Tarina on seuraavanlainen: olen 28-v. mies, ja tuossa kolmisen vuotta sitten tuli koettua kevyt loppuunpalaminen. Siitä sitten seurasi jatkuvaa stressiä omasta olosta, masennusta, unettomuutta ja muuta kivaa. En ole koskaan oikeastaan harrastanut mitään säännöllistä liikuntaa suht reippaalla vauhdilla vedettyjä pitkiä kävelylenkkejä lukuunottamatta, ja kunto on sen mukainen. Nyt kun olen muutamaan otteeseen yrittänyt aloittaa säännöllisen liikunnan ja salilla käymisen. Ongelmana on, että punttitreeni ei vain suju yhtään. Olen yrittänyt treenata vaikka kuinka kevyesti, ja tuloksena on aina seuraavana yönä melkein täydellinen unettomuus, flunssainen olo aamulla yms, eli ylirasituksen oireita.
Aerobinen treeni puolestaan sujuu hyvin. Pyöräily- ja sauvakävelylenkkejä olen tehnyt n. 130-140:n sykkeillä, ja mitään oireita ei tule; yöunet tuntuvat päinvastoin paranevan kun olen käynyt lenkillä.
Voiko tuollainen burnout sekä jatkuva masennus ja stressi tosiaan vetää koko hermoston näin sekaisin että ylirasitus iskee heti, vai olenko minä vain paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin luulenkaan enkä osaa mitoittaa treeniä sen mukaan?
Aerobinen treeni puolestaan sujuu hyvin. Pyöräily- ja sauvakävelylenkkejä olen tehnyt n. 130-140:n sykkeillä, ja mitään oireita ei tule; yöunet tuntuvat päinvastoin paranevan kun olen käynyt lenkillä.
Voiko tuollainen burnout sekä jatkuva masennus ja stressi tosiaan vetää koko hermoston näin sekaisin että ylirasitus iskee heti, vai olenko minä vain paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin luulenkaan enkä osaa mitoittaa treeniä sen mukaan?