J@rno sanoi:
Ne myy sähköä. Ostavat itse halvemmalla ja myyvät kalliimmalla. Samalla lailla kuin paikallinen k-kauppa ostaa litran maitoa hintaan x ja myy sen sinulle hintaan y. Samoin tuo yritys ostaa sähkön hintaan x ja myy hintaan y. Liiketoimintaa.
Et nyt ehkä ymmärrä mitä tarkoitan.
K-kauppa on osa isoa, tunnettua ja luotettavaa ketjua, jolla on konkreettiset tuotteet, myyntitilat, suoramyynti tuossa sadan metrin päässä ja näin eespäin. Ei siis mikään epämääräinen kymmenen neliön vuokrakämpässä toimiva puhelinmyyntilafka tiesmissä ypäjällä, jolla ei ole takanaan edes oikeaa energiatuotantoa, vaikka energiayhtiöksi itseään kutsuu.
Kyse on yrityksen luotettavuudesta, liikeidean toimivuudesta, rehellisyydestä ja jopa laillisuudesta.
Joku puhdas puhelinmyyntifirma tyyliin tämä puhelinkeräyshuijaukset sairaiden lasten hyväksi (jonka keräystuloista alle prosentti meni niille kersoille) ja kaikenmaailman verkostomarkkinoinnit mukaanlukien eräs ACN-niminen puhelinoperaattori (tämäkin osti kaikki operaattoripalvelut Soneralta ja käytännössä myi vain sopimuksia), joka paljastui aikamoiseksi ongelmapesäkkeeksi ja päänvaivaksi asiakkaille sekä viranomaisille. Kyseessä siis oli vielä suht maineikkaan kotimaisen yhteistyökumppanin omaava pulju, mutta silti kaikki meni päin vittua mikä vaan voi mennä ainenkin asiakkaiden kannalta ja kuluttajaviranomaisetkin avuttomina kirjoittelevat uhkasakkoja minkä kerkeävät.
Ei pidä olla naiivi. On täysi syy suhtautua epäillen tällaiseen toimintaan.
J@rno sanoi:
Miksi ihmeessä pitäisi olla itsellä sähköntuotantoa?
En minä ole sanonut, että pitäisi olla. Mutta jos ei ole, niin silloin kyllä herättää epäilyksiä aivan erityisesti kun kyseessä on ulkomaalainen puhelinmyyntiyritys.
Kumpi itsestäsi vaikuttaa luotettavammalta: tuossa 3 kilometrin päässä toimiva hyvämaineinen, pitkäikäinen, vakavarainen voimalaitos vai epämääräinen ulkolainen tuntematon puhelinmyyntiyritys, joka voisi helposti pakata puhelimensa nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa ja jättää sinut setvimään sopimussotkuasi ja haikailemaan palvelua?
J@rno sanoi:
En ota kantaa kun en tunne kyseistä yritystä. Toisaalta jos pyritään myymään sähköä halvemmalla kuin isot kilpailijat, niin tottakai jostain joutuu tinkimään.
Kuten puoli-ilmaisesta paperista, vaikka ollaan jakamassa ensimmäistä laskutuskuukautta ilmaiseksi, josta ei muuten siitäkään selvinnyt onko se täysin ilmainen, kiinteistä kuluista ilmainen, sähkön siirtokustannuksista ilmainen, sähkön hinnasta ilmainen... Todennäköisesti joku pieni präntti sopimuksen viidennen sivun niitin alla, jos sitä kirjallista sopimusta tulen edes koskaan näkemään ennenkuin suullinen sopimus astuu voimaan kahden viikon kuluttua.
J@rno sanoi:
Tottakai pitää vertailla rauhassa hintoja. Mutta miksi tarvitsee kotiin paperi lapun missä lukee sähkönhinta 3,45snt/kwh, kun saman voi kirjoittaa puhelimessa paperille ja vertailla siitä sitten omiin laskuihin. Tietysti jos myyjä ei osaa vastata kysymyksiin, niin sitten kirjallinen versio voi olla ihan paikallaan niin selviää(jos selviää) asiat.
Koska kirjallinen tarjous on lainvoimainen. Katsos kun kirjallinen tarjous sitoo myyjän myöskin pitämään sen hintansa toisin kuin puhelinkeskustelussa heitetyt luvut ja suullisesti solmitut sopparit.
Jos myyjällä on puhtaita jauhoja pussissa, niin kaikki tarpeellinen tieto pitäisi kyllä olla asiakkaan saatavilla myös paperimuodossa ennen diilin syntymistä.
Ihan perus kuluttajan oikeusturvasta kysymys.
J@rno sanoi:
Moni vaan pyrkii eroon puhelinmyyjistä sillä että pyytävät kirjallista esitettä, vaikka asia ei heitä kiinnostaisi tippaakaan. Ja kaikille näille pyytäjille ei ole mitään järkeä lähettää postitse esitettä, aidosti kiinnostuneille tietenkin kannattaa lähettää. Lisäksi myjällä varmaan ollut myös oma etu mielessä, todennäköisesti ainakin osa palkasta koostuu bonuksista.
Myyjää oli nimenomaan kielletty lähettämästä mitään dokumentteja ennen suullisen sopimuksen syntymistä (jossa ei tietenkään puhuttu MITÄÄN hinnoista ja sopimusehdoista, kun se nauhoitettiin!). Epäilyttävää? Kyllä.
Ja hyvän kaupankäyntitavan vastaista myöskin. En ihmettelisi, jos viranomaiset ja kuluttajajärjestöt ottaisivat kantaa tuohon, kuten ilmeisesti Ruotsissa on jo tapahtunut. Yrityshän on toiminut Suomessa vasta pari kuukautta, joten ei se täällä paljoa ole ehtinyt vielä vanhentua ja herättää huomiota.