Suklaapatukkaa palautumiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snoopie
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään pääsi käymään sillä tavalla, että maltovarastoni pääsi loppumaan eli palkkarista olisi jäänyt hiilihydraatit kokonaan pois. Otin sitten salille hiilihydraattien lähteeksi Mars-suklaapatukan, jossa on 40 grammaa hiilihydraatteja. Lisäksi mukana oli heraisolaatilla varustettu sheikkeri, joka sisälsi noin 40 grammaa proteiinia.

Tulin miettineeksi, kuinka hyvin suklaapatukka voisi soveltua palautumiseen, jos sellaisen ottaisi treenin yhteydessä esimerkiksi kerran viikossa? On se Mars patukkakin kuitenkin niin paljon paremman makuista kuin malto. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikai niillä paljoa eroa, kun patukan hiilarit suurimmaksi osaksi ovat kaiteki sokeria. Tietty jos aletaan vitusti hifistelemään niin patukoissa on suklaata jossa on maitoa, joka imeytyy hitaammin. Siis toi nyt menee ihan kunnon nussimiseksi, eli imo vois vedellä ihan hyvin patukkaa poskeen. Toisaalta ei kyllä esim.kovan jalkareenin jälkeen pystyisi millään syömään suklaapatukkaa. Anna mennä vaan, ostan sulle laatikollisen marsseja jos huomaat palautumisesi huononevan, kun otat hiilarit suklaasta tai esim. karkeista jne.

Jos aletaan hifistelemään, niin noissa suklaapatukoissa taitaa olla aika paljon rasvaa.

Ongelmanahan on (mm) juurikin tuo sumun mainitsema rasva, joka hidastaa imeytymistä reilustikin. Eli jos ei malto maistu, niin sitten vaikka mielummin karkkeja kun sulkaata.

Monet suosittelee banaania, mutta sen sokerit käytetään pääasiassa maksan glykogeeni varastojen täyttämiseen, ei lihaksien.

eipä tulis mieleen vetää marssia treenin jälkeen!!
ennemmin hakisin menomatkalla maltoa tai jotain hedelmää kaupasta..
tai sitten jättäisin hiilarin pois ja tulisin suoraan kotiin syömään palkkarin jälkeen.

En vois ikinä kuvitella syöväni jotain karkkii / suklaata treenin jälkeen. Jotenkin kun on sellanen käsitys että tää laji ja herkut ei kulje ihan käsi kädessä.

Muutenkin nykyään karkin kaa sellasta et kun sitä syö ni on paskempi fiilis kun olla syömättä. Ei edes maistu niin hyvälle.

Gangst3ri sanoi:
En vois ikinä kuvitella syöväni jotain karkkii / suklaata treenin jälkeen. Jotenkin kun on sellanen käsitys että tää laji ja herkut ei kulje ihan käsi kädessä.
Muutenkin nykyään karkin kaa sellasta et kun sitä syö ni on paskempi fiilis kun olla syömättä. Ei edes maistu niin hyvälle.
Minulla on juuri sama käsitys. Jos minulle puhutaan bodaamisesta ja herkuista yhtäaikaa, aivoni tekevät irtisanomis-sopimuksen. Minusta malton hiilareita ei voi korvata mikään muu hiilari täällä maan päällä.:D

Kyllä ne irtokarkit treenin jälkeen on ihan passeleita. Yhdessä vaiheessa niitä käytin palkkarin hiilarina ihan vallan ja mitään eroa en huomannut palutumiseen jos hiilarina on malto, rusinat rokkaa myös. Ainoa ero, että irttarit ja rusinat on himpun verran paremman makuisia kun malto :D

Itse käytin hunajaa palautukseen jonkin aikaa. Sitten totesin ettei sitä makeaa jaksa millään kiskoa joka toinen päivä sellaista määrää. Samalla kyllästyin muihinkin makeisiin sössöihin. Totesin että kaikkein yksinkertaisintahan se on sotkea maltoa juomaan, siinähän se menee proteiinin kera alas tyyliin vaivattomaan. Eikä maksa paljoo.

Kipi I sanoi:
Irtikset rockkaa, kunhan ei osta suklaa karkkeja :) n.50g kerralla!

Just näin. Jos joskus sen malton haluaa herkuilla korvata, on nämä irtikset hyvä vaihtoehto jos hedelmät ei kelpaa.

Ja kannattaa suosia niitä chupa-chups (vai miten kirjoitettiinkaan) tikkareita, niissähän on tunnetusti 0% rasvaa. :D

tommih sanoi:
Siis toi nyt menee ihan kunnon nussimiseksi, eli imo vois vedellä ihan hyvin patukkaa poskeen. .

Siis mistä täs ny oikein puhuttiin?

Oli pakko, heh.

Mä olen joskus ihan tavallista sokeria laittanu hiukan palkkarin sekaan kun muuta ei oo ollu.

:offtopic:
Millaista tavaraa muuten on panimosokeri? Onko samaa kuin mikä tahansa muukin kaupasta saatava sokeri mutta pakkaus isompi tai jotain?

AGR sanoi:
Millaista tavaraa muuten on panimosokeri? Onko samaa kuin mikä tahansa muukin kaupasta saatava sokeri mutta pakkaus isompi tai jotain?
Ei ole sama asia. Kaupan "perussokeri" on sakkaroosia eli fruktoosi+glukoosi. Panimosokeri puolestaan koostuu pelkästään glukoosista. Mutta en kyllä tiedä kannattaako sitä ostaa panimosokeria vai maltoa, mitenkäs paljon näillä on hintaeroa. Maltoa täytyy ottaa vastaavasti vähemmän kuin panimosokeria, sillä malto on polysakkaridi ja panimosokeri disakkaridi. Mutta jos hinnassa on selkeä ero, niin itse ostaisin kyllä panimosokeria.

Critter sanoi:
Ei ole sama asia. Kaupan "perussokeri" on sakkaroosia eli fruktoosi+glukoosi. Panimosokeri puolestaan koostuu pelkästään glukoosista. Mutta en kyllä tiedä kannattaako sitä ostaa panimosokeria vai maltoa, mitenkäs paljon näillä on hintaeroa. Maltoa täytyy ottaa vastaavasti vähemmän kuin panimosokeria, sillä malto on polysakkaridi ja panimosokeri disakkaridi. Mutta jos hinnassa on selkeä ero, niin itse ostaisin kyllä panimosokeria.

Mihin perustat väitteen, että maltoa pitäisi ottaa vähemmän koska se on polysakkaridi?
Jos malto tai dekstroosi mitataan punnitsemalla, kyllä niitä glukoosiyksiköitä tulee ihan yhtä monta kappaletta, otetaanpa ne sitten maltodekstriinistä tai dekstroosista. Ja dekstroosi on kyllä monosakkaridi. Esim linkki http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/sanasto.asp?show=G
kohdasta glukoosi kertoo lisää.

CartDude sanoi:
Mihin perustat väitteen, että maltoa pitäisi ottaa vähemmän koska se on polysakkaridi?
Sen takia "pitää" ottaa vähemmän, koska polysakkaridi (malto) täytyy ensin hajottaa glukoosiyksiköiksi. Tämä ei käy itsestään, vaan kun nuo happisillat tärkkelyksen glukoosien välillä hajotetaan, niin pitää siihen kohtaan liittää vettä. Ja tämä näkyy sitten "painonlisäyksenä". Eli 100g tärkkelyssä muuttuu 120g:ksi (en laskenut, vaan muistelin, eli ei välttämättä tarkka arvo) glukoosia. Eli 100g maltoa sisältää useamman glukoosin hiilirungon kuin 100g glukoosi pilleriä.

"En vois ikinä kuvitella syöväni jotain karkkii / suklaata treenin jälkeen. Jotenkin kun on sellanen käsitys että tää laji ja herkut ei kulje ihan käsi kädessä."

Mä en söis suklaata millonkaan. Ihmiset syö suklaata ym.karkkia ja sit itkee ku lihoo ja kasvot turpoo. Mun mässyt on herkulliset hedelmät ja rasvanen kana sipulilla! Siinä on herkkua joka hakkaa huippukaloriset patukat 10-0.
Tää ei tosin liity aiheeseen, en suosittele kanaa salin jälkeen palkkarissa

Suositut

Back
Ylös Bottom