Suomalaiset huonossa kunnossa?

En ole hirveeti ulkomailla liikkunut mutta onko näin että suurin osa suomalaisista sekä vanhat että nuoret ovat läskejä tai muuten huonossa kunnossa? Mun kaveripiirissä miehet ovat laihoja mutta silti maha onko kuin vanhalla juopolla. Miehillä on tapana syödä kaikenlaista paskaa mutta olen yllätynyt siitä että nuoret naisetkin ahmivat hampparia,limua jne. johtuuko se siitä että porukka syö niin epäterveellisesti vai onko urheilu jäänyt pois? oletteko eri mieltä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a. Mun mielestä Suomessa urheillaan enemmän ja enemmän kokoajan. Jokainen mun frendi treenaa jotain ja tuntuu, että duunipaikallakin kaikki tuntuu käyvän salilla. Joten eri mieltä.

Nykyäänhän on ihan karmea fitness-buumi meneillään. Puolet töllöohjelmistakin on jotain juttadieettiä ja lehtien kuvissa komeilevat fitnessmallit. Että ei tästä ihan samaa mieltä oikein voi olla.

En ole hirveeti ulkomailla liikkunut mutta onko näin että suurin osa suomalaisista sekä vanhat että nuoret ovat läskejä tai muuten huonossa kunnossa? Mun kaveripiirissä miehet ovat laihoja mutta silti maha onko kuin vanhalla juopolla. Miehillä on tapana syödä kaikenlaista paskaa mutta olen yllätynyt siitä että nuoret naisetkin ahmivat hampparia,limua jne. johtuuko se siitä että porukka syö niin epäterveellisesti vai onko urheilu jäänyt pois? oletteko eri mieltä?
Riippuu sosiaalisesta luokasta. Monipuolinen ruokavalio on kallista joten monet tuppaavat syömään samoja safkoja jatkuvasti mikä ei välttämättä ole tervellistä. Toisaalta riippuu myös minkä ikäisistä ihmisistä puhutaan, jos kyse on nuorista niin he eivät todennäköisesti edes välitä siitä mitä syövät. Miksi välittäisivät?

Nykyäänhän on ihan karmea fitness-buumi meneillään. Puolet töllöohjelmistakin on jotain juttadieettiä ja lehtien kuvissa komeilevat fitnessmallit. Että ei tästä ihan samaa mieltä oikein voi olla.

joo mutta ei ne kaikki nuoret sitä treenausta ihan tosissaan ota, vaan sen takia että saa instagrammii hyvän kuvan ja illal baarii kädet bubasessa:)

joo mutta ei ne kaikki nuoret sitä treenausta ihan tosissaan ota, vaan sen takia että saa instagrammii hyvän kuvan ja illal baarii kädet bubasessa:)

Tästähän voidaan kätevästi päästä kysymykseen että mikä se hyvä kunto oikeastaan edes on. Pakkiksen standardeillahan (yleistän tahallani, kyynel) se hyvä kunto tarkoittaa lihaksikasta ulkomuotoa.

Tästähän voidaan kätevästi päästä kysymykseen että mikä se hyvä kunto oikeastaan edes on. Pakkiksen standardeillahan (yleistän tahallani, kyynel) se hyvä kunto tarkoittaa lihaksikasta ulkomuotoa.

Ja kuinka moni pakkislainen on siinä hyvässä kunnossa itsekään, luulen että siihen hyvässä kunnossa kategoriaan kuuluu nyyssölät yms..

Mun mielestä suomi on menossa kokoajan parempaan suuntaan, toisenlaista nuorison liikkuminen on kuin 20-luvulla jolloin hiihdettiin kouluun 10 kilsaa yhellä suksella.

Vaikka tämä huonoja ilmiöitä aiheuttaakin (twitter, facebookstatukset & kuvat, paskablogit jne.) niin näen tämän kuitenkin hyvänä asiana. Toivon että buumi säilyisi pidempään. Olen joutunut viettämään lähi aikoina aikaa ammattikoulussa, josta saa kyllä aika karmaisevan läpileikkauksen tämän hetken nuorisosta. Lonkalta arvioisin, että 30-50% on ylipainoisia. 30% törkeän ylipainoisia, ja yhteensä noin 50 % on ylipainoisia (toivottavasti ymmärrätte ajatuksen). Ei minun aikana 4-6 vuotta sitten tälläistä ollut. 15 oppilasta ja 2 ylipainoiseksi luokiteltavaa. Lisätäänkö tähän vielä auktoriteetti jota teineillä ei ole yhtään? Ehkä aika kultaa muistot, mutta ei me sentään opettajille haistateltu normaalina toimintana. En käsitä, miten yksi sukupolvi voi erottua noin paljon.

Itsellä rasvaprosentti on alle 15, painan karvan verran alle sata kiloa ja jaksan nostella rautaa ihan kivasti. Cardiopuoli vaan on ihan päin vittua enkä jaksa juosta juuri mitään. En pidä itseäni hyväkuntoisena.

Tilastoistahan sen näkee: Lihavuuden yleisyys Suomessa - THL
Valtaosa aikuisista on ylipainoisia (painoindeksi >25) ja noin 20% aikuisista on lihavia (painoindeksi >30). Urheilijoilla ja etenkin salitreenaajilla voi ylittyä ylipainon raja olematta lihava, mutta sellaisia ihmisiä on väestössä luultavasti aika merkityksetön osuus.
Eli kyllä, Suomessa ollaan lihavia. Ei se kuitenkaan rajoitu pelkästään Suomeen, vaan sitä esiintyy länsimaissa paljonkin. Suomi on tuon linkin mukaan Euroopan keskitasoa tässä asiassa.

Se taas, että joku "käy salilla" ei aina tarkoita sitä, että tämä käy salilla. Aika moni tuntuu liikkuvan ulkoisen paineen vuoksi, eikä sisäisen motivaation, jolloin se liikunta jää helposti hyvin puolivillaiseksi. Lisäksi neljä tuntia salitreeniä, tai kolme tuntia lenkkeilyä viikossa ei missään nimessä ole paljon liikuntaa, eikä aktiivinen elämäntapa, jos loput ajasta istutaan tuolilla.

Vaikka tämä huonoja ilmiöitä aiheuttaakin (twitter, facebookstatukset & kuvat, paskablogit jne.) niin näen tämän kuitenkin hyvänä asiana. Toivon että buumi säilyisi pidempään. Olen joutunut viettämään lähi aikoina aikaa ammattikoulussa, josta saa kyllä aika karmaisevan läpileikkauksen tämän hetken nuorisosta. Lonkalta arvioisin, että 30-50% on ylipainoisia. 30% törkeän ylipainoisia, ja yhteensä noin 50 % on ylipainoisia (toivottavasti ymmärrätte ajatuksen). Ei minun aikana 4-6 vuotta sitten tälläistä ollut. 15 oppilasta ja 2 ylipainoiseksi luokiteltavaa. Lisätäänkö tähän vielä auktoriteetti jota teineillä ei ole yhtään? Ehkä aika kultaa muistot, mutta ei me sentään opettajille haistateltu normaalina toimintana. En käsitä, miten yksi sukupolvi voi erottua noin paljon.

Nykyään tuputetaan joka tuutista että kaikkien kukkien pitää antaa kukkia, ja esim kuntotesteissä annetaan helpotuksia ym.. Totuushan on se että Suomessa ylipainoiseksi luokitellaan jo lähes 50% ihmisistä lihavuus ja huonokuntoisuus on paljon hyväksytympää kuin 10-15v sitten. Yksi huolestuttava piirre mitä itse huomannut on myös se että selkeästi lihavuusrajaa on vedetty ylöspäin erilaisella mainonnalla Iltiksissä näytetään kuvia "lihavista" ihmisistä ja kuvateksteissä toitotetaan seksikkyydestä ja hyvästä kunnosta ym vastaavaa.

Liikunnan vähyydestä moittimiset voisi mielummin kohdistaa vanhempiin ja ravintoon. Ei ne lapset voi eikä osaa kontrolloida syömisiään. Sen lisäksi vanhemmat syytää ihan liikaa käteistä kullannupuillleen mäkkiin ja eeässään törsättäväksi. Kyllä minun porukat ainakin piti huolen karkkipäivästä (ja sitten neuvottiin myös säästämään karkkeja viikolle, mikäli teki mieli syödä) ja siitä että eineksiä ei syöty liikaa. Liikkumaan kannustettiin ulos leikkimään kavereiden kanssa jne. Harrastukset tuli jossain vaiheessa kuvioihin eikä puhettakaan mistään kyydeistä, koska koululle oli alle 500 metriä.

Itse innostuin puntista siksi, että olin kaikesta huolimatta lapsena ylipainoinen ja isäni sai diabeteksen 40-vuotiaana (kuin ihme, 1-tyypin), joten päätin 14-kesäisenä, että mulle ei diabetestä tule . Sillä tiellä ollaan vielä :D

Vanhempien pitäisi lapsen hankkimisen jälkeen keskittyä myös kasvattamaan niitä mukuloita, eikä keskittyä ällösöpökuvien uppaamiseen naamakirjaan. Ruuanlaitto ja liikunta kuuluu arkeen, eikä kummastakaan saisi tehdä peikkoa.

Vain minun pennini aiheeseen.

Jenkkeihin verrattaessa suomalaiset on mahtavassa kunnossa. Harvemmin näkyy ketään ajelemassa sähköskootterilla ilman lääketieteellistä syytä ja vähemmän Suomessa on niitä käveleviä tynnereitä.

Itsellä rasvaprosentti on alle 15, painan karvan verran alle sata kiloa ja jaksan nostella rautaa ihan kivasti. Cardiopuoli vaan on ihan päin vittua enkä jaksa juosta juuri mitään. En pidä itseäni hyväkuntoisena.

Jenkkeihin verrattaessa suomalaiset on mahtavassa kunnossa. Harvemmin näkyy ketään ajelemassa sähköskootterilla ilman lääketieteellistä syytä ja vähemmän Suomessa on niitä käveleviä tynnereitä.

Jep, ja tällä nykytyylillä kun jatketaan niin ollaan varmasti samoissa jenkkien kanssa.

Työtovereistani SUURIN OSA on reippaasti ylipainoisia. Hoitoalalla... Kakkua ja pullaa on kahvihuoneessa tarjolla useana päivänä viikossa. Eväät ovat surkeita pikku salaatteja, mutta sitten syödään vuori voileipiä ja juodaan joka päivä kokista ja yövuorossa vedetään energiajuomia ja karkkia. Työ on fyysistä ja istumaan ei paljoa ehdi. Kai tästä voi jotakin päätellä?

Ymmärrän ett suomen +40 junttiäijät eivät välitä ulkonäöstään mutta naurettavaa on kuin nuoret naiset valittaa läskeistään samalla kun vetää pullaa namaan. Kuntosalin suosio on kyllä kasvanut mikä on hyvä asia mutta se on varmaan niin että kalja, pulla ja kebabbi maistuu liian hyvälle. Se on tietenkin totta että tulee syötyä huonompaa ruokaa jos on köyhä mutta ei se nyt ole mikään tekosyy. On se tietenkin vaikeaa jos on perhe, lapsia ja duuni ja pitäisi vielä iltaisin harrastaa urheilua mutta se on ihan itsestään kiinni. Kaveritkin haluaa olla hyvässä kunnossa mutta kukaan ei ole valmis tekemään töitä sen eteen:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom