Suihkun jälkeen ilmenevä ihottuma, mikä tämä oikein on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
Olisiko noin viimeisen viikon aikana ilmestyä suihkun jälkeen/suihkussa reisien yläosaan, kyynerpään seudulle ja alaselkään epämääräisiä punaisia jälkiä. Nämä jäljet siis näyttävät ihan kuin joku olisi juuri puristanut kunnolla ja sormenjäljet punoittaisivat ihossa. Ovat parhaiten esillä juuri suihkun jälkeen/suihkussa, mutta siitä sitten pikkuhiljaa häipyvät tuntien sisään näkymättömiin. Kellään kokemuksia vastaavasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi olla ihan perusmallin kuiva iho, varsinkin jos paljon käy suihkussa ja/tai uimassa. Mulla oli penskana niin kuiva iho uimaharrastuksen takia, että piti hakea ihoöljyä apteekista. Kannattanee testata ihan perusvoiteita eka.

Oma kokemus sieni-infektiosta on, että iho on aika voimakkaan punainen, kutisee ja iho on hieman nihkeä ja hilseilevä. Voi olla toki sekin, siihenkin saa voidetta apteekista.

Nokkosihottumaa veiikkaisin minä. Esiintyykö milloinkaan muulloin kuin suihkun jälkeen? Itselläni oli samaa vaivaa. Allergia lääkkeet auttoi ja meni sitten muutamassa kuukaudessa ohi itsestään niinkuin lääkäri kertoikin.

Mulle tuli tuo joskus clenbuterolista. Ei kärsinyt hikoilla juuri yhtään ja suihkussa vesi siis ihan poltti!! Nokkosihottumaa oli ja meni luonnollisesti pois kun lopetin surkeat bulgarialaiset..

Mun veikkaus on atooppinen / kuiva iho, itellä ollut ihan vastaavaa hommaa. Aiemmin jos otti pidemmän suihkun niin tuli koko kroppaan punasia läiskiä, varsinkin jos suihkutteli kuumalla vedellä. Läiskät hävis sitten 5-10min suihkussakäynnin jälkeen itsekseen. Ei mitään kirvelyä tms, mutta iho tuntu kuivalta ja kireeltä.

Helpotuksen toi D-vitamiini, aloin syömään aluks 2x125µ ja parin viikon jälkeen jälkeen 1x125µg D-vitamiinikapseleita päivittäin. Sen jälkeen ei oo tarvinnu paljon ihoa rasvailla ja suihkussakin saa lotrata ihan huoletta.

Vähän kuulostaa ihmeelliseltä, että on alkanut yht'äkkiä tuollainen. Siis meinaan, että olisi jotain atooppista ihoa tms. Tuo yllättäen alkaminen viittais mun mielestä (siis en ole lääkäri vaan puhun nyt helvetinmoisella mutulla) jotenkin olosuhteiden muutokseen. Esim. juuri allergia jollakin pesuaineelle tms. tai sitten joku "tartunta" esim. sieni tms. Tuota pesuaine tms. allergiaa (tiedä vaikka vedessä ois jotain) vois yrittää sulkea pois esim. käymällä suihkussa jossain muualla ja ilman pesuaineita. Jos edelleen tulee ihottumaa niin sit vois alkaa etsimään syytä jostain muualta.

Ilmeisesti nuo läiskät eii kutise ja evät ole varsinaista ihottumaa, vaan punaisia läiskiä, jotka häviävät nopeasti. Ihan arvailuahan tämä meikäläisenkin "diagnoosi" on, atoopikkona vaan kuulosti tuo kuvaus aika tutulta jutulta. Tietysti jos nuo läiskät kirvelee, on selkeää ihottumaa eikä pelkkää punotusta niin lähtisin miettimään että onko vaihtanut lähiaikoina esim. pesu- tai huuhteluainetta tai saippuamerkkiä etc..

Itellä kans tuo nokkosihottuma vaivaa kesäisin, samoin kuin heinäallergia. Tulee takuuvarmasti suihkusta, vaikka ei käyttäisi mitään pesuaineita. Lääkäri sano, että todennäköisesti se johtuu tuosta allergiasta ja se on se lämpötilan vaihtelu, mikä sen aina laukaisee. Itse huomannut, että saunan kanssa suihkutellessa ei ole mitään ongelmia, joten kesällä tulee saunottua aika tiuhaan.

En lukenut ketjua, mutta mulla on aina tullut punaisia laikkuja suihkusta.. Sillon varsinkin kun käy "oudossa" suikussa.. Jos siis tarkoitat läikkyjä jotka katoaa suht nopeasti suihkun jälkeen (1-2h.)
edit. näköjään tarkoitit..

Mulla oli myös pienenä atooppista ihottumaa mikä on kyllä hävinnyt ikääntyessä, mutta iho on varmaan mulla normaalia herkempi.

Paljon hyviä ehdotuksia tuli, koetetaas vastailla.

Mitään allergioita ei ole koskaan todettu ja juuri ennen kun tämä alkoi, sairastin flunssan. Kuitenkin minulla oli nyt täysin eri pesuaine kuin normaalisti, kokeilin jo vaihtaa pois. Tuloksia odotellessa.
Sieni-infektioon en usko, koska läikät ilmestyvät suihkussa ollessa ja korkeintaan pari tuntia siitä tiedä koskaan mitään olleenkaan. Myöskään mitään paukamia ei iholle nouse.
Ihan täysin natupohjalla mennään ja D-vitamiinia on syöty jo muutaman vuoden ajan noita 125µg kapseleita.

Paljon hyviä ehdotuksia tuli, koetetaas vastailla.

Mitään allergioita ei ole koskaan todettu ja juuri ennen kun tämä alkoi, sairastin flunssan. Kuitenkin minulla oli nyt täysin eri pesuaine kuin normaalisti, kokeilin jo vaihtaa pois. Tuloksia odotellessa.
Sieni-infektioon en usko, koska läikät ilmestyvät suihkussa ollessa ja korkeintaan pari tuntia siitä tiedä koskaan mitään olleenkaan. Myöskään mitään paukamia ei iholle nouse.
Ihan täysin natupohjalla mennään ja D-vitamiinia on syöty jo muutaman vuoden ajan noita 125µg kapseleita.

urtikariahan voi laueta ihan mistä vaan.. Polttaako se suihku ihoa? Entäs liikunnassa, onku tuskainen kutina hikoillessa joka sitten lievenee kun jatkaa vaan? Esim kutittaako päänahkaa enemmän tai vähemmän? Mulla kutisi niin että teki mieli repiä tukka päästä.. Jessus että oli hirveätä.

Olisiko noin viimeisen viikon aikana ilmestyä suihkun jälkeen/suihkussa reisien yläosaan, kyynerpään seudulle ja alaselkään epämääräisiä punaisia jälkiä. Nämä jäljet siis näyttävät ihan kuin joku olisi juuri puristanut kunnolla ja sormenjäljet punoittaisivat ihossa. Ovat parhaiten esillä juuri suihkun jälkeen/suihkussa, mutta siitä sitten pikkuhiljaa häipyvät tuntien sisään näkymättömiin. Kellään kokemuksia vastaavasta?

Onko sulla hangannut jokin kyseisiin paikkoihin enemmän tai altistunut kylmälle? Todennäkösesti kuivannut jostakin ja varsinkin lämmin vesi tuo kuivuneet kohdat punoituksena esille. Jos ei kutise tai aiheuta sen kummempaa häiriötä, niin oire katoaa varmaan ihan itsekseen.

Onko sulla hangannut jokin kyseisiin paikkoihin enemmän tai altistunut kylmälle? Todennäkösesti kuivannut jostakin ja varsinkin lämmin vesi tuo kuivuneet kohdat punoituksena esille. Jos ei kutise tai aiheuta sen kummempaa häiriötä, niin oire katoaa varmaan ihan itsekseen.

Ainakin osassa paikkaa tuo hankautuminen ihan mahdollista. Nyt tuntuu että kutisee ja helvetisti joka paikasta ku asiaa oikein alkaa miettimään, mutta mitää nyt ei missään näy eli taitaa olla pelkkää luuloa koko kutina :D

Ainakin osassa paikkaa tuo hankautuminen ihan mahdollista. Nyt tuntuu että kutisee ja helvetisti joka paikasta ku asiaa oikein alkaa miettimään, mutta mitää nyt ei missään näy eli taitaa olla pelkkää luuloa koko kutina :D

Liikaa pesuainetta kuteissa on myös yks pirun mahdollinen aiheuttaja. Yhdellä tutulla oli, varsinkin t-paidoissa jos ilmenee kyynärtaipees niin on selvää merkkiä.

Tässäpä vähän kuvamateriaalia, jos tuosta nyt selvää saa. Semmoisia kuivan tuntuisia läikkiä, reilukaan rasvailu ei muuttanut asiaa mitenkään. Pesuaineki on vaihdettu ja olen välillä pitänyt välipäiviä milloin en käy suihkussa. Edelleenkään eivät näy kuin suihkun jälkeen, oisko arviolta muutaman tunnin ajan. Niin paljoa ei huoleta että lääkäriin menisin, mutta kyllähän tämä nyt vähä ihmetyttää kuitenkin. Onko mahdollisuutta johonkin flunssan mukana tulleeseen virukseen tms?

Liitteet

• DSC_0474.JPG
    DSC_0474.JPG
    188,1 KB · Katsottu: 56 566
  • DSC_0473.JPG
    DSC_0473.JPG
    166,3 KB · Katsottu: 26 581
Mulla menee iho ihan tulipunaseks aina suihkun jälkeen, johtuu kloorista. Ootko käyny uimahallissa viime aikoina? Jos saat kunnon ihottumat sielläkin, voi syyksi epäillä klooria.

Ei oo tullu käytyä uimahallissakaan vuosiin ja ainakaan silloin kun olen käynyt, ei ole ollut minkäänlaista reagointia ihossa. Ylipäätään ensimmäinen kerta koskaan kun tämmöistä oiretta löytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom