Sulkavan Soutu - vinkkejä kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dogi
  • Aloitettu Aloitettu
wippe sanoi:
Tankkauksesta jotakin: itse olen tehnyt hiilaritankkauksen ja nestetankkauksen, mutta ohjeet saa joku pätevämpi selittää...

Tsemppiä soutuun!
Apuva juuri näihin ja kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
dogi sanoi:

Jos ei vastauksia ala näkyä, niin eiköhän maratoonarin tankkausmetodit ole jonkinlainen lähtökohta? Niistä luulisi löytyvän söörtsillä, ellet siis ole jo etsinyt. Saat edes jonkinlaista kuvaa hommasta ja voit aloittaa vaikkapa valmistelut kisaa varten. Onnea soutuun! Veeto, veeto, veeto..

dogi sanoi:

Yritän kertoa mitä muistan, taitaa olla vähän epätarkkaa tietoa. Ekalla kerralla tein jonkinsortin tyhjennysharjoituksen, mutta tokalla kerralla skippasin sen... En huomannut eroa itse soudussa. Kolme päivää (tai jotain) ennen soutua lisäsin hiilareiden määrää ja vetelin pasta, leipää ym. tavallista enemmän. Itse käytin normiruuan lisäksi myös maltoa. Määrää en muista, siihen oli meidän ohjeissa joku suuntaa-antava g/kg kai. Nestettä join enemmän pari päivää (?) ennen soutua joka tapauksessa nestetouhun aloitin myöhemmin, voipi olla jopa päivää ennen soutua. Semmonen sopiva määrä, mittarina taisi olla että vessassa tulisi käydä säännöllisin välein ja virtsan tulisi olla koko ajan vaaleaa. Soutupäivänä syötiin kanapastaa (vakio, joka kerta) ehkä noin puolen päivän aikaan (lähtö 17) ja nesteen juomisen lopetin jossain vaiheessa päivää ja aloitin taas heti startin jälkeen.

Maratonin tankkaukset sopii varmasti ihan hyvin.

Lauantaina soudettiin Kainuun Soutu! Aurinko oli tehdä tepposet...naamari oli palaa, joten suosittelen lippalakin tai vastaavan lakin laittamista päähän + aurinkorasvaa käsille. Meidän kirkkoveneessä oli kyllä liikkuvat penkit, helpottaa itse soutuliikettä huomattavasti kun saa jaloilla otettua tukea ja annettua vauhtia itse soutuun. Hauskaa kyllä oli, vaikka jossakin vaiheessa soutua tuli mieleen, että mitä hittoa mä täällä teen... :rolleyes: Tsemppiä soutuun ja veneelle ja airoille kyytiä! :whip: :kippis1:

No niin soudut ovat jotakuinkin ohi.Kertokaahan miten onnistui tankkaukset ym.
Omalla joukkueella teimme triplan eli kolmas perättäinen voitto. Aikakin olisi painunut usealla minuutilla alle haamurajan :worship: mutta soudimme vain voitosta emmekä lähteneet sen vuoksi riskeeraamaan millään tavalla.. On siis syytä hymyillä jälleen.. :rock:

Täällä ei mennyt ihan yhtä hyvin kuin transsiin vaipuneella; sijoituksemme lauantain kirkkovenelähdössä oli 100:n pahemmalla puolella ja aikaakin kului runsaat 5h 50min. Itse olin treenannut tapahtumaan mielestäni kovastikin ja voimaa tuntuikin löytyvän; 20-30km kohdalla alkaneet sietämättömät kivut alaselässä ja pakaroissa vain veivät joissain kohdin terää suoritukselta. Tankkausasiat onnistuivat ok: matkalla kului 2l vettä, litra gatoradea sekä pari suht 50/50 hh/prot jakaumalla olevaa n. 50g lisäravinnepatukkaa, valmiiksi jo ennen lähtöä paloiksi pilkottuina. Ja virtsaamistarvetta ei matkan aikana ilmennyt, tosin kun olin lopettanut nesteen juomisen jo ed. illalla lähdön ollessa 8:30 oli jo matkaan lähtiessä kaamea jano.

Eli sopivasti nälkää jäi ensi kesällekin :D
nyt onneksi voi taas keskittyä täysillä raskaaseen punttitreeniin ja kunnon syömiseen ilman kestävyys- ja hapenottotavoitteita :rock:

Kivasti meni. Aika parani melkein tunnilla saman joukkueen (minä ja pari muuta siis ensikertalaisina) edellisvuotisesta. Enskerralla sitten alle 5h kusitaukoineen (joita ilman ei näköjään pääse maaliin jos on tyttöjä joukkueessa ;) ). Tahtoo liukupenkit ja ehjät jalkatuet!

Tankkaus ihan nappiin, ei kusettanut enkä krampannut. Koko viikko tuli ahdettua pastaa ja sillointällöin maltoa. Pari päivää ennen soutua aloin popsimaan mankkua ja juoda reippaammin. Lähtöpäivänä sitten kunnon pastamätöt 4h ennen starttia ja nesteen tankkausta kunnes lähtöön oli 2h.

Veneessä mukana oli pilkottua ruisleipää, minisuolakurkkuja, paloiteltua tuplaa, glukoositabuja, hapotonta vissyä, 6% gatoradea ja vettä. Kiinteitä sapuskoja kului "fiiliksen mukaan", nesteitä 3 litraa.

Krampeilta ja rakoilta säästyttiin (alkuun tuppi airossa, puolessa matkassa käsien teippaus ja vielä hanskat päälle), hanuri oli pari päivää hellänä mutta se taitaa kuulua asiaan. Ihan seuraavana päivänä en olisi ollut valmis uusintaan mutta nyt on jo elämä voittanut :)

EDIT: suosittelen lämpimästi mopohommiin tarkoitettua "munuaisvyötä" joka on siis periaatteessa erittäin vahva ja leveä tarrakiinnitteinen joustava vyö. Pitää alaselän mukavasti kondiksessa!

dogi sanoi:
EDIT: suosittelen lämpimästi mopohommiin tarkoitettua "munuaisvyötä" joka on siis periaatteessa erittäin vahva ja leveä tarrakiinnitteinen joustava vyö. Pitää alaselän mukavasti kondiksessa!

Hei tuo kiinnosti, mikä 'munuaisvyö' ja mihin ihme 'mopohommiin'? Onko kyse siis edes suunnilleen samantyyppisestä vyöstä kuin salilla käytetään?
T: alaselkä ERITTÄIN kipeänä n. 20km jälkeen... apinan raivolla maaliin :rock:

blashyrkh sanoi:
Hei tuo kiinnosti, mikä 'munuaisvyö' ja mihin ihme 'mopohommiin'? Onko kyse siis edes suunnilleen samantyyppisestä vyöstä kuin salilla käytetään?
T: alaselkä ERITTÄIN kipeänä n. 20km jälkeen... apinan raivolla maaliin :rock:
Koitanpa kaivaa sinulle kuvan moisesta tai ainakin antaa paremman selvityksen kun palailen suomeen. Taalla jumalan selan takana kun tama netin kayttaminen on aika kipua persiissa kuten sanotaan. Kyseessa on kuitenkin vahan sama idea kun salilla kaytettavan vyon kanssa mutta tama ns. munuaisvyo on pehmeampaa ja joustavaa materiaalia niin etta sita voi kayttaa pitkia aikoja ilman etta se alkaisi hiertaa.

muistutappa tuossa elokuun puolivalin jalkeen jos en ole siihen mennessa vastaillut taman tarkemmin ja kaipaat lisaselvitysta.

Vaikka nuo suodut onkin tältä vuodelta jo soudettu, niin tässä ensi vuotta varten ihan tosissaan soutavien niksejä
- ravintogeeliä mukaan
- rinnuksille juomapulloja niin, että nestettä saa pillillä nautittua ilman että irrottaa kumpaakaan kättä airosta
- paljon Buranaa
- hiertymien ehkäisemiseksi alapää käsitellään talkilla

Liukupenkin päälle voi pehmusteeksi laittaa esim. palan retkipatjaa. Kiinteillä penkeillä viirahousut on ehdottomat.

Itse en tykkää niistä airon päälle pujotettavista "kondomeista", vaan hyvät hanskat on mulle mieluisammat. Parhaiten niitä rakkoja ehkäisee just sillä, että on kunnon hanskat ja muistaa pitää hellän otteen :) .

Toi soutaminen ei kyllä oikeasti ole ihan täysjärkisten hommaa :D .

Tuossa olisi alla yhden sortin munuaisvyö, suoraan allrightin (www.allright.fi) sivuilta otettu printscreen.
Enempää en osaa kertoa vyöstä kuin mitä kuvassa sanotaan, ei vyöstä mitään omia kokemuksia.

Liitteet

• munuaisvyö.jpg
    munuaisvyö.jpg
    33,7 KB · Katsottu: 994
Tänään olin kirkkovenesoutelemassa, ja multa paloi persnahat (iho lähti täysin, tosi inhaa). Perse on paketissa ja voideltu ja niinedespäin, toivon mukaan paranee ennen kirkkovenesoutukisoja, jotka ovat ensi viikolla.

Iihan jotta en joudu uudestaan näyttelemään palanutta persettäni vieraille, minkähänlaiset housut kannattaisi laittaa päälle? Itse soutuun tarkoitetut housut ovat kiellettyjä...
Helvetti kun perse kirvelee.

E: kyseessä ei siis ole sulkavan soudut, muistin vaan tämän threadin olemassaolon

Eka Sulkava takana. Vaikeita hetkiä oli matkalla, mutta maaliin päästiin. Ensi vuonna uudestaan!

edit: Katsoin, että vähän uudempi ketju. No ei kai tämä nosto niin vaarallista ole :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom