speltti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipana|
  • Aloitettu Aloitettu
onkos kukaan muu ikinä törmännyt kyseiseen tuotteeseen? Speltti on vehnän sukuinen vilja, mutta kuitenkin ihan eri kamaa kuin joku pullamössö vehnä, vai olenkohan ihan väärässä? Olen alkanu syömään normi kaurahiutaleiden sijasta näitä speltti hiutaleita. Niistä saa ihan sairaan namia puuroa ja ravintoarvotkin tuntuis olevan kohdallaan. vai onko jollain eriäviä mielipiteitä. Suosittelen kyllä ja makukin on normi kauraa parempi, vähän semmoinen pähkinäinen ^^

100 g täysjyväspelttiä sisältää keskimäärin

* Energiaa 320 kcal/1330 kJ
* Proteiinia 15 g
* Hiilihydraatteja 59 g
josta sokereita 2,7 g
* Rasvaa 2,6 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,4 g
monotyydyttymättömiä rasvahappoja 0,4 g
polytyydyttymättömiä rasvahappoja 1,1 g
* Ravintokuitua 10 g *
* Natriumia 0,002 g

* 33 % päivittäisestä saantisuosituksesta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mää pistelen siitä usein ison annoksen puuroa just reenin jälkeen :) sekaan lesitiiniä, pellavansiemeniä ja raejuustoa ^^ jos sais vaikka habaa

Ite oon käyttänyt spelttiä muutaman vuoden ajan. Speltti on ollut vuosisadan alkupuolella vielä yleisesti viljeltyä, mutta on menettänyt suosiota siitä syystä että tämä vilja ei tuota satoa samalla tavalla kuin yleisimmät viljalaadut. Todella ravitsevaa ja hyvänmakuista.

Mä korvaan yleensä speltillä osan tai kaikki vehnäjauhoista leivonnassa. Äippä tekee myös speltistä pullaa, tulee muuten hyvää!!! Juu ja viimeksi tehtiin täytekakkukin speltista, rahkatäytteellä, ai kun oli namia. Sitten on olemassa sellasia spelt ryynejä, tai jotain, mutta ne on hyviä riisin tai pastan asemasta.

edit: eli spelt helmiä tarkoitin, tuolta sivuilta löytyy muutenkin tietoa ja reseptejä

http://www.spelt.fi/spelttituotteet/index.htm

Aika kallista kamaa, kun vertaa grahamjauhoihin tai ruisjauhoihin. Muistaakseni moninkertainen hinta ja mikä on sitten ero terveellisyydessä? Mieluummin käytän erotuksen vihanneksiin ja marjoihin.

Hyvää, mutta ei niin hyvää että siitä omaisuuksia maksaisin. Ruokapiiristä joskus tilailen spelttiherkkuja, mutta yleensä pysyttelen tavisvehnässä. Pikku pointtina voisin toki heittää, että jyvän kuoren rakenteen vuoksi spelttituotteiden sanotaan olevan puhtaampia. Ehkä niin on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom