Suomen parhaat kaupungit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reinzell
  • Aloitettu Aloitettu
1. Helsinki ja perustelut löytyy noista kahdesta kuvasta.

2. Voisi olla Tampere ja

3. Hanko kesäisin.

Liitteet

• 1a-kapyla.jpg
    1a-kapyla.jpg
    123,4 KB · Katsottu: 302
  • kumpula_medium.jpg
    kumpula_medium.jpg
    71,2 KB · Katsottu: 383
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kotka on ihan mukava kaupunki, mutta siitä huomaa liian selvästi sen, että se on tyhjenevä kaupunki. Tai siis se näyttää siltä, että siellä asuisi 5-kertaa enemmän ihmisiä kuin oikeasti asuu. Keskusta on aika tyhjä eikä siellä ole hirveästi palveluja(vaikka Pasaati sinne tulikin). Se on vähän kuin Lahti ilman TRIO:a ja Sokosta. Jokainen voi kuvitella mitä se on.

Lyhyen tai vähän pidemmän tunnustelun pohjalta:

+merkkiset kaupungit:

Tampere:
-Ympäristöltään, kooltaan ja tunnelmaltaan erittäin mukava ja kompakti kokonaisuus. Kuten ei mikään Suomen kaupungeista, myöskään Tampere, hurmaa arkkitehtoorisilla saavutuksilla. Itse kuitenkin pidän tästä kokonaisuudesta, erityisesti kesällä. Keskustasta pääsee konkreettisesti maalle alta aikayksikön. Tosin niin pääsee melkein kaikissa muissakin. Miinuksia ei tule muusta kuin suomirokin runsaasta esiintymistiheydestä.

Turku:
-Mukavia ihmisiä ja sijaitsee myöskin kauniissa ympäristössä. Turkussa on aina ollut hyvä meininki kun siellä olen oleskellut. Etenkin kesällä Turku on yksi Suomen parhaita paikkoja (kaupungeista).

Porvoo, Tammisaari ja Hanko (Vanha Rauma):
-Sympaattisen viehättäviä kesäkaupunkeja joissa voi vaan kävellä edes ja takaisin.

Maarianhamina (kesäisin):
-Kuten yllä mainitut. Tykkään kävellä edestakaisin ja haistella tunnelmia. Ei tarvitse olla edes mitään tekemistä.

Helsinki:
-Merenranta tekee aina hyvää mille tahansa kaupungille. Helsigissä ei ole varsinaista suurkaupungin tuntua ja etenkin keväisin paikka on kuin Neuvostoliitto. Muistan paluuni huhtikuun alussa Riosta suoraan Stadiin ja sen ahdistuksen tunteen kun luulin saapuneeni Albaniaan.

Neutraalit:

Kuopio:
-Liian pieni ollakseen suuri ja päinvastoin. Savolaiset ihmiset ovat leppoisia mutta sietämättömiä. Jos Kuopiossa asuisi pelkästään savolasia olisin tullut hulluksi jo viisi vuotta sitten. Asumisen kannalta liian kaukana Helsinki-Turku-Tampere -kolminaisuudesta.

Jyväskylä:
-Kuten Kuopio, mutta ei ihan niin kaukana, eikä siellä ole myöskään niin paljon savolaisia.

Joensuu
-No comments

-merkkiset:

Pori, Rauma ja Lahti:
-Kokonaisuudessaan kenties koko Suomen kolme ankeinta kaupunkia. Tylsiä, ankeita ja juntteja. Amismeininkiä (kliseenä) mitenkään väheksymättä; kuvaa se täydellisesti näitä kolmea.

Maarianhamina (talvisin):
-Täysin kuollut. Romanttista voisi olla asuminen pienessä mökissä, kalastaa jäiden seassa, haista kalalle villapaita päällä ja juoda viskiä kaminan tai takkatulen lämmössä tuulen tuivertaessa ulkona.

Pohojaanman kaupungit:
-Pitkähkönkään oleskelun aikana en oppinut sietämään pohojalaisia juntteja. Omaan silti monia ystäviä jotka ovat loistotyyppejä taustastaan huolimatta, mutta heitä onkin vähän sivistetty muualla. Kaupungit ovat samaa sarjaa ja muutoinkin on liian tasaista.

Kokonaisuudessaan Suomen kaupungit tuntuvat (nyt kun asiaa vähän pohdin) melko ankeilta. Arkkitehtuuria ei ole ja melkein kaikki kulminoituu kesään ja vesistöihin. Sääli, että historia ei ole antanyt meille mahdollisuutta saavuttaa loistoa ja korkeampaa kaupunkikulttuuria. 60-, 70- ja 80- lukujen rakentaminen on suoraan Itä-Saksasta tai Neuvostoliitosta. Nykyään on muotia muuttaa pellolle, juuri kaupungin ytimen ulkopuolelle ja rakentaa sinne omakotitalo 400m2 tontille niin, että ruohonleikkuria ei joko tarvita tai sitten se ei mahdu oman ja naapurin talon välistä.

Ulkomaisin silmin näkisin Suomen parhaimmillaan luonnon, hiljaisuuden, tyhjyyden ja kauneuden kautta. Nämä kaikki toimivat kaikkina vuodenaikoina. En jaksaisi innostua kovinkaan monesta suomalaisesta kaupungista mitenkään erityisesti. Samansuuntaisi kommentteja olen kuullut valtaosalta ulkomaisista vieraistani.

Niin mä muutankin. Turku on paska paikka, perustuu muuten liki elinikäiseen kokemukseen. Eikä tuommoista kommenttia wannebe-turkulainen pystykään käsittämään.
Mikä ihmeen wannabe-turkulainen? Mun mielestä Turussa ei ole mitään vikaa, vaikka olen täällä itsekin yli 15 vuotta jo asunut. Kerro sitten lähes elinikäisellä Turku-kokemuksella varustettuna yksilönä mikä täällä on niin perseestä, jota yli 15 vuotta täällä asunut ei vielä pysty ymmärtämään?

Turkulainen kirjoitetaan muuten pienellä. Vink, vink.
Tarkoitinkin Turkulaista käsitteenä. Tai vaikka olisin kirjoittanut sen boldatulla, se ei muuttaisi asiaa mihinkään suuntaan.

Mun mielestä Helsinki ei ole perseestä, eikä Tamperekaan, vaikken kummassakaan ole asunut tahi syntynyt.

Asuu täällä pitkään, niin ehkä ymmärtää, ehkä ei.

Hei, jos et sä pärjää turussa niin et pärjää kyllä missään!

Tampere on maisemiltaan hyvin miellyttävä paikka ja siellä on Särkänniemi ;)

Hei, jos et sä pärjää turussa niin et pärjää kyllä missään!
En olis noin varma, kun et edes tunne mua. Ja mitä tuohon nigsterin kysymykseen tulee, vähän kaikki täällä vituttaa. Mä olen viettäny muksuna kesät talvet muutamissa eri kaupungeissa, jopa ulkomailla, ja voin mielipiteenä sanoa Turun olevan erityisesti ihmisten suhteen tylyin paikka. On täällä pirun mukaviakin, suurin osa kavereista täältä suunnalta, mutta ulkopuolisten ei-tuttujen suhteen en ole koskaan vihannut yhtä paljon ketään muita kuin Turun seudun populaa. Ja vertailukohteet eivät perustu mihinkään kahden päivän lomareissuun idyllisessä pikkukylässä tjms. Sitten on vielä rumaksi rakennetut alueet, mutten niistä nyt lähde väätämään kättä, sillä ne ovat pikkuseikkoja ja niitä löytyy kaikkialta.

Enkä ole ylistämässä Hesaa tai muitakaan isompia kaupunkeja, vaikka mahdollisesti muutan ensin mainittuun syksyllä, koska sen/niiden viihdyttävyys jää vielä nähtäväksi. Katsotaan olenko vuoden päästä haukkumassa sitten pk-seutua. Kattellaan ja kitistään...

Ja nyt perustelin edes jossain määrin, joten saanko pitää mielipiteeni?

Lahti:
-Kokonaisuudessaan kenties koko Suomen kolme ankeinta kaupunkia. Tylsiä, ankeita ja juntteja. Amismeininkiä (kliseenä) mitenkään väheksymättä; kuvaa se täydellisesti näitä kolmea.
Viikonlopun amikset tulevat Nastolasta, Orimattilasta, Kärkölästä (Järvelä) ja kenties Heinolasta.

EDIT: Sun nimimerkki on eräs alue Lahessa, pahoittelen.

Viikonlopun amikset tulevat Nastolasta, Orimattilasta, Kärkölästä (Järvelä) ja kenties Heinolasta.

No kyllä noita on täällä Lahessa ihan omastakin takaa. Tosin ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole.:thumbs:

Pitää muuten paikkansa, nyt kun tarkemmin ajattelen. Kyseisen mäen päällä olevassa valoristeyksessä muistan tulleeni peräänajetuksi...

Jostain syystä lähes kaikki kaupungit, joissa ei ole yliopisto- tai korkeakoulukulttuuria, ovat näyttäytyneet itselleni sisäänpäinkääntyneinä ja kuppikuntaisina. Yllä mainitut kylät myöskin. Vieläkö muuten Heinolassa jyrää?

Toi on hauska kun Rollolaiset aina vetää ton siltakuvan ja kertovat miten kiva kaupunki on. Mitä hiton väliä tuolla sillalla on?

Sillä on sellaista väliä, että se on aika pirun hieno silta. Ootko nähny livenä pimeällä, kun jätkänkynttilän valot loistaa sinistä taivasta vasten.. mikäs sen hienompaa ..ooh:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom