Sotilaspoliisi

Onko kellään tietoa, mitä vaaditaan kun hakee sotilaspoliisiksi?
Eikös siellä pidä olla hyvä kunto ja hyvä näkö ym.?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tunnu olevan tiukassa. Tunnen muutaman minun lisäksi ketkä pääsivät/pääsevät spolleiksi ja yksi heistä on sellainen hiirennussimavinkuheinähelinäkeiju, jolla ei ole kuntoa pätkääkään, juoppo, ym. Kovasti ne näytti sen sinne hyväksyvan, mutta toivottavasti joku huomaa ja korjaa virheen.

Kyllähän ne vaatii ties vaikka mitä, mutta todellisuudessa ehkä 1/4 SPOL-miehistöstä täyttää ne "oikeasti" vaaditut kriteerit. Olin itse SPOL-alikessu (KesR, II/98) ja myöhemmin meidän miehistössä oli kyllä pari sellaista Torstia ettei paremmasta väliä. Sellaista 65-kiloista räkänokkaa ja enemmän tai vähemmän nössöä mahtui joukkoon. Tokihan siihen porukkaan yleensä aina mahtuu ne kiintiöninjat ja -bodarit, jotka oikeastikin saavat jotain muutakin kuin naurua aikaiseksi. Varmasti pääset sotilaspoliisiksi, jos olet normaalikuntoinen, suomalainen reipas nuorimies, jolla ei ole virkavallan kanssa ylinopeussakkoa kummempaa kahnausta.

No tää asia riippu todella paljon siitä, mihin oot menossa palvelukseen.Itse olin Kajaanissa (II/o2) ja täytyy sanoa että siellä oli kova karsinta.Fyysiset ja henkiset testit sekä haastattelu, myös rekisteri tarkistettiin.Toisaalta jos kattotaan jotain pientä varuskuntaa, esim. kotikuntani Kauhavan, niin siellä pitää pakotta porukkaa spolleksi ku ei halukkaita riitä.Mutta sanottakoon tähän lopuksi, että oli meidänki joukkuees muutama "kyljyskaveri" :D.

Pieni selvennys lienee paikallaan inttislangista :) .Eli kyljyskaveri= sellanen pitkä ja hoikka tyyppi, jolla hirveät pullonpohjalasit (=kyljykset) päässä.Ja monesti näillä henkilöillä on habaa hyvin niukasti...

Originally posted by Tomi
Olin itse SPOL-alikessu (KesR, II/98)...

Samma här, tosin pääsin pois jo -92. Olin tuolloin 67 kiloinen riuku, mutta muutamat voimanostokisat takana jollain 450 kilon yhteistuloksella...

Keskiviikkoisin pääsin aina "harjoitusvapaalle", koska minulla oli esittää seuran puheenjohtajalta lausunto treenitarpeistani.

Hieno "aselaji", lähitaistelutreeni päihitti poteron kaivuun mennen tullen ja ampumaan pääsi vaikka minkälaisella aseella + oma 9mm pistooli. :kippis1:

PorPr:ssä (Säkylä) oli SPOL:ssa vuonna -92 aika legendaarinen meininki, siitä suurin ansio varmaankin vääpeli Kylänpäälle joka piti huolen siitä, että koulutus oli mielenkiintoista ja antoisaa.

Omat kokemuksien perusteella suosittelen lämpöisästi.

ite kajaanissa II/99. melkosia torsteja mahtui sakkiin, mutta myös ihan ok tyyppejä.
valintakokeissa oli jotain juokse-ja-muista-rekisteritunnus juttuja ja rynkynkasaus kilpailuja. Särmä mies pääsee varmasti spolleksi, mikäli haluaa.

*humalassa kirjottelen, sori virheet*

Voi jos menet 'värvätyksi' palvelukseen eli nykyisemmin sotilasammattihenkilöksi intin jälkeen. Tosin en tiedä muita toimenkuvia kuin Spol-apukouluttaja tai Hesan päävartion vartiopäällikkö. En tiedä miten varuskunnissa yleensä on tilanne sotilasammattihenkilö-spollien suhteen. Sen nyt tietää että AUK:in käyminen auttaa ainakin hommaa hakiessa.

Originally posted by BlakeStone
Sen nyt tietää että AUK:in käyminen auttaa ainakin hommaa hakiessa.
Mikä on AUK?

Onkos kellää tietoa, että pitääkö solttupoliisina olla hyvä värinäkö, ku mulla nyt on ihan paska?

www.mil.fi => tolta varmaan löytyy...
Eipä tuolla paljo mitää ollu.

Originally posted by Sherm Stick
Mikä on AUK?

Onkos kellää tietoa, että pitääkö solttupoliisina olla hyvä värinäkö, ku mulla nyt on ihan paska?

(Reservin)AliUpseeriKoulu.

Sotilaspoliisiksi pitänee olla normaali värinäkö. Mulla oli intin testien mukaan patologinen (l. paska) värinäkö ja satuin sitten haastattelijalta kysymään, että haittaako, kun vaatimuksena oli normaali. Haastattelija törkkäs taululle kaks vihreetä ja kaks punasta magneettia neliön muotoiseen muodostelmaan ja kysy, että missä kulmissa on minkäkin väriset. Ja spollinahan tuon lopun ajan sitten sluibasin. :D

Onko kellään tietoa, mitä vaaditaan kun hakee sotilaspoliisiksi?
Eikös siellä pidä olla hyvä kunto ja hyvä näkö ym.?

Mua ainakin harmittaa, että en hakenu mihkään mistä olis voinu ollu hyötyä jälkeenpäin. piti vaan esittää idioottia p-kaudella että pääsee poies 6 kuukaudella. spollethan on 9 tai 12 kuukautta. mutta yks risu meidän komppanjasta joka huuteli äitiä yöllä haki ja pääsi spolleihin. ite olin TST-pioneeri.

Voiks sotilaspoliisi sitte olla ihan ammattina? [/QUOT

Voi olla."Ammattispolleja" sanotaan vartiopäälliköiksi, pitää käydä Utissa sotilasammattihenkilö kurssi ja muutenki olla sopiva henkilö.Meillä oli vartios lisäksi sopimusalikessu töis.

Originally posted by Jusander
pitää käydä Utissa sotilasammattihenkilö kurssi ja muutenki olla sopiva henkilö.
Onko tietoa kauan toi kestää? ja onko väliä onko käyny amiksen vai lukion?

Re: Re: Sotilaspoliisi

Originally posted by janne321
Mua ainakin harmittaa, että en hakenu mihkään mistä olis voinu ollu hyötyä jälkeenpäin. piti vaan esittää idioottia p-kaudella että pääsee poies 6 kuukaudella. spollethan on 9 tai 12 kuukautta. mutta yks risu meidän komppanjasta joka huuteli äitiä yöllä haki ja pääsi spolleihin. ite olin TST-pioneeri.
:offtopic: Missä päin olit pioneerina?

Sherm Stick:
Sotilaspoliisikoulu siirrettiin vuoden 1997 alussa Parolasta Uttiin.

Sotilaspoliisialan perus- ja jatkokursseja järjestetään vuosittain noin sadalle henkilökuntaan kuuluvalle upseerille, opistoupseerille ja sotilasammattihenkilölle. Lisäksi koulu järjestää kunkin saapumiserän upseerikokelaille sotilaspoliisijoukkueenjohtajakurssin.

Sotilaspoliisikoulu johtaa myös rauhan ja sodan ajan sotilaspoliisitoiminnan tutkimus- ja kehittämistyötä.

Näiden toimintojen avulla Sotilaspoliisikoulu koordinoi valtakunnallisesti sotilaspoliisitoimintaa ja vastaa osaltaan sen laadusta ja tasosta.
Lähde: www.mil.fi/joukot/utjr/sotilaspoliisikoulu.html#alku

Sopimussotilaaksi pääset kun haet hyvin suoritetun varusmiespalveluksen jälkeen. sopimus tehdään 6 tai 12kk:n ajaksi. Sotilasammattihenkilön virkaan taas voi käsittääkseni hakea vain silloin kun niitä sattuu vapautumaan.
Joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä.

-ediit- eli hae ReserviUpseeriKouluun (RUK) niin voit päästä tuohon koulutukseen jo varusmiehenä.

Re: Re: Re: Sotilaspoliisi

Originally posted by Sami82
:offtopic: Missä päin olit pioneerina?

Sotilaspoliisikoulu johtaa myös rauhan ja sodan ajan -ediit- eli hae ReserviUpseeriKouluun (RUK) niin voit päästä tuohon koulutukseen jo varusmiehenä.

Nyt pitää hieman korjata.Älä missään nimessä hae RUK:iin jos haluat töihin spolleksi.Noi joukkueenjohtajat ei osallistu millään tavalla vartiotehtäviin varusmiespalveluksen aikana.Ne on vaan mukana yksikön koulutukses ja leireillä turhina välikäsinä skappareiden ja alikessujen välissäEli sopimusmieheksi vartioon et pääse, jos olet käyny RUK:n.Alikessuna sulla on parhaat mahikset jatkaa valitsemallas uralla.Esim. suurin osa Kajaanin vartiopäälliköistä oli entisiä spolle-AU:ta.

Eli jos haluat VP:si niin koita päästä Spolle-AUK:iin ja palveluksen jälkeen katto onko vartiopäällikön virkoja avoinna.Jos ei ole, niin hae sopimussotilaaksi vartioon tai hanki lisäkoulutusta esim. vartijana.Tonne Utin koulutukseen pääsee vasta sitte, ku on valittu SAH:n virkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom