MÖYKKYNEN
VIP
Iceye on hyvä esimerkki, että Suomesta löytyy edelleen korkean tason innovatiivisuutta jos sitä ei poliittisin keinoin tukahdutettaisiTässä voisi olla eurooppalainen puhelinvaihtoehto Androidille ja iPhonelle. Pistän ainakin itse tilaukseen.
![]()
Jolla Phone Pre-order Voucher
The independent European Do It Together (DIT) Linux phone, shaped by the people who use it.commerce.jolla.com
Suomella on hyvää draivia nyt, kun tämän lisäksi myös Iceye on kovassa nousussa.
![]()
Puolustusteknologia | Suomalainen satelliittiyhtiö Iceye sai rahoituskierroksellaan jo yli kahden miljardin euron arvostuksen
Suuri osa Iceyen satelliiteista menee nyt Eurooppaan puolustuskäyttöön, yhtiö kertoi uutistoimisto Bloombergille.www.hs.fi
Nyt pitäisi kaikin keinoin tukea näitä euroopan tasolla, että saataisiin eurooppalaiset vaihtoehdot Starlinkille, iPhonelle ja Androidille.
Näiden lisäksi Windows pitää korvata Linuxilla ja ChatGPT/Gemini Mistralilla.
Sitten tarvitaan eurooppalainen some, joka korvaisi X:n, Instagramin, Facebookin ja Tiktokin.
Asiasta toiseen, eurooppalaiset kilpailijat mm. Microsoftille, Applelle, Googlelle ja Metalle. Visioista konkretiaan. Näillä yrityksillä on miljardeja aktiivisia käyttäjiä tuotteilleen ja palveluilleen, joita vastaan pitäisi siis lähteä nollasta liikkeelle. Jos löytyisi rohkeita teknologiayrityksiä, jotka olisivat valmiit haastamaan em. jättiläiset ja jos nämä yritykset pystyisivät takaamaan paremman tuoton, nopeammin ja pienemmällä riskillä vs. esim. Mag7 niin sijoittajia varmasti löytyisi. Jos taas tuotto-odotus olisi pienempi tai epävarma, hitaampi ja isommalla riskillä niin sijoittajia ei löytyisi.
Jos minulle sijoittajana tultaisiin tarjoamaan osakkeita eurooppalaisesta yrityksestä X, joka lähtee kilpailemaan Applen kanssa ja yrityksestä Y, joka lähtee kilpailemaan Googlen kanssa huomioiden eurooppalainen toimintaympäristö säätelyineen, niin ei tarvitsisi edes kuunnella pitchausta vaan suoraan ohi. Olen aika varma, että myös oikeat sijoittajat sekä institutionaaliset sijoittajat, joita pakostakin tarvitaan tämän kokoluokan, eli minimissään satojen miljardien hankkeisiin, toimisivat samoin.
Vai kuinka hyvältä kuulostaisi, että Ilmarinen lähtisi sijoittamaan meidän eläkevaroja yritykseen X ja Varma yritykseen Y?