Sulkavan Soutu - vinkkejä kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dogi
  • Aloitettu Aloitettu

dogi

Club 7201
Tuli sitten melkein lupauduttua Sulkavan Soutuun tutun firman kirkkovenejoukkueeseen. Ikinä en ole soudellut joten ottaisin mielelläni hyviä vinkkejä vastaan. Kyseessähän on siis 60km soutu kiinteäpenkkisellä vekottimella joten hanuri tulee olemaan kovilla. Vielä mielenkiintoisempaa tuosta tekee se että samaisena perjantaina oli tarkoitus lähteä reissaamaan aika pitkälle mopolla jossa on aika pirun kova ja epämukava satula.. Olisi siis ensiarvoisen tärkeää että tulisin souduista takaisin niin että perseessä on nahat tallella.. Auttakee :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opettele ajoissa sitten kusemaan laidan yli liikkuvasta veneestä, muiden jatkaessa soutamistaan. :D

Housut sun on kyllä pakko tehdä tai ostaa sitä varten. Muuten paistaa maalissa perseluut. :lol2:

Osta soutuhousut ja hyvät hanskat, suojaa iho auringonpaisteelta (viime vuonna saimme hyvän idean ja soudimme koko reissun ilman paitaa, kaikilla paloi nahka), ota paljon juotavaa mukaan, sopikaa että pidätte kusitauon puolimatkassa, opetelkaa soutamaan tahdissa, jotta sitä ei tarvi itse kisassa opetella, pitäkää vauhtia alusta alkaen (viime vuonna viimeisellä neljänneksellä ohitimme yli 20 venettä, joten vauhti oli alussa liian hidasta).

Tankkaus on tärkeää. Nestettä pitää olla kropassa paljon. kaveri on soutanut monesti partalansaaren ympäri. Rasitusvammoilta ei voi säästyä sekä rakot on tosi asia. Peukalon hanka on herkin paikka vaikka sinulla olisi hyvätkin hanskat. Nestettä nestettä ja viellä nestettä. Kyllä se siitä.

Paljonkohan soutuhousut maksaa? Halvemmaksi tulisi varmaan käyttää viirakangasta perseen alla ja silloin housuiksi riittää hyvät pyöräilysortsit mutta hyvä luisto perseen alla on silti taattu. Ensikertalaisen kannattaa ainakin nousta veneestä varovasti sillä voi olla lähellä että mäiskähtää rantaan vauhdilla jos jaloista on paras tunto hävinnyt.

...juoda kannattaa tietysti hyvin ja aktiivinen palautuminen auttaa paljon, nää on näitä itsestäänselvyyksiä. Tulet huomaamaan illalla soudun jälkeen että tässä urheilutapahtumassa on todellakin sisäistetty se tankkauksen merkitys.

Jep, tankkaus hoituu itse soudun aikana ja varmaan sen jälkeenkin ;)

Lähinnä tuota välineurheilupuolta tässä mietinkin että turvallisinta olisi varmaan pistää Visa vinkumaan ja ostaa ihan suosiolla ne pöksyt.. Ovatko nuo soutuhanskat kuinka samanlaisia kun sali/pyöräilyhanskat?

jep joo, mäkin suosittelen niitä oikeita soutupöksyjä, tahtoo olla niiden viirapöksy-viritelmien kanssa onnistuminen vähän niin ja näin...ainaki ittellä oli, kun ei tuo neula ja lanka meinaa pysyä hanskassa. Ja perseeseen koski vielä seuraavalla viikollaki, kun nahkat oli pois...
Mulla oli "soutuhanskoina" ihan tavalliset pukinnahkaiset tms. hanskat, eikä ongelmia tullu. Tärkeintä lienee, että niiden saumat on sellasissa kohdissa, et ne ei pääsis hankaamaan...

Tuolla oli ainaki jotain viirahousuja...

http://www.urheiluareena.fi/soutu.htm

Tuolta Zakaryn postaamasta linkistä löytyy myös aironpääsuojuksia, jotka mun mielestä toimii paremmin kuin hanskat (riippuu varmasti hanskoista). Itselle ei ole tullut rakkoja suojusta käytettässä. En ole varma myykö joku muukin paikka noita, muistelen maksaneeni kympin verran. Mikä aikaa on ennen soutua niin Sulkavalla on myynnissä soututarvikkeita, mutta viirahousut suosittelen "koeajamaan" ennen soutua. Alushousuina viirojen alla toimii esim. pyöräilyhousut nurinpäin (ei saumat hankaa), mutta kannattaa testata etukäteen. Omat viirahousuni tein itse kiinnittämällä vanhoihin pyöräilyhousuihin viirakangasta ja sulloin housun ja viiran väliin retkipatjan palat pehmukkeeksi. Toimi kuin unelma, ja tuli halvaksi.

Tankkaamiseen panostasin noin 2-3 päivää.Se 60km on vitun pitkä ja rankka matka vaikka kuntosi olisi huippuluokkaa.Nimimerkillä sivusta seurannut valmisteluja ja itse soudut.

Mäkään en ollenkaan tajua miten selvisin viime vuonna ja taas ollaan menossa.

Salin soutukoneella kun koittaa treenata niin viimeistään 1h kohdalla kyllästyttää totaalisesti. Useimmiten paljon aiemminkin.

Sellaiset sormettomat pyöräilyhanskat toimi mulla ihan hyvin. Jos käyttää niitä aironpääsuojuksia, niin sitten on vain kämmenselät palamisvaarassa kaikkien muiden paljaiden paikkojen ohella... tämä on oma näkemykseni.
Eräs tyyppi viime kesän veneessämme käytti aironpääsuojana tennissukkaa. Oli kuulemma ihan toimiva schydeemi, mutta tuskin kannattaa millään koon 54 yksilöllä kokeilla.

Kirkkoveneissä on ilmeisesti tapana vaihdella paikkoja soudun aikana.. eli käytännössä suojus pitäisi olla joka airossa ettei niiden kanssa joutuisi sähläämään soudun aikana?

Onko kellään muuten haisua paikasta pk-seudulla joka noita romuja myisi, ei nappaa lähte tilailemaan vaatteita nettikaupoista kun ei ole koosta mitään tietoa.

Meikäläinenkin tässä kiroilee jo valmiiksi hölmöä lupausta.. itsekin olen aina vihannut sitä soutumasiinaa vaikken ole kymmentä minuuttia enempää koskaan jauhanut :D

dogi sanoi:
Kirkkoveneissä on ilmeisesti tapana vaihdella paikkoja soudun aikana.. eli käytännössä suojus pitäisi olla joka airossa ettei niiden kanssa joutuisi sähläämään soudun aikana?

Meillä ei ole ollut tapana vaihdella paikkoja soudun aikana. Joukkueessa on ollut erikokoisia ihmisiä ja sen vuoksi ennen soutua on tehty laskelmat (painon perusteella) millaisella paikkajaolla vene on tasapainossa. Ja toisaalta jos paikkoja veneessä vaihtelee niin joutuu joka tapauksessa säätämään penkin ja juomavehkeet yms. uudelleen. 60 kilometriä on hiton pitkä matka soutaa epätasapainossa olevalla veneellä, saatikka väärillä penkin säädöillä :)

wippe sanoi:
60 kilometriä on hiton pitkä matka soutaa epätasapainossa olevalla veneellä, saatikka väärillä penkin säädöillä :)
Wot, eikö noissa ole kiinteät penkit, noissa perinteisissä kirkkoveneissä siis? :)

No, huomenna olis kai ekat treenit, siellä näkee paatin sitten.

dogi sanoi:
Wot, eikö noissa ole kiinteät penkit, noissa perinteisissä kirkkoveneissä siis? :)

No, huomenna olis kai ekat treenit, siellä näkee paatin sitten.

Kiinteä penkkisiä nimenomaan tarkoitin. Eli koska ihmisillä on erimittaisia jalkoja niin siinä on säätovaraa sekä "jalansijoissa" (kuten salin soutumasiina) ja itse penkissä (eteen-taakse suunnassa, kiristetään ruuvit ja penkki on taas kiinteä). On olemassa veneitä, joissa on "täysin kiinteä penkki", mutta silloin ei tarvita viirojakaan, koska jalkoja ei käytetä (istutaan paikalla, kuten perinteisessa soutuveneessä, ei liu'uteta). Ja sitten on nää liukuvat, jotka on salin soutumasiinan kaltaisia.

Näyttää olevan nykyisin penkkirakenne vapaa eli liukuvat penkit sallittu kaikissa luokissa. Tämä onkin fiksua sillä käytännössä homma näin on ainakin tosissaan soutavilla aina ollutkin. Vaikka penkki on ollut kiinteä on bärssiä liu-utettu vastaavan soutuliikkeen aikaansaamiseksi.

Jos ei ole tarkoitus liu-uttaa bärssiä panostaisin pehmeään, mukavaan istuinaluseen. Jos meinaat liu-uttaa niin tarkoitukseen sopivat housut on melkein hankittava.

Kirkkoveneistä mulla ei ole kokemusta mutta vuorosoutuna on tullut partalan saari kierrettyä. Nuo "airokortsut" toimi meikeläisellä ainakin tosi hyvin. Tosin melontavuoroilla saa otevaihtelua aika hyvin.

Tankkauksesta sen verran että hiilaritankkaus ilman tyhjennyksiä voisi olla hyvä. Pääasia ettei kikkaile pyttyä sekaisin. Juomareppuun tms. tietysti tarpeeksi juotavaa kun huolto ei pelaa kuten maratoneilla.

:offtopic: Tai ei oikeestaan... mutta oisko mitn vinkkejä majoitusmahdollisuuksiin siellä soutelualueilla? Mistä kysellä? Hintoja tietysti osaavat silloin pitää, mutta ei sen niin väliä... Googletin jo tuossa, mutta ihan käytännön kokemuksia tässä haeskellaan... Osuin ihan ex-tempore Savonlinnasta paikalle viime kesänä ja kinkerit vaikutti siltä, et tänä vuonna uus reisu.

Hihhuli sanoi:
:offtopic: Tai ei oikeestaan... mutta oisko mitn vinkkejä majoitusmahdollisuuksiin siellä soutelualueilla? Mistä kysellä? Hintoja tietysti osaavat silloin pitää, mutta ei sen niin väliä... Googletin jo tuossa, mutta ihan käytännön kokemuksia tässä haeskellaan... Osuin ihan ex-tempore Savonlinnasta paikalle viime kesänä ja kinkerit vaikutti siltä, et tänä vuonna uus reisu.

Onhan noita majoitus mahdollisuuksia paljonkin. Mutta kehottaisin ihan telttailemalla matkaan lähtemään. Sillä paikkakuntalaisena tiedän että suurin osa noista majoituspaikoista on laadultaan sitä että teltassa saattaa olla miellyttävämpi nukkua. Tietysti jos rahaa on, niin vuokraa jonkun paikkakuntalisen talon vaikka viikonlopuksi, saa nukkua kunnolla.

Noniin, alle 5 vuorokautta H-hetkeen. Pitäisi vissiin pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan tankkausta ja miksei alkaa jo tankkaillakkin. Olisiko kestävyysurheilua enempi harjoittaneilla vinkkejä miten tuo kannattaisi hoitaa.. Etukäteistankkaus ja/tai soudun aikainen neste/ravintopuoli. Pienikin vinkki voi olla iso ilo.

Aikaisempaan keskusteluun viitaten soutu tapahtuu kiinteäpenkkisellä kirkkoveneellä ja soutuhousut & tuppi airon päähän on hommattu. Hanskoja ei siis liene tarvitse.

Mulla on ollut 2x1,5l (tai 2l, en muista) pänikkää hyvin laimeaa (että imeytyisi) urheilujuomaa sekä mikäli ei riitä niin yksi juomapullo sen lisäksi. Soutu siis oli yösoutu, joten jos päivällä soudat niin nestettä saa varata enemmänkin... Käytössä on ollut myös juomaletku, jonka kanssa on sikäli helppoa että ei tarvitse soutua lopettaa juomisen ajaksi. Säännöllinen juominen reissun aikana on tärkeää, itse olen aloittanut juomaan heti startin jälkeen pieniä määriä kerrallaan, sillä jos juo vasta kun on jano niin on hiukka myöhäistä :) Liian isoja huikkia ei myöskään kannata ottaa mikäli ei kusihätää halua, ei ole nimittäin herkkua liikkuvassa veneessä veneessä pissaaminen.

Eväänä mulla on ollut jotain energiapatukoita palasteltuina sopivan kokoisiksi palasiksi (helppo syödä, ilman että soutu katkeaa), sekä ruisleipää välissä banaania/suolakurkkua (tämäkin pieninä paloina). Myös suklaata on ollut lähinnä siihen hetkeen kun miettii että "miksi sitä on niin hullu että vapaaehtoisesti itseään kiduttaa tällä lailla" ja "tämä on taatusti viimeinen kerta". Maun mukaan syömiset, eipä siellä kauheeta määriä evästä tartte - lähinnä pientä tankkausta ja henkisen vireyden ylläpitoa :)

Tankkauksesta jotakin: itse olen tehnyt hiilaritankkauksen ja nestetankkauksen, mutta ohjeet saa joku pätevämpi selittää... Nestetankkauksesta sen verran että juominen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen soutua, jotta siltä kusihädältä välttyisi.

Tsemppiä soutuun!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom