli sitäsuntätä...
Kaveri: Kuka!
Minä: No yks äijä.
Kaveri: Ei kun se on kuka, ei ketä.
Minä: ???

Nykyään olen oppinut puhumaan oikein. :)

Ja muistaakseni suomen kielen pisin yhdyssana on lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas.

Powerhousu sanoi:
Mutta, mutta. Useimmilla jotka näin puhuvat, ei ole aavistustakaan siitä että he puhuvat "väärin". Itsekin olen alueelta jossa sanotaan ketä. Muutin Hämeenlinnaan jossa sanotaan kuka, ja sain kuulla kielioppivirheestäni. Enkä todellakaan tajunnut että "ketä" on jotenkin väärin.

Keksitty esimerkki:

Minä: Yks äijä ketä oli sitäsuntätä...
Kaveri: Kuka!
Minä: No yks äijä.
Kaveri: Ei kun se on kuka, ei ketä.
Minä: ???

Nykyään olen oppinut puhumaan oikein. :)

Ja muistaakseni suomen kielen pisin yhdyssana on lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas.

Totta. esim. Porin suunnalta tulevat sanovat usein: Ketä. Missä muissa kunnissa puhutaan näin? Turussa?

makew sanoi:
Totta. esim. Porin suunnalta tulevat sanovat usein: Ketä. Missä muissa kunnissa puhutaan näin? Turussa?

Muista en tiedä, mutta Forssan seudulla ainakin, josta itse olen kotoisin.

Eikös tämä "Ketä" ole Turun murteen perisynti? (onpas siinäkin ruma sana, perisynti)

demari on ehdottomasti rumin sana. Tai sitten se pidempi versio.

dmv sanoi:

Samaa mieltä! Miten voikin olla jokin niin pieni mutta niin ärsyttävä sana. Ja miten ne toiset ei koskaan kuule sitä väärinkäyttöään, välittämäsestä nyt puhumattakaan... :curs: Toinen aika hyvä ehdokas vois olla rupisammakko tai jo mainittu uloste...

Powerhousu sanoi:
Höpöhöpö. Suomen kielessä yhdyssanoilla ei ole teoriassa maksimipituutta. Se vaan vaatii kekseliäisyyttä. Esim tuota yhdyssanaa saa melko helposti jatkettua:

hävittäjälentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilaskuntayhtymä

Tomi sanoi:
Suomen kielessä yhdyssanoilla ei ole teoriassa maksimipituutta. Se vaan vaatii kekseliäisyyttä.
Pitää paikkansa. Teoriassa osia voi olla kuinka paljon tahansa, joten yhdyssanojen pituutta rajoittaa lähinnä mielikuvitus.

Mitä tulee siihen 'ketä' -sanaan, niin sehän on yleiskielessä 'kuka' -sanan partitiivi, mutta sitä tosiaan käytetään noissa tietyissä länsimurteissa (puhekielessä siis) 'kuka' -sanan paikalla...

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom