Suomalainen vapaaottelu: kehitysalueet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pasi S
  • Aloitettu Aloitettu
Uusi nick toimii. En tiedä toimiiko jutut, mutta yritetään kuitenkin.

Pari sanaa minusta:
- IKÄ: 43 vuotta
- Vapaaotteluun tutustuin 2000-luvun alussa kun minulla oli ovihommissa muutama lajin pieneeri ja kävin katsomassa heidän kisojaan.
- Olin mukana CAGE-organisaatiossa v. 2009-2013 osakkaana Pekka Rantalan kanssa. Myös Olli Hartikainen alkuvaiheessa mukana.
- Ammatti: Kiinteistösijoittaja
- Harrastukset: Pokeri
- Perhe: Vaimo ja 4 lasta

En ole käynyt tällä foorumilla sen jälkeen kun lopetin CAGE-hommat. Nyt kävin kommentoimassa Maku-aiheista ketjua ja se räjähti nopeasti käsiin. Kirjoitan omalla nimellä ja omia mielipiteitä. Eri mieltä saa ja pitää olla - muutenhan keskustelu on tasapaksua pullaa joka ei synnytä mitään. Kirjotan usein harkitsemattomasti ja spontaanisti, suoria mielipiteitä. Tämä on yksi tapa saada aikaan keskustelua. Vihaan liiketoiminnassakin kaikenlaista puutaheinää - kun asiat sanoo suoraan niin kaikki tiedetään missä mennään.

En ole juurikaan yhteydessä nykyisiin CAGE-yrittäjiin. Ja jos olen, niin en ainakaan keskustele vapaaottelusta. He ovat tehneet hienoa työtä ja pyyntöni on, että ei sotketa heidän kuvioitaan keski-ikäisen miehen jorinoilla. Edustan siis itseäni.

Liiketoiminnassahan puhutaan yleensä kehitysalueista kun hommat on jollain osa-alueella pielessä. Mulla on muutamakin topikki mitkä jäi mietityttämään omilta "aktiivivuosilta", mutta aloitetaan vaikka teemalla:

OTTELIJOIDEN HÄVIÄMISEN PELKO, URAN RAKENTELU JA PROMOOTIOYHTEISTYÖ
Meillä oli Pekan kanssa heti alusta alkaen tehdä tapahtumia, jotka veisivät Suomalaista vapaaottelua eteenpäin. Meillä molemmilla oli sellaine työ, että aikaa oli ainakin n. puolipäiväisesti tähän hommaan. Ostettiin Immulta häkki ja CAGE-tuotemerkki. Pidettiin ensimmäinen testi-ilta Riihimäellä ja siitä homma lähti.

Jos kansalla on sellainen käsitys, että matsien sopiminen on helppoa niin romutetaan se heti. Undercard on kyllä helppo tehdä - aloittelevat kaverit ottelee mielellään ketä tahansa vastaan jos matsipari on tasainen. Mitä lähemmäksi pääottelua mennään, sen hankalampaa noin yleisellä tasolla otteluiden sopimimen on. Mutta jos mä sanon näin pääotteluidemme pohjalta, että keskimäärin n. VIIDES tarjoamamme vaihtoehto kelpaa managerille/ottelijalle. Parhaimmillaan ehdotettiin jonkin tapahtuman pääotteluun toistakymmentä aijää ja mikään ei kelvannut. Kyllä siinä alkaa huumori loppua. Ymmärrän tämän jollain tasolla - eihän kukaan tahallaan hävitä halua. Mutta meillä oli tapahtumajärjestäjänä myöskin vastuu asiakkaisiin päin: Me halutaan tietenkin tasaisia, viihdyttäviä matseja.

Mutta nyt päästään itse asiaan, eli ottelijat jotka ovat kansainvälisen läpimurron kynnyksellä. Siinä vaiheessa ei meinaan kelpaa enää mikään. Ruotsalainen kollegani Babak ilmaisi asian hyvin "...ne (ruotsalaiset ottelijat)on kaikki UFC:N kynnyksellä, ei ne ottelee enää ketään vastaan..." Oli myöskin ilahduttavia poikkeuksia. Anton Kuivanen ja Tom Niinimäki esimerkiksi ottelivat meillä paljon ja heille pyrittiinkin etsimään kovia vastuksia. Vastuksista pystyttiin sopimaan järkevällä työmäärällä. Lopputulos: Molemmat nousivat kirkkaisiin valoihin. En sano, että CAGE olisi heidät nostanut ylöspäin - en todellakaan. Kaverit tekivät sen itse. Mutta Anton ja Tom antoivat meille mahdollisuuden olla mukana omalla, haasteita kaihtamattomalla otteluparien valinnalla. Joku muu halusi aina varmat palat ja sillä tavalla ura ei vaan valitettavasti etene.

Pistetäänpä itsemme asemaan, jossa vaikkapa Turun Hirvikangas ja Packalen ovat nyt. Molemmat hyviä urheilijoita. Sen lisäksi, että kaupalliset taustavoimat pitäisi saada kuntoon, niin he tarvitsevat tässä tilanteessa KOVIA OTTELUITA, jotka herättävät huomiota maan rajojen ulkopuolella. Jos mä olisin tuossa tilanteessa, niin haluaisin kotimaahan kovan haasteen - ihan sama kuka sen ottelun järjestää. Kaikki haluaa järjestää näille ukoille kovan matsin Suomessa. Ottelijalla on iso etu siitä, että se kova matsi otellaan Suomessa. Varsinkin jos vastus tulee rapakon takaa. Olisiko Tomppa tai Anton voittanut vieraskentilla CAGEssa ennen UFC:tä kohtaamansa ukot? Ehkä, mutta ehkä oli helpompi näin. Oikeastaan ainoa Suomalainen vieraskentillä pääasiassa uransa rakentanut ukko on Toni Tauru. Respect! Kyllä se on kivisempi tie.

Tässä tullaan ytimeen: Mikäli ottelija sitoutuu organisaatioon, niin organisaatio sitoutuu urheilijaan. Molemmat voittavat. Tässä kuviossa ei pitäisi olla mitään sijaan sellaisille ajatuksille, että "hyötyyköhän toi kaveri enemmän" tai "tekeeköhän noi kaverit rahaa tällä hommalla". Lähdettäisiin reilulla pelillä yhdessä tekemään juttua, josta kaikki hyötyy. Rahaahan ei Suomessa tee kukaan, ei ottelijat eikä tapahtumajärjestäjät. Jos joku tapahtumajärjestäjä rakentaa vaikka pari vuotta jonkun ottelijan uraa ja sen jälkeen ottelija nousee UFC:hen, niin se on kaikille iloinen asia!

Suomalaista managereista voisi pari sanaa sanoa. Ne ketkä olen tavannut ovat fiksuja tyypejä. Ongelma 1 on se, että kaikki tekee jotain muuta eikä niillä ihmisillä ole aikaa tähän manageriasiaan. Tästä johtuu myös pitkän tähtäimen ongelma 2, eli heillä ei ole aikaa verkostoitua. Jos muistelen Hartikaisen Ollia, niin aina kun sen näki, niin ukolla oli helvetin kiire duunin ja treenien kanssa ja verenpainetta. Sen jälkeen kuvioon on tullut vielä talonrakennusta ja perheenlisäystä. Se on vaan fakta että siinä tilanteessa ei verkostoiduta riittävästi kansainvälisesti vapaaotteluskeneen.

Teemulle ja Tipille askelmerkit UFC:hen:
- Varmistakaa, että ottelette kovia matseja, Suomessa tai ulkomailla. Vähintään 2-3/vuosi. Tämä on mahdollista kun sitoudutte johonkin organisaatioon kunnolla. Voittakaa ne kovat matsit! Älkääkä ainakaan aloittako keskustelua ulkomaiseen organisaatioon kysymällä "mitä maksatte". Sillä ei ole mitään merkitystä, Teidän goal ei ole käsittääkseni näissä matseissa.

- Ottakaa sellainen manageri, joka on verkostoitunu UFC:hen (en tiedä/muista kuka asioitanne hoitaa, eikä tämä ole provo häntä kohtaan. Ehkä Teillä on jo sellainen) Ruotsista löytyy useita.

- Opetelkaa markkinamiehen taitoja. Ei Teistä Makwania tarvitse tulla, mutta perusasiat kuntoon.

Max 2 vuotta tätä, niin saatte mahdollisuutenne hyvin tod näk.

Joku UFC:n jamppa (en nyt muista kuka) sanoi kerran reseptin miten sinne pääsee:

"Guys: Take fights, win them, get signed"

Hyvä asiapitoinen viesti Pasilta. Ihmettelen miksei asiaa voinut tuoda esille näin aiemmin ! Olen samaa mieltä lähes tulkoon kaikesta mitä yllä lukee. Siis teoriassahan se on noin ja pitäisikin mennä noin mutta onhan jossain metsään menty jos pitää Pakkotoiston foorumilla tälläisiä asioita puida. Ja lyhyesti sanottuna (aluksi pitkän viestin kirjoittaneena) voin vain todeta, että ei ne asiat ole kuin neuvottelutaidoista kiinni puolin ja toisin ... Kenellekään, ei ottelijoilla, ei managereilla, ei tapahtumajärjestäjillä ole varaa alkaa vetämään showta yksin, koska kaikki ovat riippuvaisia toisistaan, eikä kellään ole mielestäni oikeutta tai varaa alkaa sitä omaa kantaansa huutelemaan netissä ! Vaan asiat pitäisi pyrkiä kehittämään kumppanusten kesken .. Toki UFC:ssä esimerkiksi on kaikki toisin mutta heillä onkin valttikorttina se, että lähtökohtaisesti (tai kuvitteellisesti) heillä on siellä kaikki maailman huiput, samanlainen toiminta ei täällä päin vaan toimi, onneksi ... Tähän kehitysehdotuksena se, että lämitään sopimusten kautta tarjottavien vastustajien määrä neuvotteluissa, joissa uratavoitteet kohtaavat rehellisesti, en todellakaan kannata mitään primadonnakulttuuria myöskään ottelijoiden puolelta .. Ongelma on nimenomaan juuri siinä ottelijoiden ja managerien sekä promootion tavotteiden yhteensovittamisessa missä minun mielestä ei ole kummallakaan sitä "viimeistä sanaa" ....

Kaipaisin kyllä vielä Pasilta kommenttia joihinkin niihin väitteisiin mitä esitin Makwan ketjussa, esim. tietoon Cagen nykytilanteesta, Logomosta ja sopimussuhteista ... Ihan vain paskanjauhannan katkaisemiseksi ...

Toinen asia ketjuun liittyen, mikä itseeni on rassannut ja mistä johonkin toiseenkin ketjuun laitoin, on se, että mielestäni tapahtumalla ei saisi missään nimessä olla matchmakeriä joka samalla manageroi ottelijoita, etenkin silloin kun ottelijat ottelevat promootiossa (mitenkään vittuilematta Hartikaiselle tai Lampenille) .. Tiedostan kyllä osaajien rajallisen määrän Suomessa .. Paras esimerkki tästä mielestäni on tämä Nyysssönen - Packalen tapaus mikä on jo saanut monessa suhteessa naurettavat piirteet ihan satunnaisfanien huomaamatta ja nytkun sitä tarkastelee esim. noilla Pasin kriteereillä niin ei kyllä äkkiseltään tule mieleen parempaa ottelua kummankaan osapuolen kannalta ... Ja mielestäni tämä tuo juurikin Pasin viestiin viitaten todella ison ristiriidan moneenkin asiaan ... Ja ei, en ole kenenkään puolella vaan esitän hommia mielestäni hyvin perehtyneen fanin sekä joitain sisäpiirin puskaradioita kuuntelevana nettisoturina ... Ja tiedän, että Cagen virallinen kanta ottelun suhteen muuttui tässä juurikin tänään mutta aiemmin singaali oli hyvin selkeä, että ei toteudu .... Tähän manageri - matchmakerasiaan olisi mukavaa kuulla Pasin tai miksei muidenkin mielipide ...

Kaipaisin kyllä vielä Pasilta kommenttia joihinkin niihin väitteisiin mitä esitin Makwan ketjussa, esim. tietoon Cagen nykytilanteesta, Logomosta ja sopimussuhteista ... Ihan vain paskanjauhannan katkaisemiseksi ... ...

Tuossa toisessa ketjussa oli niin paljon kaikkea, että pistä vaikka täsmällisesti mitä tarkennuksia haluat, vastaan parhaan kykyni mukaan.

Logomosta sen verran: jo 2013 kun olin mukana heiltä alkoi tulla signaalia että hintaa pitäs nostaa ja muutenkin ehtoja heikentää. Ilmeisesti he ovat tämän myös toteuttaneet kun CAGE on sieltä lähtenyt. En tiedä yksityiskohtia. Sinänsä ihan peruskuvio, joka on toteutunut muuallakin: kun tila myydään pari kertaa loppuun, niin tilan vuokraajalla alkaa nousta kuvitelma että vuokrannostovaraa on. Sääli, Logomo oli erittäin tyylikäs tila.

Mä näen sen AINAKIN PERIAATTEESSA erittäin ongelmallisena, että promootion ottelujärjestäjä manageeraa itse myös ottelijoita. Ihmiset on ihmisiä ja helposti vedetään omien ottelijoiden suuntaan - eli aletaan rakentamaan tapahtumajärjestäjän kustannuksella omien ottelijoiden uraa. Suomessa on mainitsemasi ongelma, eli piirit on pienet. Kuka sellainen ulkopuolinen matsmeikkeri olisi? Ehkäpä tällaista tarvittavat suhteet/osaamisen/pitkämielisyyden omaavaa kaveria ei ole olemassakaan. Sen vuoksi ollaan tässä tilanteessa.

Nyyssönen - Packalen olisi loistava juttu ja ilmeisesti haaste on esitetty. Mun Suosikki voittajaksi olis Packalen. Voittaja vois ottaa Kuivasta vastaan Suomen herruudesta. Tämä vaan tällainen katsomon märkä uni.

Hyvä Pasi, nyt oli fiksua tekstiä! ;) Toivottavasti keskusteluun saataisiin mukaan myös muita alan ammattilaisia.

Tuosta Logomosta on pakko sen verran sanoa, että kyseessä on ehdottomasti paras paikka missä minä olen vapaaottelua ollut katsomassa. Todella harmi mikäli siellä ei enää iltoja järjestetä.

Jos näitä märkiä unia saa tässä laittaa, niin Niinimäki VS Kuivanen olisi varmasti sellainen matsi että herättäisi varmaan enemmänkin kiinnostusta kentällä. Mutta olisihan sitä kiva voittaa lotossakin.

Jos näitä märkiä unia saa tässä laittaa, niin Niinimäki VS Kuivanen olisi varmasti sellainen matsi että herättäisi varmaan enemmänkin kiinnostusta kentällä. Mutta olisihan sitä kiva voittaa lotossakin.
Kuivanen taitaa olla hieman liian iso Tompalle. Nytkin jo sarjaa ylempänä ja Stoneface on tiputtamassa vielä yhtä painoluokkaa alemmas. Ajatuksena on kyllä hemmetin kova matsi.

Niin juuri tuota tarkoitinkin, kiitos vastauksesta Pasille, nielen sen tollaisenaan ... Ja toinen asia mihin kaipasin selvennystä oli tuo turkulaisottelijoiden sopimustilanne Cagen kanssa .. Kun ongelmana on se, että kun aletaan puhumaan itse oletetuista asioista (esim tuo Logomo) faktoina, saa lukija sellaisen kuvan, että nyt on faktaa oikeasti pöydässä .. Ja tottakai mua näin suomivapariaktiivifanina kiinnostaa itseään jonkin verran tuttujen ottelijoiden sopimustilanne ...

Mulla ei todellakaan ole antaa ketään henkilöä esim. Cagelle nyt hoitamaan matchmeikkausta mutta käsitin, että ketju oli nimenomaan kehitysalueet vapaaottelussa ja mun mielestä tuo olisi selkeästi kehitettävä alue ! Olkoon se sitten vaikka jonkun reippaan pitkään vaparissa mukana olleen ihmisen perehdytys matchmakerin hommiin ja sivutaskuun sujautettuna "kovat kontaktit"-mustakirja s-postiosoitteeneen ... Kyllä kaikille asioille voi jotakin tehdä ..

Ja samaa märkää unta täälläkin eletään ..

PS. Mun mielestä oli/on edelleekin tosi väärin vetää joku koko seura mukaan keskusteluun jos kyse on ottelijasta/joista tai sen yksittäisistä taustajoukoista tai ylipäätänsä keskinäisistä henkilökemioista

Mitäs mieltä porukka on tosta self-promotingin puutteesta. On paljon helpompi fanittaa, kun tuntee ottelijan muutenkin kuin haastatteluista ja otteluista. "Faneille Tutuksi" -konsepti kunniaan!

Sen ei tarvitse olla mitään esitystä, se ei tarkoita, että porukan pitäsi alkaa joko Shaleksi, Makwaniksi tai klovniksi tmv. Pointtina se, että tehkää itsestänne tutumpi, sillä tavoin kuin se teille sopii. Ei nyt kokoajan tarvi olla huomiohuorana jossain somessa juttelemassa ja postaamassa, mutta esim joku yksittäinen videopätkä saattaa herättää hyvinkin keskustelua ja huomiota yms.

Myös salin/tiimin toimesta tätä voi tehdä, samalla ei sit pelkästään markkinoida ottelijaa vaan tiimiä, ja yhteishenkeä, yhdessähän te siellä työskentelette, valmistaudutte, valmistatte kaverianne koitokseen, tuette. :haart:

Salitkin voisi sit kilpailla "Suomen herruudesta" esim miten pärjää ulkomaalaisia vastaan ja joskus voi olla jotain beeffiäkin mikäli jostain joskus jollekki jää hiekkaa pilluun. Kaikki varmaan tietää mitä esim. Chute Boxe vs BTT tarkoittaa. Ei pelkästään Wanderlei vs. Arona. Chute Boxe oli joukko pelättyjä petoja esim., BTT not so much, mutta joukko aivan mahtavia lukkoexperttejä. Miksei tällaista vois myös suomessa tapahtua? Miksei saleja/tiimejä brändätä niin, että faneilla on selvä kuva niistä ja niiden toimista, ottelijoista miten ne eroavat esim toisen salin ottelijoihin, heidän suhtautumisesta toisiin tiettyihin tiimeihin? Sit vois olla vaikkapa Suomi vs Ruotsi? Suomi vs. muu maailma "muka beeffiä" joka periaatteessa koostuisi fanien/median mehuilusta. Olis sopivat otsikot iltapaskalehdissä kun SUOMI VOITTI, kun hurri hakattiin tainnoksiin. Karjalalippis-sektorikin sit heräis henkiin! Vaikka periaatteessahan ottelijat eivät tehneet muuta kuin otteli vain naapuria vastaan.

Luulisi myös mätsmeikkauksenki olevan promootiossa helpompaa kun ilmassa leijuu kaikenlaisia "settingsejä" ja niistä voi mielikuvituspäissään punoa vaikka minkälaisia juonia mma-skeneen, rahallahan tätä lajia myös viedään eteenpäin. Tämäkin olis helpompaa jos niitä persooniakin löytyy, ei tarkoita että ruvetaan klovniksi, vaan oman persoonan esille tuomista. Kuka esim tietää miksi suomalaiset ottelijat ovat alkaneet ottelemaan? Kuka tietää, mitä he ovat saaneet lajilta? Kuka tietää mitä kulisseissa tapahtuu? Tai missä ovat ottelureissujen vlogit? Ketkä osaavat sanoa suomalaisten ottelijoiden henkisestä suhtautumisesta "sotimiseen" jne. Minkälaisia persoonia he ovat? Ovatko he täyspäiväsiä sotureita vai onko "kaksi eri persoonaa" esim toisessa perhemies ja työssä kävijä, ja sit välissä peto. Onko suomessa ollenkaan "Sotureita?"

Eli täten myös promootio hyötyy tästä kaikesta, ja markkinointi on helpompaa. Ottelija>Seura>Promootio. Kaikki voivat sit olla iloisia kun kassaan kilisee rahaa, ja tietenkin kun bisnesasiat ja suhteet ovat myös kunnossa, eikä kulissien takana kussa kilpaa toisten muroihin ja sit avauduta pakkiksella.

Tulipa muuten mieleen häkkiradion video jonkin turun jujutsuseuran historiasta (kait) jne.. Tällaista vois ihan OMALÄHTÖISESTIKKIN TEHDÄ!

Sit on myös mediallakin enemmän aiheita joihin tarttua, eli se tukee myös mediaa!

Kaikkien näiden yhteenvetona vois faneillakin olla sellainen kuva päässä et osais melkeinpä tarkoin kertoa et miten jonkun ura on edennyt, tiimin historiaa yms. Niistä onkin sit kiva juoruta ja hypettää kavereille jne. JA kappas, saadaan lisää faneja.

Todettakoon vielä, että minähän olen pelkkä fani vain ja suomen kamppailu/mma-scene/historia ei todellakaan ole mulle kovin selvä, ja olenkin pääosin seurannut niitä "änärejä". Eli mistään mitään tietämätön, mutta mahdollisesti tuon teille rahaa kouraan. ;)

Tiedostan myös, että kaikki on helpommin sanottu, kuin tehty, ja meillä tällähetkellä ei ole lajissa sellainen asema, että jokaiselle paikalle löytyisi oma höylä, vaan on niitä jokapaikanhöyliä, jotka sit käyvät kaiken tämän lisäksi päivätöissä. Kunhan vain purkasin ajatuksia, ehkäpä niissä jotain asiaa toivottavasti voisi olla. :rolleyes:

Jos kansalla on sellainen käsitys, että matsien sopiminen on helppoa niin romutetaan se heti. Undercard on kyllä helppo tehdä - aloittelevat kaverit ottelee mielellään ketä tahansa vastaan jos matsipari on tasainen. Mitä lähemmäksi pääottelua mennään, sen hankalampaa noin yleisellä tasolla otteluiden sopimimen on. Mutta jos mä sanon näin pääotteluidemme pohjalta, että keskimäärin n. VIIDES tarjoamamme vaihtoehto kelpaa managerille/ottelijalle. Parhaimmillaan ehdotettiin jonkin tapahtuman pääotteluun toistakymmentä aijää ja mikään ei kelvannut. Kyllä siinä alkaa huumori loppua. Ymmärrän tämän jollain tasolla - eihän kukaan tahallaan hävitä halua. Mutta meillä oli tapahtumajärjestäjänä myöskin vastuu asiakkaisiin päin: Me halutaan tietenkin tasaisia, viihdyttäviä matseja.
Tästä olisi mukava kuulla oikeasti seuravaikuttajilta tai ottelijoilta, että pitääkö paikkaansa? Olen kyllä aina tiedostanut, että vaparissa valkataan vastustajia vähän liiankin tarkasti, varsinkin uran alkuvaiheessa. Mutta, onko se oikeasti noin helvetin tarkkaa?

Thainyrkkeilyn osalta olen tehnyt pariin iltaan ottelukortin, niin ei toiminta ollut läheskään tällläistä. Siellä lähdettiin ottelemaan kyllä pääsääntöisesti sitä vastaan ketä tarjottiin, toki parille tuli jännäkakat housuun matsien lähestyessä, mutta ne oli poikkeustapauksia.

Ihan yleisellä tasolla ajatellen, mikäli homma olisi noin vaikeaa, lopettaisin kyllä itsekin matchmakerin hommat hyvin äkkiä. Ottelijana taas en kehtaisi edes kieltäytyä otteluista, mitä promootio ehdottaisi. Ellei sitten olisi ennalta täysin epätasainen pari.

...Ja kyllä mä ymmärrän uranrakentelun tiettyyn pisteeseen, mutta jos uran alkuvaiheessa valitaan tarkasti vastustajat, niin kyllä se menee melkoiseksi spedeilyksi. Kyllä niitä kovia haasteita pitäisi ottaa jo Suomessa, jos haluaa oikeasti pärjätä kovissa ulkomaan kehissä - Siellä kun se valkkaaminen loppuu aika lyhyeen.

Mitäs mieltä porukka on tosta self-promotingin puutteesta. On paljon helpompi fanittaa, kun tuntee ottelijan muutenkin kuin haastatteluista ja otteluista. "Faneille Tutuksi" -konsepti kunniaan!

Sen ei tarvitse olla mitään esitystä, se ei tarkoita, että porukan pitäsi alkaa joko Shaleksi, Makwaniksi tai klovniksi tmv. Pointtina se, että tehkää itsestänne tutumpi, sillä tavoin kuin se teille sopii. Ei nyt kokoajan tarvi olla huomiohuorana jossain somessa juttelemassa ja postaamassa, mutta esim joku yksittäinen videopätkä saattaa herättää hyvinkin keskustelua ja huomiota yms.

Myös salin/tiimin toimesta tätä voi tehdä, samalla ei sit pelkästään markkinoida ottelijaa vaan tiimiä, ja yhteishenkeä, yhdessähän te siellä työskentelette, valmistaudutte, valmistatte kaverianne koitokseen, tuette. :haart:

Salitkin voisi sit kilpailla "Suomen herruudesta" esim miten pärjää ulkomaalaisia vastaan ja joskus voi olla jotain beeffiäkin mikäli jostain joskus jollekki jää hiekkaa pilluun. Kaikki varmaan tietää mitä esim. Chute Boxe vs BTT tarkoittaa. Ei pelkästään Wanderlei vs. Arona. Chute Boxe oli joukko pelättyjä petoja esim., BTT not so much, mutta joukko aivan mahtavia lukkoexperttejä. Miksei tällaista vois myös suomessa tapahtua? Miksei saleja/tiimejä brändätä niin, että faneilla on selvä kuva niistä ja niiden toimista, ottelijoista miten ne eroavat esim toisen salin ottelijoihin, heidän suhtautumisesta toisiin tiettyihin tiimeihin? Sit vois olla vaikkapa Suomi vs Ruotsi? Suomi vs. muu maailma "muka beeffiä" joka periaatteessa koostuisi fanien/median mehuilusta. Olis sopivat otsikot iltapaskalehdissä kun SUOMI VOITTI, kun hurri hakattiin tainnoksiin. Karjalalippis-sektorikin sit heräis henkiin! Vaikka periaatteessahan ottelijat eivät tehneet muuta kuin otteli vain naapuria vastaan.

Luulisi myös mätsmeikkauksenki olevan promootiossa helpompaa kun ilmassa leijuu kaikenlaisia "settingsejä" ja niistä voi mielikuvituspäissään punoa vaikka minkälaisia juonia mma-skeneen, rahallahan tätä lajia myös viedään eteenpäin. Tämäkin olis helpompaa jos niitä persooniakin löytyy, ei tarkoita että ruvetaan klovniksi, vaan oman persoonan esille tuomista. Kuka esim tietää miksi suomalaiset ottelijat ovat alkaneet ottelemaan? Kuka tietää, mitä he ovat saaneet lajilta? Kuka tietää mitä kulisseissa tapahtuu? Tai missä ovat ottelureissujen vlogit? Ketkä osaavat sanoa suomalaisten ottelijoiden henkisestä suhtautumisesta "sotimiseen" jne. Minkälaisia persoonia he ovat? Ovatko he täyspäiväsiä sotureita vai onko "kaksi eri persoonaa" esim toisessa perhemies ja työssä kävijä, ja sit välissä peto. Onko suomessa ollenkaan "Sotureita?"

Eli täten myös promootio hyötyy tästä kaikesta, ja markkinointi on helpompaa. Ottelija>Seura>Promootio. Kaikki voivat sit olla iloisia kun kassaan kilisee rahaa, ja tietenkin kun bisnesasiat ja suhteet ovat myös kunnossa, eikä kulissien takana kussa kilpaa toisten muroihin ja sit avauduta pakkiksella.

Tulipa muuten mieleen häkkiradion video jonkin turun jujutsuseuran historiasta (kait) jne.. Tällaista vois ihan OMALÄHTÖISESTIKKIN TEHDÄ!

Sit on myös mediallakin enemmän aiheita joihin tarttua, eli se tukee myös mediaa!

Kaikkien näiden yhteenvetona vois faneillakin olla sellainen kuva päässä et osais melkeinpä tarkoin kertoa et miten jonkun ura on edennyt, tiimin historiaa yms. Niistä onkin sit kiva juoruta ja hypettää kavereille jne. JA kappas, saadaan lisää faneja.

Todettakoon vielä, että minähän olen pelkkä fani vain ja suomen kamppailu/mma-scene/historia ei todellakaan ole mulle kovin selvä, ja olenkin pääosin seurannut niitä "änärejä". Eli mistään mitään tietämätön, mutta mahdollisesti tuon teille rahaa kouraan. ;)

Tiedostan myös, että kaikki on helpommin sanottu, kuin tehty, ja meillä tällähetkellä ei ole lajissa sellainen asema, että jokaiselle paikalle löytyisi oma höylä, vaan on niitä jokapaikanhöyliä, jotka sit käyvät kaiken tämän lisäksi päivätöissä. Kunhan vain purkasin ajatuksia, ehkäpä niissä jotain asiaa toivottavasti voisi olla. :rolleyes:

Tässä viestissä on ihan helvetisti asiaa. Tätä juuri kaivataan. Lajia seuraavat HC-fanit kyllä tuntevat ottelijat, mutta 98% Suomalaisista penkkiurheilijoista ei. Kun pidetään positiivisella tavalla itseä esillä (kukin tyylillään), otellaan säännöllisesti ja pidetään välit sidosryhmiin kunnossa (sponsorit, tapahtumajärjestäjät jne) niin siitä tulee markkinoinnin termein "hyvän kierre" joka ruokkii itseään ja auttaa varmasti ottelijaa eteenpäin jokaisella osa-alueella. Päinvastaisessa tapauksessa puhutaan taas "pahan kierteestä" ja kohta voikin treenata vaan kotisalilla ittekseen.

Joku Suomalainen ottelija vois tehdä totisella naamalla videon, missä syö raakaa perunaa. Lopuksi sanois "I don't smile a lot. But I hit hard" - ei kaikkien tarvii hymyssä suin omenaa syödä eikä mennä Mr. kisoihin. Se pitäs vaan ymmärtää, että ilman tätä PR-/julkisuustyötä ei ura kansainvälisesti urkene. Ei ainakaan niin helposti.

Työhakemuksia?

PS. Mun mielestä oli/on edelleekin tosi väärin vetää joku koko seura mukaan keskusteluun jos kyse on ottelijasta/joista tai sen yksittäisistä taustajoukoista tai ylipäätänsä keskinäisistä henkilökemioista

Olet oikeassa. Se oli väärin kohdistettu osoite. Keskustelu alkoi vaan Makwanista ja siitä ehkä eteni Turkuun. Tämän ketjun avaus oli se mitä halusin sanoa, ongelma on maanlaajuinen. Pahoittelut. Mutta kuten introssa totesin "kirjoitan joskus harkitsemattomasti". Toki Turkulaisilla ottelijoillakin on paljon tekemistä itsensä markkinoinnin kanssa, ihan työnhausta lähtien.

Mä nyt muistelen vanhaa aikaa, ehkä tilanne on muuttunut. Mutta silloin joskus jos olisi ollut Suomalaisten ottelijoiden manageri/asianhoitaja tms. niin kyllä mulla olis ollut ihan RUTIINITASO se, että kun joku tapahtumajärjestäjä julkaisee järjestävänsä kotiseudulla tapahtumaa, niin multa olis lähteny viikon sisällä ottelijoiden kanssa neuvottelun jälkeen seuraava meili tapahtumajärjestäjälle:

"Hei XX

Hiton hyvä juttu että tuutte pitämään tapahtumia meidän kulmille.

Meillä olisi tarjolla laadukkaita ottelijoita Teidän tapahtumiin seuraavasti:

Tapahtuma 1:
xxx
xxx
xxx

Tapahtuma 2:
xxx
xxx
xxx

Ruvetaanko kattomaan vastuksia? Ainakin xxx haluaisi otellaa xxx vastaan - olisi varmaan hyvä matsi."

Jos tämä kuulostaa jotenkin lapselliselta tai aikaavievältä tms. niin tiedoksi: Näitä meilejä tulee ulkomailta rutiininomaisesti. Niitä tuli jopa minulle viikottain, vaikka en koskaan ollut tekemisissä mätsmeikkauksen kanssa. Kansainvälisesti managerit on ajan hermolla missä tapahtuu ja tuovat ottelijoitaan esille säännöllisesti. Manageri on töissä ottelijalla - ei toisinpäin. Managerin tehtävä on löytää ottelijalle ottelumahdollisuuksia.

...ja tästä jatkona vielä: Jos mulla olisi Suomalaisia ottelijoita manageroinnissa, niin lähettäisin näitä meilejä tietty ulkomaillekin. Euroopassa tapahtuu koko ajan - kyllä matseja on tarjolla niille jotka markkinoi itseään. Suomalainen tapahtumajärjestäjä tai ottelija on haluttu sopimuskumppani kyllä.

Tästä tuli vähän paatosta taas, mutta ydinviesti otteljoille: Vaatikaa managereiltanne enemmän. Se mies/nainen on Teillä töissä.

Siis kyllä olen edelleen Pasin kanssa näissä asioissa samaa mieltä ja jälleen tuli hyviä pointteja miten hommat lähtisi lentämään tehokkaammin. Ainut syy minkä takia tartuin ylipäätänsä näihin juttuihin oli juurikin se, että ei puhuttu mistään maanlaajuisesta ongelmasta vaan ihan tietyistä henkilöistä. Piirtyi kuva, että jos et tehnyt yhteistyötä esim. Cagen kanssa niin silloin olet jotenkin "huono". Mutta hyvä, että Pasi selvensi asiaa.

Mielenkiintoinen ketju, ainakin jollain tavalla.

Hyvin on löydetty Suomivaparin ongelmakohdat:

-ottelijat eivät halua otella
-ottelijat eivät mainosta itseään
-ei ole päteviä managereita
-matchmaking on vaikeaa, koska yllä olevat
-tapahtumapaikat eivät tee yhteistyötä

Ainoa osapuoli, josta ei ole löytynyt mitään moitittavaa on itse tapahtumajärjestäjä. Raukka tapahtumajärjestäjä on vain kaikkien armoilla ja vietävänä. Onko tosiaan niin, että ainoa asiat jotka estivät Cagen nousun "jäähalliluokkaan" olivat organisaation ulkopuolella? Vai löytäisikö Pasi S. pari hyvää pointtia, mitä tapahtumajärjestäjien pitäisi tehdä itse omassa toiminnassaan paremmin.

Yksi suomivaparin kehitysalue on myöskin ottelijoiden pystyosaaminen.

Olen monessa tredissä täälläkin valittanut sitä miten heikkoa suomalaisten pystytekeminen on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Huomaa kyllä, että sparrattu on ja paljon, mutta otteleminenkin on sellaista sparraamisen näköistä, eikä sellaista vaarallista pystyä joka pitäisi vastustajan varuillaan. Lukkopainiosaamista suomalaisilta kyllä löytyy ja varmaan painiakin noin jonkinlaisella tasolla, mutta pysty tulee mielestäni pahiten muuta maailmaa perässä.

Makullahan on ollut tunnetusti ihan onneton pysty, mutta suhteellisen lyhyessä ajassa pätevässä valmennuksessa mies on saanut ilmeisesti terästystä tuohon puoleen. Toki tulevat matsit kertovat enemmän missä oikeasti mennään. Tästä muut kovat suomiukot voisivat ottaa mallia ja kehittää itselleen kovempaa pystyä. Tätä kehitystä varten tarvitaan valmennuspuolelle osaamista ja jos sitä ei ole omassa seurassa, on sitä haettava jostain muualta.

Sitten yksi asia joka monesti jää huomiotta, kun katsotaan maailman huippuja vetämässä ufc:ssä ihan hullua pystyä on se, että niillä jätkillä on ihan oikeaa lajitaustaa, jonka päälle vapari on rakennettu. Ei siellä ole mitään entisiä sulkapalloilijoita, vaan jätkät on koko ikänsä treenanneet eri kamppailulajeja. On judoa, painia, nyrkkeilyä, karatea, taekwondoa, capoeiraa ja vaikka mitä jonka päälle sitten on aloitettu varsinainen vaparitreeni. Ei mikään ihme, että sieltä tulee selkäytimestä kovat potkut ja vaaralliset lyöntisarjat paikan auetessa. Tekninen osaaminen siis ei ole mitään päälleliimattua, vaan tuhansilla toistoilla hankittua liikettä, joka irtoaa sieltä miehestä niin kauan kuin valot pysyvät päällä ja joskus vielä vähän sen jälkeenkin.

Suomen skenessä ollaan varmaan sitä mieltä, että nää newbreed -tyypit ei tarvii mitään lakanahomostelua alle, että voi tulla kovaksi vaparimieheksi. Ei varmasti tarvitsekaan, mutta sitten siellä valmennuspuolella täytyy olla melkoista osaajaa liikkeellä ja valmennettavalla liikunnallinen lahjakkuus aivan huipussaan.

Eiköhän homma hoidu itsestään kunhan harrastajamäärät saadaan kasvuun. Näin ollen niitä potentiaalisia lahjakkuuksiakin hakeutuu sinne peruskurssille. Kuitenkin sohvaperunat yms. normijantterit tuovat rahaa mukanaan millä on varaa palkata sitä valmennusosaamista.

Mitä tuolle lajitausta-asialle voisi käytännössä tehdä?

Kuulisin mielellään ehdotuksia miten saamme peruskurssille 20 aktiivipainijaa tai judokaa treenaamaan vapaaottelua sen sijaan että siellä on sekalainen kokoelma entisiä karatekoita, sulkapalloilijoita ja täysiä sohvaperunoita?

Tehdään lisää suomalaisia, eli pannaan menemään, tai syrjäytetään lätkän valta-asema suomessa.

Eiköhän homma hoidu itsestään kunhan harrastajamäärät saadaan kasvuun. Näin ollen niitä potentiaalisia lahjakkuuksiakin hakeutuu sinne peruskurssille. Kuitenkin sohvaperunat yms. normijantterit tuovat rahaa mukanaan millä on varaa palkata sitä valmennusosaamista.

Miten harrastajamäärä saadaan kasvuun? Sehän on viime vuodet ollut rajussa laskussa.

Mitä tuolle lajitausta-asialle voisi käytännössä tehdä?

Kuulisin mielellään ehdotuksia miten saamme peruskurssille 20 aktiivipainijaa tai judokaa treenaamaan vapaaottelua sen sijaan että siellä on sekalainen kokoelma entisiä karatekoita, sulkapalloilijoita ja täysiä sohvaperunoita?

Ymmärsit hieman väärin tuon esimerkin. Tarkoitukseni oli sanoa, ettei mitään ihmeellistä pystyä ole helppoa rakentaa mainituille 20v sulkapalloilijoille, vaan näillä huipuilla on lajitaustaa aina pikkupennusta asti ja homma selkäytimessä. Eli tuossa iässä se lajitaustan kerääminen on jo liian myöhäistä. Katsoo jotain lätkääkin(vaikkei olekaan yksilötasolla niin vaativaa kuin vapari imho) niin liigatason jätkät aloittaa sen homman joskus neljävuotiaana.

Juuri tuo lajien rikkaus ja tyylien erilaisuus/erikoisuus tekee näitä huippuja. Jollain perus etukäsi-takakäsi-potku -osastolla ei noita huippuja paljoa kuumoteta.

Back
Ylös Bottom