Sukeltaminen, kuinka pitkälle 25m altaassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu
Mp87 taitaa olla uimarismiehiä :) Ilman hyvää sukellustekniikkaa tuota ei sukella 10 litrasilla keuhkoillakaan.

edit. lisätään vielä ennen kun joku ehtii mainostamaan, että tiedän kyllä, ettei se keuhkotilavuus ole mitenkään erikoisen ratkaiseva asia sukeltaessa.

No voin kokemuksesta sanoa, että kyllä silläkin on väliä!

5 ja 6 luokan välisenä kesänä sukelsin Kuopion hallissa 48m isukin varmistaessa. En tiiä muista, mutta omasta mielestäni aika hyvä tuon ikäsenä. Varmaan sekin auttanu, et ensin opin sukeltamaan, kuin uimaan.:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eräs kaveri kertoili omasta sukellus kokemuksesta.
Rupes tuntuun pahalle ja jatko vaan, hetken päästä tulikin tunne että helpottaa.
Sit heräsikin sairaalasta.
Pumppu oli pysähtynyt, ei onneksi pysyviä vaurioita, tämmöiseen käsitykseen ainakin jäin.
Viittinyt siinä sit rueta utelemaan.

tänää 75 metriä 25m:n radalla, edelline ennätys 68 metriä viime vuodelta.
Onneksi olen itse uimavalvoja, viitaten Mimulin postaukseen :D

Kovia tuloksia porukalla.
Joskus 16v. sukeltanu uintitreeneissä 90m. Tarkotus oli sukeltaa vaa 50m mut sit tuli jatkettua. Kolmee vuotee ei oo tullu kokeiltua. Vois tuon 100 joku kerta rikkoa.

Aika kovia sällejä kun sanovat että "Joo tossa vitosen koulu-uinnissa ekaa kertaa eläissäni kokeilin ja 50m iha ilma mitää pallea kouristuksia." Itse pystyn jonkun 30m sukeltamaan ja olen hieman treenannutkin. 22 hengen liikunta ryhmästä ehkä 5-6 sain edes sen 25m. olen siis ysillä.

Kovia tuloksia jengillä. Kokeneillekin vapaasukeltajille satkun rikkominen on kaikkea muuta kuin triviaali veto.

Ennenkuin lähdette kokeilemaan, niin toivoisin että luette tämän:
http://www.freedivingfinland.net/index.php?option=com_content&view=article&id=470&Itemid=34

En halua saarnata, mutta henkilökohtaisestakin kokemuksesta, tajunnanmenetys vapaasukelluksessa on todella salakavala ilmiö josta ei sinänsä saa mitään ennakkovaroitusta. Kannattaa todellakin välttää sen kokemista ilman, että pari on koko ajan käden mitan päässä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804027463740_uu.shtml

Ei kannata olla uhkarohkea:

16-vuotias hukkui uima-altaaseen
2.4.2008 9:57

Isä seurasi avuttomana 16-vuotiaan elvytysyityksiä.

Ilmeisesti sukellusennätystä yrittänyt 16-vuotias poika menehtyi eilen illalla Liperissä Pohjois-Karjalassa. Onnettomuus sattui Kaprakan kuntoutuspalvelukeskuksen uima-allasosastolla hieman ennen sulkemisaikaa puoli yhdeksältä.

Isänsä kanssa uimassa ollut poika sukelteli poliisin mukaan altaan syvemmässä päässä, kun hän tuntemattomasta syystä vajosi uima-altaan pohjaan.

- Isä oli jo poistunut suihkutiloihin ja ihmetteli, kun poikaa ei alkanut kuulua. Palatessaan allasosastolle hän näki, että poikaa elvytetään, Liperin poliisista kerrotaan.

Pojan vajoamisen havaitsi ilmeisesti uimaosaston valvoja, joka aloitti välittömästi elvytyksen. Paikalle saapui myös ambulanssi ja pelastushelikopteri Ilmari.

Elvytysyrityksistä huolimatta 16-vuotias menehtyi vammoihinsa.

Rikoskomisario Markku Airaksisen mukaan on syytä olettaa, että poika testasi, kuinka pitkään pystyy olemaan sukelluksissa.

Airaksinen arvioi pojan lopullisen kuolinsyyn selviävän vasta oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa.

Juuri saman linkin meinasin laittaa josta Modified laittoi lainauksen. Olkaa varovaisia.

25m meni vuosi sitten lähes kylmiltään, ei tehnyt edes kovinkaan tiukkaa. Pitäisi jokupäivä tässä uskaltautua uimahalliin ja kokeilla mitä menee.

Itse sukellan 50m ilman räpylöitä.

Ja Jos taju lähtee veden alla, niin siinä on nion kaksi minuuttia aikaa saada heppu pois vedestä ennenkuin keuhkoihin menee vettä. Kurkun/keuhkojen (en muista) katoaa tuossa ajassa.

Itse kokeilin uimavalvojan mitattaessa omaa ennätystä ja se valjvoja sano että reilu 40 metrii.. oon vähän kylläkin harjotellu ja itekki ihmettelen noita muitten juittui: "kolme vuotiaani silmät kii kädet ristis selän takana jalat sidoksissa 267,42 metrii"

75m + käännöksen jälkeinen liuku, eli jotain 80m? En vetänyt aivan piippuun asti kun noi vaarat oli tiedossa. Tää on siis ilman räpylää/räpylöitä. Monoräpylällä 25m altaassa en koskaan onnistunut tekemään toista käännöstä, kaikki voimat meni jo ekassa. Sukelsin tän vuonna 2003 ja olin tuolloin n 1,5 askin päivätupakoija (nykyisin ei enää mee kuin askin verran :D )

Tää sukellushomma on hyvin yksilöllistä, joskus 12 -14 vuotiaana sukelsin n. 75m 50m altaassa hyppylähdöllä. Tuolloin en tiennyt mitään vapaasukelluksesta joten mun ajatuksena oli tuolloin mennä niin kovaa kuin mahdollista. Mä luulin tuolloin (tarkemmin kai voisi sanoa että en ajattelut hirveesti asiaa) että ilmaa riittää aina saman ajan ja vauhdilla/hosumalla siis pääsisi pidemmälle. Tää oli juurikin sen tyyppinen sukellus, joka olisi voinut päättyä erittäin huonosti.

50 metriä ilman räpylöitä, ilman mitään liukuja.

Liu'uilla saa varmaan ainaki sen 10m lisää kumpaanki päähän.

:(
Itse sukellan 50m ilman räpylöitä.

Ja Jos taju lähtee veden alla, niin siinä on nion kaksi minuuttia aikaa saada heppu pois vedestä ennenkuin keuhkoihin menee vettä. Kurkun/keuhkojen (en muista) katoaa tuossa ajassa.

Mistähän tuommoinen tieto on peräisin? Suunnilleen 50/50 suhteessa hukkumiset on joko "märkiä" tai "kuivia" eli keuhkoihin on joko mennyt vettä, tai ei ole. Tarkkaan ei osata sanoa miksi, mutta läheskään aina hukkuminen ei johdu veden menemisestä keuhkoihin.

Myöskin jo 2min happivaje aivoissa, etenkin lämpimässä vedessä uimaaltaassa tekee pahaa jälkeä, n. 28asteisessa ja yli tippuu eloonjäämis mahdollisuudet hyvinkin nopeesti, n. 6min jälkeen on jo todella hyvä mäihä jos eloon jää, saatikka että voisi normaalia elämää elää. Kylmässä vedessä tiedetään hukkuneita pelastetun 30min happivajeen jälkeenkin.

Ja tässä sitä taas nähtiin:

Hukkunut 16-vuotias oli kokenut uimari
4.4.2008 12:20
Tiistaina kuntoutuslaitoksen uima-altaaseen hukkunut 16-vuotias poika oli harrastanut uintia ja sukellusta vaativia lajeja, muun muassa uppopalloa 10-vuotiaasta.

Tapahtuma-aikaan hän oli ollut suorittamassa vapaasukellusta. Tässä tapauksessa henkilö oli ilmeisesti suorittanut kokeen tyhjentämällä keuhkonsa ilmasta (ns."tyhjien keuhkojen sukellus") mahdollisimman tyhjiksi ja sitten sukeltanut altaan pojalle.

Poika oli yrittänyt olla altaan pohjalla liikkumatta mahdollisimman kauan ilman suoritusta valvovaa henkilöä. Myöskin viimeinen sukellus oli suoritettu samalla tavalla ja poika oli jäänyt liikkumattomana altaan pohjalle.

Allasosastolla työskennyt henkilö oli havainnut altaan pohjalla olleen pojan, ja oli hypännyt altaaseen ja nostanut pojan pois altaasta. Hän ja paikalle tullut asiakkaana ollut hoitoalan ammattilainen olivat aloittaneet välittömästi elvytyksen.

Eilen uhrille suoritetussa ruumiinavauksessa selvisi, että poika menehtyi ilmeisesti hukkumalla, mutta tarkempi tieto hukkumisen syistä ja kuolinsyystä saataneen vasta perusteellisempien tutkimusten jälkeen.

Toivottavasti ei ollut ainakaan kukaan tämän ketjun pakkislainen

Se, että vettä ei mene keuhkoihin johtuu siitä, että osalla ihmisistä kurkunpää menee kramppiin jos menee tajuttomaksi veden alla. Näin ollen vettä ei pääse keuhkoihin ja ilma pysyy keuhkoissa. Ihmisen saa hengittämään laukaisemallahengitysrefleksin joko puhaltamalla naamalle tai antamalla kerran suusta suuhun hengitystä. Jos ihminen kuolee näin, on kysymyksessä tukehtuminen, eti hukkumiskuolema.

Se, että vettä ei mene keuhkoihin johtuu siitä, että osalla ihmisistä kurkunpää menee kramppiin jos menee tajuttomaksi veden alla. Näin ollen vettä ei pääse keuhkoihin ja ilma pysyy keuhkoissa. Ihmisen saa hengittämään laukaisemallahengitysrefleksin joko puhaltamalla naamalle tai antamalla kerran suusta suuhun hengitystä. Jos ihminen kuolee näin, on kysymyksessä tukehtuminen, eti hukkumiskuolema.

Tiedän tuon, mutta tuossa aiemmin joku sanoi että on 2min aikaa saada ihminen pois vedestä jos sillä on mennyt taju, ennenkun menee vettä keuhkoihin. Sitä ihmettelin että mistähän se tieto on että 2min päästä vettä menee?

Ja sitä tarkoitin myös että ei tiedetä miksi toisissa tapauksissa vettä menee keuhkoihin, toisissa ei. Mikä loppujen lopuksi veden alla on se syy miksi joskus hengitysrefleksi toimii (tajuttomana) ja toisinaan ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom