Stressi, masennus ja treenaaminen

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tarina on seuraavanlainen: olen 28-v. mies, ja tuossa kolmisen vuotta sitten tuli koettua kevyt loppuunpalaminen. Siitä sitten seurasi jatkuvaa stressiä omasta olosta, masennusta, unettomuutta ja muuta kivaa. En ole koskaan oikeastaan harrastanut mitään säännöllistä liikuntaa suht reippaalla vauhdilla vedettyjä pitkiä kävelylenkkejä lukuunottamatta, ja kunto on sen mukainen. Nyt kun olen muutamaan otteeseen yrittänyt aloittaa säännöllisen liikunnan ja salilla käymisen. Ongelmana on, että punttitreeni ei vain suju yhtään. Olen yrittänyt treenata vaikka kuinka kevyesti, ja tuloksena on aina seuraavana yönä melkein täydellinen unettomuus, flunssainen olo aamulla yms, eli ylirasituksen oireita.

Aerobinen treeni puolestaan sujuu hyvin. Pyöräily- ja sauvakävelylenkkejä olen tehnyt n. 130-140:n sykkeillä, ja mitään oireita ei tule; yöunet tuntuvat päinvastoin paranevan kun olen käynyt lenkillä.

Voiko tuollainen burnout sekä jatkuva masennus ja stressi tosiaan vetää koko hermoston näin sekaisin että ylirasitus iskee heti, vai olenko minä vain paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin luulenkaan enkä osaa mitoittaa treeniä sen mukaan?

Itsellä tuli kans mieleen se syömisen laatu... Proteiinipitoista ruokaa vain naamariin ja kun olet aloitteleva salilla kävijä niin muista että ensimmäiset 4-8 viikkoa on vain lihasten totuttamista salilla käyntiin, eli pitkiä sarjoja kannattaa tehdä (20-15) toistoa. Noihin stressi ja masennusasioihin en voi valitettavasti antaa neuvoja.

Ja jos kerran saat paremmin unta kun olet käynyt lenkillä niin sitten käyt lenkillä :D yksinkertaista...
Ja koita nukkua ikuna auki se antaa todistetusti paremmat yöunet...

Sen verran välikommenttia että ruokailuasiat ovat kunnossa. Kaloreita tulee kalorilaskurinkin mukaann riittävästi, ja proteiiniakin ihan reilusti. Lisäksi syön tarpeeksi kasviksia, vitamiinilisiä ja kalaöljykapseleita, eli ruokailusta homma tuskin on kiinni.

Muutenkaan tuo unettomuus ei vaivaa normaalisti juuri lainkaan. Ongelma onkin juuri siinä etten pysty tekemään oikeastaan lainkaan lihaskuntotreeniä, koska kevytkin lihastreeni vetää kropan heti ylikierroksille, josta sitten seuraa unettomuutta, johon ei mikään poppakonsti auta. Voisikohan juttu olla niin, että kun käsittääkseni suuri osa treenaamisen alkuvaiheen edistyksestä liittyy parantuneeseen hermotukseen, niin nyt kun hermosto toimii muutenkin stressin takia ylikierroksilla, treenaamisen aiheuttama rasitus vetää koko systeemin aivan tukkoon?

Huono yleiskunto tai jopa ihan oma hormonaalinen toiminta heikkoa. Mittauta arvot ihmeessä. Salitreenin volyymia vois vähentää jos noin huonoks vetää... Syötkö viinaa liikaa?

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Itselläni on ainakin salitreenin jälkeisenä yönä vaikea nukahtaa, jos en iltasella ole muistanut venytellä huolellisesti.

Voiko tuollainen burnout sekä jatkuva masennus ja stressi tosiaan vetää koko hermoston näin sekaisin että ylirasitus iskee heti, vai olenko minä vain paljon huonommassa fyysisessä kunnossa kuin luulenkaan enkä osaa mitoittaa treeniä sen mukaan?

Voisit ihan hyvin panostaa siihen aerobiseen kun se hyvin kulkee ja hoitaa kropan ensin säännöllisellä ruokailulla ja hivenaineilla kuosiin, niin punttikin alkaa maistua kuukauden päästä. Hyvä aerobinen kunto auttaa jaksamaan salilla ja ylläpitää kropan kemiaa huomattavasti tehokkaammin jos kerran puntin veivaaminen tuntuu tällä hetkellä tervassa juoksemiselta. Sitten kun salilla alkaa jaksamaan paremmin, niin hiki lentää kyllä kuin intervallitreenissä konsanaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom