Suomen Energiayhtiö Oy?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Minäkin vaihdoin tuohon kyseiseen firmaan. Vähän alkoi jännittää sen jälkeen kun oli nauhoitettu se suostumus puhelimitse. Vaihtavat vielä kysymykset nauhaan ja luovutan kohta koko omaisuuteni jollekin huijarille :(

Onko teille, jotka vaihdoitte Suomen Energiayhtiöön, tullut joku vahvistus siirrosta? Minulle lupasivat kahden viikon kuluessa sopimuspaperit mutta ei ole näkynyt. Sähköä kuitenkin tulee, joten ei hätää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieman kadun jo näin yön yli ajateltuani. Haiskahtaa keinottelulta, kun tuolla puljulla ei ole edes voimalaitoksia Suomessa ja onkohan Ruotsissakaan... Kummastuttaa myös etteivät suostuneet esimerkiksi sopimusta ja hintatietoja lähettämään ilman suullista sopimusta, vaikka pyysin niitä itselleni ihmeteltäväksi ennenkuin teen mitään päätöksiä.
Lisäksi netistä löytyy firmasta hyvin vähän tietoa ja kotisivutkin ovat vähän juostenkustun oloiset.
Katsotaan nyt vielä minkälainen nivaska sieltä postissa tulee. Jos ei ole tarpeeksi vakuuttavan oloinen, niin pitäkööt sähkönsä.
 
Kaapeli sanoi:
Hieman kadun jo näin yön yli ajateltuani. Haiskahtaa keinottelulta, kun tuolla puljulla ei ole edes voimalaitoksia Suomessa ja onkohan Ruotsissakaan...

Eihän sillä ole mitään merkitystä yrityksen luotettavuuden kannalta omistavatko he voimalaitosta tai ei. Ei kaikilla muillakaan sähköntoimittajilla ole omaa voimalaitosta. Vähän sama jos epäilisi valion luotettavuutta sillä perusteella kun heillä ei ole omaa navettaa ja lehmiä.

Kaapeli sanoi:
Kummastuttaa myös etteivät suostuneet esimerkiksi sopimusta ja hintatietoja lähettämään ilman suullista sopimusta, vaikka pyysin niitä itselleni ihmeteltäväksi ennenkuin teen mitään päätöksiä.

Todella moni pyytää jostain kumman syystä aina kirjallisen tarjouksen, vaikka heille sanotaan että hinnat on kaikille samat ja voidaan ne vielä uudelleenkin kerrata tässä puhelimessa. Sitten jos näitä turhia tarjouksia ruvetaan kaikille lähettämään niin siitä koituu kuitenkin suhteettoman paljon lisätöitä ja kuluja myös.
 
suurimman säästön saat vaihtamalla esim:normi hehkulamput energian säästö lamppuihin.maksaa polttimet enemmän,mutta kuluttaa noin 20% normista.jos halogeenejä katossa ruuvaa jokatoinen pois..sullakin varmaan suurin osa sähköstä menee valaistuksen sitten kodinkoneisiin..
 
J@rno sanoi:
Eihän sillä ole mitään merkitystä yrityksen luotettavuuden kannalta omistavatko he voimalaitosta tai ei. Ei kaikilla muillakaan sähköntoimittajilla ole omaa voimalaitosta. Vähän sama jos epäilisi valion luotettavuutta sillä perusteella kun heillä ei ole omaa navettaa ja lehmiä.

Kyllä se syö sähkömyyjän kannalta minusta uskottavuutta, jos koko pulju ei omista mitään sähköntuotantoa eikä ole myöskään minkään sähköntuottajan edustaja, vaan koko toiminta perustuu puhtaasti hintakikkailuun.
Valio sentään jalostaa tuotteita ja myy ne omalla nimellään. Tuo Suomen Energiayhtiö ei oikeastaan myy muuta kuin sähkösopimuksen.
Ruotsissa tuon emoyhtiö oli saanut jotain huomautuksia paikallisilta viranomaisilta toiminnastaan. Lisäksi tuon sähköyhtiön sivut ovat todella amatöörimäisen näköiset ja netissä asiasta tiedustellessa selvisi myös, että yhtiön lähettämät niukat sopimuspaperit ja esitteet ovat jotain huonolla kopiokoneella sutaistuja viritelmiä.
Ei kyllä todellakaan herätä luottamusta.

J@rno sanoi:
Todella moni pyytää jostain kumman syystä aina kirjallisen tarjouksen, vaikka heille sanotaan että hinnat on kaikille samat ja voidaan ne vielä uudelleenkin kerrata tässä puhelimessa. Sitten jos näitä turhia tarjouksia ruvetaan kaikille lähettämään niin siitä koituu kuitenkin suhteettoman paljon lisätöitä ja kuluja myös.

Minusta se on erittäin fiksu vaatimus ja täysin oikeutettua, että tarjous saadaan kirjallisena, koska tällöin on mustaa valkoisella (jolloin tarjous on todistetusti virallinen ja lainvoimainen) ja voidaan tehdä todellisia hintavertailua omassa rauhassa sensijaan, että tehtäisiin päätöksiä ilman riittävää tietoa hektisen puhelinmyynnin aikana. Esimerkiksi minun puhelinmyyjäni ei osannut vastata kysymyksiin, kun häneltä yritin udella onko se 7% laskun kokonaishinnasta mukaanlukien kaikki kiinteät taksat vai vain itse sähkön hinnasta vai siirtohinnasta vai mistä. Haistoin nimittäin kusetuksen. Lisäksi en ehtinyt rauhassa vertailla koko hintoja omiin laskuihini.
Lisäksi löysin netistä myös tietoa, että joillekin oli yritetty myydä sähköä jopa kalliimmalla kuin alkuperäinen jakelija jonkun mukamas vanhentuneen hintatiedon takia, jolloin sopimus oli täytynyt purkaa. Mutta ei tietenkään kannata ottaa kirjallista tarjousta ja tehdä hintavertailua ajan kanssa rauhassa, koska kyllähän myyjään pitää aina luottaa 100%! :rolleyes:

J@rno sanoi:
Sitten jos näitä turhia tarjouksia ruvetaan kaikille lähettämään niin siitä koituu kuitenkin suhteettoman paljon lisätöitä ja kuluja myös.

Päivittäin postiluukusta tulee monta kiloa mitä erilaisimpia tarjouksia ja mainoksia aivan pyytämättäkin, joten ei se mikään hirveä kustannus luulisi olevan lähettää _pyynnöstä_ kiinnostuneelle asiakkaalle esite. Luulisi sen kuuluvan suorastaan asiakkaan perusoikeuksiin ja olevan firmalle vain etu, jos he tosiaan ovat sitä mitä väittävät olevansa ja puhtaat jauhot pussissa.
Epäilytti todella puhelinmyyjän vastaus "minulla ei ole valtuuksia lähettää mitään papereita ilman suullista sopimusta". Mitä ihmettä heillä oli salattavaa? Pitikö kauppa saada lyötyä lukkoon mahdollisimman nopeasti, jotta en ehtisi tekemään kunnollista hintavertailua, ottamaan selvää yhtiön taustoista ja käyttämään harkintaani? Kova kiire oli puhua asiakas pyörälle ja saada suullinen soppari aikaiseksi.
Jäi kyllä todella paskanmaku suuhun, kun unenpöpperöstäni tokenin ja rupesin ajan kanssa ajattelemaan asiaa puhelun jälkeen.
 
Kaapeli sanoi:
Kyllä se syö sähkömyyjän kannalta minusta uskottavuutta, jos koko pulju ei omista mitään sähköntuotantoa eikä ole myöskään minkään sähköntuottajan edustaja, vaan koko toiminta perustuu puhtaasti hintakikkailuun.
Valio sentään jalostaa tuotteita ja myy ne omalla nimellään. Tuo Suomen Energiayhtiö ei oikeastaan myy muuta kuin sähkösopimuksen.

Ne myy sähköä. Ostavat itse halvemmalla ja myyvät kalliimmalla. Samalla lailla kuin paikallinen k-kauppa ostaa litran maitoa hintaan x ja myy sen sinulle hintaan y. Samoin tuo yritys ostaa sähkön hintaan x ja myy hintaan y. Liiketoimintaa.

Miksi ihmeessä pitäisi olla itsellä sähköntuotantoa?

Kaapeli sanoi:
Ruotsissa tuon emoyhtiö oli saanut jotain huomautuksia paikallisilta viranomaisilta toiminnastaan. Lisäksi tuon sähköyhtiön sivut ovat todella amatöörimäisen näköiset ja netissä asiasta tiedustellessa selvisi myös, että yhtiön lähettämät niukat sopimuspaperit ja esitteet ovat jotain huonolla kopiokoneella sutaistuja viritelmiä.
Ei kyllä todellakaan herätä luottamusta.

En ota kantaa kun en tunne kyseistä yritystä. Toisaalta jos pyritään myymään sähköä halvemmalla kuin isot kilpailijat, niin tottakai jostain joutuu tinkimään.

Kaapeli sanoi:
Minusta se on erittäin fiksu vaatimus ja täysin oikeutettua, että tarjous saadaan kirjallisena, koska tällöin on mustaa valkoisella (jolloin tarjous on todistetusti virallinen ja lainvoimainen) ja voidaan tehdä todellisia hintavertailua omassa rauhassa sensijaan, että tehtäisiin päätöksiä ilman riittävää tietoa hektisen puhelinmyynnin aikana. Esimerkiksi minun puhelinmyyjäni ei osannut vastata kysymyksiin, kun häneltä yritin udella onko se 7% laskun kokonaishinnasta mukaanlukien kaikki kiinteät taksat vai vain itse sähkön hinnasta vai siirtohinnasta vai mistä. Haistoin nimittäin kusetuksen. Lisäksi en ehtinyt rauhassa vertailla koko hintoja omiin laskuihini.
Lisäksi löysin netistä myös tietoa, että joillekin oli yritetty myydä sähköä jopa kalliimmalla kuin alkuperäinen jakelija jonkun mukamas vanhentuneen hintatiedon takia, jolloin sopimus oli täytynyt purkaa. Mutta ei tietenkään kannata ottaa kirjallista tarjousta ja tehdä hintavertailua ajan kanssa rauhassa, koska kyllähän myyjään pitää aina luottaa 100%! :rolleyes:

Tottakai pitää vertailla rauhassa hintoja. Mutta miksi tarvitsee kotiin paperi lapun missä lukee sähkönhinta 3,45snt/kwh, kun saman voi kirjoittaa puhelimessa paperille ja vertailla siitä sitten omiin laskuihin. Tietysti jos myyjä ei osaa vastata kysymyksiin, niin sitten kirjallinen versio voi olla ihan paikallaan niin selviää(jos selviää) asiat.

Kaapeli sanoi:
Päivittäin postiluukusta tulee monta kiloa mitä erilaisimpia tarjouksia ja mainoksia aivan pyytämättäkin, joten ei se mikään hirveä kustannus luulisi olevan lähettää _pyynnöstä_ kiinnostuneelle asiakkaalle esite. Luulisi sen kuuluvan suorastaan asiakkaan perusoikeuksiin ja olevan firmalle vain etu, jos he tosiaan ovat sitä mitä väittävät olevansa ja puhtaat jauhot pussissa.
Epäilytti todella puhelinmyyjän vastaus "minulla ei ole valtuuksia lähettää mitään papereita ilman suullista sopimusta". Mitä ihmettä heillä oli salattavaa? Pitikö kauppa saada lyötyä lukkoon mahdollisimman nopeasti, jotta en ehtisi tekemään kunnollista hintavertailua, ottamaan selvää yhtiön taustoista ja käyttämään harkintaani? Kova kiire oli puhua asiakas pyörälle ja saada suullinen soppari aikaiseksi.

Moni vaan pyrkii eroon puhelinmyyjistä sillä että pyytävät kirjallista esitettä, vaikka asia ei heitä kiinnostaisi tippaakaan. Ja kaikille näille pyytäjille ei ole mitään järkeä lähettää postitse esitettä, aidosti kiinnostuneille tietenkin kannattaa lähettää. Lisäksi myjällä varmaan ollut myös oma etu mielessä, todennäköisesti ainakin osa palkasta koostuu bonuksista.
 
J@rno sanoi:
Ne myy sähköä. Ostavat itse halvemmalla ja myyvät kalliimmalla. Samalla lailla kuin paikallinen k-kauppa ostaa litran maitoa hintaan x ja myy sen sinulle hintaan y. Samoin tuo yritys ostaa sähkön hintaan x ja myy hintaan y. Liiketoimintaa.

Et nyt ehkä ymmärrä mitä tarkoitan.
K-kauppa on osa isoa, tunnettua ja luotettavaa ketjua, jolla on konkreettiset tuotteet, myyntitilat, suoramyynti tuossa sadan metrin päässä ja näin eespäin. Ei siis mikään epämääräinen kymmenen neliön vuokrakämpässä toimiva puhelinmyyntilafka tiesmissä ypäjällä, jolla ei ole takanaan edes oikeaa energiatuotantoa, vaikka energiayhtiöksi itseään kutsuu.

Kyse on yrityksen luotettavuudesta, liikeidean toimivuudesta, rehellisyydestä ja jopa laillisuudesta.
Joku puhdas puhelinmyyntifirma tyyliin tämä puhelinkeräyshuijaukset sairaiden lasten hyväksi (jonka keräystuloista alle prosentti meni niille kersoille) ja kaikenmaailman verkostomarkkinoinnit mukaanlukien eräs ACN-niminen puhelinoperaattori (tämäkin osti kaikki operaattoripalvelut Soneralta ja käytännössä myi vain sopimuksia), joka paljastui aikamoiseksi ongelmapesäkkeeksi ja päänvaivaksi asiakkaille sekä viranomaisille. Kyseessä siis oli vielä suht maineikkaan kotimaisen yhteistyökumppanin omaava pulju, mutta silti kaikki meni päin vittua mikä vaan voi mennä ainenkin asiakkaiden kannalta ja kuluttajaviranomaisetkin avuttomina kirjoittelevat uhkasakkoja minkä kerkeävät.
Ei pidä olla naiivi. On täysi syy suhtautua epäillen tällaiseen toimintaan.

J@rno sanoi:
Miksi ihmeessä pitäisi olla itsellä sähköntuotantoa?

En minä ole sanonut, että pitäisi olla. Mutta jos ei ole, niin silloin kyllä herättää epäilyksiä aivan erityisesti kun kyseessä on ulkomaalainen puhelinmyyntiyritys.
Kumpi itsestäsi vaikuttaa luotettavammalta: tuossa 3 kilometrin päässä toimiva hyvämaineinen, pitkäikäinen, vakavarainen voimalaitos vai epämääräinen ulkolainen tuntematon puhelinmyyntiyritys, joka voisi helposti pakata puhelimensa nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa ja jättää sinut setvimään sopimussotkuasi ja haikailemaan palvelua?

J@rno sanoi:
En ota kantaa kun en tunne kyseistä yritystä. Toisaalta jos pyritään myymään sähköä halvemmalla kuin isot kilpailijat, niin tottakai jostain joutuu tinkimään.

Kuten puoli-ilmaisesta paperista, vaikka ollaan jakamassa ensimmäistä laskutuskuukautta ilmaiseksi, josta ei muuten siitäkään selvinnyt onko se täysin ilmainen, kiinteistä kuluista ilmainen, sähkön siirtokustannuksista ilmainen, sähkön hinnasta ilmainen... Todennäköisesti joku pieni präntti sopimuksen viidennen sivun niitin alla, jos sitä kirjallista sopimusta tulen edes koskaan näkemään ennenkuin suullinen sopimus astuu voimaan kahden viikon kuluttua.

J@rno sanoi:
Tottakai pitää vertailla rauhassa hintoja. Mutta miksi tarvitsee kotiin paperi lapun missä lukee sähkönhinta 3,45snt/kwh, kun saman voi kirjoittaa puhelimessa paperille ja vertailla siitä sitten omiin laskuihin. Tietysti jos myyjä ei osaa vastata kysymyksiin, niin sitten kirjallinen versio voi olla ihan paikallaan niin selviää(jos selviää) asiat.

Koska kirjallinen tarjous on lainvoimainen. Katsos kun kirjallinen tarjous sitoo myyjän myöskin pitämään sen hintansa toisin kuin puhelinkeskustelussa heitetyt luvut ja suullisesti solmitut sopparit.
Jos myyjällä on puhtaita jauhoja pussissa, niin kaikki tarpeellinen tieto pitäisi kyllä olla asiakkaan saatavilla myös paperimuodossa ennen diilin syntymistä.
Ihan perus kuluttajan oikeusturvasta kysymys.

J@rno sanoi:
Moni vaan pyrkii eroon puhelinmyyjistä sillä että pyytävät kirjallista esitettä, vaikka asia ei heitä kiinnostaisi tippaakaan. Ja kaikille näille pyytäjille ei ole mitään järkeä lähettää postitse esitettä, aidosti kiinnostuneille tietenkin kannattaa lähettää. Lisäksi myjällä varmaan ollut myös oma etu mielessä, todennäköisesti ainakin osa palkasta koostuu bonuksista.

Myyjää oli nimenomaan kielletty lähettämästä mitään dokumentteja ennen suullisen sopimuksen syntymistä (jossa ei tietenkään puhuttu MITÄÄN hinnoista ja sopimusehdoista, kun se nauhoitettiin!). Epäilyttävää? Kyllä.
Ja hyvän kaupankäyntitavan vastaista myöskin. En ihmettelisi, jos viranomaiset ja kuluttajajärjestöt ottaisivat kantaa tuohon, kuten ilmeisesti Ruotsissa on jo tapahtunut. Yrityshän on toiminut Suomessa vasta pari kuukautta, joten ei se täällä paljoa ole ehtinyt vielä vanhentua ja herättää huomiota.
 
Kaapeli sanoi:
Et nyt ehkä ymmärrä mitä tarkoitan.
K-kauppa on osa isoa, tunnettua ja luotettavaa ketjua, jolla on konkreettiset tuotteet, myyntitilat, suoramyynti tuossa sadan metrin päässä ja näin eespäin. Ei siis mikään epämääräinen kymmenen neliön vuokrakämpässä toimiva puhelinmyyntilafka tiesmissä ypäjällä, jolla ei ole takanaan edes oikeaa energiatuotantoa, vaikka energiayhtiöksi itseään kutsuu.

Kumpi itsestäsi vaikuttaa luotettavammalta: tuossa 3 kilometrin päässä toimiva hyvämaineinen, pitkäikäinen, vakavarainen voimalaitos vai epämääräinen ulkolainen tuntematon puhelinmyyntiyritys, joka voisi helposti pakata puhelimensa nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa ja jättää sinut setvimään sopimussotkuasi ja haikailemaan palvelua?
Ottamatta kantaa siihen, että onko tuo firma nyt ksuetusta vai ei, niin et kuitenkaan tiedä tuleeko sähkösi Norjasta, Ruotsista tai Venäjältä ostettuna, vai siitä läheisestä voimalasta. Jos sähköä vaan saa riittävän halvalla muualta, niin ei siinä kauaa nokka tuhise, kun oman voimalan tuotantoa pienennetään reippaastikin ja käytetään sitä halvempaa muualta ostettavaa sähköä. Ja kun tuon ACN:n otit esille, niin toimiiko oma liittymäsi oman firmansa verkossa, vai sopimuksella jonkun muun verkossa? Samalla tavalla niilläkään ei ole omia puhelinpylväitä, joihin puhelimesi ottaa yhteyden :) Ja mitä tulee toiminta varmuuteen, niin muistelisin että sähkö tulee taloon kuitenkin, vaikka oman toimittajan kanssa sopimuksen tehneeltä firmalta paukahtaisikin juuri se voimala jossa sähkösi tuotetaan, on sitä kapasiteettia sen verran ylimääräistä. Talosi/asuntosi täytyy kytkeä kokonaan irti verkosta, jotta sinne ei tule sähköä ja muistaakseni katkaisijoita ei ole yksittäisille omakotitaloille, ehkä kokonaisille kerrostaloille on, mutta ei huoneille. Pääsulakkeita voi sitten joku ehkä käydä napsimassa pois, jos et maksa laskujasi, mutta nekään eivät ole kauko-ohjattavia... Jos puhuin puuta heinää, niin joku enemmän sähkön jakelusta opiskellut voipi tulla korjailemaan. Itsellä on taas hetki vierähtänyt tuostakin kurssista...

Jos sitten vähän aiheestakin... Itselläni sähkö kuuluu vuokraan, mutta en välttämättä tilaisi sähköä firmalta, jolla myyni tapahtuu puhelimen kautta, ainakaan ennenkuin olen saanut thtyä vertailun. Kuten J@rno sanoi, papereita en välttämättä vertailuun tarvitse, mutta tuntuuhan niitten hypistely ja sopimusehtojen lukeminen järkevältä vaihtohdolta ennen minkäänlaisen edes suullisen sopimuksen antamista.
 
Kaapeli sanoi:
Ei pidä olla naiivi. On täysi syy suhtautua epäillen tällaiseen toimintaan.

En minä ole sanonut, että pitäisi olla(voimalaitosta). Mutta jos ei ole, niin silloin kyllä herättää epäilyksiä aivan erityisesti kun kyseessä on ulkomaalainen puhelinmyyntiyritys.

Mutta mikä siinä että ei omista omaa voimalaitosta sitten herättää niin paljon epäilyksiä? Sähkön jakelu ei ole heistä mitenkään riippuvainen, sähköä tulee varmasti samalla lailla pistorasiasta kuin ennenkin. Jos tulee ongelmia esim. sähkökatkoksia niin edelleen näistä vastaa se paikallinen jakeluverkonhaltija. Sähkönmyyjä ainoastaan laskuttaa sinua käyttämästäsi energiasta. Kulutus lukemat he saavat verkkoyhtiltä, joten eivät myöskään pysty huijaamaan laskuttamalla todellista suuremmilla kulutuksilla. Yleensä ei tarvitse edes olla missään tekemisissä sähkönmyyjän kanssa sen jälkeen kun sopimus on tehty, lasku vaan tulee säännöllisin väliajoin.

Kaapeli sanoi:
Kumpi itsestäsi vaikuttaa luotettavammalta: tuossa 3 kilometrin päässä toimiva hyvämaineinen, pitkäikäinen, vakavarainen voimalaitos vai epämääräinen ulkolainen tuntematon puhelinmyyntiyritys, joka voisi helposti pakata puhelimensa nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa ja jättää sinut setvimään sopimussotkuasi ja haikailemaan palvelua?

Tottakai kun noin asian ilmaisee niin se paikallinen tuttu ja turvallinen, vaikkakin korkeita hintoja pitävä yritys vaikuttaa luotettavammalta. Harvemmin mikään yritys suomessa on kuitenkaan kadonnut kuin tuhka tuulen ja jättänyt asiakkaat noin vain.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom