suolan määrä

Aika monet täälläkin kertovat rajoittavansa suolan käyttöä.
Itse käytän reippaasti suolaa, lisäilen lähes joka ruokaan ja syön surutta kinkkuleikkeitä ja muuta suolaista.

No kävin tuossa sitten verikokeissa ja yllätys yllätys: natruimarvot oli liian matalat (samoin verenpaine ja kolesterolikin ok). Lekuri sanoi, että pitäis syödä vähän enemmän suolaa!

Juon nesteitä (vettä, mehua, kahvia, maitoa) 4-5 litraa päivässä, että "huuhtoisikohan" tuollainen määrä mineraaleja elimistöstä ja onkohan tässä sitten monen muunkin mineraalin puutos?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika erikoinen vaiva! itse yritän välttää suolaa mahdollisimman paljon.. Olenkohan ihan hakoteillä kun väitän että parista viipaleesta ruisleipää pitäisi saada tarpeeksi natriumia yhdelle päivälle?

tuskin tuo nesteen määrä huuhtoo mineraaleja, on ihan yleistä että vettä juodaan noita määriä enkä ole mistään huuhtoutumisesta kuullut. Viksummat kertokoot :)

Dieetillä vältän suolaa enemmän, mutta jos on normaali ruokavalio menossa, niin käytän suolaa todella reippaasti. Myös multa otettiin kaiken maailman testejä, kun olin työpaikan puolesta ja kun soitin, niin lekuri sanoi kaikkien arvojen olevan todella hyviä..

Nyt tällä hetkellä en sitten tiedä onko arvot samanlaisina pysyneet, kun olen dieetillä vielä.

Mäkin välttelin ennen suolaa kun oli tuo verenpaine vähän koholla. Sitten kun olin dieetannut pois reippaat 10 kiloa, niin paineetkin normalisoituivat. Sen jälkeen olen huomannut että suolaa voi vetää melko raskaalla kädellä, eikä se verenpaineessa näy juuri ollenkaan. (Yläpaine on vähän korkeahko, mutta alapaine pyörii jossain 70 paikkeilla.)

Eli nykyisin pistän kyllä (mineraali)suolaa ruokaan melko reippaasti. Hassua on että olen vielä lowcarb-dieeetillä jonka osana uppoaa pekonia, tonnikalaa ynnä muita melko suolaisia ruokia, ja paineet ovat edelleen kohdallaan. Tietty kun leipää syö vähemmän niin suolaakin tulee sitä myötä vähemmän, eli saattaa tasapainottaa kuviota.

Tietääkö joku onko suolasta muuta haittaa kuin että se saattaa nostaa verenpainetta? Jos ei siis tolkuttomasti syö, ja Mg/Na/K -tasapaino on muuten kunnossa?

puhunkohan nyt ihan soopaa :p .. suolahan kerää jonkin verran nestettä kehoon. sen takia esim.dietillä sitä tulisi käyttää ihan kunnolla ja silläkin sitten pelaillaan ennen kisaa.

lisäilen itse suolaa sinne tänne.aina puuroon ja munakkaaseen(valkuaisia kun vatkailen:) ) ja välillä muuallekin.en oo sitä mietiskelly sen enempää mutta ei sitä kuulemma ainakaan kannata vähentää ..häh..:rolleyes: ?

Veren liika suolapitoisuus (hypernatremia)voi aiheuttaa kouristelua, sekavuutta, uneliaisuutta ja jopa tajuttomuutta. Eli liikasyöntiin kannattaa suhtautua tietyllä vakavuudella.Ja sitten myös se että verensuolapitoisuuden alentuminen on mahdollista "liikajuomisen" vuoksi, harvoin natrium on alhaalla sen takia että sitä olisi liia vähän veressä vaan yleisin syy on elimistön ns. vesiylimäärä.

Mistä määristä päivää kohti puhutaan jotta saavutetaan tuo liika-annostus? 20g? 30g? Kymmenen grammaa kun tulee helposti ruoassa vaikka ei edes söisi suolaan upotettuja mikroruokia ja täysisuolaista leipää.

Saatanpa minäkin olla ihan hakoteillä, mutta tietääkseni kova treenaaminen ja runsas vedenjuonti lisää suolan tarvetta. Aineenvaihdunta kun pelaa ja suolat poistuu elimistöstä... Ei siis kuitenkaan kannata vetää överiksi, mutta ei karsia kaikkia suoloja poiskaan. Kesäisinhän sattuu sellaistakin että innokkaimmat treenaajat, veden juojat ja suolan välttäjät joutuu sitten sairaalaan...:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom