Suomen oikeuden järjettömät tuomiot

Mikkelin läänillä oli ainakin, vanhassa osassa. Oisko Sörkässäkin jossain osissa ollut. Ei nämä Japi ole mitään salaliittoteorioita, vaan puhdasta faktaa elämän varrelta, jos joskus kirjoittaisin kirjan ni moni hämmästyisi.

No paljasta nyt vähän faktoja vuosien varrelta kuinka olet päätynyt tulokseen että päällystöpoliisit ovat rikollisia kaikki, ihan sama ku mä huutelisin täällä että sä olet fiksu jätkä, eihän sitä kukaan usko jos ei lähteitä laiteta esiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288550387206.html

14-vuotias raiskattiin asunnossa Helsingissä – tuli raskaaksi

Helsinkiläismies raiskasi asunnossaan 14-vuotiaan tytön uhkaamalla tappaa tytön ellei tämä suostu seksiin.
Helsingin hovioikeus pysytti voimassa käräjäoikeuden miehelle langettaman tuomion. Mies tuomittiin raiskauksesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta väärennöksestä, kahdesta huumausainerikoksesta ja varkaudesta kahdeksi vuodeksi vankilaan.

Tuomio on kahdella tapaa erikoinen. Toisaalta miehen aikaisempi rikollisuus aiheutti sen, että tuomiossa käytettiin koventamisperustetta.

Toisaalta hänen tuoreempia tuomioitaan käytettiin rangaistuksen alentamisen perusteena. Tuomiota alentavana seikkana otettiin huomioon se, että mies oli syyllistynyt raiskaukseen ja lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön ennen kuin hänet oli tuomittu vankeusrangaistuksiin ryöstöstä, vahingonteosta ja törkeästä varkaudesta. Nämä aikaisemmat, tuoreet tuomiot otettiin huomioon rangaistusta alentavana seikkana.

Nyt 27-vuotias joutuu maksamaan tytölle 10 000 euroa kärsimyksestä, 4000 euroa tilapäisestä haitasta ja 2000 euroa kivusta ja särystä.

Tyttö tuli raiskauksen seurauksena raskaaksi, mikä lisäsi hänen kärsimyksiään ja heikensi pahoin henkistä hyvinvointia. Raskaus keskeytettiin.

Tytön äiti kertoi oikeudessa, että asian käsitteleminen on ollut traumatisoituneelle tytölle hyvin vaikeaa.

Ei ihan mahdu mun kallooni, mitä helvetin alentamisperusteita noi on? Mitä toi rangaistus käytännössä tarkoittaa: vuosi kiven sisässä, hyvällä säkällä osa avovankilassa. Ja korvaukset hoitaa luultavasti veronmaksajat. Ilmeisesti tapon uhkauksesta ei tuomita, jos se on osa raiskausta? Kyllä laki ja oikeus on kaksi niin vitun eri asiaa.

[venom];4094200 sanoi:
Ei ihan mahdu mun kallooni, mitä helvetin alentamisperusteita noi on?

6 § (8.8.1997/751)

Aikaisemmin tuomitun vankeusrangaistuksen huomioon ottaminen

Jos ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomittua syytetään hänen ennen tämän rangaistuksen tuomitsemista tekemästään muusta rikoksesta, voidaan aikaisempi ehdoton vankeusrangaistus ottaa uutta rangaistusta määrättäessä kohtuuden mukaan huomioon rangaistusta alentavana tai lieventävänä seikkana. Uudesta rikoksesta voidaan myös tuomita laissa sille säädettyä vähimmäisaikaa lyhyempään vankeusrangaistukseen tai katsoa aikaisempi rangaistus riittäväksi seuraamukseksi myös myöhemmin käsiteltäväksi tulleesta rikoksesta.

Tuomiossa on ilmoitettava, mikä aikaisempi tuomio tai mitkä aikaisemmat tuomiot on otettu huomioon rangaistusta tämän pykälän mukaan mitattaessa

6 § (8.8.1997/751)

Jos ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomittua syytetään hänen ennen tämän rangaistuksen tuomitsemista tekemästään muusta rikoksesta, voidaan aikaisempi ehdoton vankeusrangaistus ottaa uutta rangaistusta määrättäessä kohtuuden mukaan huomioon rangaistusta alentavana tai lieventävänä seikkana. Uudesta rikoksesta voidaan myös tuomita laissa sille säädettyä vähimmäisaikaa lyhyempään vankeusrangaistukseen tai katsoa aikaisempi rangaistus riittäväksi seuraamukseksi myös myöhemmin käsiteltäväksi tulleesta rikoksesta.

Tuomiossa on ilmoitettava, mikä aikaisempi tuomio tai mitkä aikaisemmat tuomiot on otettu huomioon rangaistusta tämän pykälän mukaan mitattaessa

Ymmärsin kyllä mitä tuolla tarkoitetaan, mutten ymmärrä edelleenkään, miksi aikaisemmat rikokset lieventää rangaistusta. Tässähän on kyse "määräalennuksesta". Tuo 2 vuotta ei myöskään varmasti ole minimirangaistus, oli sitten mitä tahansa lieventäviä asianhaaroja. Ihmetyttää oikeasti millaiset ihmiset näistä rangaistuksista päättää, kun tuollainen sairas paskiainen halutaan päästää mahdollisimman helpolla.

6 § (8.8.1997/751)

Osaako kukaan selittää miksi helvetissä tällainen täysin järjenvastainen pykälä on olemassa? Onhan täysin ilmiselvää että asian pitäisi olla päinvastoin, eli että taparikollisen osoittama soveltumattomuus yhteiskuntaan olisi peruste rangaistuksen koventamiselle eikä lieventämiselle? Mikä ihme on ollut perusteena kun tällainen laki on säädetty? Tämä on ehdottomasti yksi typerimmistä asioista joista olen koko elämäni aikana kuullut.

Osaako kukaan selittää miksi helvetissä tällainen täysin järjenvastainen pykälä on olemassa? Onhan täysin ilmiselvää että asian pitäisi olla päinvastoin, eli että taparikollisen osoittama soveltumattomuus yhteiskuntaan olisi peruste rangaistuksen koventamiselle eikä lieventämiselle? Mikä ihme on ollut perusteena kun tällainen laki on säädetty? Tämä on ehdottomasti yksi typerimmistä asioista joista olen koko elämäni aikana kuullut.
Tuossa taustalla on karkeasti sanottuna ajatus siitä, että rangaistukseen eivät saisi vaikuttaa muut seikat kuin se tuomittava teko sinällään. Jos minä syyllistyn rikoksiin A ja B ja veljeni Jonne tekee samat temput toisaalla, tuomion pitäisi tulla näistä rikoksista samoilla säännöillä riippumatta siitä missä vaiheessa kumpikin meistä jää kiinni, ja missä järjestyksessä jutut etenevät käräjille. Jos minä narahdan molemmista kerralla ja ne ovat samaan aikaan käräjillä, saan paljousalennusta. Jos Jonne narahtaisi teosta B vasta kun on jo saanut tuomion jutusta A, velipoika saisi yhteenlaskettuna kovemman tuomion kuin minä ilman tuota pykälää. Tämähän olisi Jonnen mielestä toki kovasti epäreilua, koska syyllistyimme samoihin tekoihin. Yhtenäisrangaistusjärjestelmä perustuu kokonaisuuden tarkastelulle, monta pikkurikosta ei ole yhtä paha kuin yksi iso alenevan moitelisän periaattella. Vastaavasti on katsottu että on vähemmän tuomittavaa hairahtaa kaidalta polulta ja tehdä rikokset A ja B ennen kuin parantaa tapansa, kuin tehdä rikos A, istua siitä tuomio ja tästä korjaavasta toimenpiteestä huolimatta hairahtaa uudestaan rikokseen B.

En välttämättä yhdy ylläolevaan, mutta kunhan nyt vastasin kysymykseen.

^ Tuon takia paljousalennus pitäisi poistaa ja jokaisen rikoksen tulisi lisätä kokonaistuomiota. Taparikolliset pysyvästi telkien taakse tai mullan alle. Mullan alle siirtäminen olisi taloudellisesti edullisinta, hirttoköyteen ei paljon rahaa kulu ja sitä voidaan käyttää monta kertaa uudelleen.

Tuossa taustalla on karkeasti sanottuna ajatus siitä, että rangaistukseen eivät saisi vaikuttaa muut seikat kuin se tuomittava teko sinällään. Jos minä syyllistyn rikoksiin A ja B ja veljeni Jonne tekee samat temput toisaalla, tuomion pitäisi tulla näistä rikoksista samoilla säännöillä riippumatta siitä missä vaiheessa kumpikin meistä jää kiinni, ja missä järjestyksessä jutut etenevät käräjille. Jos minä narahdan molemmista kerralla ja ne ovat samaan aikaan käräjillä, saan paljousalennusta. Jos Jonne narahtaisi teosta B vasta kun on jo saanut tuomion jutusta A, velipoika saisi yhteenlaskettuna kovemman tuomion kuin minä ilman tuota pykälää. Tämähän olisi Jonnen mielestä toki kovasti epäreilua, koska syyllistyimme samoihin tekoihin. Yhtenäisrangaistusjärjestelmä perustuu kokonaisuuden tarkastelulle, monta pikkurikosta ei ole yhtä paha kuin yksi iso alenevan moitelisän periaattella. Vastaavasti on katsottu että on vähemmän tuomittavaa hairahtaa kaidalta polulta ja tehdä rikokset A ja B ennen kuin parantaa tapansa, kuin tehdä rikos A, istua siitä tuomio ja tästä korjaavasta toimenpiteestä huolimatta hairahtaa uudestaan rikokseen B.

En välttämättä yhdy ylläolevaan, mutta kunhan nyt vastasin kysymykseen.
Mutta miksi se paljousalennus on voimassa silloinkaan kun kerralla tuomitaan? Siis mistä ihmeestä tulee se ajatus, että teko on vähemmän moitittava jos tekijä on lisäksi syyllistynyt muihin rikoksiin? Kun kaiken järjen mukaan taparikollisuus tekee kustakin yksittäisestäkin teosta enemmän tuomittavan kuin jos ne teot todella olisivat vain yksittäisiä hairahduksia muuten kunnollisen ihmisen elämässä. Eli mistä ihmeestä on keksitty tämä että taparikollisen pitää saada rikoksistaan pienempi tuomio kuin kunnon ihminen saisi vastaavista yksittäisistä rikoksista? Tämähän on siis täysin päinvastoin kaikkea järkevää ajattelua. Miksi rikosten tekemisestä palkitaan?

En siis tarkoita että sinun tai kenenkään pitäisi puolustaa tätä käytäntöä, kunhan joku edes osaisi vähän selittää että mitä helvettiä niiden vajukkien mielessä on liikkunut jotka ovat nämä lait aikanaan säätäneet. Kai tässä joku ajatus on ollut taustalla?

En siis tarkoita että sinun tai kenenkään pitäisi puolustaa tätä käytäntöä, kunhan joku edes osaisi vähän selittää että mitä helvettiä niiden vajukkien mielessä on liikkunut jotka ovat nämä lait aikanaan säätäneet. Kai tässä joku ajatus on ollut taustalla?
No jatketaan meidän perheen asioilla. Minä pöllin joka viikonloppu auton alle, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, maksimi 1 v 6kk. Jonne taas kännispäissään silloin tällöin puukottaa, tappo, vähintään kahdeksan vuotta. Jonne jää kahden tapon jälkeen kiinni ja saa kahdeksan vuotta per henki, minä jään puolen vuoden jälkeen kiinni ja saan vuoden per auto. Yhteenlaskettuna minä olen perheen kovin rikollinen. Yhteiskunnalle kahden tappaminen on kuitenkin katsottu huonommaksi hommaksi kuin parkkipaikallinen autoja. Monta pikkupahaa ei ole yhtä paha kuin iso paha. Paljousalennuksessa on sekin näkökulma, että jos olen keräillyt tarpeeksi paljon käyttörikoksia, minun on ihan sama tappaa joku, koska istun kuitenkin loppuikäni. Yhteisrangaistuksessa ankarin enimmäisrangaistus ratkaisee maksimin, jolloin kovemman rikoksen pelotevaikutus edes jossain määrin säilyy.

No kahden ihmisen tappamisesta kuuluisikin istua loppu elämänsä vankilassa tai mieluummin saada kuolemantuomio. Silloin kun ei puhuta väkivaltarikoksista niin jollain tavalla ehkä ymmärrän tuon logiikan. Ihmiselle on hyvä antaa mahdollisuus parantaa tapansa. Mutta kaikissa väkivaltarikoksissa pitäisi aina olla niin että useampi rikos tarkoittaa kovempaa tuomiota jokaisesta yksittäisestäkin rikoksesta. Eli esim 2kk linnareissun arvoinen pahoinpitely muuttuisikin puolen vuoden kakuksi jos kaveri syyllistyisi toiseen vastaavaan. Eli kaksi tällaista tekisi sitten yhteensä vuoden linnaa. Ja aika äkkiä sitten saisi tosiaan sulkea pysyvästi pois yhteiskunnasta nämä väkivaltaiset sosiopaatit. Tai mieluummin tosiaan tappaa ne, koska se tulee halvemmaksi.

Miten voi..?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032216725719_uu.shtml

Perheen äiti joutui töiden takia olemaan usein poissa kotoa ja perheen isä oli lasten kanssa paljon. Silloin leikittiin isän keksimiä leikkejä. Ne kuuluivat lasten arkeen viikoittain. Lapset ajattelivat, että kyseessä on leikki. Pikku hiljaa lapset alkoivat miettiä, miksei naapurissa tehdä näin.

Isä ei kieltänyt lapsia kertomasta siitä, mitä tapahtui äidin ollessa poissa kotoa.

- Hän oli saanut lapset hallintaansa ilman lahjomista tai uhkailua. Lapset kuvittelivat, että se mitä tapahtui, oli normaalia, äiti kertoo.

Näitä leikkejä leikittiin melkein kymmenen vuotta. Käräjäoikeus totesi tuomiossaan hyväksikäyttöjen alkaneen, kun vanhin lapsista oli kuusivuotias ja nuorin vuoden.

10 vuotta käyttänyt lapsia ja vauvoja hyväksi ja 2 vuotta ehdollista?

No jatketaan meidän perheen asioilla. Minä pöllin joka viikonloppu auton alle, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, maksimi 1 v 6kk. Jonne taas kännispäissään silloin tällöin puukottaa, tappo, vähintään kahdeksan vuotta. Jonne jää kahden tapon jälkeen kiinni ja saa kahdeksan vuotta per henki, minä jään puolen vuoden jälkeen kiinni ja saan vuoden per auto. Yhteenlaskettuna minä olen perheen kovin rikollinen. Yhteiskunnalle kahden tappaminen on kuitenkin katsottu huonommaksi hommaksi kuin parkkipaikallinen autoja. Monta pikkupahaa ei ole yhtä paha kuin iso paha. Paljousalennuksessa on sekin näkökulma, että jos olen keräillyt tarpeeksi paljon käyttörikoksia, minun on ihan sama tappaa joku, koska istun kuitenkin loppuikäni. Yhteisrangaistuksessa ankarin enimmäisrangaistus ratkaisee maksimin, jolloin kovemman rikoksen pelotevaikutus edes jossain määrin säilyy.

Et mielestäni vieläkään vastannut kysymykseen. Tiedät lakitekstit mutta Mattih3 kysyi perustetta sille että millä perusteilla paljousalennuksesta on alunperin päätetty? Ylläoleva esimerkki ei ole validi koska lasket yhteen moottorikulkuneuvon käyttövarkauden maksimituomioita mutta taposta minimejä.

Paljousalennus on typerä. On totta että pienemmän vahingon aiheuttanut voi saada suhteettoman pitkän tuomion verrattuna yksittäisen rikoksen tekijään. Jos on monta päällekkäistä rikoksia, niistä pitäisi kuitenkin mielestäni antaa vähintään minimituomioiden yhteenlaskettu summa. Jos minimiä ei ole asetettu, tuomari luonnollisesti käyttää harkintavaltaansa joka perustuu rikosten keskinäiselle vertailulle, oikeuskäytännölle. Minusta on ongelma se, että pääasiassa verrataan vain tietyn rikoksen eri asteita kun pitäisi verrata eri rikoksia keskenään.

Minusta ongelma on se, että Suomen oikeuslaitos ei tee rikollisista kelvollisia, vaarattomia kansalaisia (rikolliset uusii rikoksensa kovalla prosentilla) ja se, että kun edellinen tiedostetaan, ei silti tajuta laittaa niitä kiven sisään pitkäksi aikaa.

On se kumma, että esim. jostain rattijuoppoudesta valitetaan ja pidetään mekkalaa (ihan syystä kyllä), mutta esim. väkivaltarikollisista ei vaikka aiheuttavat paljon enemmän harmia kunnollisille ihmisille.

Jätänpä nyt kommentoimatta millaisia ihmisiä nämä väkivaltarikolliset ovat, koska joku ressukka varmaan kitisisi siitä. Rikollisethan kitisee siitäkin, kun joutuvat ulostamaan ämpäriin. Oh dear, kamalaa. Pahoinpitelet toisen ja paskot ämpäriin kuukauden ajan. Kamalaa. Hirveää. Onko nää jotain n//tih/moja?

Näitä leikkejä leikittiin melkein kymmenen vuotta. Käräjäoikeus totesi tuomiossaan hyväksikäyttöjen alkaneen, kun vanhin lapsista oli kuusivuotias ja nuorin vuoden.[/I]

10 vuotta käyttänyt lapsia ja vauvoja hyväksi ja 2 vuotta ehdollista?
Teot jatkuivat kymmenen vuotta ja mies tuomittiin ensikertalaisena. Siis ei vain nyt uppoa millään mun logiikkaani. Oon tästä samasta valittanut ennekin, mutta siis mun järjelläni ajatellen ensikertalainen = yhden kerran rikoksen tehnyt. Mutta nyt se onkin ensikertalainen = yhden kerran kiinni jäänyt. Siis ei saatana.

Totta. Mielestäni on hyvä asia, että hyväksikäyttötapaukset katsotaan yksilöinä, sillä niitäkin on laidasta laitaan. Mutta tuossa ei ole mitään epäselvää, ei missään suhteessa.

Muita lapsia on alistettu ja pakotettu tyydyttämään miehen viikoittaisia haluja. Muiden lasten kanssa mies ei ole ollut yhdynnässä.

Miksei tuomittu raiskauksesta? 1- tai 6-vuotias tuskin on perillä mistään alistusleikeistä.

- - - Updated - - -

e. Tai kymmenenvuotias, en lukenut tarkkaan. Ei sillä väliä.

Kannattaa palstan poliisisetien ja tätien kattoa eilinen konstruktio jimiltä, siinä nähdään kuka on kuvitellut niitä salaliittoteorioita ja soputuomioita ja tuomioita ilman todisteita, käy asiat hyvin selväksi mitä Suomessa tapahtuu ku poliisi ja syyttäjä ja tuomari sopii asioita ja ihmisiä tuomitaan ilman todisteita.

- - - Updated - - -

korjaus, rekonstruktio on sen ohjelman nimi.

Rekonstruktio on ohjelmana kyllä aikamoinen vitsi... :D
Varsinkin juuri eilinen jakso. Oli lähes hellyttävää katsella kun kaksi viisasta oli lyönyt päänsä yhteen ja suut mutrussa "todistelivat" teorioitansa.

Sivusilmällä seuraten kohokohta oli se, kun päähenkilöt lähtivät testaamaan voiko autolla ajaa paikasta A paikkaan B ja takaisin 50 minuutissa... Kesäkelillä se näytti hupsistakeikkaa onnistuvan, mutta sitten keksittiin että oikeiden tapahtumien aikaan olikin TALVIRAJOITUKSET.. Eihän talvisella motarilla voi ajella yli 100km/h, sillä sehän on nopeuden kattorajoitus. Inhimillisesti ajaa sen yli, sillä sehän on vastoin lakia. LoL.

Pakko myöntää että hieman odotin ko. sarjaa, mutta 1,5 jaksoa nähneenä uskallan sanoa että juosten kustu & ohjelmapaikan haaskausta.

http://yle.fi/uutiset/rikosuutisointi_jattaa_taustat_piiloon/6561082

Rekonstruktio on ohjelmana kyllä aikamoinen vitsi... :D
Varsinkin juuri eilinen jakso. Oli lähes hellyttävää katsella kun kaksi viisasta oli lyönyt päänsä yhteen ja suut mutrussa "todistelivat" teorioitansa.

Sivusilmällä seuraten kohokohta oli se, kun päähenkilöt lähtivät testaamaan voiko autolla ajaa paikasta A paikkaan B ja takaisin 50 minuutissa... Kesäkelillä se näytti hupsistakeikkaa onnistuvan, mutta sitten keksittiin että oikeiden tapahtumien aikaan olikin TALVIRAJOITUKSET.. Eihän talvisella motarilla voi ajella yli 100km/h, sillä sehän on nopeuden kattorajoitus. Inhimillisesti ajaa sen yli, sillä sehän on vastoin lakia. LoL.

Pakko myöntää että hieman odotin ko. sarjaa, mutta 1,5 jaksoa nähneenä uskallan sanoa että juosten kustu & ohjelmapaikan haaskausta.

http://yle.fi/uutiset/rikosuutisointi_jattaa_taustat_piiloon/6561082

Sivusilmällä kattelin samaa. Mutta sitten kun oltiin perillä ja testattiin mahtuuko kaksi autoa rinnakkain tielle (poliisi kun oli todistanut ettei mahdu) niin ei enää otettukaan talvikelejä (ja mahdollisesti lumipenkkojen vuoksi kaventunutta ajorataaa huomioon), vaan sanottiin että kyllähän tähän mahtuu. Hmmmm...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom