Suojatiet kunniaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slämy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
18.6.2009
Viestejä
656
Tälläinen threadi tulee mun mielestä tarpeeseen. Liian usein jalankulkijoita jää suojatiellä autojen alle.

Miten suhtaudutte suojateihin? Onko ne pakollinen paha, jonka edessä pysähdytään vain jos on pakko? Vai tuleekò lyötyä jarrut lukkoon kun näkee jonkun jalankulkijan suojatietä?

Autoilua aloittaessa kuuluin ensimmäiseen ryhmään ja oon sieltä siirtyny vahvasti jälkimmäisen ryhmän kannattajaksi. Vituttaa aivan saatanasti kävellen liikkuessa ne autoilijat, jotka ajaa 50km/h alueella pientä ylinopeutta ja ei edes vilkuile suojateille. Hirvee kiire aina seisomaan seuraaviin valoihin.

Huomioikaa suojatiet perkele. Suojatien lähestyessä ottakaa se jalka pois kaasulta ja olkaa valmiina jarruttamaan, kiitos.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jep. Tätä asiaa sais todellakin tuoda esille enemmän. Varsinais-Suomen lehdistö uutisoi säännöllisesti, miten täällä päin on huomattavasti enemmän onnettomuuksia kuin Suomessa keskimäärin ja varsinkin just tuon tyyppisiä onnettomuuksia, missä auto on ajanut suojatietä kulkevan ihmisen päälle. Jokaisen uutisen jälkeen oon ollut huomaavinani, et meno hetkeks rauhoittuu, mut muutaman kuukauden päästä ollaan taas lähtöpisteestä.

Oma esimerkki muutaman viikon takaa (silloin, kun oli niitten ensimmäisten lumikelien jäljiltä helvetin liukasta): Olin ylittämässä aamulla suojatietä, kun kävelytietä lähimmällä kaistalla ollut auto pysähtyi päästämään mut tien yli. Kävelin hitaasti ja jäin kurkkimaan, et saako se viereisen kaista tyyppi jarrutettua, kun on niin liukasta. Se ei edes yrittänyt jarruttaa. :curs: Ei edes vilkaissut sivulleen, eikä kiinnittänyt mitään huomiota siihen, et viereisen kaistan autot on pysähdyksissä. Ilman omaa varovaisuutta olisin päätynyt sairaalaan ja mahdollisesti hautuumaalle. :jahas: Muut autot kyllä asiaankuuluvasti tööttäilivät tälle idiootille.

edit. Ai niin ja vois mainita, etten ite aja tätä nykyä enää autolla. Aikaisemmin kyllä ja yritin ainakin olla kohtelias ja huomioida jalankulkijat. Jalankulkijat ja pyöräilijät osaa kyllä nekin törttöillä aika lahjakkaasti.
 
Saksassa oppi parissa vuodessa suojateiden todellisen merkityksen, samoin kuin ottamaan pyöräilijät huomioon. Ei koskaan, ei kertaakaan, tullut tilannetta ettei auto olisi pysähtynyt kun oli kävellen edes lähellä suojatietä. Saksalaiset jalankulkijat myös tietävät tämän ja osaavat käyttää tuota "hyväkseen", eli varovainen pitää olla auton kanssa. Itse annan aina tietä suojatieläiselle.

Pyöräilijöitä väistetään Saksassa myös aina ja joka paikassa. Samoin opin ottamaan huomioon muut muut tielläliikkujat moottoriteillä + katsomaan peileihin. Ei ole nimittäin kiva kun ajaa 120km/h ja alkaa ohittamaan edelläajavaa mutta unohtaa katsoa peiliin ja takaa tulee Ferrari 290km/h perään. Ja Autobaanalla se ei ainakaan Münchenissä ole harvinaista, vaan jokapäiväistä.

Suomen meininkiä kun katsoo niin täällä eletään kuin viidakossa. Ei noudateta mitään (tieliikenne)lakeja ja ajatellaan vain itseään. Ihan pelottaa liikkua tuolla tai antaa lasten liikkua.
 
^Mä en tiedä, oliko mulla vaan hyvä säkä tai jotain, mut muutama vuosi takaperin oli parisen viikkoa Espoossa koulutuksessa ja siellä autoilijat käyttäytyi kans samalla tavalla. Olin ihan ihmeissäni, kun autot alkaa hidastaa jo siinä vaiheessa, kun kävelijä lähestyy suojatietä. Turussahan autoilijat usein jarruttaa viime tingassa, koska on pakko. Salossa painetaan kaasua, et se jalankulkija tajuaa hypätä alta pois...
 
Zone-sarja -42%
Vielä muutama vuosi sitten naureskelin ruotsalaiselle autoilukulttuurille. Nyt oon aivan helvetin kateellinen miten siellä liikenteessä toimitaan, siis meihin verrattuna.

On jo pitkään ollu tarkoituksena ottaa värikuulia taskun pohjalle ja merkitä niillä jokainen autoilija joka ei pysähdy suojatien eteen. Luulis autoilijankin tajuavan ongelman ku punainen kuula levahtaa tuulilasiin suojatien ohi kaahatessa. Valitettavasti en oo vielä jaksanu käydä kuulia hommaamassa.

Turussa muuten bussit ajaa aivan holtittomasti. Mikä helvetti siinä on ettei niitä bussiaikatauluja voi tehdä pikkasen löysemmiksi, jotta kuskit ehtii rauhassa ajaa reitin läpi. Välillä kattoo kauhulla ku bussi ajaa noihin käännöksiin ja sen keula heilahtaa viittäkymppiä siitä keskikorokkeen vierestä.
 
Tässä on pari ongelmaa: Ensimmäisenä se että usein jos pysähtyy tai hidastaa jo reilusti ennen suojatietä niin sillä kävelijällä alkaa arpominen että mennäkkö vai ei. Se vituttaa autoilijan näkökulmasta. Monesti hidastan aivan helvetin kaukaa että se kävelijä kerkeis hyvin mennä yli niin vitut kun se jää siihen reunaan tojottamaan ja parhaillaan jopa olen pysähtynyt niin se saatana ei vielläkään osaa kävellä yli vaan odottaa että auto menisi ensin.
Toinen kun muista saatanan autoilijoista ei aina tiedä että pysähtyykö vai ei. Monesti kun ajaa jonossa ja vaikka katsoo sitä ekaa niin se menee suojatien ohi vaikka kävelijä olisi siinä odottamassa ylitystä mutta sitten joku avulias aatu keskellä jonoa vetää hihnat kiinni ja loput jonossa tekee hätäjarrutuksia esim talvella että ei ole seuraavan perässä.
 
Tässä on pari ongelmaa: Ensimmäisenä se että usein jos pysähtyy tai hidastaa jo reilusti ennen suojatietä niin sillä kävelijällä alkaa arpominen että mennäkkö vai ei. Se vituttaa autoilijan näkökulmasta. Monesti hidastan aivan helvetin kaukaa että se kävelijä kerkeis hyvin mennä yli niin vitut kun se jää siihen reunaan tojottamaan ja parhaillaan jopa olen pysähtynyt niin se saatana ei vielläkään osaa kävellä yli vaan odottaa että auto menisi ensin.
Toinen kun muista saatanan autoilijoista ei aina tiedä että pysähtyykö vai ei. Monesti kun ajaa jonossa ja vaikka katsoo sitä ekaa niin se menee suojatien ohi vaikka kävelijä olisi siinä odottamassa ylitystä mutta sitten joku avulias aatu keskellä jonoa vetää hihnat kiinni ja loput jonossa tekee hätäjarrutuksia esim talvella että ei ole seuraavan perässä.

Molemmat ongelmista ratkeis mikäli autoilijat noudattais sitä lakia ja pysähtyis aina suojatien eteen kun siihen on joku tulossa. Ei tarvis enää jalankulkijoiden arpoa. Toisekseen myös letkassa ajettais suojateiden lähestyessä rauhallisemmin, valmiina pysäyttämään.

Miten sä käyttäydyt ku oot ite kävelijänä ylittämässä suojatietä. Paljonko luotat siihen et autot pysähtyy? Veikkaisin et samasta syystä porukka ei ylitä sitä suojatietä. Lapsille opetetaan et vasta kun autot on pysähtyneenä siinä suojatien edessä saa lähteä yli. Ne kun ei osaa arvioida sitä tilannetta kovin hyvin. Eli sillon se hidastelu siellä muutaman kymmenen metrin päässä ei välttämättä auta.

Autoilijat aina siirtää vastuuta juurikin noilla perusteluilla. Ja silloinhan ei kukaan pysähdy suojateiden eteen ja ollaan taas lähtökuopissa. Ei tätä paskaa liikennekulttuuria päivässä saadakaan muutettua. Mut ehkä lapsenlapset sitte pääsee nautiskelemaan turvallisemmasta tien ylittämisestä jos nyt saadaan homma käyntiin.
 
Mä olen samaa mieltä edellisen kanssa. Meillä on joku merkillinen tapa olettaa, että se jalankulkija aina odottaa autoilijaa. Sitten kun tästä poiketaan on odotettavissa vähemmän jouhevaa touhua ja käsillä viittomista. Pitäisi olla poikkeuksetta niin, että se auto pysähtyy. Silloin ei tartte arpoa. Minä teen aika-ajoin melkoisia kamikaze-hyökkäyksiä kävelytielle. En siis yllättäen vaan kävelen ihan pokerina sinne vaan sekaan. On muuten jarrut kirskuneet jokusen kerran ja nastat raapineet jäätä. Pelästyneitä ihmisiä ja vielä perkeleen kiukkusia. Mutta oppivatpahan kunnioittamaan kävelijää. Suosittelen muillekkin, mutta samalla tarkkaan seuraamaan, että pitääkö alkaa tekemään loikka-askeleita. Muuten sattuu, eikä tarvitse kauaa miettiä kumpaan.
 
Saksassa oppi parissa vuodessa suojateiden todellisen merkityksen, samoin kuin ottamaan pyöräilijät huomioon. Ei koskaan, ei kertaakaan, tullut tilannetta ettei auto olisi pysähtynyt kun oli kävellen edes lähellä suojatietä. Saksalaiset jalankulkijat myös tietävät tämän ja osaavat käyttää tuota "hyväkseen", eli varovainen pitää olla auton kanssa. Itse annan aina tietä suojatieläiselle.

Pyöräilijöitä väistetään Saksassa myös aina ja joka paikassa. Samoin opin ottamaan huomioon muut muut tielläliikkujat moottoriteillä + katsomaan peileihin. Ei ole nimittäin kiva kun ajaa 120km/h ja alkaa ohittamaan edelläajavaa mutta unohtaa katsoa peiliin ja takaa tulee Ferrari 290km/h perään. Ja Autobaanalla se ei ainakaan Münchenissä ole harvinaista, vaan jokapäiväistä.

Suomen meininkiä kun katsoo niin täällä eletään kuin viidakossa. Ei noudateta mitään (tieliikenne)lakeja ja ajatellaan vain itseään. Ihan pelottaa liikkua tuolla tai antaa lasten liikkua.

Tulee ikävä Saksan liikennettä kun täällä pk-seudulla ajaa. Itse asuin taannoin vuoden Saksassa, ja nyt vituttaa muistella noita aikoja. Tästä saisi kirjoitettua vaikka 100-sivuisen kirjan. Täällä ei liikenne toimi eikä tule ikinä toimimaan piste. Ollaan niin vitun kateellisia ja itsekkäitä, se estää jo sujuvan liikenteen itsessään. Mutta suojatielle kävelystä sen verran, että jos on yksi auto ajamassa suojatietä kohti, annan sen ajaa enkä mene seisomaan sentin päähän suojatiestä, ei ole mitään järkeä autoa pysäyttää sen takia että pääsee yli. Mutta jos autoja tulee enemmän kerralla, kävelen suojatielle, samalla katson kyllä tarkkaan että tarviiko ottaa juoksuaskelia, viimeksi noin kuukausi sitten meinasi joku keski-ikäinen nainen ajaa yli parkkihallin suojatiellä, sanoipa vielä jumalauta kun joutui jarruttamaan niin kovaa.

Ja se pitää jalankulkijana ymmärtää, että autolla ajaessa noita "ärsykkeitä" jotka vaatii keskittymistä on huomattavasti enemmän kuin jalankulkijalla, siksi ei kannata esimerkiksi kävellä suojatielle silmät kiinni jos tiessä on useampi kaista ja yksi auto pysähtyy päästääkseen sinut yli.

Sekä kannattaa miettiä siinä mahdollisessa törmäystilanteessa että kumpi on heikompi osapuoli. Isän sanoin; "ei se lohduta jos saat 20 tuhatta euroa korvauksia, kun se ei ollut sinun vika, ja istut loppuelämän pyörätuolissa!
 
TLL 32§ 1. mom. sanoo sen:

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.




Sitten voidaan vielä ottaa nämä kylkiäisiksi:

TLL 23 § Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

TLL 3 Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tossa paikallisella neljänkympinaluella kävelen välillä ylireippaasti autojen eteen suojatietä ylittäessä ja sit toisille autoilijoille iskee paskahalvaus ja tööttipohjassa panikoi ja kiroaa ku kävelijät tulee etee vaikka niidenhän kuuluu väistää :rolleyes: Faija hiljeni kerran kun kovaan ääneen kiros jalankulkijoita ku ne "hyppii suojatiellä eteen" ja pääsin huomauttamaan juuri jotenkin tähän suuntaan:
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.[/I]
 
Yleensä jalankulkijana pysähyn reilusti ennen suojatietä, jos katson että annanpa tuon auton män. Ei tarvi siinä kalkkiviivoilla kummankaan arpoa.
 
Yleensä jalankulkijana pysähyn reilusti ennen suojatietä, jos katson että annanpa tuon auton män. Ei tarvi siinä kalkkiviivoilla kummankaan arpoa.

Samoin. Myös vaikka olisi liikennevaloissa joissa jalankulkioille ja autoille omat valot. En tunge jalkakäytävän reunalle punaisia odottamaan, koska ei autoilija ikinä tiedä millainen itsemurha hyppääjä tms siellä kököttää.
 
Autoilijoita puoltaakseni täytyy todeta, että jalankulkijan olisi syytä luoda jonkinlainen katsekontakti suojatietä lähestyvien kuljettajien suuntaan. Se on ihan saatanan törkeää sekin, että esimerkiksi jäädään luuri korvalla ja huppu päässä häröilemään johonkin tienylityspaikkaan ja sitten yks kaks hypätään suojatielle, vaikka autoja on tulossa eikä kuljettajalla ole mitään mahdollisuuksia ennakoida tilannetta. Mä on tosin oppinu jossain määrin varomaan kaikenlaisia pököpäitä taajama-alueella, kun on tullu sen verran ajettua piipaa-autolla. Tällöin joutuu ajamaan normaalisti varovasti ja antamaan ylikohteliaasti tilaa jalankulkijoille, ellei ole hälytysajoa meneillään.
 
Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko. Syynä siihen on ainakin se, että jos olen "yksinäinen autoilija", eli en aja jonossa, niin jalankulkijan yli päästäminen on täysin turhaa ja hidastaa kummankin matkaa. Autoilijaa se tietysti hidastaa, mutta se hidastaa myös jalankulkijaa, koska kun auto hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen, niin aikaa on kulunut enemmän kuin jos suhauttaisi vain suoraan ohi. Jos ajan jonon kärjessä niin olen useammin ystävällinen ja annan tietä, koska silloin sitä jalankulkija tarvitsee.

Turhia pysähdyksiä pitäisi muutenkin välttää. Nyt kun on hirveän trendikästä olla huolissaan maapallosta, luonnosta, saasteista ja ilmaston lämpenemisestä, niin ei ole fiksua samalla pysähtyä kymmenen metrin välein autolla ajaessa. Eikä jalankulkijan ole fiksua sitä vaatia. Ja vaikkei luonto kiinnosta, niin oma lompakko varmaan kiinnostaa. Jos kuvitellaan, että joku avulias aatu pysähtyy joka ikinen kerta suojatien eteen ja toinen taas ei pysähdy ikinä, niin ero kulutuksessa on litra satasella että heilahtaa. Pelisilmää tuolla liikenteessä tarvitaan puolin ja toisin, eikä ehdotonta vaatimusta sille, että autoilija pysähtyy aina. Se on helvetin tyhmää. Liikenteen sujuvuuden kannalta se pelisilmä on hyvä juttu puolin ja toisin. Se että koko ajan pysähdellään, ei kyllä tee hyvää liikenteen sujuvuudelle.
 
Töihin mentäessä tulee aina ylitettyä sama suojatie, ja kyllä se ärsyttää, että noin puolet kuskeista ei huomioi tilannetta mitenkään, vaikka olisi jo aloittanut tien ylittämisen. Viime viikolla päässäni napsahti. Juoksin kiinni yhden autoilijan ja koputin ikkunaan. Sieltä tuli pitkä litanja anteeksipyyntöjä ja selitystä, ettei keski-ikäinen näe pimeässä. Taisi olla hätävale, koska näkyvyyttä ja reagointiaikaa oli aivan tarpeeksi. Kunnon heijastimetkin oli. Näytin varmaankin aika sekopäältä siellä juostessani. :D

Suurten massojen käytökseen ei tietenkään voi tuolla tavoin vaikuttaa, vaan tarvittaisiin poliisit valvomaan. Tällä hetkellä ne keskittyvät kuitenkin sen kyttäämiseen, ajaako joku hiljaisella maantiellä 3 km/h ylinopeutta. Mielestäni valvonta pitäisi keskittää taajamiin, koska niissä on kohtaamistilanteita ja suojattomia liikkujia paljon enemmän.

Saksalaista liikennekulttuuria on muuten sanottu Euroopan mittakaavassa huonoksi, mutta Suomeen verrattuna se on minunkin mielestäni pari dekadia parempi. Luulisin vian olevan siinä, että autoistuminen alkoi Suomessa silloin, kun vielä enemmistö asui maalla. Useimmat eivät vieläkään ole huomanneet, että tien päällä on muitakin. Saattaa toisaalta olla kyse siitäkin, ettei suomalaisilla yksinkertaisesti ole käytöstapoja. Se näkyy myös liikenteen ulkopuolella.
 
Yleensä jalankulkijana pysähyn reilusti ennen suojatietä, jos katson että annanpa tuon auton män. Ei tarvi siinä kalkkiviivoilla kummankaan arpoa.

Näin tapahtuu Pohj-Pohjanmaalla. Muuten ne rullaa yli kyselemättä :lol2: Oulu on tästä hyvä esimerkki.. Olin sitten jalan/pyörällä, niin kiitän autoilijaa, jos päästi yli.
 
Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko. Syynä siihen on ainakin se, että jos olen "yksinäinen autoilija", eli en aja jonossa, niin jalankulkijan yli päästäminen on täysin turhaa ja hidastaa kummankin matkaa. Autoilijaa se tietysti hidastaa, mutta se hidastaa myös jalankulkijaa, koska kun auto hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen, niin aikaa on kulunut enemmän kuin jos suhauttaisi vain suoraan ohi. Jos ajan jonon kärjessä niin olen useammin ystävällinen ja annan tietä, koska silloin sitä jalankulkija tarvitsee.

Turhia pysähdyksiä pitäisi muutenkin välttää. Nyt kun on hirveän trendikästä olla huolissaan maapallosta, luonnosta, saasteista ja ilmaston lämpenemisestä, niin ei ole fiksua samalla pysähtyä kymmenen metrin välein autolla ajaessa. Eikä jalankulkijan ole fiksua sitä vaatia. Ja vaikkei luonto kiinnosta, niin oma lompakko varmaan kiinnostaa. Jos kuvitellaan, että joku avulias aatu pysähtyy joka ikinen kerta suojatien eteen ja toinen taas ei pysähdy ikinä, niin ero kulutuksessa on litra satasella että heilahtaa. Pelisilmää tuolla liikenteessä tarvitaan puolin ja toisin, eikä ehdotonta vaatimusta sille, että autoilija pysähtyy aina. Se on helvetin tyhmää. Liikenteen sujuvuuden kannalta se pelisilmä on hyvä juttu puolin ja toisin. Se että koko ajan pysähdellään, ei kyllä tee hyvää liikenteen sujuvuudelle.

^ :5:
 
Itse periaatteessa aina annan tietä jalankulkijalle, pl. kun jalankulkija on selkeästi tunnistettavissa kommunistiksi. Röyhkeyden huippu oli tuossa muutama viikkoa sitten.
Näin jo kauempaa että suojatietä oli alkamassa ylittää lapsikatras. hidastin jo hyvissä ajoin ja pysähdyin noin 5 metriä suojatiestä. Samalla hetkellä kun olin lähdössä liikkeelle, niin huomaan takanani ajaneen pakettiauton kampeavan pientareen kautta(oikealta) ohi.
Siis munapää siis kampesi ohi kun olin pysähtyneenä suojatien eteen. Ei ole hetkeen sumentunut liikenteessä yhtä pahasti kuin tuolloin.
Alla vielä havainne kuva tilanteesta.
vaaryys1.webp
 
Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko.

Suojatiet tulee ilman muuta huomioida ja tarkkailla tilannetta. Jos on lapsia pyörimässä suojatien läheisyydessä, niin silloin hiljennän jo hyvissä ajoin ja katson lähtevätkö ylittämään. Sitten suojatien kohdalla olen tietysti valmis pysäyttämään. Muutenkin tien läheisyydessä liikkuvat lapset tulee huomioida ja varoa heitä sekä olla valmis jarruttamaan.

Mutta jos ylittämässä on nuoria sällejä, rumia akkoja tai muuten vittumaiselta vaikuttavaa porukkaa, niin kiihdytän vain ohi. Autoilijana tien antaminen kävelijöille/pyöräilijöille ei mielestäni kuulu edes liikennejärjestykseen. Eli ns. vahvemman laki pätee liikenteessä. Henkilöautolla varon tietysti rekkoja, enkä yritä hyökätä niiden eteen yms. Ihan maalaisjärjellä kannattaa ajatella. Enkä itse myöskään jalankulkijana hypi autojen eteen kuin hirvi metsätiellä ja odota, että minulle annettaisiin tietä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom