Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Minua mietityttää, eikö PS muka tiennyt tämän tyypin koulutustaustoja ja muuta toimintaa ihan oikeasti. Kuinka tuo on mahdollista. Eikö ministerin pallille löytynyt muka yhtään parempaa ehdokasta? Ja vähemmän tyhmää? Junnilan selittelevä sepustus "ilmastoabortista" aiheutti myötähäpeää.
Vahva tämä, Orpo vielä totesi, jotenkin ”tiedettiin että tällaisia saattaa nousta esiin” tms. Jollain tasolla siis tietoa on ollut, tarina ei kerro puhuttiinko just tästä mutta kuitenkin. Eikö näitä oikeesti saada kiinni? Oikeesti, onko tämä huumorimies sitä vahvinta osaamista persuissa? Jos on niin mitä helvettiä ne tekee hallituksessa tai oikeastaan eduskunnassa…

Täysin järjetöntä, että mies joka osallistuu puhujana äärioikeiston tapahtumaan ja lataa kuvia kkk-lumiukosta, ilmastoabortista, koulutusvalehtelusta, jne jäisi medialta noteraamatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1500€/kk tienaavan elämä ei ole missään asiassa huoletonta, on se niin pieni palkka. Näillä elinkustannuksilla ei tollasia pitäis ees olla. Kyllä pienituloiset äänestääkin vasemmistoa just sen takia, että niilläkin olis mahdollisuus järkevään elämään.
En sanonut että heidän elämä on huoletonta, vaan heidän äänestyskäyttäytymisensä. Minkä taisitkin tuossa viestissäsi alleviivata. Se "järkevä elämä", millä tarkoittanet enemmän käteen jäävää rahaa, ei tapahdu verottamalla hyvätuloisia, vaan hankkimalla parempipalkkainen työ, ja se palkkaus ei taas ole kansanedustajien käsissä.

Henk koht olen käynnyt vaaliuurnilla persaukisena opiskelijana, pitkäaikaistyöttömänä, ja vasta viime vaaleissa keskiluokkaisena palkansaajana, mutta ei koskaan köyhänäkään olisi tullut mieleenkään vasemmistopuolueita äänestää, vaikka muutaman vuoden aikavälillä se olisikin toimeentuloni kannalta voinut olla järkevää. Katsoin että vähän kuin pakkasella kusisi housuun.
 
Mä olen hyvätuloinen. En ole pitkään siellä ollut mutta kunhan nyt kerron, että ei me nyt kaikki vinguta veroista. Mulla on kohtuullisen paljon tuttuja jotka tuonne on ”nousseet” ja aika harva harmittelee veroja. Meitä valtaosin yhdistää se, että on raivannut (minä lähinnä ajelehtinut) tiensä köyhästä tai alemmasta keskiluokkaisesta taustasta. En siis ole rikas, omaisuutta ei ole sitä vertaa, mutta hyvätuloinen kai sitten.

Mulla on takana iso leikkaus mistä olen maksanut joitain satasia, lääkitykseen menee tällä hetkellä jotain ~15000€/vuosi, josta mun osuus on alta 600€.

Toki tämä on mulle hyvä diili, tuloista huolimatta minusta ei taida ikinä tulla nettomaksajaa yhteiskuntaan.

Ja tälle mieslapselle, joka tekee kjegkjeh (oli sitten kännissä ja läpällä tai ei) natsilumiukkoja oli ihan oikein menettää
ministeripesti. Purra on fiksu mimmi, en ymmärrä miksi taustojen tullessa esiin ei heti annettu potkuja vaan piti kaivaa lisää.

Terveydenhuolto on vain yksi menoerä ja sekin on jo ajettu alas ja mm. monessa paikkaa päivystys on ajettu alas tai on niin ruuhkautunut, että lääkärille ei pääse.

Se oikea menoreikä on tulonsiirroissa mihin menee n. 45% valtion menoista. Sen lisäksi kehitysavun ja YLE-veron kaltaiset ylellisyysmenot on se ongelma. Verotuksessa on myös ideologiaa, missä halutaan tasata tuloeroja ja verottaa suuria tuloja siitä syystä.
 
Tuleeko seuraavaks kalastuskuva tai joku karhunkaatokuva…
1688314888851.png
 
En sanonut että heidän elämä on huoletonta, vaan heidän äänestyskäyttäytymisensä. Minkä taisitkin tuossa viestissäsi alleviivata. Se "järkevä elämä", millä tarkoittanet enemmän käteen jäävää rahaa, ei tapahdu verottamalla hyvätuloisia, vaan hankkimalla parempipalkkainen työ, ja se palkkaus ei taas ole kansanedustajien käsissä.

Henk koht olen käynnyt vaaliuurnilla persaukisena opiskelijana, pitkäaikaistyöttömänä, ja vasta viime vaaleissa keskiluokkaisena palkansaajana, mutta ei koskaan köyhänäkään olisi tullut mieleenkään vasemmistopuolueita äänestää, vaikka muutaman vuoden aikavälillä se olisikin toimeentuloni kannalta voinut olla järkevää. Katsoin että vähän kuin pakkasella kusisi housuun.
Niin kun toi "huoleton äänestyskäyttäytyminen" ei oikein kilauta kelloa missään.
Heikompiosaisilla ne päätökset kuitenkin vaikuttaa elämässä pärjäämiseen, siellä jo kymppien menetykset tai lisäykset vaikuttaa ylipäätään pärjäämiseen.

Eiköhän kyse ole yksinkertaisesti siitä, että heikompiosaiset äänestää vasemmistoa, koska vasemmisto ottaa myös heidät huomioon.
Hyväosaiset/yrittäjät/rikkaat äänestää oikeistoa, varsinkin kokoomusta, koska ne ajaa noiden asiaa.
Taitaa olla meissä duunareissa ainoastaan se osasto, joka äänestää oman työsuhdeturvan ja muun heikkenemisen puolesta. Jos se ei ole kusemista pakkasessa housuun, on se lorottelua sähköpaimeneen vähintään.

Vasta argumenttina parempi palkkaisen työn hankkimiseen vois sanoa, että ainahan voi siirtää liiketoimintansa toiseen maahan tai hakeutua töihin sinne missä verotusjärjestelmä toimii itselle paremmin.

Edustajat ei tietenkään vaikuta suoranaisesti palkkaan, mutta edustajalle, joka puhuu jatkuvasti kannustinloukuista ehdottaisin tutustumaan myös alimpiin palkkoihin. Olisko sielläkin jotain ongelmaa, ettei se ainoa kirous oliskaan sosiaaliturva.
 
Mä olen hyvätuloinen. En ole pitkään siellä ollut mutta kunhan nyt kerron, että ei me nyt kaikki vinguta veroista. Mulla on kohtuullisen paljon tuttuja jotka tuonne on ”nousseet” ja aika harva harmittelee veroja. Meitä valtaosin yhdistää se, että on raivannut (minä lähinnä ajelehtinut) tiensä köyhästä tai alemmasta keskiluokkaisesta taustasta. En siis ole rikas, omaisuutta ei ole sitä vertaa, mutta hyvätuloinen kai sitten.

Mulla on takana iso leikkaus mistä olen maksanut joitain satasia, lääkitykseen menee tällä hetkellä jotain ~15000€/vuosi, josta mun osuus on alta 600€.

Toki tämä on mulle hyvä diili, tuloista huolimatta minusta ei taida ikinä tulla nettomaksajaa yhteiskuntaan.

Ja tälle mieslapselle, joka tekee kjegkjeh (oli sitten kännissä ja läpällä tai ei) natsilumiukkoja oli ihan oikein menettää
ministeripesti. Purra on fiksu mimmi, en ymmärrä miksi taustojen tullessa esiin ei heti annettu potkuja vaan piti kaivaa lisää.
En tiedä mihin tuloluokkaan lokeroidun itse, mutta uskoisin keskituloisiin tai vähän yli, jos olen koko vuoden töissä ja kun pääomatulot otetaan huomioon.
En ole myöskään koskaan valittanut veroista. Voihan progressiivista verojärjestelmää tarkistella, mutta en ainakaan itse koe, että tasavero olis järkevää vaikka siitä hyötyisinkin.
Se jos mikä olis yks "kannustinloukku" lisää järjestelmään.
 

Linkin tilastosta kun katsoo maita joiden julkiset menot tuolla yläpäässä eli suuria suhteessa BKT, niin kaikki korkeiden menojen maat BKT kasvu pysähtynyt ja nollakasvua tai miinusta vuodesta 2009. Alapään pienten julkisen menojen maat BKT per capita kasvussa, osalla voimakkaastikin. Taitaa liian suuri sosiaaliturvabyrokratiamössö tukahduttaa kasvun.
 
Vasta argumenttina parempi palkkaisen työn hankkimiseen vois sanoa, että ainahan voi siirtää liiketoimintansa toiseen maahan tai hakeutua töihin sinne missä verotusjärjestelmä toimii itselle paremmin.
Kyllä. Ja tuotahan tapahtuukin. Mutta, eikö tuo ole katastrofaalinen ja täysin epätoivottava kehityssuunta jos hyvätuloiset alkaa pakata kamojaan? Kun taas se, että pienituloinen pyrkii parempipalkkaisiin töihin on mielestäni pelkästään hyvä asia, sitä soisi tapahtuvan mahdollisimman paljon.
Voihan progressiivista verojärjestelmää tarkistella, mutta en ainakaan itse koe, että tasavero olis järkevää vaikka siitä hyötyisinkin.
Se jos mikä olis yks "kannustinloukku" lisää järjestelmään.
Avaatko vähän miten tasavero olisi kannustinloukku? Kun teet 2 kertaa enemmän duunia, saat 2 kertaa enemmän rahaa käteen.

Mistä tulikin mieleeni, että monestikohan olen kuullut lauseen "ois tarjolla ylitöitä, mutta verottajahan ne vie. Enpä taida". Varmaan satoja. Oikein sellaisella lannistuneella äänensävyllä miten maailman onnellisimman maan kansalaisen suusta odottaa saattaa 😁
 
Täysin järjetöntä, että mies joka osallistuu puhujana äärioikeiston tapahtumaan ja lataa kuvia kkk-lumiukosta, ilmastoabortista, koulutusvalehtelusta, jne jäisi medialta noteraamatta.
Persut on puhuneet ties mistä ajojahdeista vaikka kuinka kauan, mutta vasta nyt mediat ovat oikeasti alkaneet niitä haastaa. Ois voinu olla syytä vähän aiemminkin. Vasta nyt on alkanut enemmissä määrin tulla jotain oikeita seurauksia kirjoitteluistaan. Luulen että ei vähennä kun alkavat maalittamaan suurten mediatalojen toimittajia.
 
Kyllä. Ja tuotahan tapahtuukin. Mutta, eikö tuo ole katastrofaalinen ja täysin epätoivottava kehityssuunta jos hyvätuloiset alkaa pakata kamojaan? Kun taas se, että pienituloinen pyrkii parempipalkkaisiin töihin on mielestäni pelkästään hyvä asia, sitä soisi tapahtuvan mahdollisimman paljon.
Todellakin olis epätoivottava kehityssuunta, mutta tätähän ei tapahdu juurikaan, koska tässä maassa on aika mukava elää 😊
Mistä tulikin mieleeni, että monestikohan olen kuullut lauseen "ois tarjolla ylitöitä, mutta verottajahan ne vie. Enpä taida". Varmaan satoja. Oikein sellaisella lannistuneella äänensävyllä miten maailman onnellisimman maan kansalaisen suusta odottaa saattaa
Niin, jos vuosiansiot merkittävästi nousee, verotkin nousee. Ylitöistä jää kuitenkin ihan merkittävä osa itselle. Joka muuta väittää voi muuttaa laskukaavaa tai laskea samalla kaavalla uudelleen 😊
 
Niin kun toi "huoleton äänestyskäyttäytyminen" ei oikein kilauta kelloa missään.
Heikompiosaisilla ne päätökset kuitenkin vaikuttaa elämässä pärjäämiseen, siellä jo kymppien menetykset tai lisäykset vaikuttaa ylipäätään pärjäämiseen.

Eiköhän kyse ole yksinkertaisesti siitä, että heikompiosaiset äänestää vasemmistoa, koska vasemmisto ottaa myös heidät huomioon.

Mutta millä tavalla tämä huomio näkyy? Toki kannattaa ottaa myös aikapreferenssi mukaan, koska mikäli vaikkapa valtiontalous menee kunnolla kuralle, niin lienee jokaiselle selvää (vai onko?), että ne vaikutukset osuvat kaikista kipeimmin pienituloisiin. Jos eläkejärjestelmä romahtaa niin, että eläkkeitä pitää leikata vaikka xx %:ia, niin toki se sattuu kaikkiin eläkeläisiin, mutta pahimmin varattomimpaan porukkaan. Jos terveydenhuolto romahtaa niin, että hoitoon ei enää oikeasti pääse julkisella, niin pahiten se osuu siihen porukkaan, jolla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta vaikka jättää ulkomaanmatkaa väliin ja käydä yksityisellä. Samoin sosiaalituet, asumistuet, ymv.

Toki voidaan väitellä, että kumpi taho ajaa pitkänäköisempää politiikkaa, mutta ainakin mulle on jäänyt politiikasta vahvasti se kuva, että Suomen nykyinen vasemmisto menee linjalla: "Ei huolta huomisesta, aina voidaan ottaa lisää velkaa". Tämä toki auttaa pienituloista porukkaa nyt, mutta voi iskeä kahta kauheammin silmille tulevaisuudessa. Eli onko niin, että "heikompiosaisen" kannattaa ilman muuta äänestää vasemmistoa? Vastaavasti toimiva työmarkkina on mielestäni paljon tärkeämpi juttu pienituloisille, kuin korkeasti koulutetuille.

Edit. Toisaalta näkisin, että "työväenliike" on siirtynyt Vasemmistoliitolta ja SDP:ltä persuille. Kaksi edellä mainittua on mennyt enemmän siihen suuntaan, että arvoliberalismi on ykkösjuttu, sekä valtion rooli ja jälkimmäiselle myös suurten ikäluokkien eläkeläiset. Eivät nämä perinteistä työväenliikettä vastaan ole, mutta tuo on vain tippunut prioriteeteissa niin alas, ettei se oikein enää näy. Persut ovat sitten pyrkineet täyttämään em. tyhjiön.
 
Veroja nekin on ja on entistä enemmän alkanut ärsyttää tuo miten me maksetaan suurien ikäluokkien eläkkeet ja he pääsivät reippaasti nuorempina eläkkeelle.
Ei kannata katkeroitua asioista mille ei voi itse mitään. Etenkään jos on hyvin toimeentuleva.
 
Mutta millä tavalla tämä huomio näkyy? Toki kannattaa ottaa myös aikapreferenssi mukaan, koska mikäli vaikkapa valtiontalous menee kunnolla kuralle, niin lienee jokaiselle selvää (vai onko?), että ne vaikutukset osuvat kaikista kipeimmin pienituloisiin. Jos eläkejärjestelmä romahtaa niin, että eläkkeitä pitää leikata vaikka xx %:ia, niin toki se sattuu kaikkiin eläkeläisiin, mutta pahimmin varattomimpaan porukkaan. Jos terveydenhuolto romahtaa niin, että hoitoon ei enää oikeasti pääse julkisella, niin pahiten se osuu siihen porukkaan, jolla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta vaikka jättää ulkomaanmatkaa väliin ja käydä yksityisellä. Samoin sosiaalituet, asumistuet, ymv.

Toki voidaan väitellä, että kumpi taho ajaa pitkänäköisempää politiikkaa, mutta ainakin mulle on jäänyt politiikasta vahvasti se kuva, että Suomen nykyinen vasemmisto menee linjalla: "Ei huolta huomisesta, aina voidaan ottaa lisää velkaa". Tämä toki auttaa pienituloista porukkaa nyt, mutta voi iskeä kahta kauheammin silmille tulevaisuudessa. Eli onko niin, että "heikompiosaisen" kannattaa ilman muuta äänestää vasemmistoa? Vastaavasti toimiva työmarkkina on mielestäni paljon tärkeämpi juttu pienituloisille, kuin korkeasti koulutetuille.

Edit. Toisaalta näkisin, että "työväenliike" on siirtynyt Vasemmistoliitolta ja SDP:ltä persuille. Kaksi edellä mainittua on mennyt enemmän siihen suuntaan, että arvoliberalismi on ykkösjuttu, sekä valtion rooli ja jälkimmäiselle myös suurten ikäluokkien eläkeläiset. Eivät nämä perinteistä työväenliikettä vastaan ole, mutta tuo on vain tippunut prioriteeteissa niin alas, ettei se oikein enää näy. Persut ovat sitten pyrkineet täyttämään em. tyhjiön.
Varmasti osuu huonompiosaisiin pahemmin jos taloudessa menee huonommin. Siinä on vaan se ongelma ettei oikeisto muista huomioida heikompiosaisia silloinkaan kun menee hyvin. Huonompiosaisilla se hetki on tässä ja nyt, pitää venyttää sitä euroa ja selviytyä. Ei ole mitään pitkän ajan suunnitelmia.
Itse en kyllä näe mitä parannusta itselleen huonompiosainen saisi äänestämällä oikeistolaista talouspolitiikkaa.

Siitä olen samaa mieltä ettei Marinin demarit tai vasemmistoliitto ole enää työväenpuolue vaan vähemmistöjen etujenvalvontapuolue. Että kehottaisin vasemmistoa palaamaan juurilleen ja keskittymään ajamaan sen duunarin asiaa. Tasa-arvo on varmasti tärkeää, mutta tuntuu että nykyisin laitetaa suhteettomasti paukkuja kaiken maailman vähemmistöjen asioihin.
 
Ei tässä mistään salaliitoista ole kyse, vaan nyt on otettu jotain vitsejä ja yksittäisiä sanoja vuosien takaa (löydetty useiden tuhansien postauksien joukosta), ja irroitettu niitä kontekstista, ja näin valheellisesti rakennettu tietynlainen (valheellinen) kuva henkilöstä.

Jos pelattaisiin samoilla korteilla, niin aika monta edellisien hallituksien ministeriä olisi pitänyt erottaa/erota.

Sanoinkin aiemmin että Junnila on joko idiootti tai natsi. Kumpikaan ei sovi ministeriksi. Jos nuo jutut ovat vitsejä niin se on täysi idiootti, mutta luulenpa että on vaan natseja fanittava. Jos olisi järkevä niin ei se somessa antaisi tuollaista kuvaa itsestään. Jännä että sulla riittää näillekkin ymmärrystä niin kuin ryssienkin touhuille.
 
Siitä olen samaa mieltä ettei Marinin demarit tai vasemmistoliitto ole enää työväenpuolue vaan vähemmistöjen etujenvalvontapuolue. Että kehottaisin vasemmistoa palaamaan juurilleen ja keskittymään ajamaan sen duunarin asiaa. Tasa-arvo on varmasti tärkeää, mutta tuntuu että nykyisin laitetaa suhteettomasti paukkuja kaiken maailman vähemmistöjen asioihin.
Liikkeet muuttuu. Tai ehkä välillä niin päin, että maailma muuttuu ja liikkeeltä tippuu pohja. Moni liike tykkää myös perustella tärkeyttään sillä, mitä tapahtui joskus kauan sitten. Katsotaan esimerkiksi Suomea reilu vuosisata sitten. Tuolloin Suomi oli Venäjän vallan alla ja kansallismielinen liike oli iso juttu ajaessaan itsenäisyyttä, kulttuurillista identiteettiä ja suomenkielen asemaa. Jos hypätään nykypäivään, niin Suomi on ollut itsenäinen yli 100 vuotta, Suomen kielen asema on virallinen kieli, opetus on pääasiassa suomeksi, lakiteksti on suomeksi, jne. eikä sitä mikään sen suhteen uhkaa, ja voisi sanoa, että Suomella on vahva kulttuurillinen identiteetti. Kansallismielinen liike on edelleen toki olemassa, mutta kun se ei voi enää ajaa mitään noista alkuperäisistä asioista, koska ne on toteutuneet, niin keskittyvät vastustamaan EU:ta ja siitä on tullut jonkunlainen sateenvarjo kaikenlaisille kylähullujen salaliittoteorioille.

Edelleen vasemmisto noihin aikoihin ajoi naisten äänioikeutta, jota ei vielä ollut tai se oli juuri tullut ja muutkin oikeudet olivat vielä, mitä olivat. Tuolloin ajettiin alle 12-tuntista työpäivää ja muutamia muitakin hyvin perusoikeuksen tapaisia juttuja. Aristokratia ja monarkia olivat vielä noihin aikoihin ihan oikeasti pöydällä ja suurin osa Euroopasta oli, tai vähintään oli ollut ihan hiljattain, monarkisia aristokratioita. Nykypäivänä nuo kaikki asiat on saavutettu, mutta samat liikkeet on edelleen olemassa. Ne eivät voi enää ajaa samoja asioita, koska kaikki tuo on jo saavutettu, joten on jäänyt kaksi vaihtoehtoa: joko yritetään ajaa samoja asioita ihan äärimmilleen (6-tuntinen työpäivä samalla palkalla, jne.) tai sitten on keksitty jotain täysin uutta (seksuaalivähemmistöjen oikeudet, eläinten oikeudet, vihreät arvot, jne.). Toki noista jälkimmäisistäkin monet asiat on jo toteutuneet, joten niitäkään ei voida enää ajaa menemättä äärimmilleen.

Juurilleen palaaminen on siis hyvin vaikeaa, kun maailma on niin toisenlainen kuin "juurien aikaan". Esim. ei orjuutta voi enää oikein vastustaa, koska ei orjuutta ole ollut Suomessa pitkiin aikoihin, vaikka joskus se olikin ihan relevantti juttu. Samoin uskonnonvapaus tai nippu muita vastaavia.
 
Back
Ylös Bottom