Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jylli81 sanoi:Minäkään en ymmärrä mitä hienoa on olla suhteellisesti vahvempi kuin joku toinen. Tietenkin voimaurheilussa tulee olla painoluokat, että urheilijat asetetaan keskenään suurinpiirtein tasaväkiseen asemaan, mutta jos ei kilpaurheile, niin sitten mielestäni on aika turhaa ajatella mitään suhteellista voimaa.
Minua itseäni ainakin kiinnostaa lähinnä se absoluuttinen voima, minkä kehoni pystyy tuottamaan. Eihän missään kantamis-/nostamis-/vääntämistilanteessakaan kohteena oleva esine/ihminen kysy sinulta ensin painoasi ja vasta sitten sen mukaan säädä painoaan/voimiaan, vaan kyseiseen suoritukseen vaadittava voima on kaikille sama ja silloin vahvemman on helpompi se suorittaa.
Joten mieluummin olen vahvempi ja painavampi, kuin kevyempi ja SUHTEESSA vahvempi.
jeppe82 sanoi:Yleensä lyhyemmät ihmiset (kuten esim. minä) ovat kiinnostuneita suhteellisesta voimasta kun taas pidemmät ja painavammat ovat sitä mieltä, että sillä ei ole mitään väliä. Kuka sitten on oikeassa on aivan eri juttu. :kippis1:
jeppe82 sanoi:Yleensä lyhyemmät ihmiset (kuten esim. minä) ovat kiinnostuneita suhteellisesta voimasta kun taas pidemmät ja painavammat ovat sitä mieltä, että sillä ei ole mitään väliä. Kuka sitten on oikeassa on aivan eri juttu. :kippis1:
Jylli81 sanoi:Huomasitko, että olemme sentilleen saman mittaisia(=174 cm), eli ei minun tapauksessani ainakaan ole kyse tuosta pituudestani (tai sen puutteesta ennemminkin), vaan siitä, että jos minun pitää ihan oikeasti käyttää lihaksiani johonkin salin ulkopuolella, niin sitten sillä suhteellisella voimalla ei yleensä ole paskankaan väliä.
Ei auta pätkääkään, vaikka olisit suhteessa omaan painoosi hyvinkin vahva, jos voimasi eivät vain riitä johonkin nostoon. Eli tarkoitin sitä, että minua kiinnostaa lähinnä se, mitä jaksan nostaa ja mitä en jaksa nostaa. Se, miten nostoni sijoittuu suhteessa painooni, on lopulta sivuseikka.
Oikeassa olet enkä minä muuta ole väittänytkään. Itse omaa ensimmäistä postiani lainaten:jeppe82 sanoi:Olet oikeassa, että salin ulkopuolella suhteellisella voimalla ei ole mitään väliä, mutta mielestäni kilpailuissa ja salinostoissa pitää ottaa huomioon myöskin nostajan oma paino, muuten siitä ei tule mitään jos esimerkiksi kilpailuissa ei olisi painoluokkia.
Jylli81 sanoi:Tietenkin voimaurheilussa tulee olla painoluokat, että urheilijat asetetaan keskenään suurinpiirtein tasaväkiseen asemaan, mutta jos ei kilpaurheile, niin sitten mielestäni on aika turhaa ajatella mitään suhteellista voimaa.
Eikö suhteellinen voima ole aika tärkeää hyppimisessä, sprintaamisessa, kovissa leuanveto tuloksissa jne. Pointi on se ettei kaikki pakosta hae salilta isoa paljon kokoa ja kovia tuloksia. Vaan haluavat pystyä tekemään esimerkiksi 50 leukaa, muiden ja itsen iloksi. Tai hyppäämään kolmisen metriä vauhditonta pituutta. Toinen pointi minkä takia jotkut hakee suhteellista voimaa on, että koska on haluna myös harrastaa kamppailulajeja on liiasta painosta haittaa, jos se kasvaa liikaa suhteessa voimaan. Tällöin kannattaa pitää huoli suhteellisesta voimasta, että voiman/kestävyyden suhde säilyy sopivana, ettei kaverit rupea viemään kuin vierasta sikaa, joka on jo nöyryyttävä ;)Jylli81 sanoi:Minäkään en ymmärrä mitä hienoa on olla suhteellisesti vahvempi kuin joku toinen. Tietenkin voimaurheilussa tulee olla painoluokat, että urheilijat asetetaan keskenään suurinpiirtein tasaväkiseen asemaan, mutta jos ei kilpaurheile, niin sitten mielestäni on aika turhaa ajatella mitään suhteellista voimaa.
Toki tuo pitää paikkansa, mutta yritinkin tuossa yllä vain selittää omaa subjektiivista näkemystäni siitä, että miksi minä arvostan absoluuttista voimaa enemmän, kuin suhteellista voimaa. Toki kaikki muut saavat salilla kehittää juuri niitä ominaisuuksia, jotka itse kokevat tärkeiksi.Lightweight sanoi:Eikö suhteellinen voima ole aika tärkeää hyppimisessä, sprintaamisessa, kovissa leuanveto tuloksissa jne. Pointi on se ettei kaikki pakosta hae salilta isoa paljon kokoa ja kovia tuloksia. Vaan haluavat pystyä tekemään esimerkiksi 50 leukaa, muiden ja itsen iloksi. Tai hyppäämään kolmisen metriä vauhditonta pituutta. Toinen pointi minkä takia jotkut hakee suhteellista voimaa on, että koska on haluna myös harrastaa kamppailulajeja on liiasta painosta haittaa, jos se kasvaa liikaa suhteessa voimaan. Tällöin kannattaa pitää huoli suhteellisesta voimasta, että voiman/kestävyyden suhde säilyy sopivana, ettei kaverit rupea viemään kuin vierasta sikaa, joka on jo nöyryyttävä ;)
JimBeam sanoi:Kyllä aivan...oikeassa olet.. ihan vaan yleisesti ottaen halusin vain tietää että voiko noin periaatteessa mitata sitten sitä voimaa mut kyllä se niin näköjään on!!
Raven sanoi:Mun mielestä taas ei voi mitata suoraan suhteessa omaan painoon. 50kiloinen pystyy aivan varmasti penkkaamaan 100kg, mutta laitapas 200kiloiselle 400kg tankoon.. Tai jos otetaan vaikka paidalla 3 kertaa omapaino. 50kg pystyy ottamaan sen 150kg, ei tietenkään kaikki. Mutta kukaan 200kg ei ota 600kg, vaikka olis hypersupertriplatunkki.
Samaa mieltä. Sitä varten esimerkiksi toi Powerhousun ehdottama pistelaskujärjestelmä on hyvä idea. Eli yllätys - yllätys voittaja onkin Pertti.Raven sanoi:Mun mielestä taas ei voi mitata suoraan suhteessa omaan painoon.
jeppe82 sanoi:Tossa sitten taas mennään äärimmäisyyksiin! Kuinkahan moni pakkislaisista painaa 200kg, tai ylipäätään kuinka moni suomalainen nostaja painaa niin paljon?
Raven sanoi:Mun mielestä taas ei voi mitata suoraan suhteessa omaan painoon. 50kiloinen pystyy aivan varmasti penkkaamaan 100kg, mutta laitapas 200kiloiselle 400kg tankoon.. Tai jos otetaan vaikka paidalla 3 kertaa omapaino. 50kg pystyy ottamaan sen 150kg, ei tietenkään kaikki. Mutta kukaan 200kg ei ota 600kg, vaikka olis hypersupertriplatunkki.
JimBeam sanoi:Niin no.. aivan sama mutta tossa vertailuna sun olis kuulunu pistää näin:
"50kiloinen pystyy aivan varmasti penkkaamaan 100kg, mutta laitapas 200kiloiselle 250kg tankoon.." tai sitten näin " 50kiloinen pystyy aivan varmasti penkkaamaan 250kg, mutta laitapas 200kiloiselle 400kg tankoon.." että ei nyt liioitella :lol2: