Suojatiet kunniaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slämy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voisi oikeasti miettiä myös sitä, miten tilanne saataisiin korjattua kun tuntuu olevan niin vaikeaa tietää toisen aivoituksia suojatiemiljöössä.

Itseasiassa siksi ihmettelenkin miksei ole yleisesti hyväksyttyä käsimerkkiä joka osoittaisi jalankulkijan tahtovan tien yli? Esimerkiksi käsi suorana kohti suojatietä antaisi selkeän signaalin että nyt tullaan, aion käyttää oikeasti oikeuttani astua suojatielle. Ei sen tarvisi olla sinänsä iso lailla sanktioitu juttu, olisipa vaan vähän kuin vilkku miten suojatien läheisyydessä hortoileva aikoo käyttäytyä.

Joo ja tiedän kyllä että kaikki sanoo että hemmetin tyhmä idea. Ei ole ennenkään mitään käsiä heiluteltu, näyttää tyhmältä. Kävellään vaan joka suuntaan yhtäaikaa. Tai seistään paikallaan ja hyökätään silloin kun siltä tuntuu. Tai ei hyökätä, antaa autoilijoiden arvailla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tällaisesta casesta (http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml) siis kyse. Toivoisinkin, että joka kodissa tajuttaisiin iskostaa liikennesäännöt _oikein_ lapsiväen mieleen.

Tästä keissistä tullut joskus juteltua etenkin naisten kanssa ja aika yleinen harhaluulo heillä monellaon että jos pyörätie jatkuu toisella puolen niin myös pyöräilijä nauttisi suojatien turvaa. Näinhän ei tosiaan ole. Pyöräillä siis KYLLÄ saa suojatien yli jos pyörätie jatkuu toisella puolen, mutta suojatie ei sinänsä anna mitään suojaa muille kuin jalankulkijoille.

Ehkä olisi parempi että suojatien yli pitäisi AINA taluttaa pyörä. Turhaan sekottavat asioita tässäkin kun oikeudet ja velvollisuudet menevät sekaisin liian helposti.
 
Tästä keissistä tullut joskus juteltua etenkin naisten kanssa ja aika yleinen harhaluulo heillä monellaon että jos pyörätie jatkuu toisella puolen niin myös pyöräilijä nauttisi suojatien turvaa. Näinhän ei tosiaan ole. Pyöräillä siis KYLLÄ saa suojatien yli jos pyörätie jatkuu toisella puolen, mutta suojatie ei sinänsä anna mitään suojaa muille kuin jalankulkijoille.

Ehkä olisi parempi että suojatien yli pitäisi AINA taluttaa pyörä. Turhaan sekottavat asioita tässäkin kun oikeudet ja velvollisuudet menevät sekaisin liian helposti.
No siis asiahan on niin, että suojatiellä ei saa pyöräillä, mutta pyörätien jatkeella saa. Tuo kuvailemasi "suojatie" on siis pyörätien jatke, kuten uutisessakin oleva, vaikka toimittaja ei olekaan termeistä perillä. Nyt on menossa siirtymävaihe muistaakseni vuoden 2017 loppuun asti, jolloin pyörätien jatkeeksi lasketaan kaikki "suojatiet", jotka jatkuvat pyörätienä jommasta kummasta suunnasta. Tuon jälkeen ne tulee merkitä katkonaisella raidoituksella, jollaisia osa on jo nyt.

Pyöräilijä on kaikissa muissa tapauksissa väistämisvelvollinen ajaessa pyörätien jatkeelle paitsi jos autoille on väistämisvelvollisuus osoitettu kärkikolmiolla tai stop-merkillä tai jos auto kääntyy pyörätien jatkeen yli. Huom. myös kiertoliittymästä poistuminen.

EDIT: Pyöräilijän väistämissäännöt Suomessa on niin monimutkaiset tällä hetkellä ettei niitä voi lapset edes ymmärtää. Harva autoileva tai pyöräilevä aikuinenkaan niitä käsittää ilman tieliikennelakiin erityisesti perehtymistä.
 
Tämä oli hyvä tarkennus noin termistön osalta vaikka ei sinänsä itse asiaan käytännössä nykyisellään vaikutakaan.



Pyöräilijöillä on muuten aika villi länsi kaupunkiajossa, joskus ei kertakaikkiaan voi edes toimia liikennesääntöjen puitteissa jos haluaa säilyä hengissä. Ryhmittymiset ja muut viralliset paikat tiellä voi olla aika haastavia etenkin talviaikaan ruuhkassa.
 
Voisi oikeasti miettiä myös sitä, miten tilanne saataisiin korjattua kun tuntuu olevan niin vaikeaa tietää toisen aivoituksia suojatiemiljöössä.

Itseasiassa siksi ihmettelenkin miksei ole yleisesti hyväksyttyä käsimerkkiä joka osoittaisi jalankulkijan tahtovan tien yli? Esimerkiksi käsi suorana kohti suojatietä antaisi selkeän signaalin että nyt tullaan, aion käyttää oikeasti oikeuttani astua suojatielle. Ei sen tarvisi olla sinänsä iso lailla sanktioitu juttu, olisipa vaan vähän kuin vilkku miten suojatien läheisyydessä hortoileva aikoo käyttäytyä.

Joo ja tiedän kyllä että kaikki sanoo että hemmetin tyhmä idea. Ei ole ennenkään mitään käsiä heiluteltu, näyttää tyhmältä. Kävellään vaan joka suuntaan yhtäaikaa. Tai seistään paikallaan ja hyökätään silloin kun siltä tuntuu. Tai ei hyökätä, antaa autoilijoiden arvailla.

Annoin jo tuolla aikaisemmin ohjeen tähän. Kun tulet suojatiealueelle ja näet sen läheisyydessä kävelijän ota jalka pois kaasulta, mikäli suojatien lähettyvyydessä on näkyvyyttä heikentäviä esteitä (autoja, läheisiä talon kulmia, jne.) ota jalka pois kaasulta. Näin et joudu käytännössä ikinä tekemään rajuja jarrutusliikkeitä, koska olet aina valmiina pysähtymään jalka jarrupolkimen päällä. Vaihto kaasulta jarrulle vie yllättävän monta metriä matkassa ja johtaa myös helposti äkäiseen jarrutuksen aloitukseen. Toisaalta jalankulkija huomaa autoilijan hiljentävän ja lähtee helpommin ylittämään tietä. Kukaan ei halua hypätä edes pintakaasulla ajavan auton eteen, vaan odotetaan, että nähdään auton hiljentävän. Jos ajetaan hiljentämättä tulee useammin näitä ongelmatilanteita, että jalankulkija jää arpomaan. Totta, että käsimerkki jalankulkijalta vois olla jees. Ongelmaksi muodostuu ettei oo mitään virallista käsimerkkiä millä sen näyttää ja siltikin löytyisi näitä sankareita jotka siitä välittämättä ajattelee aina ehtivänsä vielä ohi. Hyvä idea kyllä!

edit. MHK, kokeile tota tapaa ja ilmoittele et toimiko. Ainakin mun mielestä on helpottanu kevyen liikenteen huomioonottamista ja etenkin vähentäny pikaisia jarrutuksia.
 
Tänään oli taas aika mielenkiintoinen tilanne tai oikeastaan täysin perustilanne, mutta jostain syystä autoilija päätti alkaa valistamaan mua suojatien ylittämisestä. Elikkä ylitettiin suojatie tyttöystävän ja koiran kanssa. Mä menen aina ensin siihen suojatielle haistelemaan ylitysmahdollisuutta ja kaksikko vähän tulee perässä ku nähdään että auto pysähtyy. Otan katsekontaktin, arvion ehtiikö auto pysähtyä, laitan jalkaa vähän suojatielle ja kun nään auton jarruttavan lähden yli, mikäli tiedän jarrutusmatkan olevan riittävä, vain ja ainoastaan silloin. Tänään aivan normaalisti suojatielle jalkaa lyödessä näin auton alkavan jarruttaa suhteellisen äkäisesti (yllättäen jarrutus alkoi nykäisten ja auton sisällä varmaan vittua huutaen ku ei todellakaan oltu alunperin aikeissa pysähtyä) ja matkaa oli hyvinkin riittävästi pysähdykseen. Suojatietä ylittäessä läski ja pälvikalju juntti avaa ikkunan alkaa huudella ohjeita: "Vaikka oletkin oikeessa niin tossa voi käydä pahasti. Kannattais vähän varoa, jne." Haistattelin vittua takaisin ja harmittelin ettei niitä värikuulapatruunoita oo vielä tullu hommattua.
 
En mä tiedä kuvittelenko mut tuntuu et paljon kyl parantunu suojateille pysähtyminen viimeisen viiden vuoden aikana. Ennen oli Tampereella aika hasardia lähteä ylittään tietä ruuhka-aikana mut nykyään autoilijat pysähtyykin ja samoin itse aina pysähdyn kun mahdollista. Ehkä kun noista sakotetaan ja ollut paljon juttuja lehdissä kun pikkulapsien yliajoja. Ajotavat muuttuu pikkuhiljaa eurooppalaisemmaksi

Olen ollut huomaavinani samaa Helsingissä. Faija oli just kylässä ja ihmetteli että ei niilläpäin yksikään auto pysähdy.

Kävellen liikkuessani pysähdyn reilusti ennen tietä jos on tarkoitus antaa auton mennä. Samaa opettanut skideillekkin, eli ei mene ihan tien reunaan seisomaan.

Se ihmetyttää että autot välillä päästä pieniä koululaisia siitä välikorokkeelta.
Sellaisessa tilanteessa pysähdyn itse aina, muuten tilanteen mukaan.
Mikäs siinä, kiva on pysähdellä. Iso kone autossa, rahaa on, maailma saastuu kuitenkin.
Kiihdyttäminen on parasta ;)
 
Tässä on kyllä paranettavaa jokaisella osapuolella. Osapuolill tarkoitan siis kollektiivisesti kävelijöitä, pyöräilijöitä ja autoilijoita. Helsingissä tulee noita kaikkia liikkumismuotoja käytettyä ja aina tuntuu, että toinen osapuoli on idiootti. Suojatietä lähestyessä mulla on kävelijänä tapana katsoa jo ajoissa miltä tilanne näyttää. Jos se näyttää siltä, että siitä on syytä pyrkiä heti yli, niin tuijotan autoa ja kävelen määrätietoisesti kohti suojatietä samalla tarkkaillen autoilijan reaktiota. Käytännössä kaikki ymmärtävät pysähtyä. Sitten taas jos näyttää siltä että hiljaisella kadulla sattuu nyt se yksi auto olla tulossa niin norkoilen vähän kauempana ja katselen tähtiä. Käytännössä kukaan ei pysähdy. Autoilijana taas noudatan aika pitkälti samaa tyyliä käänteisesti, eli annan kävelijälle tietä, jos on pelkona, että voisi joutua odottamaan seuraavaa fiksua autoilijaa pitempäänkin. Sitten taas jos olen se ainoa autoilija, eikä kävelijä osoita mitään aikeita hypätä suojatielle, niin mielestäni on selvintä ajaa vaan ohi. Aina kyllä nostan jalan kaasulta kun suojatien läheisyydessä ketään näen.

Tänään muuten jouduin hyppäämään suojatiellä auton alta pois. Ehkä noin 50 metrin päässä vasemmalta oli tulossa auto noin 30-40 km/h. Astuin tuttuun tapaan suojatielle ja tarkkailin autoilijan reaktiota. No mitään reaktiota ei tullut vaan jouduin tosiaan tekemään hassun kierähdyshypyn välttääkseni osuman. En tiedä oliko kuski sokea vai mitä, koska minkäänlaista hidastamista ei tapahtunut vielä senkään jälkeen. Vai eikö nähnyt suojatietä lumen takia ja ajatteli että muuten vaan tiellä toikkaroivan kävelijän päälle sietääkin ajaa. Ehkä täytyy jatkossa pelätä vähän enemmän taas.

Eniten muuten vituttaa ne kävelijät, jotka alkaa huitomaan, kun niille yrittää antaa tietä. Jumalauta, jos kerran auto on pystähtynyt niin sitten mennään. Nekin vituttaa, jotka heiluttaa kättä kiitokseksi.
 
Eniten muuten vituttaa ne kävelijät, jotka alkaa huitomaan, kun niille yrittää antaa tietä. Jumalauta, jos kerran auto on pystähtynyt niin sitten mennään. Nekin vituttaa, jotka heiluttaa kättä kiitokseksi.

Totta, välillä tulee noita, molemmat viittoo, tilanteita.

Fillarilla ajaessa yleensä heilautan kättä jos auto pysähtyy/hidastaa. En vittuillakseni :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa pari päivää sitten tapahtunutta:

Olen lenkillä ja menossa suojatietä yli. Olen jo ajoissa ottanut katsekontaktin lähestyvään autoilijaan. Lähestyn keskikoroketta ja auton nopeus 40 rajoitusalueella arvioini mukaan hieman ylinopetta. Huomaan, että auton vauhti ei hidastu ollenkaan, enkä siis uskalla jatkaa keskikorokkeelta ylitystä. Tiukka katse autoilijaan ja näytän, että minun matka jatkuisi nyt tästä, ei vieläkään minkäänlaista yritystä pysäyttää autoa, vaan hiljentämättä sujahtaa edestäni ohi. Tuosta tilenteesta tuskastuneena läimäytän kämmenellä auton takaikkunaa melko napakasti.

Kuski pysäyttää auton ja nousee raivoamaan, kuinka hänen autoaan ei ole soveliasta napautella. Kertoo myös mielipiteensä siitä, kuinka typerää olisi hänen ollut antaa tietä liukkaalla kelillä jalankulkijalle. Kyselen sitten häneltä miten tuttu on käsite ennakoivasta ajosta ja ajoneuvon nopeuden sovittamisesta vallitsevaan keliolosuhteeseen. Mainitsin myös kaverille, että kyllä minä osaan auton alle olla joutumatta, mutta entäs ne alueella liikkuvat pikkuskidit? Pahoittelin hänelle impulsiivista reaktioitani ja toivottavasti hän oppi tapahtuneesta myös jotain. Tuntui siltä, että suurempi raivo kaverista kaikkosi ja hieman nolostuneeni kömpi takaisin autoonsa.

En sitten tiedä olisiko soveliasta jatkaa tuohon tyyliin ja napautella kaikkein törkempiä suojatiesääntöjen rikkojien autoja? Lienee turhaa lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan... :)
 
Tuossa pari päivää sitten tapahtunutta:

Olen lenkillä ja menossa suojatietä yli. Olen jo ajoissa ottanut katsekontaktin lähestyvään autoilijaan. Lähestyn keskikoroketta ja auton nopeus 40 rajoitusalueella arvioini mukaan hieman ylinopetta. Huomaan, että auton vauhti ei hidastu ollenkaan, enkä siis uskalla jatkaa keskikorokkeelta ylitystä. Tiukka katse autoilijaan ja näytän, että minun matka jatkuisi nyt tästä, ei vieläkään minkäänlaista yritystä pysäyttää autoa, vaan hiljentämättä sujahtaa edestäni ohi. Tuosta tilenteesta tuskastuneena läimäytän kämmenellä auton takaikkunaa melko napakasti.

Kuski pysäyttää auton ja nousee raivoamaan, kuinka hänen autoaan ei ole soveliasta napautella. Kertoo myös mielipiteensä siitä, kuinka typerää olisi hänen ollut antaa tietä liukkaalla kelillä jalankulkijalle. Kyselen sitten häneltä miten tuttu on käsite ennakoivasta ajosta ja ajoneuvon nopeuden sovittamisesta vallitsevaan keliolosuhteeseen. Mainitsin myös kaverille, että kyllä minä osaan auton alle olla joutumatta, mutta entäs ne alueella liikkuvat pikkuskidit? Pahoittelin hänelle impulsiivista reaktioitani ja toivottavasti hän oppi tapahtuneesta myös jotain. Tuntui siltä, että suurempi raivo kaverista kaikkosi ja hieman nolostuneeni kömpi takaisin autoonsa.

En sitten tiedä olisiko soveliasta jatkaa tuohon tyyliin ja napautella kaikkein törkempiä suojatiesääntöjen rikkojien autoja? Lienee turhaa lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan... :)

Omasta mielestäni täysin oikein toimittu, samanlainen tapa on välillä itsellänikin. Lapsista olen huolissaan itsekkäiden autoilijoiden takia.
 
Zone-sarja -42%
Tuossa pari päivää sitten tapahtunutta:

Olen lenkillä ja menossa suojatietä yli. Olen jo ajoissa ottanut katsekontaktin lähestyvään autoilijaan. Lähestyn keskikoroketta ja auton nopeus 40 rajoitusalueella arvioini mukaan hieman ylinopetta. Huomaan, että auton vauhti ei hidastu ollenkaan, enkä siis uskalla jatkaa keskikorokkeelta ylitystä. Tiukka katse autoilijaan ja näytän, että minun matka jatkuisi nyt tästä, ei vieläkään minkäänlaista yritystä pysäyttää autoa, vaan hiljentämättä sujahtaa edestäni ohi. Tuosta tilenteesta tuskastuneena läimäytän kämmenellä auton takaikkunaa melko napakasti.

Kuski pysäyttää auton ja nousee raivoamaan, kuinka hänen autoaan ei ole soveliasta napautella. Kertoo myös mielipiteensä siitä, kuinka typerää olisi hänen ollut antaa tietä liukkaalla kelillä jalankulkijalle. Kyselen sitten häneltä miten tuttu on käsite ennakoivasta ajosta ja ajoneuvon nopeuden sovittamisesta vallitsevaan keliolosuhteeseen. Mainitsin myös kaverille, että kyllä minä osaan auton alle olla joutumatta, mutta entäs ne alueella liikkuvat pikkuskidit? Pahoittelin hänelle impulsiivista reaktioitani ja toivottavasti hän oppi tapahtuneesta myös jotain. Tuntui siltä, että suurempi raivo kaverista kaikkosi ja hieman nolostuneeni kömpi takaisin autoonsa.

En sitten tiedä olisiko soveliasta jatkaa tuohon tyyliin ja napautella kaikkein törkempiä suojatiesääntöjen rikkojien autoja? Lienee turhaa lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan... :)
Toivottavasti joku jolle teet noin vetää sinut levyksi ja mielellään oikeen urakalla. Mitäs sitten ne ihmiset jotka kävelevät/juoksevat punaisia päin ? Pitäsisikö minun ajaa sitten autolla jonkun päälle, kun hän meni punaisia päin ?
 
Toivottavasti joku jolle teet noin vetää sinut levyksi ja mielellään oikeen urakalla. Mitäs sitten ne ihmiset jotka kävelevät/juoksevat punaisia päin ? Pitäsisikö minun ajaa sitten autolla jonkun päälle, kun hän meni punaisia päin ?
Jos joku ei antaisi minulle tietä suojatiellä ja nousisi raivoamaan minulle siitä, että läimäytin autoa osoittaakseni hänen virheensä, vetäisin tämän henkilön levyksi oikeen urakalla.
 
Jos joku ei antaisi minulle tietä suojatiellä ja nousisi raivoamaan minulle siitä, että läimäytin autoa osoittaakseni hänen virheensä, vetäisin tämän henkilön levyksi oikeen urakalla.

kovat on taas puheet :D mistähän toi sun liikenneasennevamma on peräisin...

täällä stadissa toi suojatiekäytös on kohtuu järkevää verrattuna jonnekkin maakuntiin. jos joku seisoo monen metrin päässä suojatiestä odottaen että auto pysähtyy ja antaa tilaa niin saa mun puolesta jatkaa odottelua, en ala pysähtymään vain sen takia että sieltä sitten viitotaan että mene vaan... Maakunnissa taas saa oikeasti pelätä sitä suojatielle menoa, jalankulkijana ainoat vaaratilanteet suojatiellä autojen kanssa on sattunut nimenomaa pk-seudun ulkopuolella.
 
En sitten tiedä olisiko soveliasta jatkaa tuohon tyyliin ja napautella kaikkein törkempiä suojatiesääntöjen rikkojien autoja? Lienee turhaa lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan... :)

On. Kyllä mä itekki mojautan takalasiin tms, jos runkkari vetää törkeesti. Viimeksi taksi hyökkäsi melkein suoraan päälle stop-merkin takaa parkkihallista ja tuli annettua ihan hyvä pommi autoon.

Sen verran oon joutunu muuttamaan omia suojatien ylityksiä kovan liikenteen takia, että en jää enää odottelemaan hetkeksikään, vaan marssin samantien yli. Jos siinä jää arpomaan jotain, niin kukaan ei pysähdy ja niitä autoja lappaa ihan helvetisti kummaltakin puolelta. Ei ole muuten kukaan ikinä huudellu mitään tai edes töötännyt. Tietenkin tässä pitää käyttää järkeä ja ei pidä spedeillä ilman heijastimia pimeellä jne.

Fillarilla oon aika varovainen. Ei se hirveesti lohduta, että ite oli oikeessa ja autoilija väärässä, ku jäät auton alle.
 
^Juu kyll sellanen päättäväinen rauhallinen meno on parasta ja kuitenkin järki päässä ettei kävele/pyöräile alle. Ite toisinaan autoillessa oon niin helläsydämminen, et annan tietä jos joku vaan venailee suojatiellepäässyä. Siinä sitten ärräpäät lentelee kapiinissa kun siinä jalkakäytävällä seisoskellessa tiiraillaan jotain s...nan punatulkkuja puidenoksilta.
 
Tääl Turussa on muutama suojatie missä autoilijat ajaa monesti punaisia päin ja oikein kunnon vauhdilla, ja ne yksikin suojatie on sellanen missä on aika paljon liikennettä(hämeenkadulla). Silloin joskus kun tuli liikuttua paljon pyörällä ja kävellen niin sai oikeesti todella monta kertaa pelästyä oikein kunnolla ettei henki lähteny.

Jos vielä liikkuisin samoilla kulmilla niin hankkisin jonkun paskan fillarin ja heittäisin sen sellasen auton eteen joka punasia päin ajaa vaikka ihmisii on menos yli.
Muutenkin pitäis suomalaisten käydä ajelee vähän vaikkapa Tukholmassa tai siinä lähistöllä niin näkis miten sielä toimitaan suojateiden läheisyydessä...
 
Tänään meinasin syyllistyä kuolemantuottamukseen Turunlinnantiellä stadissa kun pysähdyin suojatien eteen.
Perässä ajanut pillunaama koukkasi vauhtia hiljentämättä rumalla Volvollaan ohi juuri kun pysähdyin.

Tietä ylittämään lähtenyt rouva saattoi paskoa housuunsa.
 
Tänään meinasin syyllistyä kuolemantuottamukseen Turunlinnantiellä stadissa kun pysähdyin suojatien eteen.
Perässä ajanut pillunaama koukkasi vauhtia hiljentämättä rumalla Volvollaan ohi juuri kun pysähdyin.

Tietä ylittämään lähtenyt rouva saattoi paskoa housuunsa.

Samanlaisia kokemuksia pk-seudulta muutaman viikon takaa, kaiken lisäksi takana tuleva auto kolahti meikäläisen perään. Vittu että voikin vituttaa kaikki uuvatit tuolla liikenteessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom