Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Totta on, että ei kaikki ole edellisen hallituksen syytä, vaan pidemmän ajan kuluessa tapahtunut. Mutta totuutta siinä on se, että uutta velkaa otettiin turhaan kymmeniä miljardeja (varovaisinkin arvio on +10mrd), kun päinvastoin olisi pitänyt jatkaa säästölinjalla. Vaikka yritetään piiloutua korona-sota jne taakse, niin se ei pidä paikkaansa, että sen takia olisi pitänyt niin paljon ylimääräistä velkaa ottaa. Tuo uuden velan ottaminen ei kuitenkaan ole suurin syy vaan se, että pysyviä menoja kasvatettiin niin merkittävästi ja talous jätettiin siihen tilaan, että ei ole todellisuudessa mahdollista (ainakaan Suomen poliittisessa järjestelmässä) saada tuota velkaantumista taittumaan kovin nopeasti.

Kaikki varmaan tietää, että jos vihervasemmistohallitus olisi vallassa, niin sitä velkaa otettaaisiin varmaan vuosittain 20mrd tuon 10mrd sijaan. Myös iso syy on mm. vasemmiston ja AY-liikkeen, mitkä estäneet työmarkkinareformit, mitkä vertailumaissa on tehty jo yli 20 vuotta sitten.

Omasta mielestä kyllä olisi ollut paljon enemmänkin vara leikata kuin, mitä hallitus nyt esittää ja monia todella turhia kohteita, mihin menee uskomaton määrä rahaa. Kuitenkin taitaa olla mahdotonta sopia niistä näin monen puolueen kesken.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mietin, että jottei menisi vain huuteluksi ja muiden puolueiden haukkumiseksi, niin jotain konkreettista siitä, että millainen voisi olla suomalainen oikeistolainen puolue. Huom. Tämä ei ole politiikkaa, mitä minä kannatan, vaan minkä väitän olevan oikeistolaista. Mielestäni tällainen puolue ajaisi näkemystä, että Suomessa ei tarvitsisi olla yksi maailman korkeimmista (ellei korkein) verotus, eikä yksi maailman suurimmista (ellei suurin) julkinen sektori.

Oikeistolainen puolue ajaisi aktiivisesti merkittävästi matalampaa verotusta ja julkista sektoria. Tämä ei myöskään olisi sitä, että: "Joudumme pakon edessä leikkaamaan", vaan se on politiikan keskiössä. Vähän kuin, että ei persujen viesti ole, että: "Emme halua rajoittaa maahanmuuttoa, mutta joudumme pakon edessä", tai vasemmiston: "Emme halua kasvattaa julkisia menoja, mutta pakon edessä joudumme".

Oikeistolaisuuteen liittyy myös perinteisesti ns. laki ja järjestys, sekä yksilön vastuu. Joten näkisin, että oikeistolainen puolue kakkosagendana ajaisi tiukempaa lainsäädäntöä rikollisuuteen, kovempia tuomioita, enemmän poliiseja ja ehkä kovempaa kuria kouluihin.

Jos joku on eri mieltä niin, että tämä ei olisi oikeistolaista politiikkaa, niin saa haastaa perustellusti. Vastaavasti jos joku on sitä mieltä, että tässähän kuvattiin persut, kokkarit tai joku muu puolue, niin saa haastaa perustellusti. 2 edellä mainittua sivuaa välillä vaalien alla puheissa pientä osaa näistä asioista, mutta sitten hallituksessa ollessaan ei kuitenkaan edistä niitä ja puheetkin jäävät.

Mun mielestä kokoomus keskittyy lähinnä olemaan vähän vähemmän demari, kuin demarit, ja sitten lähinnä ajaa yritystukia siinä, missä punaista solmiota käyttävät kollegansa jotain muita tukia, esim. eläkkeitä, tai vihreitä solmioita käyttävät maataloustukia. Persuilla ei vie ole tuoreudestaan johtuen oikein näyttöjä, että mitä meinaisivat oikeasti tehdä, mutta näyttäytyy mulle (puheuden perusteella) lähinnä protestipuolueena ja vastavoimana - enimmäkseen maahanmuutossa ja ehkä kakkosagendana ympäristöasioissa.
 
Mietin, että jottei menisi vain huuteluksi ja muiden puolueiden haukkumiseksi, niin jotain konkreettista siitä, että millainen voisi olla suomalainen oikeistolainen puolue. Huom. Tämä ei ole politiikkaa, mitä minä kannatan, vaan minkä väitän olevan oikeistolaista. Mielestäni tällainen puolue ajaisi näkemystä, että Suomessa ei tarvitsisi olla yksi maailman korkeimmista (ellei korkein) verotus, eikä yksi maailman suurimmista (ellei suurin) julkinen sektori.

Oikeistolainen puolue ajaisi aktiivisesti merkittävästi matalampaa verotusta ja julkista sektoria. Tämä ei myöskään olisi sitä, että: "Joudumme pakon edessä leikkaamaan", vaan se on politiikan keskiössä. Vähän kuin, että ei persujen viesti ole, että: "Emme halua rajoittaa maahanmuuttoa, mutta joudumme pakon edessä", tai vasemmiston: "Emme halua kasvattaa julkisia menoja, mutta pakon edessä joudumme".

Oikeistolaisuuteen liittyy myös perinteisesti ns. laki ja järjestys, sekä yksilön vastuu. Joten näkisin, että oikeistolainen puolue kakkosagendana ajaisi tiukempaa lainsäädäntöä rikollisuuteen, kovempia tuomioita, enemmän poliiseja ja ehkä kovempaa kuria kouluihin.

Jos joku on eri mieltä niin, että tämä ei olisi oikeistolaista politiikkaa, niin saa haastaa perustellusti. Vastaavasti jos joku on sitä mieltä, että tässähän kuvattiin persut, kokkarit tai joku muu puolue, niin saa haastaa perustellusti. 2 edellä mainittua sivuaa välillä vaalien alla puheissa pientä osaa näistä asioista, mutta sitten hallituksessa ollessaan ei kuitenkaan edistä niitä ja puheetkin jäävät.

Mun mielestä kokoomus keskittyy lähinnä olemaan vähän vähemmän demari, kuin demarit, ja sitten lähinnä ajaa yritystukia siinä, missä punaista solmiota käyttävät kollegansa jotain muita tukia, esim. eläkkeitä, tai vihreitä solmioita käyttävät maataloustukia. Persuilla ei vie ole tuoreudestaan johtuen oikein näyttöjä, että mitä meinaisivat oikeasti tehdä, mutta näyttäytyy mulle (puheuden perusteella) lähinnä protestipuolueena ja vastavoimana - enimmäkseen maahanmuutossa ja ehkä kakkosagendana ympäristöasioissa.

Aika paljon tuossa perinteistä amerikkalaista small government tai less government ajattelua, tämähän on republikaanien perusmantra ja oikein hyvä sellainen. Tuo pitää sisällään olennaisimmat asiat eli sitä myöden vähemmän virkamiehiä, regulaatiota, veroja ja enemmän vapautta. Panostukset sitten enempi lain ja järjestyksen ylläpitoon.

Meillä on maan tapa että poliittisesti nimitetään varapääjohtajia ja apulaispääjohtajia valtion laitoksiin isoilla liksoilla ja eläkkeillä. Ihan hyvä olis alkaa purkamaan. Government on todellakin aivan liian iso. Varapääjohtajia ja apulaispääjohtajia ja ties mitä tauhkaa poliittista korruptiota laitokset väärällänsä.
 
Koitin funtsia jotain vastausta mskomulle, mutta lähinnä mulla pyörii päässä se ajatus että... Suomi on monella muullakin mittarilla kuin verotuksen, maailman kärkipaikkoja mitä tulee tasa-arvoon, esim se että koulutus mahdollista kaikille yms yms, sekä wanhat kliseiset "maailman onnellisin kansa" yms... Niin jotenkin itse siis koen että se johtuu siitä että kuten sanoit, meillä kokoomuskin on aavistuksen vasemmalla, ja meillä on ollut pitkä sopimisen kulttuuri. Meillä on edelleen isoja yrityksiä tekemässä isoja tuloksia, meillä työntekijät varmaan lähes 95% pärjää yhdellä 8h päivätyöllä, on kesälomia ja muuta... Miksi tästä haluaa iso osa äänestäjiä jotenkin pyristellä eroon? Mikä tekee Suomesta niin paskan paikan että kaikki mikä toimii, halutaan muuttaa? Miksi sitten ei esim itse haaveile muuttavansa johonkin maahan missä on pienet verot mutta muuten suuret kulut ja vastuu, jos se on sitä mitä niin halajaa? Mä hain juuri tyttärelle ja itselleni uudet kirjastokortit, ai hitto miten nekin palvelut on parantunut siitä kun itse oli lapsi. Aivan uskomaton valikoima kulttuuria ja viihdettä, jopa frisbeegolf settejä saa meidän kirjastosta lainata... Kaikki mahdollista verorahoilla joita itsekin maksan, runsaasti. Ei esim tuollaisten asioiden tai vaikka jonkin vaivan kohdatessa, sen pitäisi vaikuttaa onko ihan hiton onnekas elämässä ja repii hyvin rahaa, vaan ihmisarvo on se lähtökohta itselleni joka mielestäni tekee Suomesta hyvän paikan asua ja kasvattaa lapsia. Itse ainakin olisin valmis muuttamaan johonkin muualle, jos asuisin maassa missä asiat olisi tosi huonosti ja ei sopisi lainkaan mun maailmankuvaan. En siis pistä sanoja suuhusi että olisit tuota mieltä, mutta kun niitäkin tuntuu olevan, joiden mielestä KAIKKI on tehty täällä väärin ja tulisi olla toisin.

Tuossa ylhäällä tuli AY liikekin mainittua, asia missä olen itse ollut menneisyydessä enemmän mukana. Niin mietin sitä että jos halutaan palkat alas ja edut alas duunareilta että yritykset kukoistaa. Niin toisin kuin iso osa yrityksistä... Me duunarit ollaan valtiolle hyvä ja tasainen verotulo, toisin kuin se että meidän palkat ajetaan alas että saadaan pari ulkomaalaista verokiertoyritystä viemään kaiken rahan taas maasta pois. Juu tiedän että duunareita ei ole jos yrityksiä ei nuoleskella, ja siksi jälleen koen että neuvottelupöydät on se reitti eikä sanelupolitiikka, tai näennäinen neuvottelu työnantajien kanssa, joiden ei tarvitse mistään edes neuvotella kun Orpo pelaa kaikki kortit heidän käteen.
 
Niin pakon edessä näitä asioita tehdään, koska velkaa joudutaan ottamaan ja tulevaisuuden ennusteet eivät mairittele. Yritysten aseman parantaminen on kuitenkin sijoittamista tulevaisuuteen.
Meillä on kovin romanttinen kuva omasta maastamme. Hyvä esimerkki todellisesta tilanteesta oli jonkin EU-viraston henkilökunnalle tehty kysely (olikohan Italiasta) että laittakaa järjestykseen EU-maiden pääkaupungit mihin mieluiten haluaisitte/joutuisitte muuttamaan viraston mukana ja mihin vähiten mielellään. Helsinki tuli toiseksi viimeiseksi Bukarestia ennen.
Ranskalainen tuttu joka asuu täällä, tehnyt töitä Ranskassa, Suomessa ja Norjassa ja voisi eläköityä mihin tahansa näistä pohti että olisi parempi eläköityä Ranskaan, koska terveydenhuolto siellä palvelee paremmin ja enempi vapautta päättää itse.
Mikä meidän mielikuva näistä asioista on?
Tähän päälle sitten se massiivinen verotus. Kyllähän tuo huoli tulevaisuudesta pitäisi ihan tosissaan ottaa että meillä olisi vetovoimaa pitää jatkossa edes omat osaajat täällä.
Ilmastoon liittyvästä teknologiasta piti tulla iso juttu, ei tullu, seuraavaa Nokiaa ei kuulu. Natojäsenyyden piti tuoda pörssiyhtiöille turvaa ja nostaa kursseja, ei nostanut. Nyt on ollut juttuja siitä kuinka oliko jopa jonkun laskuissa Helsingin pörssi maailman huonoiten performoinut pörssi tämän vuoden.
F34g7h1WgAEivJ-.jpg
 
Joo ei sitä pidä käsiä taskuun laittaa ja vihellellä menemään huolettomana. Mutta jos mietin et kumpi henkilökohtaisesti ajais mut nopeammin pois suomesta :

[ ] Lasketaan verot tosi alas, palkatkin takas 6e/h pintaan niin saadaan yrityksiä. Mut riittäähän pienempi palkka kun verot laskettu. Vaimo pamahtaa paksuksi niin eka säästetään 15.000€ et saadaan suoritettua synnytys sairaalassa, sitten aletaankin keräämään 60.000€ et lapsi joskus pääsee kouluun. Otetaan myös jenkkien "katukerhot" niin valtion tai kuntien ei tarvii huolehtia teistä yms, no sehän on selkeetä kun verot on poistettu, ei siihen ole rahaa. Kaikkien muiden kulujen päälle tuo pakollinen kerho kustantaa vaikka sen 1000€ kuukaudessa jos asuu omakotitalossa.

[ ] Maksan vaikka tuon 60.000€ hissuksiin nostamalla veroprossaani vaikka yhden tai kaksi prossaa. Kaikki muu pysyy ennallaan, tai no... Lääkäriin pitäis kyl päästä kuten "ennen wanhaa". Vaikka mulla on onnekas asema että tarvittaessa voin käyttää yksityistä, niin ärsyttää miten siitä on tullut jo lähes pakollista jos oikeeta hoitoa tarvii. Tätähän kokoomuksen veijarit on toki eri attendojen ja mehiläisten hallituksissa ajanut jo 8 vuotta. #hyväveli
 
...Mä hain juuri tyttärelle ja itselleni uudet kirjastokortit, ai hitto miten nekin palvelut on parantunut siitä kun itse oli lapsi. Aivan uskomaton valikoima kulttuuria ja viihdettä, jopa frisbeegolf settejä saa meidän kirjastosta lainata... Kaikki mahdollista verorahoilla...
Niin kyllä toisten ihmisten taskusta nyhdetyllä rahalla saa kaikkea kivaa, eihän sitä voi kieltää. En vaan tiedä miksi minun pitäisi maksaa toisten ihmisten kulttuurit, viihteet ja frisbeegolfit. Jos minulla olisi lapsia, niin 99% varmuudella he eivät noita mainittuja "ilmaisia" palveluita käyttäisi koskaan, kuten en itsekään ole käyttänyt. Mieluummin minä pitäisin palkastani enemmän itselläni, jotta voin sijoittaa ne itseni ja mahdollisten tulevien lapseni itse haluamiinsa harrastuksiin, viihteeseen ja kulttuuriin.
Miksi sitten ei esim itse haaveile muuttavansa johonkin maahan missä on pienet verot mutta muuten suuret kulut ja vastuu, jos se on sitä mitä niin halajaa?
Varmasti moni haaveilee, mutta kun sit jäisi sukulaiset, synnyinseutu ja ystävät taakse. Ei sillai, vieläkin saattaisin hyvin muuttaa jenkkeihin, mikäli sinne ei tarvitsisi mitään työlupia.
 
Niin kyllä toisten ihmisten taskusta nyhdetyllä rahalla saa kaikkea kivaa, eihän sitä voi kieltää. En vaan tiedä miksi minun pitäisi maksaa toisten ihmisten kulttuurit, viihteet ja frisbeegolfit. Jos minulla olisi lapsia, niin 99% varmuudella he eivät noita mainittuja "ilmaisia" palveluita käyttäisi koskaan, kuten en itsekään ole käyttänyt. Mieluummin minä pitäisin palkastani enemmän itselläni, jotta voin sijoittaa ne itseni ja mahdollisten tulevien lapseni itse haluamiinsa harrastuksiin, viihteeseen ja kulttuuriin.

Varmasti moni haaveilee, mutta kun sit jäisi sukulaiset, synnyinseutu ja ystävät taakse. Ei sillai, vieläkin saattaisin hyvin muuttaa jenkkeihin, mikäli sinne ei tarvitsisi mitään työlupia.

Juu ymmärrän kyllä hyvin tuon minä minä minä -asenteen, ja se on mun mielestä myös ihan OK! Liian vahva tukiverkko varmasti aiheuttaa passivoitumista. Suomessa ihan hitosti suomalaisia sossu juoppoja joita mun ei tekis mieli tukea penniäkään - anteeksi, senttiäkään. Mutta oon myös sitä mieltä että yksi vahvimpia yhteiskunnan mittareita ei ole se onko Elon Musk Suomalainen ja asuu suomessa, vaan se miten koitetaan pitää huolta myös naapurista. Mun mielestä se on jotenkin hyvin Suomalaista. Ei esimerkiksi jonkun pidempi sairasloma tai burnoutista nousussa tukemisessa ole mielestäni mitään väärää. En tahtoisi että suomessa yleistyisi lainkaan tuo "Go Fund Me" toiminta jolla jenkeissä esim jengi itkee että saa elintärkeän insuliinipiikin ostettua. Useampi puolittaa annoksen säästääkseen järjettömissä kustannuksissa ja sitten heitä löytyy kuolleena. Mulle tuon kuittaus ajatuksella "Olis menny töihin!" kertoo ajattelemattomuudesta ja aika kylmistä asenteista näin ylipäätä. Tiedän myös että esim L.A. on jätti luokan kaupunki, mutta lähiaikoina on kuvottanut videot mitä kuvataan kadulla ohi lipuvasta autosta, kun asunnottomia on tuhansia, ja aivan naapurissa sitten miljonäärit rakentaa vaan korkeampaa muuria tiluksilleen ja aseistetut vartiat pyörii porteilla. #notmyfinland
 
Joo ei sitä pidä käsiä taskuun laittaa ja vihellellä menemään huolettomana. Mutta jos mietin et kumpi henkilökohtaisesti ajais mut nopeammin pois suomesta :

[ ] Lasketaan verot tosi alas, palkatkin takas 6e/h pintaan niin saadaan yrityksiä. Mut riittäähän pienempi palkka kun verot laskettu. Vaimo pamahtaa paksuksi niin eka säästetään 15.000€ et saadaan suoritettua synnytys sairaalassa, sitten aletaankin keräämään 60.000€ et lapsi joskus pääsee kouluun. Otetaan myös jenkkien "katukerhot" niin valtion tai kuntien ei tarvii huolehtia teistä yms, no sehän on selkeetä kun verot on poistettu, ei siihen ole rahaa. Kaikkien muiden kulujen päälle tuo pakollinen kerho kustantaa vaikka sen 1000€ kuukaudessa jos asuu omakotitalossa.

[ ] Maksan vaikka tuon 60.000€ hissuksiin nostamalla veroprossaani vaikka yhden tai kaksi prossaa. Kaikki muu pysyy ennallaan, tai no... Lääkäriin pitäis kyl päästä kuten "ennen wanhaa". Vaikka mulla on onnekas asema että tarvittaessa voin käyttää yksityistä, niin ärsyttää miten siitä on tullut jo lähes pakollista jos oikeeta hoitoa tarvii. Tätähän kokoomuksen veijarit on toki eri attendojen ja mehiläisten hallituksissa ajanut jo 8 vuotta. #hyväveli

Joo kyllä meidän terveydenhuollosta ja koulutuksesta pitää pitää kiinni, terveydenhuoltoon voisi ehkä lisätä maksullisuutta jonkin verran, ehkäpä yliopistoonkin. USA on itse asiassa hyvinkin ääriesimerkki, Euroopan maissa on terveydenhuolto melko lailla ilmaista, yliopisto opiskelukin kait lähes ilmaista tai voimakkaasti tuettua. Kaukana amerikkalaisesta missä todellinen kustannus plus reilu markkinatalouden kate päälle.. Omanlaisensa malli meille, ei pidä ainakaan Ameriikkaa kopioida.
Työn verotusta pitäisi saada alas, sillä nousee Suomen houkuttelevuus yrityksille ja palkollisille, paikallisille ja ulkomaisille. Mistä sitten otetaan? Mielestäni se kirjastolaitos on hyvä esimerkki. Toki yliopistojen kirjastot ym tieteellinen pitäisi jättää, mutta tällainen 700 kirjaston verkosto lämpimissä kivitaloissa mistä jaetaan lainaan virkamiehen ostamia viihdekirjoja on tarpeeton relikti. Ja samoin kaikkia muitakin valtion laitoksia pitäisi tehostaa, karsia epäolennainen pois, ja säästynyttä rahaa siirtää työn verotuksen pienentämiseen että saataisiin oikeita tuottavia töitä. Isoin remontoitava asia olis kuitenkin eläkejärjestelmä, siellä rahaa pöllyää kaikkein eniten ja sijoitetaan menneisyyteen.
 
Juu ymmärrän kyllä hyvin tuon minä minä minä -asenteen, ja se on mun mielestä myös ihan OK!
En ole esim ilmaisesta perus-, tai toisen asteen koulutuksesta tai julkisesta terveydenhuollosta luopumassa, mutta hämmästelen kyllä jos se koetaan minä minä minä -asenteeksi, mikäli ei ole halukas kustantamaan muiden kulttuurielämyksiä, viihdettä tai liikuntaharrastuksia, ne kun ei ole mitään laadukkaan elämän edellytyksiä. Tai liikuntaharrastus voi ollakin, mutta siihenkään ei tarvita muuta kuin lenkkarit, jotka joka tapauksessa pitää ostaa omakustanteisesti.
 
Koitin funtsia jotain vastausta mskomulle, mutta lähinnä mulla pyörii päässä se ajatus että... Suomi on monella muullakin mittarilla kuin verotuksen, maailman kärkipaikkoja mitä tulee tasa-arvoon, esim se että koulutus mahdollista kaikille yms yms, sekä wanhat kliseiset "maailman onnellisin kansa" yms... Niin jotenkin itse siis koen että se johtuu siitä että kuten sanoit, meillä kokoomuskin on aavistuksen vasemmalla, ja meillä on ollut pitkä sopimisen kulttuuri. Meillä on edelleen isoja yrityksiä tekemässä isoja tuloksia, meillä työntekijät varmaan lähes 95% pärjää yhdellä 8h päivätyöllä, on kesälomia ja muuta... Miksi tästä haluaa iso osa äänestäjiä jotenkin pyristellä eroon? Mikä tekee Suomesta niin paskan paikan että kaikki mikä toimii, halutaan muuttaa? Miksi sitten ei esim itse haaveile muuttavansa johonkin maahan missä on pienet verot mutta muuten suuret kulut ja vastuu, jos se on sitä mitä niin halajaa? Mä hain juuri tyttärelle ja itselleni uudet kirjastokortit, ai hitto miten nekin palvelut on parantunut siitä kun itse oli lapsi. Aivan uskomaton valikoima kulttuuria ja viihdettä, jopa frisbeegolf settejä saa meidän kirjastosta lainata... Kaikki mahdollista verorahoilla joita itsekin maksan, runsaasti. Ei esim tuollaisten asioiden tai vaikka jonkin vaivan kohdatessa, sen pitäisi vaikuttaa onko ihan hiton onnekas elämässä ja repii hyvin rahaa, vaan ihmisarvo on se lähtökohta itselleni joka mielestäni tekee Suomesta hyvän paikan asua ja kasvattaa lapsia. Itse ainakin olisin valmis muuttamaan johonkin muualle, jos asuisin maassa missä asiat olisi tosi huonosti ja ei sopisi lainkaan mun maailmankuvaan. En siis pistä sanoja suuhusi että olisit tuota mieltä, mutta kun niitäkin tuntuu olevan, joiden mielestä KAIKKI on tehty täällä väärin ja tulisi olla toisin.

Tuossa ylhäällä tuli AY liikekin mainittua, asia missä olen itse ollut menneisyydessä enemmän mukana. Niin mietin sitä että jos halutaan palkat alas ja edut alas duunareilta että yritykset kukoistaa. Niin toisin kuin iso osa yrityksistä... Me duunarit ollaan valtiolle hyvä ja tasainen verotulo, toisin kuin se että meidän palkat ajetaan alas että saadaan pari ulkomaalaista verokiertoyritystä viemään kaiken rahan taas maasta pois. Juu tiedän että duunareita ei ole jos yrityksiä ei nuoleskella, ja siksi jälleen koen että neuvottelupöydät on se reitti eikä sanelupolitiikka, tai näennäinen neuvottelu työnantajien kanssa, joiden ei tarvitse mistään edes neuvotella kun Orpo pelaa kaikki kortit heidän käteen.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Koitan purkaa tuota vähän osiin.

Kaikesta, mikä toimii, voi olla montaa mieltä. Suomi on ylläpitänyt velalla systeemiä pitkälle yli 10 vuotta siten, että velkaantuminen on vain pahentunut vieläpä ilman korkomenoja, ts. rakenteellinen alijäämä on kasvanut. Kasvavat korkomenot tekevät tästä kertaluokkaa isomman sotkun, mutta jo ilman niitä tilanne ei ole kestävä. Kreikka ymv. ovat näyttäneet, mihin se johtaa, eli jos tuo halutaan välttää, niin ei voida vain olla tekemättä mitään. Suomi on kyllä yksi maailman parhaista maista, joten olisi ikävä nähdä, että se menee konkurssin, suunta on kuitenkin tuo, jos radikaaleja muutoksia ei tapahdu.

Mitä tulee palkkoihin, työehtoihin tai lomiin, niin en ymmärrä, miten mikään näistä on oikeistolaisen politiikan kanssa törmäyskurssilla. Nähdäkseni päinvastoin, matalammalla verotuksella työntekijöiden ostovoima olisi parempi. Suomessa sen sijaan on Pohjoismaiden huonoin ostovoima, pienin työllisyysaste, pahin alijäämä, eniten velkaa ja köyhin väestö - huono yhdistelmä tulevaisuuden kannalta, jos minulta kysytään.

Kokoomuksen politiikasta olen varmaan sun kanssa samaa mieltä. Mutta kuten yllä todettu, niin kokoomus on ihan samanlainen eturyhmäpuolue, kuin demaritkin - ei oikeistopuolue. Kokoomuksella on vain eri etyryhmä, kuim demareilla. Ja eniten mua ärsyttää, jos konkurssi aiheutetaan sillä, että terveydenhuoltoon, opetukseen ja vaikka kirjastotoimintaan käyttökelpoisia varoja tungetaan ties mihin rahareikään. Tässä asiassa haukun taas kokoomusta, joka leikatessaan vetää juustohöylällä kaikesta tärkeästä sen sijaan, että lakkautettaisiin kokonaan kaikkia turhia toimintoja. Siinä vain menisi omia suojatyöpaikkoja.
 

”Me täällä Jungle Juice Barissa emme halua olla missään tekemisissä todellisuuden kanssa. Sen sijaan palkkaamme mielellämme työntekijöitä määräaikaisiin tai nollatunti työsopimuksiin ja myymme ylihintaisia mehuja sellaisille, joilla sattuu olemaan varaa ja käärimme kunnon voitot.”
 

”Oikeistohallitus” ja kiinteistöveroon korotus siitä huolimatta. Ottaisin mieluummin korotuksen alviin kuin tähän, mut taitaa olla mahdotonta.

Kieltämättä moitteen paikka, asuntomarkkina aika heikossa tilanteessa ja tästä löylyä lisää. Verojen nostoja toisaalla ja kevennyksiä toisaalla tällaista vaihtari-veropolitiikkaa ei pitäis tehdä, vaan karsia turhia kuluja eli rahan jakamista ja niistä säästöt ja veronalennukset jos pystyy.
 
Kieltämättä moitteen paikka, asuntomarkkina aika heikossa tilanteessa ja tästä löylyä lisää. Verojen nostoja toisaalla ja kevennyksiä toisaalla tällaista vaihtari-veropolitiikkaa ei pitäis tehdä, vaan karsia turhia kuluja eli rahan jakamista ja niistä säästöt ja veronalennukset jos pystyy.
On siis ihan uskomatonta kuinka paljon stadissa asuva työssäkäyvä on köyhtynyt viimeisen muutaman vuoden aikana, kun katsoo kaikkia julkisia maksuja:

- verotus (mm. kiinteistö- ja ansiotuloverotus)
- julkisen liikenteen hinnat
- kaukolämpö
- vesi- ja jätemaksut

Listaa vois jatkaa, mutta esimerkiksi pelkästään kaukolämmön korotus on muutaman vuoden sisään tuonut perus rivariasujalle muutaman tonnin lisäkulut.. Ja valitettavasti se on aivan sama, ketkä siellä on kaupunginvaltuustossa tai maan hallituksessa, suunta on koko ajan sama.
 

”Oikeistohallitus” ja kiinteistöveroon korotus siitä huolimatta. Ottaisin mieluummin korotuksen alviin kuin tähän, mut taitaa olla mahdotonta.

Tämä hallitus on kyllä perseestä. Oikeistohallitus joka jatkaa samaa velanottoa ja korottaa veroja. Ei me tätä äänestetty. Vittu mitä paskaa.
 
On siis ihan uskomatonta kuinka paljon stadissa asuva työssäkäyvä on köyhtynyt viimeisen muutaman vuoden aikana, kun katsoo kaikkia julkisia maksuja:

- verotus (mm. kiinteistö- ja ansiotuloverotus)
- julkisen liikenteen hinnat
- kaukolämpö
- vesi- ja jätemaksut

Listaa vois jatkaa, mutta esimerkiksi pelkästään kaukolämmön korotus on muutaman vuoden sisään tuonut perus rivariasujalle muutaman tonnin lisäkulut.. Ja valitettavasti se on aivan sama, ketkä siellä on kaupunginvaltuustossa tai maan hallituksessa, suunta on koko ajan sama.

Tuon lisäksi vielä asukaspysäköintimaksut on kasvaneet hulluna.
 
On siis ihan uskomatonta kuinka paljon stadissa asuva työssäkäyvä on köyhtynyt viimeisen muutaman vuoden aikana, kun katsoo kaikkia julkisia maksuja:

- verotus (mm. kiinteistö- ja ansiotuloverotus)
- julkisen liikenteen hinnat
- kaukolämpö
- vesi- ja jätemaksut

Listaa vois jatkaa, mutta esimerkiksi pelkästään kaukolämmön korotus on muutaman vuoden sisään tuonut perus rivariasujalle muutaman tonnin lisäkulut.. Ja valitettavasti se on aivan sama, ketkä siellä on kaupunginvaltuustossa tai maan hallituksessa, suunta on koko ajan sama.

Jatkan listaa parilla oleellisessa: muu yleinen inflaatio 20-30-40%, korkokulut +satoja prosentteja. Hallituksen puolesta se kyllä sanottava että valtion korkokulut +3mrd nekin.
Olis kuitenkin pitäny olla Amerikassa pressa joka tän sodan olis estänyt 4 vuoden kokemuksella, eikä Senilix ruorissa. Just sayin. Aikamoinen double whammy me otetaan nyt koronaelvytyskrapula + sota niin kärsiihän siinä talous ja ostovoima ja ihan hyvät ainekset lamaan.
Tämä hallitus sentään edes vähentelee ideologisia höpöhommia ja niiden kuluja ettei nyt koko maailmaa tarvii täällä elättää. Mutta kaksi edellämainittua ne isot ajurit.
 
Tämä hallitus on kyllä perseestä. Oikeistohallitus joka jatkaa samaa velanottoa ja korottaa veroja. Ei me tätä äänestetty. Vittu mitä paskaa.
Sepä. Toisaalta, yhtäkään puoluetta tästä maasta näköjään ei löydy, joka oikeasti osaisi/voisi leikata julkisia menoja ja sitä kautta vähentäisi veronmaksajan kuormitusta.

Eli en tiedä, äänestäisinkö lopulta yhtään eri tavalla jos verot anyway nousee. Mieluummin mä kai sitten Orpoa ja Purraa kattelen kun voimaviisikkoa, kun näillä ensin mainituille on nyt edes jotain marginaalista vaikutusta maahanmuuttoon ja ilmastohassutteluun. Siellä pitää painaa jarrua ennemmin ku kaasua..
 
Liberaalipuolueella oli ihan hyviä radikaaleja lähtökohtia, mitähän olis käynyt jos olisivat saaneet eduskuntaan enemmistön?
Alkuun vähän innostuin, mutta sitten alkoi tulla kaikenlaista mamu/ilmasto/kylddyyri positiivista juttua eli alensivat itsensä täysin woke politiikalle noin muutoin, niin meni heidän kampanjansa täysin vihkoon. Joku kokkari/persu henkisempi ryhmä voisi kaapata puolueen, että olisi äänestyskelpoinen.
Se leikkauslistahan oli erittäin hyvä ja todellinen suunnan muutos monilta osin.
 
Back
Ylös Bottom