Suojatiet kunniaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slämy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laitampa tähän huvikseni pienen alkuvuodesta omakuvaamani pätkän miltä näyttää kun liikennesääntöjä ei ole ollenkaan ja suojateiden funktio on täysin kateissa. Ei mikään maailman vilkkain risteys (ainakaan tuohon kellonaikaan) mutta riittävän hauska kuvattavaksi hotellin ikkunasta. Sanya, Kiina. Ihmeesti ihmiset pysyvät silti hengissä vaikka mitään tolkkua ei ole mistään.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos joku on sinne suojatielle kävelemässä niin tilaa annan autolla. Niitä sitten näkee paljon että seistä pönötetään siinä suojatien varressa, olen itse laskenut että ne on siinä seisomassa siksi että antavat autolle tilaa. Jos haluisivat mennä ensin niin kai ne ois kävellyt sinne suojatielle sitten. Kävelijä toimin samalla kaavalla eli tulee mentyä kyllä vaikka näyttää siltä että auto tulee kovaa, pysähtykööt.

Jos on jotain muksuja, elukoita tai muuten epästabiilin olosta väkeä lähelläkään tietä niin tulee tietty ajettua eri tavalla kun ei niistä ikinä tiedä vaikka hyppäis huvikseen alle.
 
Laitampa tähän huvikseni pienen alkuvuodesta omakuvaamani pätkän miltä näyttää kun liikennesääntöjä ei ole ollenkaan ja suojateiden funktio on täysin kateissa. Ei mikään maailman vilkkain risteys (ainakaan tuohon kellonaikaan) mutta riittävän hauska kuvattavaksi hotellin ikkunasta. Sanya, Kiina. Ihmeesti ihmiset pysyvät silti hengissä vaikka mitään tolkkua ei ole mistään.

Tuollon kaikkein vaarallisimpia sähkömopot, joita ei kuule eikä pimeän tultua monesti oikein näekään kun ne suhailee. Suhaus vaan ja poks.
 
En mä tiedä kuvittelenko mut tuntuu et paljon kyl parantunu suojateille pysähtyminen viimeisen viiden vuoden aikana. Ennen oli Tampereella aika hasardia lähteä ylittään tietä ruuhka-aikana mut nykyään autoilijat pysähtyykin ja samoin itse aina pysähdyn kun mahdollista. Ehkä kun noista sakotetaan ja ollut paljon juttuja lehdissä kun pikkulapsien yliajoja. Ajotavat muuttuu pikkuhiljaa eurooppalaisemmaksi
 
Tähän vuodenaikaan tulee mieleen että ku ootta jalan tai pyörällä liikenteessä ni kannattaa käyttää niitä heijastimia ja valoja. Pari kertaa vasta viime tingassa huomannut jonku tummissa vaatteissa liikkuvan joka o ollu tulossa suojatielle. Pyörässäkin riittää ihan mikä tahansa valo, ei tarvi olla mikään superhyperleditykki.
 
Liian usein näkee sitä kun auto on pysähtynyt suojatielle ja viereiseltä kaistalta mennään ohi pysähtelemättä. Helvetin vaarallista ja moni tuota tekevistä ei edes tajua tehneensä väärin. Tuohon pitäisi saada lisää valvontaa. Muuten suojatiekäyttäytymisen kanssa ei ole ongelmia jalankulkijana, pyöräilijänä tai autoilijana, kunhan muistaa pyörän selässä milloin on väistämisvelvollinen ja milloin ei

Autokoulussa opettaja sanoi että ei kannata pysähtyä suojatielle mikäli näkee lapsia odottamassa, niille on kuitenkin kotona opetettu että antaa autojen mennä ensin. Samalla pienet ihmiset eivät osaa varoa mikäli sieltä toista kaistaa tuleekin joku joka ei liikennesääntöjä ymmärrä. Onhan tuossa omaa pointtia, mutta en ihan kirjaimellisesti kuitenkaan noudattaisi.
 
Zone-sarja -42%
Hienoa jos autokoulussa opetetaan ettei lapsien eteen kannata suojatiellä pysähtyä. Eiköhän kyseessä ole kuitenkin yksittäinen opettaja joka noin opettaa.

Jalankulkijoiden pitää muistaa heijastimet ja autoilijoiden laskea tilannenopeutta pimeän tullessa. Oli jalankulkijalla heijastinta tai ei pitää autoilijan ehtiä pysäyttämään auto suojatien eteen.

Kehotin jo aikaisemmin ottamaan jalan kaasulta suojatiealuetta lähestyessä. Tarkoitin sillä myös tilanteita joissa ei vielä tiedä, että onko suojatielle edes tulossa jalankulkijaa eli aina suojatiekyltin näkyessä mikäli näkymä suojatien päiden molempiin päihin ei ole täysin esteetön. Kun ajaa lähemmäs ja näkee suojatien lähialueen olevan tyhjä voi jalan taas siirtää takaisin kaasulle. Nopeus laskee max 5km/h, mutta jarrutustehokkuus kasvaa huomattavasti kun jalka on kaasun sijaan jarrupolkimen päällä. Vähän tuo tietty kaasuttelua enemmän vaatii työtä, mutta toimii äkkijarrutuksia huomattavasti paremmin ja myös hidastaa liikennettä vähemmän.
 
Hienoa jos autokoulussa opetetaan ettei lapsien eteen kannata suojatiellä pysähtyä. Eiköhän kyseessä ole kuitenkin yksittäinen opettaja joka noin opettaa.

Ymmärrän kyllä autokoulun pointin täysin. Kaksikaistaisella itsekkin joskus en pysähdy jos vieresellä kaistalla ajaa potentiaalisia yliajajia.
 
Ymmärrän kyllä autokoulun pointin täysin. Kaksikaistaisella itsekkin joskus en pysähdy jos vieresellä kaistalla ajaa potentiaalisia yliajajia.

Pysäyttää sitte vaan tylysti kaistojen keskelle ni ei pääse ne potentiaaliset yliajajat tappamaan ketään. Ymmärrän kyllä ton pointin, mutta eihän se ajokulttuuri tolla muutu sitten millään :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko. Syynä siihen on ainakin se, että jos olen "yksinäinen autoilija", eli en aja jonossa, niin jalankulkijan yli päästäminen on täysin turhaa ja hidastaa kummankin matkaa. Autoilijaa se tietysti hidastaa, mutta se hidastaa myös jalankulkijaa, koska kun auto hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen, niin aikaa on kulunut enemmän kuin jos suhauttaisi vain suoraan ohi. Jos ajan jonon kärjessä niin olen useammin ystävällinen ja annan tietä, koska silloin sitä jalankulkija tarvitsee.

Turhia pysähdyksiä pitäisi muutenkin välttää. Nyt kun on hirveän trendikästä olla huolissaan maapallosta, luonnosta, saasteista ja ilmaston lämpenemisestä, niin ei ole fiksua samalla pysähtyä kymmenen metrin välein autolla ajaessa. Eikä jalankulkijan ole fiksua sitä vaatia. Ja vaikkei luonto kiinnosta, niin oma lompakko varmaan kiinnostaa. Jos kuvitellaan, että joku avulias aatu pysähtyy joka ikinen kerta suojatien eteen ja toinen taas ei pysähdy ikinä, niin ero kulutuksessa on litra satasella että heilahtaa. Pelisilmää tuolla liikenteessä tarvitaan puolin ja toisin, eikä ehdotonta vaatimusta sille, että autoilija pysähtyy aina. Se on helvetin tyhmää. Liikenteen sujuvuuden kannalta se pelisilmä on hyvä juttu puolin ja toisin. Se että koko ajan pysähdellään, ei kyllä tee hyvää liikenteen sujuvuudelle.

Minä en kovin usein maksa kaupassa ostoksiani, joskus kyllä. Enkä yrittäjänä odota, että minullekaan maksetaan tai muutenkaan pidetään kiinni mistään sovituista hommeleista täällä meidän apinaviidakossa. Hyvä siinä on pitää pelisilmää ja minähän voin aina lait runkata omaan muotooni.

Ajeleppa paskahousu tänne meille päin niin pistän sulle pari satasta handuun, että on sunkin varaa alkaa jarrutella LAIN vaatimalla tavalla. Tai jos oikein tehdään trendikäs veto maapallolle(mme), niin pistetään sut kävelymieheks, ei äkkijarrutukset enää kuluta luonnonvaroja :rolleyes:
 
Minä en kovin usein maksa kaupassa ostoksiani, joskus kyllä. Enkä yrittäjänä odota, että minullekaan maksetaan tai muutenkaan pidetään kiinni mistään sovituista hommeleista täällä meidän apinaviidakossa. Hyvä siinä on pitää pelisilmää ja minähän voin aina lait runkata omaan muotooni.

Ajeleppa paskahousu tänne meille päin niin pistän sulle pari satasta handuun, että on sunkin varaa alkaa jarrutella LAIN vaatimalla tavalla. Tai jos oikein tehdään trendikäs veto maapallolle(mme), niin pistetään sut kävelymieheks, ei äkkijarrutukset enää kuluta luonnonvaroja :rolleyes:
Sinähän se fiksu mies olet. Voi vittu kun alko ottaan taas päähän. Mikään laki ei velvoita mua pysähtymään suojatien eteen jos joku norkoilee siinä vieressä. Ei mikään. Jos lain kirjaimen mukaan mennään, ajoneuvon kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Ja sehän on itsestään selvyys, kun ylikään ei voi ajaa. Se on sitten jalankulkijasta itsestään kiinni onko hän astumassa suojatielle vai odottaako mielummin ja minä toimin sen mukaan enkä turhaan pysähtele.

En kyllä pysty ymmärtämään ihmisiä jotka pystyy vaatimaan autoilijaa aina pysähtymään tilanteesta riippumatta. Tai jalankulkijoita jotka pitävät kynsin hampain omista oikeuskistaan kiinni tilanteesta riippumatta. Jos et ymmärrä sitä mainitsemaani pelisilmää, niin hyppää kaivoon ja lopeta se vittuilu.
 
Hyvä pointtihan Powerhousulla on. Pakkiksella nyt vain on niitä jeesustelijoita, jotka eivät halua edes tajuta toisten pointtia. Säännöt on sääntöjä ja sillä sipuli, järjen käyttö on kiellettyä.
 
Olipahan tossa itelläkin vähän vitutus päällä kun tekstiäsi luin. Tuli ehkä vähän vedettyä yli... Sortsi vaan. Ajan vuodessa reippaan 50 tuhatta kilsaa ja liikenteessä näkee jos jonkinlaista, tunteet kiehahtaa helposti yli. Meillä on täällä paikkakunnalla tapahtunut hiljattain onnettomuus suojatiellä, niin aihe saa vähän kimpoomaan. Jatkossa koitan purkaa vitutukseni mieluummin treeniin kuin viattomiin sivullisiin (helpommin sanottu kuin tehty) ;)
 
Olipahan tossa itelläkin vähän vitutus päällä kun tekstiäsi luin. Tuli ehkä vähän vedettyä yli... Sortsi vaan. Ajan vuodessa reippaan 50 tuhatta kilsaa ja liikenteessä näkee jos jonkinlaista, tunteet kiehahtaa helposti yli. Meillä on täällä paikkakunnalla tapahtunut hiljattain onnettomuus suojatiellä, niin aihe saa vähän kimpoomaan. Jatkossa koitan purkaa vitutukseni mieluummin treeniin kuin viattomiin sivullisiin (helpommin sanottu kuin tehty) ;)
Et ole ainut jolla välillä kiehahtaa. Itse oon näitä räjähdysherkkiä tapauksia joilla ei ole pinnaa ollenkaan. Mutta ettei nyt jäisi mitään epäselvää, niin en ole mikään hullu mikä kaahaa tuolla liikenteessä suojatielle astuvien mummojen varpaiden yli, vaan mielestäni pyrin lukemaan sitä tilannetta. Jos jalankulkijalla ei näytä olevan kiirettä tien yli, niin en mäkään yleensä vaivaudu pysähtymään pelkästä kohteliaisuudesta. Jos taas sinne suojatielle ollaan selkeästi tulossa niin silloin tietysti pysähdyn. Siihen lakikin velvoittaa. Ja tietysti kaikissa selvissä tilanteissa, kuten risteyksiin saavuttaessa (kolmiosta riippuen) ja käännyttäessä annan kevyen liikenteen mennä ensin.
 
Ja nyt kun näistä suojateistä ja niillä kulkijoista on juttua, niin muistakaa, että lähtökohtaisesti pyöräilijä väistää autoa suojatiellä, poislukien muutama poikkeustapaus, kuten risteävät ajolinjat risteyksissä ja liikenneympyrät, joissa autoilijoille on kolmio ennen suojatietä. Harva asia korpeaa enemmän liikenteessä kuin se, että pyöräilijä ei tajua väistää autoilijaa tuollaisella normaalilla tietä risteävällä suojatiellä, vaan painelee vaan laput silmillä kolmeakymppiä autoilijan eteen, usein vielä hämärän aikaan ilman valoja. Tällaisesta casesta (http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml) siis kyse. Toivoisinkin, että joka kodissa tajuttaisiin iskostaa liikennesäännöt _oikein_ lapsiväen mieleen.
 
Tuli tuosta liikenneympyrästä mieleen. Moni autoilija ei tiedä että poistuttaessa liikenneympyörästä on myös väistämisvelvollinen suojatiellä kulkevaa polkupyöräilijää kohtaan. Olen todennut että noissa paikoissa parempi taluttaa kuin pitää omista oikeuksistaan kiinni ajamalla.
 
stadissa kun ajaa työkseen öisin autoa niin ei paljoo heru sympatiaa noille itsemurhapomppijoille, joita vähintään joka toinen kävelijöistä on
 
Minä en pysähdy suojatien eteen kovinkaan usein. Joskus kyllä, mutta harvemmin. Ja jalankulkijana en odota sitä keneltäkään autoilijalta enkä varsinkaan leiki kusipäätä ja pompi autojen eteen. Tietysti olen suojatien kohdalla aina varovainen jos siinä joku on odottelemassa ja luon katsekontaktin siihen jalankulkijaan että huomaako se mut ja onko hyppäämässä eteen, mutta en yleensä pysähdy jos ei ole pakko. Syynä siihen on ainakin se, että jos olen "yksinäinen autoilija", eli en aja jonossa, niin jalankulkijan yli päästäminen on täysin turhaa ja hidastaa kummankin matkaa. Autoilijaa se tietysti hidastaa, mutta se hidastaa myös jalankulkijaa, koska kun auto hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen, niin aikaa on kulunut enemmän kuin jos suhauttaisi vain suoraan ohi. Jos ajan jonon kärjessä niin olen useammin ystävällinen ja annan tietä, koska silloin sitä jalankulkija tarvitsee.

Turhia pysähdyksiä pitäisi muutenkin välttää. Nyt kun on hirveän trendikästä olla huolissaan maapallosta, luonnosta, saasteista ja ilmaston lämpenemisestä, niin ei ole fiksua samalla pysähtyä kymmenen metrin välein autolla ajaessa. Eikä jalankulkijan ole fiksua sitä vaatia. Ja vaikkei luonto kiinnosta, niin oma lompakko varmaan kiinnostaa. Jos kuvitellaan, että joku avulias aatu pysähtyy joka ikinen kerta suojatien eteen ja toinen taas ei pysähdy ikinä, niin ero kulutuksessa on litra satasella että heilahtaa. Pelisilmää tuolla liikenteessä tarvitaan puolin ja toisin, eikä ehdotonta vaatimusta sille, että autoilija pysähtyy aina. Se on helvetin tyhmää. Liikenteen sujuvuuden kannalta se pelisilmä on hyvä juttu puolin ja toisin. Se että koko ajan pysähdellään, ei kyllä tee hyvää liikenteen sujuvuudelle.

Trollaatko? Jos et niin sitten et taida kauheasti liikkua muuten kuin autolla ja olet vähän sekaisin. Oletko nyt tosissaan sitä mieltä että voit ajaa liikennesääntöjen vastaisesti kun muka perustelet sen omasta mielestäsi noin kovinkin fiksusti? Olennainen asia liikenteessä on se, että kaikki osapuolet, niin autoilijat, pyöräilijät sekä jalankulkijat tuntevat liikennesäännöt ja noudattavat niitä sekä luottavat siihen, että jokainen muukin tekee näin, eikä niin että siellä joku uuno alkaa soveltamaan omia sääntöjään.

Tuohon kulutuksen vähentämiseen: ei ole pakko pysähtyä, voit hidastaa reilusti ennen suojatietä ja esim. näyttää kädellä merkkiä jalankulkijalle, mm. se on myös sitä ennakoivaa ajotapaa joka sujuvoittaa liikennettä. Ja jos haluaa trendikkäästi säästää luonnonvaroja niin kannattaa suosia julkisia tai vielä parempaa, pyöräillä tai kävellä.

Summa summarum, jos noudatettaisiin liikennesääntöjä niin ei olis tällasia ongelmia. Piste.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom