Sukeltaminen, kuinka pitkälle 25m altaassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä tommonen 50m ois ainaki teininä menny vielä. Nyt ei mitään tietoo, mut ei ainakaan kylmiltään. En muista kauan ollu veden alla parhaimmillaan tuolloin, mut veikkaan että lähemmäs 90s kuitenki. Luulis sen riittävän 50 metriin helposti. Tämä siis pituutta. Suoraan alaspäin varmaan kuolema 15 metrissä 😅.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiku testaamaan ja video tänne 😁 mut kiitos rehellisistä vastauksista! Tai ei ainakaan oo mitään mahottoman kuulosia tuloksia =) oon sitä mieltä että tuo 50 metriäki vaatii keskittymisen ja rauhottumisen ja silti tuntuu. Jos erikseen treenais tuommosta niin varmaan sitten kehittys nopeesti, en tiedä. Vai pitääkö vaan mennä rohkeemmin epämukavuusalueelle 😅

Joo, tuo alaspäin sukeltaminen on vielä oma juttunsa sen paineen takia, ja ehkä muutenkin pieni jännitys. Paineen takia tuntuu, että happi loppuu heti. Keuhkot kuulema painuu puoleen normaalista koosta 10 metrissä. Jotkut sukeltelee aika syvälleki, mut itelle riitti tälle kesälle tuo kymppi :o

(Ja en tiiä kannattaako tämmösiä ees testailla, järkevintä tietenki jossain seurassa)

Painetta tasataan jo ensimmäisten metrien jälkeen joten ei sen pitäisi oikeastaan miltään tuntua, sukeltaa sitten kymppiin tai 50m. Tuo paineen tasaus pitääkin opetella alkuunsa oikein, monesti laitesukeltajilla on ongelmia tämän kanssa kun ovat tottuneet valsalvaan, joka ei sitten pää alaspäin mennessä toimikaan.

Sehän on varsin veikeä tunne kun lähtee takaisin pintaan ja korvista puskee ylipaine pihalle. Ikinä ei pitäisi yksin sukeltaa, jos on yhtään tottunut hiilidioksidin kertymiseen niin taju voi lähteä aika yllättäenkin kun alkaa sukellukset pidentymään. Kyllä siellä aina pitäisi kaveri olla joka käy hakemassa pintaan jos black out tulee.

Aika kovia poikia on puheiden perusteella sukeltamaan täällä. En ole tollasta 50m sukellusta ole ikinä edes nähnyt. 25m menee meikäläisellä. Sitäkin pidin hyvänä tuloksena ennen kun näin muiden saukkojen sukellusmetrit täällä. Mites sitten hypyt? Ite olen hypännyt voltin vitosesta. Yli satakilosena.

Vapaasukelluskurssilla minimi oli 30m altaassa, että pääsi edes veneelle ja merelle. Kyllä tuon jokainen sukelsi ensimmäisenä päivänä. Ei se vaadi kuin vähän ajatusta ja teoriaa taustalle, että mitä ja miksi. Tuossahan on kuitenkin ajallisesti kyse aika pienestä pätkästä.

Tuota painehommaa en vieläkään ymmärrä. Eihän sitä painetta itse tunne sukeltaessa keuhkojen ja muun kehon osalta? Keuhkot, kuten muutkin kehon ilmaonkalot pienenee, mutta niinhän sille keuhkoissa olevalla ilman osapaineellekin käy.

Vapaasukelluskurssilla minimi oli 30m altaassa, että pääsi edes veneelle ja merelle. Kyllä tuon jokainen sukelsi ensimmäisenä päivänä. Ei se vaadi kuin vähän ajatusta ja teoriaa taustalle, että mitä ja miksi. Tuossahan on kuitenkin ajallisesti kyse aika pienestä pätkästä.

Tuota painehommaa en vieläkään ymmärrä. Eihän sitä painetta itse tunne sukeltaessa keuhkojen ja muun kehon osalta? Keuhkot, kuten muutkin kehon ilmaonkalot pienenee, mutta niinhän sille keuhkoissa olevalla ilman osapaineellekin käy.
Ok. Nyt tiedän olevani aika heikko sukeltaja. Näin se itsetunto ropisee. Varmaan vapaasukelluskurssille kyllä hakee sellaset jotka asiaa harrastelevat. En kyllä keksi ketään läheistä tuttua yhtäkkiä joilla olis mitään mahkuja suklata 30m joten ei se ihan kaikilta kyllä käy. Ahkeralla uimarilla joka taitaa tekniikan ja on sopivassa iässä on varmaan sitten helppokin juttu🤔

12 vuotiaana meni järvivedessä uimakoulussa virallisesti 50m helposti. Siitä pitemmälle ei ollut tarve siinä testissä sukeltaa.
Onko tää nyt vitsi? Menit uimataidottomana uimakouluun kakstoistavuotiaana ja sukelsit 50m😅 Ja uimaopettajat tuumas että se on sopiva matka, ettei siitä enempiä suotta kannata sukellella? Mikäs oli uimakoulussa testin pituus uimamatkana? 10km ja sopi siihen sopi lopetella?

Ok. Nyt tiedän olevani aika heikko sukeltaja. Näin se itsetunto ropisee. Varmaan vapaasukelluskurssille kyllä hakee sellaset jotka asiaa harrastelevat. En kyllä keksi ketään läheistä tuttua yhtäkkiä joilla olis mitään mahkuja suklata 30m joten ei se ihan kaikilta kyllä käy. Ahkeralla uimarilla joka taitaa tekniikan ja on sopivassa iässä on varmaan sitten helppokin juttu🤔
Ei minulla mitään pohjia ollut vapaasukelluksesta ja uimarinakin suht heikko taso. Laitesukelluksesta kyllä, mutta siitä oli ehkä jopa haittaa vapaasukellukseen.

Se on vaan aika paljon helpompaa kun joku opastaa alkuun. Näyttää oikeat hengitystekniikat pinnalla, rauhoittumisen ja itse sukelluksessa oikeat vetotekniikat hapen säästämiseksi.

Ei minulla mitään pohjia ollut vapaasukelluksesta ja uimarinakin suht heikko taso. Laitesukelluksesta kyllä, mutta siitä oli ehkä jopa haittaa vapaasukellukseen.

Se on vaan aika paljon helpompaa kun joku opastaa alkuun. Näyttää oikeat hengitystekniikat pinnalla, rauhoittumisen ja itse sukelluksessa oikeat vetotekniikat hapen säästämiseksi.
Selvä juttu. Ehkä se vanhalle tupakkimiehelle tuntuu vaan mahottomalle.

Onko tää nyt vitsi? Menit uimataidottomana uimakouluun kakstoistavuotiaana ja sukelsit 50m😅 Ja uimaopettajat tuumas että se on sopiva matka, ettei siitä enempiä suotta kannata sukellella? Mikäs oli uimakoulussa testin pituus uimamatkana? 10km ja sopi siihen sopi lopetella?
Voisin kysyä että onko sinun kysymyksesi vitsi? Mistä ihmeestä revit että olin uimataidoton? Olin niin nuori kun opin uimaan etten edes muista sitä ja uimakoulun aloitin jo 5 vai 6 vuotiaana. Luuletko tosissasi että uimakoulussa on vain uimataidottomia? :D Meillä ol ivaikka mitä pelastuskursseja hyppyjä korkealta, esinesukellusta jne. jne.

Armeijassa on uimakoulu johon vain uimataidottomat (alle 200m uivat tietyssä ajassa joutuivat).

Voisin kysyä että onko sinun kysymyksesi vitsi? Mistä ihmeestä revit että olin uimataidoton? Olin niin nuori kun opin uimaan etten edes muista sitä ja uimakoulun aloitin jo 5 vai 6 vuotiaana. Luuletko tosissasi että uimakoulussa on vain uimataidottomia? :D Meillä ol ivaikka mitä pelastuskursseja hyppyjä korkealta, esinesukellusta jne. jne.

Armeijassa on uimakoulu johon vain uimataidottomat (alle 200m uivat tietyssä ajassa joutuivat).
Tämä selvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom