Originally posted by Dopey
... Se, miksi USAssa on ziljoona ukkoa jotka näytöstyyliin voittais jonkun suomenmestaruuden johtuu siitä että laji on niin suosittu edelleen siellä. Kisoja on pieniä, keskisuuria ja isoja joka puolella ja niissä on paljon ennenkaikkea osallistujia. Kynnys nousta lavalle on pieni koska ilmapiiri on kannustava vaikkei kovin iso tai kireä olisikaan. Jos ammattilaiseksi pääsee niin sillä voi oikeasti elää (vaikkei niin hyvin kuin moni huipulle pyrkivä luulee) etenkin jos naamaa kehtaa painaa lehteen ja nuoret poitsut jahtaa Artsin viitoittamaa unelmaa: pokaalit kisoista kainaloon ja Hollywoodiin hymyilemään. Suomessa taas kisaajia ei ole kuin kourallinen vaikka salit on pullollaan ukkoja joilla olis edellytyksiä lajiin. ...
Itse olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Kun rupeaa miettimään, melkein kaikissa muissa lajeissa paitsi kehonrakennuksessa (siis Suomen tilanteesta puhun nyt) voi kilpailla jo hieman lyhyemmän harrastusajan jälkeen. Suomessa tuntuu että on pakko olla SM-tason kaveri että kehtaa nousta lavalle. Olisi hienoa jos kehonrakennuksen arvostus nousisi, järjestettäisiin enemmän eritasoisia kisoja ja saataisiin porukka innostumaan kilpailemisesta. Näin varmasti nousisi koko kehoskenen taso verrattuna muiden maiden tasoihin, ja enemmän ukkoja nousisi pinnalle. Jotenkin ei tunnu oikealta että Savolaisen Markon tasoinen kaveri joutuu kamppailemaan rahoitusongelmien kanssa, kun taas joku Hasselhoffin Pallo joka pelaa 4.divarin toiseksi viimeisestä paikasta saa vaikka mitä avustuksia. :(
On se vaan niin järjettömän vaikeaa uskoa. Itse treenaan tällä hetkellä 6 kertaa viikossa, 30-60 minuuttia kerrallaan. Jos ei tarttis töissä käydä niin varmaan pari-kolme kertaa treenaisin joka päivä. Natuna.