No niin ennenkuin topic lähtee käsistä niin postaan tänne Steenin(vai pitäskö sanoa Seppo Lampelan) omia ajatuksia ehdokkuudestaan:
"Ehdokkuudestani
Jep. Minua on kosiskeltu politiikkaan SKPn taholta jo useita kuukausia ja olen vastannut kieltävästi aina viime aikoihin asti. Mielestäni politikointi pitäisi jättää valtio- ja taloustieteilijöille, eikä tehdä päätöksiä ja linjanvetoja puutteellisen tai lyhytnäköisen tiedon perusteella. Kyllä, minua on kiinnostanut jo pitkään yhteiskunnalliset asiat. Suomenkin kokoinen pieni valtio vaatii toimiakseen suuren ja raskaan systeemin, mitä ei voi muokata ihan miten sattuu. Tämä on mielestäni jo äärimmäisen mielenkiintoista. Siksi minua onkin vuodesta toiseen huvittanut ehdokkaiden lupaukset, jotka aivan ilmiselvästi on tehty ainoastaan äänten haravoimiseksi vailla mitään konkreettista faktapohjaa. "Ai haluat keventää verotusta? Joo, tapahtuu" Tai "Ai lisää rahaa opiskelijoille? Laitetaan tulemaan!" -tyyppiset lupaukset pulpahtelevat pintaan aika tarkalleen joka neljäs vuosi.
Nämä ovat näitä kuuluisia "vaalilupauksia", joita ei käsitykseni mukaan edes yritetä hirveästi toteuttaa. Kuten nyt kansanedustaja Halmeen lupaus kitkeä huumerikollisuus Suomesta kolmen vuoden sisällä. Voiko tuollaista lupausta edes tehdä vakavalla naamalla, varsinkaan Perussuomalaisten suosimaa politiikkaa hyväksikäyttäen? Näin suuren järjestelmän muokkaaminen tarvitsee ymmärrystä. Ehdokkaan tulisi lupaustensa lisäksi pystyä myös kertomaan keinot, millä päästä luvattuun lopputulokseen. "Älä koskaan esitä kysymystä, johon et itse tiedä vastausta" on vanha viisaus, joka sopinee kirjoittaa tähän. Sen voisi toki muokata muotoon "Älä koskaan tee lupausta, jos et tiedä keinoa toteuttaa sitä."
Suomen eduskunnassa toimii kausi kaudelta pysyviä ammattipoliitikkoja ja hyvä niin. Uudelleenvalinta on ehkä paras esimerkki hyvin tehdystä työstä. Kuitenkin joka neljäs vuosi, kuten nytkin, asettuu ehdolle jos jonkinnäköistä taapertajaa. Meillä on nyt ehdokkaana rap-artisteja, hiihtäjiä, rallikuskia, kilparatsastajaa ja laulaja, fitness-mestari ja herrasiunaa mitä vielä. Yllättäen kaikkia näitä ehdokkaita on "aina kiinnostaneet yhteiskunnalliset asiat." Ihmettelen suuresti, miksi tämä kiinnostus ei ole ilmennyt ennen vaaleja millään tavalla? Onko näillä ehdokkailla loppujen lopuksi mitään tietoa, mitä käyttää työvälineenä valtakunnanpolitiikassa? En tunne Suomen hiihtokulttuuria kovinkaan hyvin, mutta tiedän, ettei hiihtäminen ja poliittisen kirjallisuuden lukeminen oikein onnistu samaan aikaan. Ihan siis vain esimerkiksi.
Kun katselin listaa julkkisehdokkaista mieleeni alkoi hiipiä ajatus josko itsekin voisin asettua ehdolle. En varmasti olisi tästä joukosta se huonoin vaihtoehto ajamaan kansan ja työväenluokan asioita. Kuulunhan samaan joukkoon itsekin. Teen työtä nuorten ja nuorten aikuisten parissa ja kuljen työmatkani hyväksikäyttäen julkista liikennettä. Olen siis päivittäin tiivissä kosketuksessa kaltaisiini ihmisiin, eli alle alemman keskiluokan työläisiin, jotka koittavat tulla toimeen riittämättömällä palkalla puhumattakaan marginaalisesta vapaa-ajasta.
Voisin myös tehdä tyhjäksi kysymyksen: "Jaksat jatkuvasti kritisoida yhteiskunnan tilaa, mutta mikset tee mitään asioiden oikaisemiseksi?" Tätä minulta on kysytty jo väsymiseen asti. Tästä eteenpäin voinkin antaa kyselijöille kunnollisen vastauksen.
Olen pyrkinyt käyttämään julkisuuskuvaani hyväksi nostamalla yhteiskunnallisia kysymyksiä pinnalle ja kyseenalaistamalla nykyistä järjestelmää. Voinen hyvällä omallatunnolla sanoa, että minua on aina kiinnostanut yhteiskunnalliset asiat. Työskentelen vapaaehtoisesti mm: Naulakallion koulukodin ja Elämä On Parasta Huumetta ry:n kanssa. Esiinnyn myös useissa aatteellisissa, mielestäni hyvää asiaa ajavissa tapahtumissa.
Mikäli intoa riittää, voit lukea haastatteluja ja kolumnejani seuraamalla seuraavia linkkejä:
www.city.fi/artikkeli/Steen1/1743/
www.voima.fi/content/view/full/1665
www.lihamuki.com/index.php?uid=224
kampanja.blogspot.com/2006/08/itis.html
hirvasnoro.blogspot.com/2005/12/rpprin-joulusaarna.html
www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Naulakallion+pojat...
En voi väittää tietäväni kaikkea Suomen valtakunnanpolitiikasta, mutta voin nostaa omaa häntääni kertomalla tietäväni koko joukon enemmän kuin se seuraava jätkä. Tietoni valtio -ja taloustieteestä ovat vielä toistaakseni hieman puutteelliset, mutta opiskelen lisää aihetta päivittäin. Olen rakentanut teesini kuitenkin niin ,että koen omaavani ko. aihealueelta enemmän kuin tarpeellisen määrän tietoa ja statistiikkaa. Puhumattakaan mahdollisuudesta päästä pistämään kapuloita rattaisiin poliitikoille, jotka kuluttavat yhteiskunnan varoja hämäräperäisiin ja omaa etuaan ajaviin kohteisiin, kuten nyt vaikka Bilderberg -seuran kokouksiin.
Vaikka olenkin ehdokkaana SKP:n listalla, olen olen kuitenkin sitoutumaton ja haluton tunnustautumaan kommunistiksi. Sopivampi määritelmä lienee sosialisti syistä, joita valotan tulevissa blogeissani. Suosittelenkin aiheesta kiinnostuneiden seuraamaan tätä sivua, tarkoitus olisi päivittää sitä keskimäärin kolmesti viikossa omilla, sekä vierailevien kirjoittajien teksteillä. Valtakunnanpolitiikan saralla minua kiinnostavia aiheita ovat:
NATO-kysymys (Ei vitussa!)
Lainsäädäntö suomalaisten yritysten tuotannon siirtämisestä ulkomaille
Pätkätyöt ja työntekijöiden oikeudet
Julkisten palveluiden ylläpito ja yksityistämisen pysäyttäminen
EU:n perustuslaki
Joitain mainitakseni.
Ja lopuksi selvennys sinulle, hyvä lukija: Tulen sitten valituksi tai en, voin omalta osaltani kysenalaistaa ja kritisoida kilpailijoitteni motiiveja päästä päättämään yhteiskuntamme asioista. Sanon sen suoraan: jo monien vuosien ajan olen epäillyt etteivät kansanedustajat pyri eduskuntaan palavasta halusta muuttaa Suomea paremmaksi paikaksi. Syynä on luullakseni valta, hulppeat etuudet, sekä kansanedustajan leveä tilipussi. Voin puhtaalla omallatunnolla vakuuttaa, ettei yksikään edellämainituista syistä ole vaikuttanut päätökseeni ryhtyä ehdokkaaksi.
Minulla oli kyseenalainen kunnia päästä keskustelemaan europarlamentaarikko Piia-Noora Kaupin kanssa. Kysyin häneltä, mikseivät kansanedustajat voisi leikata palkkaansa edes tuhannella eurolla kuukaudessa? Kaupin mukaan kyseinen leikkaus ei vaikuttaisi mitenkään Suomen kokoisessa maassa.
Pikainen laskutoimitus: kun jokaiselta kansanedustajalta leikattaisiin tuhat euroa kuukaudessa, kuukaudessa valtion kassaan jäisi 200 000 euroa lisää. Vuodessa summa olisi siis 2 400 000 euroa. Kyllä sillä jotain saisi aikaan. Puhumattakaan solidaarisuudesta Suomen kansaa kohtaan.
Kansaa, jonka keskipalkka on noin 2500 euroa kuukaudessa."
Lainattu Steen1.com
niin ja Kuitula: noi viestiketjut onkin Steenin itsensä kirjoittamia
.....Sama asia,jos Mike pyrkis eduskuntaan niin joku reikäpää kaivais Pakkotoistosta ne kaikki idioitimmat viestit ja yhdistäis Mikeen...