Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko. Syynä siihen on ainakin se, että jos olen "yksinäinen autoilija", eli en aja jonossa, niin jalankulkijan yli päästäminen on täysin turhaa ja hidastaa kummankin matkaa. Autoilijaa se tietysti hidastaa, mutta se hidastaa myös jalankulkijaa, koska kun auto hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen, niin aikaa on kulunut enemmän kuin jos suhauttaisi vain suoraan ohi. Jos ajan jonon kärjessä niin olen useammin ystävällinen ja annan tietä, koska silloin sitä jalankulkija tarvitsee.
Turhia pysähdyksiä pitäisi muutenkin välttää. Nyt kun on hirveän trendikästä olla huolissaan maapallosta, luonnosta, saasteista ja ilmaston lämpenemisestä, niin ei ole fiksua samalla pysähtyä kymmenen metrin välein autolla ajaessa. Eikä jalankulkijan ole fiksua sitä vaatia. Ja vaikkei luonto kiinnosta, niin oma lompakko varmaan kiinnostaa. Jos kuvitellaan, että joku avulias aatu pysähtyy joka ikinen kerta suojatien eteen ja toinen taas ei pysähdy ikinä, niin ero kulutuksessa on litra satasella että heilahtaa. Pelisilmää tuolla liikenteessä tarvitaan puolin ja toisin, eikä ehdotonta vaatimusta sille, että autoilija pysähtyy aina. Se on helvetin tyhmää. Liikenteen sujuvuuden kannalta se pelisilmä on hyvä juttu puolin ja toisin. Se että koko ajan pysähdellään, ei kyllä tee hyvää liikenteen sujuvuudelle.